دلیل اسهال مکرر کودکان چیست؟

مشکلات گوارشی که برای کودکان رخ می دهند، می توانند بسیار شایع و متداول و متنوع باشند. اسهال کودکان، یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در کودکان رخ داده و علائم زیادی را به همراه خود دارد. بسیاری از کودکان با اسهال مکرر مواجه هستند و همین موضوع والدین را نگران می کند. اگرچه در بسیاری از موارد، اسهال می تواند واکنش دفاعی بدن به برخی از بیماری ها باشد. ولی باز هم لازم است که والدین دلایل بروز اسهال کودکان را بدانند تا در صورت نیاز، آن ها را با کمک پزشک درمان کنند.
در ادامه این مقاله برای اطلاع والدین عزیز، قصد داریم دلایل اسهال کودکان را بررسی کنیم تا بدانیم چه زمانی نیاز به مراجعه به پزشک می باشد و چه زمانی می توان با صبر شاهد بهبود علائم اسهال در کودکان بود.
چه زمانی متوجه شویم کودک ما اسهال دارد؟! آشنایی با علائم اسهال کودکان هر یک از بازه های سنی کودکان می توانند با مشکل اسهال مواجه شوند. موضوع حائز اهمیتی که وجود دارد این است که والدین باید ابتدا اسهال کودکان را تشخیص دهند تا بتوانند در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنند. علائم اسهال کودکان می توانند بسته به دلیل بروز این اسهال متفاوت باش..

مشکلات گوارشی که برای کودکان رخ می دهند، می توانند بسیار شایع و متداول و متنوع باشند. اسهال کودکان، یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در کودکان رخ داده و علائم زیادی را به همراه خود دارد. بسیاری از کودکان با اسهال مکرر مواجه هستند و همین موضوع والدین را نگران می کند. اگرچه در بسیاری از موارد، اسهال می تواند واکنش دفاعی بدن به برخی از بیماری ها باشد. ولی باز هم لازم است که والدین دلایل بروز اسهال کودکان را بدانند تا در صورت نیاز، آن ها را با کمک پزشک درمان کنند.

در ادامه این مقاله برای اطلاع والدین عزیز، قصد داریم دلایل اسهال کودکان را بررسی کنیم تا بدانیم چه زمانی نیاز به مراجعه به پزشک می باشد و چه زمانی می توان با صبر شاهد بهبود علائم اسهال در کودکان بود.

چه زمانی متوجه شویم کودک ما اسهال دارد؟! آشنایی با علائم اسهال کودکان

هر یک از بازه های سنی کودکان می توانند با مشکل اسهال مواجه شوند. موضوع حائز اهمیتی که وجود دارد این است که والدین باید ابتدا اسهال کودکان را تشخیص دهند تا بتوانند در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنند. علائم اسهال کودکان می توانند بسته به دلیل بروز این اسهال متفاوت باشد. ولی معمولا کودکان با مشکلات زیر در هنگام ابتلا به این بیماری مواجه هستند.

  • شل شدن مدفوع

اسهال به معنی شل شدن مدفوع می باشد. شل شدن مدفوع می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. به هر حال والدین می توانند با توجه به سفتی و شلی مدفوع کودک خود، اسهال کودکان را تشخیص دهند.

  • سوزش در هنگام دفع مدفوع

در صورتی که کودکان دارای اسهال مکرر باشند، به راحتی قادر به دفع مدفوع نیستند. ایجاد سوزش در هنگام دفع مدفوع، یکی دیگر از علائم ناشی از اسهال کودکان است.

  • سرگیجه به دلیل کم شدن آب بدن

یکی از عوارض بسیار شایع در میان کودکانی که دارای اسهال مکرر می باشند، سرگیجه و کم شدن آب بدن است. در صورتی که کودک شما احساس سرگیجه دارد و همچنین، دهان آن بسیار خشک است، دارای اسهال می باشد.

  • بی اختیاری مدفوع

با توجه به شل شدن مدفوع، بسیاری از کودکان با بی اختیاری مدفوع مواجه می شوند. در واقع، کودکان نمی توانند مدفوع خود را نگه دارند و مجبور هستند که خیلی سریع به دستشویی بروند.

  • همراه بودن با تب و سرگیجه و تهوع

اسهال کودکان می تواند گاهی با تب، تهوع و سرگیجه همراه باشد. در صورتی که کودک شما دارای این علائم می باشد و اسهال دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

  • درد شکم

بسیاری از کودکانی که دارای اسهال می باشند، از درد شکم نیز رنج می برند. اگر کودک شما احساس درد زیادی دارد و بی قراری می کند و دارای یکی دیگر از علائم بالا نیز می باشد، حتما دارای اسهال است.

دلایل بروز اسهال مکرر در کودکان

اسهال مکرر در کودکان، می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. بسیاری از دلایل اسهال کودکان در یک مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا می کنند و رفع می شوند. ولی برخی از دلایل اسهال کودکان، شایع تر است و می تواند تا مدت زمان زیادی کودکان را درگیر کند. از جمله دلایل بروز اسهال در کودکان، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

عفونت های ویروسی؛ یکی از علت های شایع اسهال کودکان

یکی از علل شایع بروز اسهال کودکان، عفونت های ویروسی است. این عفونت ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند. عفونتی های شکمی و یا روده ای که در اثر یک ویروس رخ می دهند که معمولا با تهوع و استفراغ به همراه می باشند. عفونت های ویروسی که باعث اسهال می شوند، معمولا چند روز طول می کشند و سپس درمان می شوند.

در کنار عفونت های ویروسی شکمی و روده ای، برخی از عفونت های ویروسی مانند بیماری کرونا نیز می توانند عامل عفونت باشند. بسیاری از کودکان در هنگام ابتلا به این بیماری، با مشکل اسهال و درد شکم مواجه می شوند. مدت زمان ابتلا به اسهال در دوران کرونا می تواند محدود و یا طولانی مدت باشد.

عفونت های باکتریایی

عفونت های باکتریایی می توانند در اثر مصرف برخی از مواد غذایی رخ دهند. این عفونت ها عامل اصلی ایجاد اسهال کودکان می باشند و می توانند پس از مصرف یک ماده غذایی، علائم خود را نشان دهند.

عمدتا برای درمان عفونت های باکتریایی و اسهال ناشی از آن، لازم است که والدین از روش های مختلفی استفاده کنند. معمولا پزشکان با دادن چند داروی خاص، می توانند اسهال کودکان ناشی از عفونت های باکتریایی را کاهش دهند و درمان کنند.

عدم تحمل لاکتوز و اسهال مکرر کودکان

لاکتوز یک ماده موثر در شیر است که می تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد. به شرطی که کودک به مصرف آن حساسیت نداشته باشد. کودکانی که سن بالاتری دارند و هر روز شیر مصرف می کنند، اگر دچار اسهال هستند؛ والدین باید به این موضوع شک کنند.

در واقع، یکی از دلایل اسهال کودکان می تواند عدم تحمل لاکتوز باشد. لذا در صورتی که کودک شما اقدام به مصرف شیر می کند و بعد از مصرف شیر دارای هر یک از علائم ذکر شده می باشد، سعی کنید مصرف شیر را محدود کنید و یا برای او قطع کنید.

مشکل در هضم برخی از مواد غذایی

برخی از مواد غذایی به راحتی در بدن کودکان هضم نمی شوند. این موضوع باعث می شود که آن ها نتوانند دفع راحتی داشته باشند و با اسهال مواجه می شوند. یکی از دلایل اسهال در کودکان، مصرف مواد غذایی نامناسب است. بسیاری از کودکان به علت مصرف بیش از حد سوپ و نوشیدنی ها، با اسهال مواجه می شوند.

مصرف مواد قندی زیاد مانند آبمیوه های مختلف، در اسهال کودکان نقش دارد. لذا اگر کودک شما عادت دارد هر روز کیک و آبمیوه و … مصرف کند، به موضوع ذکر شده شک کنید!

آلرژی های غذایی

برخی از کودکان در اثر مصرف برخی از غذاها با مشکل اسهال مواجه می شوند. در واقع، در این زمان اسهال یک واکنش طبیعی و مناسب در بدن است که باعث دفع مواد مخرب در بدن می گردد. آلرژی های غذایی می توانند باعث ایجاد اسهال کودکان شوند.

در صورتی که کودک شما بعد از مصرف یک غذای خاص، دچار اسهال می شود، نگران نباشید. احتمالا کودک شما به آن غذا حساسیت دارد. معمولا علائم اسهال کودکان در اثر آلرژی غذایی در اثر چند ساعت از بین می رود.

واکنش های دارویی؛ دلیلی برای اسهال کودکان

متاسفانه، برخی از کودکان مجبور هستند که برای درمان بیماری خودشان از داروهای خاصی استفاده کنند. واکنش های دارویی ایجاد شده، می توانند یکی از دلایل بروز اسهال کودکان باشند. به طور مثال برخی از کودکان در اثر مصرف آنتی بیوتیک ها، با مشکل اسهال مواجه می شوند. برای درمان این نوع اسهال در کودکان، باید از داروهای مناسب استفاده کرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

همانطور که توضیح داده شد، دلایل زیادی وجود دارند که می توانند باعث بروز اسهال کودکان شوند. در بسیاری از موارد نیازی به مراجعه به پزشک نیست و کودک خود به خود درمان می شود. ولی در مواردی، لازم است که حتما کودک خود را نزد پزشک ببرید. بنابراین، اگر کودک شما با علائم زیر مواجه است، حتما با پزشک مشورت کنید.

البته به این موضوع توجه داشته باشید که کنترل کردن کودک توسط پزشک اصلا مضر نیست. بهتر است که اسهال کودکان توسط پزشک درمان شود تا هم کودک احساس درد و ناراحتی نداشته باشد و هم والدین شاهد بی قراری کودک خودشان نباشند. ولی اگر کودک شما دارای علائم زیر می باشد، سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

  • کاهش میزان ادرار نسبت به قبل
  • نخوردن مایعات برای جبران مایعات از دست رفته
  • نداشتن تعادل برای راه رفتن
  • خشک شدن دهان
  • چسبناک شدن دهان کودک
  • مشاهده خون در مدفوع کودک
  • بی قراری شدید کودک
  • داشتن تب بالا
  • داشتن حالت تهوع شدید و یا استفراغ مکرر
  • کم شدن وزن کودک
  • خارج نشدن اشک در هنگام گریه کردن

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم دلایل اسهال کودکان را ذکر کنیم. در بسیاری از موارد، اسهال کودکان به راحتی درمان می شوند. ولی در صورتی که اسهال خونی باشد، کودک بی قراری کند و … می بایست حتما با پزشک مشورت شود. به هر حال، می توان با اطلاع از دلایل اسهال کودکان و همچنین، علائم اسهال، راحت تر اسهال کودکان را درمان کرد.

نوشته دلیل اسهال مکرر کودکان چیست؟ اولین بار در داروخانه آنلاین داروهلپ | داروخانه آنلاین | ارسال رایگان | darookhaneonline. پدیدار شد.