رابطه کلاژن با شادابی پوست صورت

کلاژن با دارا بودن ترکیبات بسیار اساسی، نقش مؤثری در شادابی پوست صورت دارد. در متن زیر در این باره اطلاعات بیشتری ارائه می شود.
رابطه کلاژن با شادابی پوست صورت
آفتاب، اختلالات پوستی، افزایش سن و حتی وراثت، همگی می توانند به بی نظمی های پوستی در صورت و سایر نقاط بدن کمک کنند. این موارد شامل بی نظمی های بافتی مانند چین و چروک و آکنه، تغییرات رنگدانه مانند کک و مک، لکه های خورشیدی یا رگ های خونی قابل مشاهده است. علاوه بر این، پوست ممکن است رنگ خود را از دست بدهد، احساس سفت شدن کمتری داشته باشد و درخشش سالمی را که در پوست های جوان مشهود است از دست بدهد. روش های درمانی مختلفی برای درمان جنبه های مختلف آسیب پوستی موجود است.
لایه برداری با لیزر، لایه برداری مکانیکی، لایه برداری شیمیایی و محصولات تزریقی می تواند ظاهر خطوط ریز و چین و چروک کل صورت یا مواردی را که در مناطق خاصی از صورت مانند لب بالایی و اطراف چشم ایجاد می شود، بهبود بخشند. این درمان ‌ها هم چنین می‌ توانند برای رفع اختلالات رنگدانه ‌ای مانند لکه‌های ناشی از آفتاب و افزایش سن استفاده شوند و می‌توان از آنها برای بهبود ظاهر آکنه ..

کلاژن با دارا بودن ترکیبات بسیار اساسی، نقش مؤثری در شادابی پوست صورت دارد. در متن زیر در این باره اطلاعات بیشتری ارائه می شود.

رابطه کلاژن با شادابی پوست صورت

آفتاب، اختلالات پوستی، افزایش سن و حتی وراثت، همگی می توانند به بی نظمی های پوستی در صورت و سایر نقاط بدن کمک کنند. این موارد شامل بی نظمی های بافتی مانند چین و چروک و آکنه، تغییرات رنگدانه مانند کک و مک، لکه های خورشیدی یا رگ های خونی قابل مشاهده است. علاوه بر این، پوست ممکن است رنگ خود را از دست بدهد، احساس سفت شدن کمتری داشته باشد و درخشش سالمی را که در پوست های جوان مشهود است از دست بدهد. روش های درمانی مختلفی برای درمان جنبه های مختلف آسیب پوستی موجود است.

لایه برداری با لیزر، لایه برداری مکانیکی، لایه برداری شیمیایی و محصولات تزریقی می تواند ظاهر خطوط ریز و چین و چروک کل صورت یا مواردی را که در مناطق خاصی از صورت مانند لب بالایی و اطراف چشم ایجاد می شود، بهبود بخشند. این درمان ‌ها هم چنین می‌ توانند برای رفع اختلالات رنگدانه ‌ای مانند لکه‌های ناشی از آفتاب و افزایش سن استفاده شوند و می‌توان از آنها برای بهبود ظاهر آکنه یا سایر بیماری‌های پوستی استفاده کرد.

اکثر درمان‌های پوستی برای دستیابی به نتایج عالی به یک سری درمان و رویکرد چند روشی نیاز دارند. مهمتر از همه، اینکه بیمار باید متعهد به محافظت از پوست خود برای آینده باشد تا نتایج به دست آمده ماندگارتر باشند.

در زیر چند نمونه از روش های درمان و شادابی پوست صورت آورده شده است:

– درمان‌­های لیزر که برای از بین بردن تغییر رنگ و یا سفت کردن افتادگی پوست استفاده می‌شود.

– لایه برداری های اسیدی مختلف در ترکیب های مختلف که برای حذف لایه های خارجی آسیب دیده پوست استفاده می شود.

– انجام ترکیبات تزریقی برای بهبود خطوط پوست؛

– درمان با ورید عنکبوتی (اسکلروتراپی) تزریق برای از بین بردن رگ های سطحی ناخوشایند.

روش هایی که برای جوانسازی و بازسازی پوست قابل انجام است در هر بیمار منحصر به فرد است و عوامل مختلفی اعم از علائم ژنتیکی و محیطی و پیری در آن اثرگذار می باشد.

موارد زیر برخی از شرایطی است که بهبود آن ها می تواند به شادابی پوست صورت کمک کنند:

چین و چروک های ساکن: این چروک ها همیشه قابل مشاهده هستند و با حرکات صورت ظاهر می شوند.

چین و چروک های پویا: این خطوط بیانی هستند که ممکن است در صورت حرکت نکردن پوست به صورت چین و چروک ظاهر شوند و با حرکات یا حالات صورت عمیق تر شوند.

رنگدانه: کک و مک، لکه های خورشیدی، یا سایر لکه های تیره پوست عمدتاً ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

جای زخم: در نتیجه آکنه یا آسیب به پوست، جای زخم ممکن است غلت بزند (ظاهر مواج به پوست)، حفره‌دار شود، تغییر رنگ داده یا حاشیه‌ های برجسته داشته باشد.

شرایط عروقی: رگ های خونی قابل مشاهده در سطح پوست، ضایعات عروقی که به صورت تاول های ریز پر از خون یا حتی قرمزی مداوم در صورت ظاهر می شوند.

از دست دادن رنگ پوست: ضعیف شدن ساختارهای حمایتی پوست (الیاف کلاژن و الاستین) که منجر به از دست دادن استحکام پوست یا ایجاد سلولیت می شود.

پوست کدر: پوستی که درخشش پر جنب­وجوش را بر اثر تجمع سلول های مرده پوست و منافذ مسدود شده از دست داده است.

کلاژن: جزء ساختاری پوست

کلاژن پروتئین ساختاری اصلی فضای خارج سلولی در بافت های همبند مختلف، از جمله درم، لایه میانی پوست است که در زیر اپیدرم قرار دارد. بافت همبند درم از طریق ماتریکس خارج سلولی متشکل از فیبرهای کلاژن و الاستین که در هیالورونان و پروتئوگلیکان ها جاسازی شده اند، استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست را فراهم می کند.

در واقع کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن انسان است که از ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین کل بدن را تشکیل می دهد. تا به امروز، ۲۹ نوع کلاژن توصیف شده است، با این حال، بیش از ۹۰ درصد کلاژن در سراسر بدن از انواع ۱ تا ۵ است که نوع ۱ فراوان ترین آنهاست. در زیر بافت ها و اندام هایی وجود دارد که انواع کلاژن ۱ تا ۵ را می توان در آنها یافت.

کلاژن نوع ۱: موجود در پوست، تاندون، اندام ها و استخوان؛

کلاژن نوع ۲: غضروف؛

کلاژن نوع ۳: الیاف مشبک؛

کلاژن نوع ۴: اساس غشای پایه سلولی را تشکیل می دهد؛

کلاژن نوع ۵: در بافت های حاوی نوع ۱ یافت می شود.

از بین پنج نوع کلاژن، کلاژن نوع ۱ فراوان ترین است. این منطقی است زیرا این نوع در پوست، بزرگترین عضو بدن انسان یافت می شود. کلاژن علاوه بر ایجاد استحکام و خاصیت ارتجاعی به جایگزینی سلول های مرده پوست نیز کمک می کند.

افزایش سن منجر به نازک شدن هر سه لایه پوست می شود: اپیدرم، درم و هیپودرم. لایه بالایی پوست یعنی اپیدرم، یک سد ضد آب ایجاد می کند و از بدن در برابر آسیب های خارجی محافظت می کند. این لایه درم را می پوشاند که شامل بافت همبند، فولیکول های مو، غدد عرق و کلاژن است. در زیر درم، هیپودرم، لایه ای از بافت زیر جلدی است که از سلول های چربی و بافت همبند تشکیل شده است. نازک شدن این لایه ها با کاهش کلاژن همراه است. تولید کلاژن با هر سال بعد از بلوغ (حدود ۲۱ سالگی) تقریباً ۱٪ کاهش می یابد که منجر به از دست دادن استحکام و کشسانی پوست می شود.

با وجود نقش مهم کلاژن در پوست، افزودن کلاژن به یک محصول موضعی از نظر فواید ضد پیری بی ارزش است. در حالی که کلاژن به صورت موضعی پوست را مرطوب می کند، این میزان کاری است که می تواند انجام دهد. استفاده از کلاژن به صورت موضعی هرگز باعث تحریک سنتز یا رشد کلاژن نشده است. این به این دلیل است که کلاژن‌ها دارای وزن مولکولی هستند که باعث می‌شود آن‌ها بیش از حد بزرگ باشند که به لایه بالایی پوست نفوذ کنند. معمولاً فقط مولکول هایی با اندازه ۵۰۰ دالتون یا کمتر می توانند به طور موثر از سد پوست عبور کنند.

برای بازسازی کلاژن چه کاری می توان انجام داد؟

ویتامین C موضعی: حتی اگر افزودن کلاژن به محصولات مراقبت از پوست موضعی ممکن است بی اثر باشد، این بدان معنا نیست که محصولات موضعی وجود ندارند که بتوانند تولید کلاژن را بهبود بخشند. به عنوان مثال، ویتامین C موضعی به شکل اسید ال اسکوربیک با غلظت های بین ۵ تا ۱۵ درصد با القای تولید کلاژن نوع I و III دارای اثر ضد پیری پوست است.

رتینوئیدها: خانواده رتینوئیدها شامل ویتامینA و مشتقات طبیعی آن مانند رتینالدئید، رتینوئیک اسید و استرهای رتینیل و همچنین تعداد زیادی مشتقات مصنوعی است. استفاده موضعی از ترتینوئین می تواند با تحریک تولید کلاژن جدید در لایه درم پوست، ظاهر پوست پیر شده را بهبود بخشد. در حالی که چندین محصول بدون نسخه فرموله شده با رتینول وجود دارد، ترتینوئین و سایر رتینوئیدهای تجویزی در درمان پوست آسیب دیده، قوی تر و موثرتر هستند. بنابراین، بهتر است با متخصص پوست مشورت شود تا مشخص شود کدام رتینوئید برای فرد بهترین است.

لایه برداری شیمیایی: لایه برداری شیمیایی شکلی تسریع شده از لایه برداری صورت است که توسط اسیدهایی ایجاد می شود که باعث آسیب کنترل شده به پوست می شود. لایه برداری شیمیایی می تواند ظاهر چین و چروک، خطوط ریز و بسیاری دیگر از مشکلات پوستی را با تحریک بازسازی کلاژن کاهش دهد. اپیدرم در عرض چند روز بهبود می یابد و در نتیجه ظاهر پوست بهبود یافته و بافت صاف تر می شود.

درمان های لیزری: همانند لایه برداری شیمیایی، لیزر درمانی می تواند تولید کلاژن را با ایجاد آسیب کنترل شده به پوست تحریک کند.

واضح است که نقش کلاژن در مراقبت از پوست هم از نظر عملکردی و هم از نظر زیبایی مهم است. روند طبیعی پیری باعث کاهش تولید کلاژن پوست می‌شود و باعث ایجاد تعدادی از نگرانی ‌های رایج زیبایی‌ شناسی پوست، از جمله خطوط ریز، چین و چروک و افتادگی پوست می‌شود. علیرغم ادعاهای بازاریابی، کلاژن استفاده شده به صورت موضعی از نظر ضد پیری و بهبود استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست، فرد به نتایج مورد نظر نمی رسد.

با بالا رفتن سن افراد و یا قرار گرفتن آن ها در معرض عوامل محیطی از قبیل انواع آلاینده ها و اشعه ها، و نیز عوامل ژنتیکی، منجر به ایجاد اختلالاتی در پوست آن ها می شود، از جمله این اختلالات می توان به چین و چروک، خشکی و افتادگی پوست، لک و آکنه و سایر عوارض دیگر بر روی پوست اشاره کرد. در این گونه موارد فرد می تواند با استفاده از انواع مکمل های سرشار از پروتئین کلاژن، به تقویت و شادابی پوست فرد کمک کرده و چین و چروک موجود در آن را از بین ببرد. کلاژن از ترکیبات بسیار مؤثری از قبیل آهن، پروتئین، عصاره پودر پوست ماهی، کلسیم و سایر ترکیبات بسیار مؤثر دیگر تشکیل شده است. بنابراین، رابطه مستقیمی بین کلاژن و شادابی پوست صورت وجود دارد.

معرفی قرص کلاژن پلاس ال لیزین و ویتامین سی یوروویتال ۶۰ عددی

قرص رویال کلاژن ایکس مارت را انتخاب کنیم !

نوشته رابطه کلاژن با شادابی پوست صورت اولین بار در داروخانه آنلاین داروهلپ | داروخانه آنلاین | ارسال رایگان | darookhaneonline. پدیدار شد.