راهکارهای طلایی برای مراقبت از پوست خشک!

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
مراقبت از پوست خشک یکی از مواردی است که تمامی افراد در مورد آن سوال می پرسند. منابع خارجی به این موضوع اشاره می کنند افرادی که پوستی خشک دارند معمولا از کشیدگی پوستشان بعد از شست شو و ایجاد چروک در سنین بالاتر شکایت می کنند. همچنین پوستی که خشک است معمولا بر اثر خارش های شدید دچار قرمزی و ایجاد نقاط سفت و قرمز در بدن و صورت می شود.
از جمله اندام هایی که می توانند درگیر خشکی پوست شوند، میتوان به دست ها، بازو ها، مچ و نواحی پایینی پا اشاره کرد. علاوه بر این، خشکی پوست می تواند در نواحی کف پا، ران و شکم نیز مشاهده شود. در این مقاله سعی داریم راهکارهایی برای مراقبت از پوست خشک را ارائه دهیم که این دسته افراد به مرحله درمان نرسند و در همان مراحل اولیه علائم را برطرف نمایند.

پوست خشک چه ویژگی هایی دارد؟ قبل از هرچیزی نیاز است که بدانیم که چه پوستی را پوست خشک می نامند؟ شاید برای همه ما پیش آمده باشد که در فصولی خاص از سال مانند فصل سرما پوستمان به نسبت دیگر ماه ها خشک تر شود. اما افرادی که به طور کلی و همیشگی پوستشان خشک است معمولا دارای چنین ویژگی هایی درپوستشان..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

مراقبت از پوست خشک یکی از مواردی است که تمامی افراد در مورد آن سوال می پرسند. منابع خارجی به این موضوع اشاره می کنند افرادی که پوستی خشک دارند معمولا از کشیدگی پوستشان بعد از شست شو و ایجاد چروک در سنین بالاتر شکایت می کنند. همچنین پوستی که خشک است معمولا بر اثر خارش های شدید دچار قرمزی و ایجاد نقاط سفت و قرمز در بدن و صورت می شود.

از جمله اندام هایی که می توانند درگیر خشکی پوست شوند، میتوان به دست ها، بازو ها، مچ و نواحی پایینی پا اشاره کرد. علاوه بر این، خشکی پوست می تواند در نواحی کف پا، ران و شکم نیز مشاهده شود. در این مقاله سعی داریم راهکارهایی برای مراقبت از پوست خشک را ارائه دهیم که این دسته افراد به مرحله درمان نرسند و در همان مراحل اولیه علائم را برطرف نمایند.

پوست خشک

پوست خشک چه ویژگی هایی دارد؟

قبل از هرچیزی نیاز است که بدانیم که چه پوستی را پوست خشک می نامند؟ شاید برای همه ما پیش آمده باشد که در فصولی خاص از سال مانند فصل سرما پوستمان به نسبت دیگر ماه ها خشک تر شود. اما افرادی که به طور کلی و همیشگی پوستشان خشک است معمولا دارای چنین ویژگی هایی درپوستشان هستند که به طور خلاصه به آن می پردازیم:

  • پوست خشک معمولا دارای منافذ ریز و غیر قابل مشاهد در روی پوست است.
  • این نوع پوست ها معمولا نرمی و لطافت پوست معمولی را ندارند.
  • این نوع پوست ها معمولا بعد از شست و شو دچار کشیدگی وخشکی بیشتری می شوند.
  • پوست خشک به نسبت دیگر پوست ها دارای چین و چروک و خطوط روی پوست هستند.
  • معمولا ترک خوردگی و سفت شدن قسمت هایی از پوست در این نوع پوست ها قابل مشاهده است.
  • وجود نقاط قرمز بر اثر خارش در پوست خشک قابل مشاهده است.
  • این نوع پوست معمولا به دلیل خشکی دچاره پوسته ریزی و پوست پوست شدن می شود.

چه چیز باعث خشکی در پوست می شود؟

برای مراقبت از پوست خشک نیاز است که که دلایلی که باعث خشک در پوست می شود را بشناسیم.

  • ژنتیک: اگر یکی از پدر یا مادر شما پوست خشک داشته باشد شما نیز پوستی خشک خواهید داشت. این مدل از خشکی پوست را خشکی ژنتیکی می نامند و به صورت دائمی در کنار شما خواهد بود.
  • آب و هوا: آب و هوای منقطه ای که در آن زندگی می کنید یکی از مهم ترین و اثر گذارترین عامل در نوع پوست شما است. معمولا افرادی که در مناطق سردسیری و کوهستانی زندگی می کنند به نسبت افرادی که ساکن نقاط معتدل گرمسیری هستند، پوست های خشک تری دارند.
  • استفاده از شوینده های قوی: استفاده از صابون و شوینده هایی که چربی مفید پوست را از بین می برند یکی از دلایل خشک شدن و دهیراته شدن پوست است. به همین دلیل استفاده از شوینده های و ژل های غیرصابونی پیشنهاد می شود.
  • برنامه غذایی نامناسب: کمبود برخی ویتامین ها مانند ویتامین A و ویتامین های گروه B باعث خشکی پوست می شود. برای خرید قرص ویتامین آ و قرص ویتامین ب کمپلکس می توانید به سایت داروخانه آنلاین مراجعه کنید.
  • قرار گرفتنی در برابر عوامل محیطی: عوامل محیطی مثل تابش نور خورشید، باد، سرما، مواد شیمیایی یا مواد آرایشی می تواند در از بین بدن رطوبت پوست و خشکی آن موثر باشد.
  • حمام کردن با آب داغ: استفاده از آب خیلی گرم برای استحمام و یا شست و شوی زیاد بدن و صورت باعی خشک شدن پوست می شود.
  • ابتلا به بیماری های خاص: ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های غده تیروئید و دیابت و دوران یائسگی باعث خشکی پوست می شود.

مراقبت از پوست خشک

عوارض خشکی پوست

متخصصان پوست این نوع پوست را جزو دسته بندی پوست “آسیب پذیر” قرار می‌دهند. به همین دلیل مراقبت از پوست خشک اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا لایه بیرونی این نوع پوست بیشتر در معرض خطر است. وقتی پوست خشک داشته باشید، پوست با سرعت بیشتری آب خود را از دست می‎دهد و عوامل خارجی به راحتی می ‎توانند به درون آن نفوذ کنند. این بدان معناست که پوست خشک نسبت به پوست چرب در برابر تحریکات پاک کننده‌های خشن، مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده بیشتر آسیب پذیر است و ممکن است بیشتر واکنش نشان دهد. همچنین این پوست ها در نبود چربی باعث ایجاد خط و خطوط ریز در صورت ، پوسته پوسته شدن و پیری زودرس می گردد .

مهمترین و بیشترین مشکلات پوست های خشک

پوست های خشک از مهم ترین مشکلاتی که با ان مواجه هستند، پوسته ریزی و ایجاد شوره هایی در قسمت های سر و یا صورت هستند. این خشکی زمانی که تشدید می شود ممکن است قسمت هایی از بدن نیز پوسته ریزی داشته باشد. زبری و خشن بودن این نوع پوست ها یکی دیگر از مشکلاتی است که معمولا باعث می شود که محصولات آرایشی یکنواخت روی پوست پخش نشوند.

پوست های خشک از جوش در امان هستند و معمولا مزیت و برتریشان نسب به پوست های جرب نیز همین مساله است. اما وجود خط و خطوط ریز و ایجاد چروک های بیشتر در سنین بالا یکی از جدی ترین مشکلات پوست خشک است.

روتین مراقبت از پوست خشک

برای مراقبت از پوست خشک یک رعایت یک برنامه پوستی نیاز است که در این قسمت به بررسی آن می پردازیم:

  • استفاده از شوینده های ملایم و کرم دار غیرصابونی: شوینده ای که بعد از استفاده به پوست احساس لطافت و شادابی دهد یکی از مزیت های شوینده های غیرصابونی و مخصوص پوست خشک است. استفاده از این شوینده ها حس کشیدگی و خشکی بعد از شستن پوست ندارند. این روش به مراقبت از پوست خشک اهمیت زیادی دارد. برای خرید شامپو بدن و شوینده صورت می توانید به سایت داروخانه آنلاین مراجعه کنید.
  • استفاده از تونرها با ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده: تونرها یکی از مهم ترین محصولا جهت تکمیل پاک کردن صورت است. استفاده از تونرهایی که خاصیت آبرسانی و نرم کردن پوست دارند برای پوست های خشک انتخاب مناسبی است. این پروسه در مراقبت از پوست خشک مهم انگاشته می شود. برای خرید تونر می توانید به سایت داروخانه آنلاین مراجعه کنید.
  • مرطوب کردن روزانه و مرتب با کرم های مرطوب کننده: استفاده از کرم ها و لوسیون های غلیظ برای رطوبت رسانی بعد از شست و شو برای داشتن پوستی عاری از خشکی موثر است. این مرطوب کننده ها باید در روز دو تا سه بار استفاده شوند.
  • استفاده از ضد آفتاب مخصوص: ضد آفتاب یکی از مهم ترن راه های ماقبت از پوست خشک است. پوست های خشک معمولا به نسب دیگر پوست ها در برابر عوامل محیطی مانند نور خورشید تحریک پذیر تر هستند. به همین دلیل استفاده مرتب از ضد آفتاب ها علاوه بر حفاظف از این پوست ها باعث لطافت و رزوبت رسانی نیز می شود. برای خرید ضد آفتاب می توانید به سایت داروخانه آنلاین مراجعه کنید.
  • استفاده از ماسک های آبرسان: استفاده از ماسک جهت شادابی و رون شدن پوست است. پوست های خشک باید برای پاکسازی پوستشان به صورت هفتگی از ماسک هایی که خاصیت آبرسانی دارند استفاده نمایند.
  • لایه برداری پوست خشک: پوست خشک همانند پوست چرب به حذف سلول های مرده نیاز دارند. اما باید به این موضوع دقت شود که اسکرابی که برای پوست استفاده می شود باید ملایم تر از اسکراب پوست چرب باشد. از اسکراب های فیزیکی دانه دار نباید استفاده گردد.
  • شست و شو با آب ولرم: نکته ی مهمی که برای مراقبت از پوست خشک توصیه می شود این است که، هنگام استحمام بهتر است دمای آب را تا حد ممکن پایین بیاورید تا از دهیراتگی و کشیدگی پوست جلوگیری شود.
  • عدم استفاده از لباس ها با بافت های خشن و حساسیت زا: این لباس‌ها موجب حساسیت و خارش بیشتر پوست می‌ شوند. پوست خشک به ویژه، به تماس با مواد تحریک‌ کننده بسیار حساس است. این مواد ممکن است خارش و قرمزی را بیشتر کنند.

درمان پوست خشک و مراقبت از پوست خشک

درمان پوست خشک و مراقبت از پوست خشک

اگر مراقبت از پوست خشک به درستی انجام شود در واقع درمان نیز اتفاق می افتد. استفاده از مرطوب کننده های غلیظ با رطوبت و میزان چربی بالا برای استفاده روزانه باید بعنوان یک عادت برای مراقبت از پوست خشک باشد. همچنین استفاده از مرطوب کننده هایی که دارای ترکیبات ضد التهاب و خارش است در تسکین این پوست بسیار کمک کننده است.

استفاده از پن ها وش وینده های غیرصابونی کرم دار برای شستن بدن و صورت باید در برنامه روزانه قرار گیرد. مصرف مولتی ویتامین هایی مانند ویتامین ای و آ تا حد زیادی دهیراتگی پوست را برطرف می نمایند. نوشیدن آب در طول روز نیز یکی از مواردی است که در درمان خشکی پوست بسیار موثر است.

چه زمانی برای خشکی پوست باید به پزشک مراجعه شود؟

زمانی که با انجم مراقبت از پوست خشک و داشتن روتین کاملا مناسب باز هم خشکی پوست رو به بهبود نباشد باید پزشک معالج که متخصص پوست است، مراجعه نمایید. پزشک با بررسی سوابق بیماری وبررسی پوست شما ممکن است تجویزهایی را برای مراقبت از پوست خشک داشته باشد:

  • اگر آلرژی در ایجاد خشکی پوست نقش داشته باشد، کرم یا پماد دارای کورتیکوسترویید (موسوم به کورتون) ممکن است تجویز می شود.
  • اگر خشکی ایجاد شده در اثر پسوریازیس باشد از شامپو ویا شوینده های مخصوص این بیماری برای فع پوسته یزی و یا التهاب استفاده می شود.
  • ساخت پمادها یا کرم‌های ترکیبی (که با نام کرم‌های ساختنی هم شناخته می‌شوند) توسط پزشک که ممکن است حاوی موادی مانند اوره باشد. استفاده مرتب از این محصولات به شادابی و نرمی پوست کمک می نماید.

سوالات پر تکرار درباره مراقبت از پوست خشک

در این قسمت تلاش می کنیم به سوالات پرتکرار شما در مورد مراقبت از پوست خشک پاسخ دهیم.

چرا مراقبت از پوست خشک در پاییز یا زمستان بیشتر است؟

در این فصل از سال دما و رطوبت هوا پایین است. همچنین، استفاده از دستگاه ‌های گرمایشی هوا را خشک می ‌کند و میزان آب لایه‌ی شاخی پوست را می ‌کاهد. به همین دلیل استفاده از مرطوب کننده های دارای اوره بسیار توصیه می شود و به مراقبت از پوست خشک کمک می کند.

کدام بیماری ها باعث ایجاد رایج پوست های خشک می شوند؟

هیپوتیروئیدیسم، دیابت، اگزما و سو تغذیه مهم ترین بیماری هایی هستند که منجر به خشکی پوست می شوند. درمان این بیماری ها یکی از راهکارهای مناسب برای مراقبت از پوست خشک است.

کدام بیماری ها می توانند در اثر خشکی پوست به وجود بیایند؟

از مهم ترین بیماری ها و مشکلاتی رایج پوست های خشک می توان به بیماری هایی مانند پسورپازیس، راش، خارش، درماتیت آتوپیک ، عفونت و … اشاره کرد که هر کدام می توانند اثرات مخربی بر پوست داشته باشند. داروخانه آنلاین کرم کنترل کننده پوسته های بدن سریتا را برای کنترل التهابات پوست پیشنهاد می دهد. اگر پوست خشکی دارید و به این بیماری ها مبتلا هستید، برای مراقبت از پوست خشک باید درمان این بیماری ها را مد نظر داشته باشید.

خرید محصولات مراقبت از پوست و درمان پوست

برای خرید محصولات مراقبت از پوست و درمان پوست می توانید به سایت داروخانه آنلاین مراجعه کنید.

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۲ میانگین: ۵]