طرز تهیه کره پسته خوشمزه در خانه + یک نکته طلایی!

در دنیای رنگارنگ تنقلات، کره پسته به عنوان ماده خوراکی خوشمزه اما با ارزش غذایی بالا شناخته می‌شود. بدون شک، می‌توان کره پسته را از فروشگاه‌های سراسر کشور به صورت آماده و در بسته بندی‌های شکیل تهیه کرد. اما تهیه کره پسته در خانه لذت دیگری دارد.

در این مطلب، تهیه این خوراکی پر‌خاصیت در منزل را برای شما آماده کردیم. توجه کنید که این دستور اصلا به امکانات صنعتی نیاز ندارد و با استفاده از امکاناتی که در هر منزلی یافت می‌شود، قابل انجام است. اصلی‌ترین رکن این دستور، پسته اصیل ایرانی و با‌کیفیت است.

البته ماهم یک نکته طلایی برای بهتر شدن کیفیت کره پسته طبیعی به شما خواهیم گفت!

متاسفانه امروزه آجیل با‌کیفیت و مرغوب، بسیار کمیاب شده و اگر هم باشد، قیمت آن بسیار بالاست. در نتیجه باید به دنبال مراکز فروش معتبری باشید که بتوانید خرید خود را ضمن رعایت کیفیت، با قیمتی مناسب نسبت به رقبا انجام دهید. از جمله این مراکز معتبر می‌توان به شرکت تواضع، فروشگاه برادران حسینی، شرکت کوشادانه و چند برند خوشنام دیگر اشاره کرد.

در صورتی که شما هم می‌خواهید صبح خود را با یک قاشق کره پسته آغاز کنید و یا دسرهای خوشمزه و مقوی درست کنید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

مواد لازم جهت تهیه کره پسته خانگی

مواد لازم برای تهیه کره پسته در خانه به شرح زیر است:

۲۰۰ گرم پسته بدون پوست آسیاب‌شده یا پودر پسته
۱۰۰ گرم شکر یا پودر قند
۲ قاشق غذاخوری روغن مایع
¼ قاشق چایخوری پودر وانیل
۱ قاشق غذاخوری آب گرم
۱ قاشق چایخوری طعم دهنده دلخواه همچون قهوه، هل آسیاب‌شده یا دارچین

در ادامه مراحل تهیه این کره خوشمزه در خانه را به ترتیب شرح می‌دهیم.

مراحل تهیه کره پسته در خانه

ابتدا پسته‌های خام را از پوست جدا کنید. سپس آن‌ها را درون آسیاب یا مخلوط‌کن بریزید تا به پودر پسته تبدیل شوند. به جای این کار می‌توانید از پودر پسته آماده نیز استفاده کنید.

نکته طلایی: پیشنهاد میکنیم ابتدا مغز پسته را کمی تفت دهید (بو دهید) سپس اقدام به درست کردن خمیر پسته کنید!

پودر پسته‌ها را با آب ولرم به قدری مخلوط کنید تا به شکل خمیری منسجم درآید. سپس شکر و روغن مایع را به تدریج به مخلوط پسته و آب اضافه و مخلوط‌کن را چند دقیقه روی دور آرام قرار دهید. پس از این که تمام مواد یک‌دست شد، پودر وانیل یا هر طعم‌دهنده‌ی مورد علاقه‌ی خود را نیز اضافه و دوباره میکسر را روشن کنید. در نهایت، باید محصولی خمیری‌شکل اما با بافتی نه خیلی سفت و نه خیلی رقیق داشته باشید.

نکات کلیدی در خصوص تهیه کره پسته خانگی

هرگز در تهیه کره پسته از پسته شور استفاده نکنید. یکی از نکات مهم طرز تهیه کره پسته در خانه، افزایش زمان ماندگاری آن است.

برای این کار، می‌توانید در مرحله پایانی کار، با افزودن نصف قاشق چایخوری نمک، این کره پسته خوشمزه را تا مدت یک ماه به صورت کاملا تازه در نگهداری کنید. توجه کنید که کره پسته را حتما درون یخچال نگه دارید و آن را در یک ظرف درب بسته نگهداری کنید.

اگر از کره پسته وانیلی خوشتان نمی‌آید، نگران نباشید؛ چرا که اینجاست که بحث طعم دهنده‌ها مطرح می‌شود. برای مثال، اگر تمایل دارید کره پسته با طعم قهوه داشته باشید، در انتهای کار، به جای وانیل، یک قاشق چایخوری پودر قهوه را به مواد کره اضافه کنید. در خصوص طعم دهنده‌های دیگر نیز به همین گونه است.

از دیگر طعم‌دهنده‌های مناسب می‌توان به شکلات، عسل، گلاب و بادام درختی اشاره کرد. فقط توجه داشته باشید که اگر از عسل استفاده می‌کنید، میزان شکر یا کمتر کنید و یا به طور کلی آن را حذف کنید.

البته در برخی کشور‌ها، برای تعیین طعم بیس کره پسته از سس زرشک استفاده می‌کنند اما در نهایت این خود شما هستید که طعم کره پسته خانگیتان را تعیین می‌کنید.

مروری بر خواص و مضرات کره پسته

جالب است بدانید که پسته اغلب در کشور‌های خاورمیانه نظیر ایران، افغانستان و سوریه کشت می‌شود. به طور کلی، پسته‌ها از نظر شکل و فرم، به دو گروه دایره و بیضی‌شکل تقسیم می‌شوند. به عنوان یکی از مهم‌ترین خواص کره پسته پر‌کالری بودن و در عین حال، کم‌چربی بودن است.

به همین علت، در این مطلب، به طرز تهیه کره پسته در خانه پرداختیم. به لطف این خاصیت مهم، این کره خوشمزه برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، بسیار مناسب است. کاهش فشار خون نیز یکی دیگر از خواص مهم کره پسته است که نباید از آن غافل شویم.

اما هر ماده غذایی، در کنار مزایای بی‌نظیر، مضراتی نیز دارد. اگر کره پسته را بی‌رویه مصرف کنید، نه تنها دچار اضافه وزن می‌شوید؛ بلکه این ماده مغذی، مواردی همچون مشکلات آلرژیکی و بیماری‌های گوارشی را برای شما به همراه خواهد داشت. پس در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

جمع‌بندی از طرز تهیه کره پسته در خانه

همان‌طور که در این مطلب خواندیم، طرز تهیه کره پسته در خانه کار دشواری نیست و شما می‌توانید این ماده‌ی پرخاصیت را تهیه کنید و بدون نگرانی از بابت مواد نگهدارنده، از خواص آن بهره‌مند شوید بدون اینکه نیاز باشد اقدام به خرید کره پسته از فروشگاه های مختلف کنید.

پسته خام یکی از بهترین انتخاب‌ها به عنوان ماده‌ی اولیه‌ی است اما شما می‌توانید به جای آن از پودر پسته، دندانه مغز پسته و یا چیپس پسته را جایگزین آن کنید تا کمی برای شما ارزان‌تر تمام شود. برای آن که کره‌ی پسته‌ی شما لطیف‌تر و خوشمزه‌تر باشد، بهتر است از مواد اولیه‌ی با کیفیت استفاده کنید.