علت سفت شدن شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

بعد از عمل جراحی ابدومینوپلاستی، احساس سفتی شکم طبیعی است. هنگامی که هر نوع برشی ایجاد می شود، اعصاب قطع می شوند. این اجتناب ناپذیر است. در مورد تامی تاک، گرفتگی شکم نتیجه آسیب عصبی است. اما، با بهبودی، این احساس از بین خواهد رفت. بیماران می توانند انتظار داشته باشند که به مدت ۶ تا ۱۲ هفته احساس سفتی شکم کنند.

در برخی موارد، بازیابی عملکرد طبیعی عصبی ممکن است تا یک سال طول بکشد. اگرچه این می تواند هشدار دهنده به نظر برسد، اما بخشی طبیعی از روند بهبودی است. سایر عواملی که می تواند در سفت شدن شکم نقش داشته باشد عبارتند از: سفت شدن عضلات و سفت کشیده شدن و دوختن پوست به هم. باز هم، با بهبودی بدن، این احساسات باید بهبود یابد.

علل سفتی بعد از عمل جراحی ابدومینوپلاستی

در هر روش جراحی، آسیب عصبی ناشی از بریدگی در بدن وجود خواهد داشت. این را نمی توان اجتناب کرد. در مورد روش های تامی تاک، سفتی شکمی که ممکن است بیماران تجربه کنند، در نتیجه آسیب به اعصاب است. از آنجایی که اعصاب مسیرهای مناسب خود را دوباره برقرار می کنند، بیماران ممکن است شروع به احساس خارش، سوزش یا دردهای تیز کنند.

بیماران همچنین ممکن است در نتیجه برداشتن و بخیه شدن پوست به هم دچار سفتی شوند. علاوه بر این، سفت شدن ماهیچه ها می تواند باعث سفتی بعد از عمل شود.

اگرچه احساس سفتی نگران کننده به نظر می رسد، اما بخشی طبیعی از روند بهبودی است. بیماران باید انتظار داشته باشند که این مدت از شش تا دوازده هفته پس از عمل جراحی شکم طول بکشد، اما ممکن است تا یک سال طول بکشد تا عملکرد حسی طبیعی در ناحیه شکم به دست آید. پس از بهبودی کامل اعصاب، بازگشت این احساس بسیار نادر است.

یکی از نکات مهم مراقبتی، نحوه خوابیدن بعد از عمل ابدومینوپلاستی است.  برای آشنایی بیشتر به سایت دکتر ایزدپناه مراجعه کنید.

نکات کلیدی در خصوص علت سفت شدن شکم بعد از ابدومینوپلاستی

تامی تاک یک عمل پیچیده و عمده است که خطرات و عوارض خاصی را به همراه دارد و همچنین عوارض جانبی طبیعی پس از عمل را به دنبال دارد. در حین عمل، جراح پلاستیک از بخیه استفاده می کند تا ماهیچه های شکم را در صورت انبساط به هم نزدیک کند، پوست را دوباره روی دیواره شکم بپوشاند و بافت اضافی را برای از بین بردن افتادگی قسمت پایین شکم از بین ببرد.

این روش تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و بسته به پیچیدگی عمل شما و اینکه آیا این روش با سایر روش های جراحی پلاستیک انجام می شود یا خیر، می تواند تا چهار ساعت یا حتی بیشتر طول بکشد. بیمار چند ساعت پس از بیدار شدن از بیهوشی آزاد است تا مرکز درمانی را ترک کند تا روند بهبودی را در خانه خود آغاز کند.

دو هفته اول بعد از عمل جراحی شکم برای بیمار سخت ترین است، زیرا توصیه هایی وجود دارد که باید به طور کامل رعایت شود، مانند نخوابیدن یا دراز کشیدن روی شکم و راه رفتن با بدن کمی به جلو به صورت خم شده.

پس از انجام عمل، ناحیه عمل در لمس متورم و دردناک خواهد بود. پس از شروع بهبود زخم ها، احساس سفتی در شکم طبیعی است. این به دلیل پوستی است که برش خورده شده و اکنون کشش متفاوتی روی شکم دارد. این سفتی به ویژه زمانی که بیمار حرکات خاصی را انجام می دهد یا کشش هایی روی کمر انجام می دهد، احساس می شود. این یک عارضه جانبی طبیعی این روش است و با عادت کردن بیمار به احساس و بهبود برش ها با گذشت زمان از بین می رود.

برای داشتن یک عمل موفقیت آمیز، جراح پلاستیک باید پوست اضافی را برش داده و پوست باقیمانده را دوباره بپوشاند و کشش بیشتری به آن وارد کند تا شکم صاف، سفت و عالی به نظر برسد. با این حال، هنگامی که افتادگی برداشته می شود، ممکن است بیمار احساس کند که شکم بیش از حد سفت شده است. این تنها یکی از احساسات متفاوتی است که معمولاً در طول دوره نقاهت پس از عمل جراحی شکم تجربه می شود.

احساس دیگر احساس بی حسی در ناحیه عمل شده است. در بسیاری از موارد، بیمار هم سفتی و هم بی حسی را همزمان تجربه می کند. بی حسی ناشی از برش بافت ها و اعصاب این ناحیه است. سفتی و بی حسی هر دو بدون درمان اضافی به موقع ناپدید می شوند. برای بیمار مهم است که هر علامت غیرطبیعی را که ممکن است در ماه اول پس از عمل تجربه کند، با جراح پلاستیک در میان بگذارد.

دکتر کامبیز ایزدپناه

سخن پایانی

دکتر کامبیز ایزدپناه فوق‌تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی برای رفاه حال شما عزیزان از روزهای شنبه تا سه شنبه در ساعات کاری ۱۴ الی ۱۷ پاسخگوی شما عزیزان است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع جراحی‌های زیبایی، مقالات سایت را مطالعه نموده و یا در ساعات مشخص به ما تماس بگیرید. همچنین در پیج اینستاگرام دکتر کامبیز ایزدپناه می توانید نمونه عمل های ایشان را ببینید.

جلب اعتماد شما عزیزان یکی از اهداف دکتر ایزدپناه است. شما می‌توانید با خیالی آسوده و با کم‌ترین عوارض عمل جراحی مدنظر خود را به ایشان بسپارید. برای مشاهده نمونه کارهای دکتر پیج اینستاگرام ایشان را دنبال نمایید.

سوالات متداول

چه زمانی پس از جراحی ابدومینوپلاستی احساس طبیعی می کنم؟

اکثر بیماران بلافاصله پس از جراحی شکم به دلیل بیهوشی احساس گرفتگی می کنند. همچنین درد و کبودی پس از عمل در ۱-۲ هفته اول وجود خواهد داشت. این درد را می توان با استفاده از دارو کاهش داد و ناراحتی هر روز بهبود می یابد. در طول ۲-۳ هفته اول، شما به فعالیت های سبک محدود خواهید شد و ممکن است بتوانید به سر کار خود  برگردید. میانگین مدت زمانی برای افرادی که به تازگی ابدومینوپلاستی انجام داده اند تا دوباره احساس طبیعی داشته باشند ۴-۶ هفته است. البته به خاطر داشته باشید که مدت زمان بهبودی دقیق از فردی به فرد دیگر بسته به نوع عمل جراحی شکم، سن، نوع مراقبت پس از عمل و سلامت عمومی آن ها متفاوت است.

تا کی بعد از عمل شکم قوز خواهم کرد؟

بعد از عمل جراحی شکم نمی توانید مستقیما بایستید. در واقع، جراح از شما می خواهد که در حالت خمیده بمانید تا ناحیه درمان بهبود پیدا کند. مدت زمانی که باید در این موقعیت بمانید بسته به بیماران وش رایطی که دارند متفاوت است. دکتر ایزدپناه توصیه می کند که بیمارانش به مدت ۱ تا ۲ هفته قوز کنند. هنگامی که به شما اجازه داده شد تا صاف بنشینید، این کار باید به آرامی و به تدریج انجام شود.

تورم بعد از عمل جراحی ابدومینوپلاستی چقدر طول می کشد؟

تورم یک جنبه طبیعی از روند بهبودی بدن است زیرا مایع در اطراف محل درمان جمع می‌شود تا از بافت‌ های در حال بهبود محافظت کند. جراحان پلاستیک اغلب برای تخلیه مایع اضافی و کاهش فشار از روی شکم، درن ‌هایی را اعمال می‌کنند. این درن بسته به پیشرفت شما معمولاً پس از ۱۰-۱۴ روز برداشته می شوند. پس از انجام این کار، تورم خفیف ممکن است همچنان برای هفته‌ ها یا حتی ماه‌ ها ادامه داشته باشد و نتیجه عمل جراحی شکم شما را پنهان کند. پیروی از دستورالعمل های جراح برای اطمینان از اینکه تورم پس از عمل به سرعت برطرف می شود و نتیجه مطلوبی از جراحی به دست می آورید، مهم است.

چه زمانی نتایج نهایی را خواهم دید؟

پس از عمل جراحی شکم، شکل شکم شما به تدریج با بهبودی بهبود می یابد. اکثر بیماران می توانند تصویر نهایی شکم جدید خود را در ۶ ماه مشاهده کنند. تقریباً این مدت طول می کشد تا اسکار خطی صورتی رنگ ناشی از این عمل محو شود. دکتر ایدز پناه به بیماران خود توصیه می کند که از محصولات مراقبت از جای زخم با کیفیت بالا برای کمک به محو شدن سریع جای زخم استفاده کنند. با این حال، این محصولات باید فقط پس از بهبودی کامل نواحی برش (که ممکن است تا چند ماه طول بکشد) استفاده شوند.