علوفه خردکن؛راهنمای خرید علوفه خردکن حرفه ای و به صرفه

دامپروری در ایران به دلیل وجود پتانسیل‌های فراوانی که در زمینه پرورش و نگهداری دام‌های مختلف از جمله گاو، گوسفند، شتر، گاومیش و انواع طیور دارد، از مهم‌ترین قطب‌های تولید شیر، گوشت، پوست و پشم در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود.

باتوجه‌به نقش مهم دامداری در اقتصاد کشور، توجه به توسعه و پیشرفت این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از مواردی که می‌تواند باعث رشد و گسترش دامداری شود، استفاده از ماشین‌آلات مدرنی مانند علوفه خردکن‌های برقی است.

در همین راستا ما قصد داریم تا در مورد علوفه خردکن‌ها و معرفی بهترین مدل‌های آن برای دامداران عزیز بپردازیم.

دلیل استفاده از علوفه خردکن ها چیست؟

خردکردن علوفه برای سلامت دام‌ها از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از بیماری و حفظ سلامت آنهاست. ازآنجایی‌که خوردن علوفه‌هایی با قطعات بزرگ برای دستگاه گوارشی دام‌ها، مشکل‌زا است؛ استفاده از علوفه خردکن از اوجب واجبات تلقی می‌شود.

به‌طورکلی اغلب دام‌ها به جز اسب برای هضم غذا از چندین معده برای گوارش استفاده می‌کنند. زمانی که علوفه توسط دام خورده می‌شود، در ابتدا وارد دهان دام شده و پس از خردشدن به معده منتقل می‌شود.

در معده، با کمک اسیدهای گوارشی و آنزیم‌ها، علوفه در مرحله هضم‌شدن قرار می‌گیرد و به شکل یک مایع نیمه‌خام به دستگاه گوارشی انتقال پیدا می‌کند. در این مرحله، علوفه خرد شده بهتر قابل‌هضم است و درصورتی‌که علوفه به‌صورت قطعات بزرگ به معده دام وارد شود، هضم آن سخت‌تر خواهد بود و ممکن است منجر به مشکلات گوارشی حاد در دام‌ها شود.

راهنمای خرید بهترین علوفه خردکن ها در ایران

خردکردن علوفه برای دام به‌خصوص گاوهای پرواری و شیری باعث می‌شود تا سطح قابل‌توجهی از ریزمغذی‌های انواع علوفه جذب بدن دام‌ها شود. همچنین هرچه علوفه خردتر شود، اشتهای دام برای خوردن آن بیشتر می‌شود و باعث وزن‌گیری سریع و شیردهی زیاد آنها شود.

در ادامه به معرفی ۳ تا از بهترین علوفه خردکن‌ها در ایران که توسط مجموعه پارس صنعت طراحی و ساخته می‌شود، می‌پردازیم.

رشد صنعت دامداری در گرو داشتن تجهیزات اساسی همانند علوفه خردکن است، در واقع با این وسیله سرعت تعلیف دام چندبرابر و صرفه‌جویی در مخارج دامداری به کمینه می‌رسند. علوفه خردکن با همسان‌سازی خوراک دام با معده آنها، در سلامت این حیوانات پر منفعت نقشی الزامی دارد.

علوفه خردکن پشت تراکتوری

علوفه خردکن پشت تراکتوری با کمک یک گاردان به دستگاه تراکتور وصل می‌شود و قدرت خردکنندگی بالایی برای علوفه، یونجه تازه، کاه و کلش گندم، جو، ذرت، ساقه‌های برنج و غیره دارد.

علوفه خردکن بنزینی

علوفه خردکن بنزینی یکی از بهترین علوفه خردکن‌ها به‌خصوص در محیط‌هایی مانند روستاها و دامداری‌های بزرگ است که مایل هستند از نیروی برق استفاده نکنند.

از مزیت‌های علف خردکن بنزینی می‌توان به استفاده از آن حتی در مناطق شهری که گاهی نوسان برق مواجه هستند، اشاره کرد.

علوفه خردکن ۵۰ Plus [به همراه آسیاب]

دستگاه علوفه خردکن چندکاره ۵۰ ساخت مجموعه پارس صنعت با تیغه‌های فولاد آبکاری شده، توانایی ریز کردن علوفه خشک در حدود ۲ تن است و آسیاب‌کردن بذرهای مختلف در حدود ۵۰۰ کیلو در ساعت را دارد.

علوفه خردکن همه‌کاره دهانه ۶۰ پلاس

علوفه خردکن همه‌کاره ۶۰ پلاس، توانایی خردکردن ۵/ ۱ تن علوفه را در ساعت و آسیاب‌کردن بذرهای مانند گندم وجود دارد. تعداد چرخ‌های علوفه خردکن ۶۰ پلاس، ۲ عدد و در جلوی دستگاه تعبیه شده است.

علوفه خردکن دهانه ۷۰ پلاس

دستگاه علوفه خردکن ۷۰ پلاس قابلیت خردکردن ۲ تن علوفه در ساعت را دارد. وزن این نوع علوفه خردکن از بقیه مدل‌های پلاس بیشتر است، به همین دلیل از ۴ چرخ تشکیل شده است. این نوع علوفه خردکن دارای ۱۴ تیغه و قدرت موتوری برابر با ۵ یا ۵/۵ اسب بخار است.

ویژگی‌های علوفه خردکن‌های استاندارد

بهترین علوفه خردکن‌های استاندارد عموماً برای خردکردن یا ریز کردن علوفه‌های خشک و تر، از جمله یونجه، ذرت و گندم استفاده می‌شوند. برخی از ویژگی‌هایی که در خردکن‌های استاندارد یافت می‌شوند عبارت‌اند از:

۱. بدنه قوی

۲. کارایی بالا

۳. قابلیت حمل‌ونقل آسان

  1. کم صدا بودن
  2. مصرف کم انرژی برق
  3. داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش

انتخاب بهترین علوفه خردکن به علت اینکه علوفه‌ها، حاوی ترکیبات غذایی موردنیاز دام هستند و به‌عنوان یک قسمت اساسی از تغذیه دام محسوب می‌شوند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

بهترین علوفه خردکن ها را از کجا بخریم؟

انتخاب علوفه خردکن‌ها به نوع دام و خصوصیات علوفه ارتباط مستقیمی دارد. اما یکی از معیارهای مهم برای خرید این دستگاه، آشنایی با مراکز معتبر فروش است.

یکی از مراکز معتبر برای فروش انواع علوفه خرد کن‌ها، مجموعه پارس صنعت است که باسابقه طولانی در زمینه طراحی ماشین‌آلات کشاورزی و دامداری سبقه درخشانی در این زمینه دارد.

از مزیت‌های رقابتی علوفه خردکن‌های پارس صنعت می‌توان به سیستم اوورلود در دینام اشاره کرد که در هنگام کارکردن زیاد موتور و یا برخورد جسم سخت در آن، موتور به‌صورت خودکار خاموش می‌شود.

همچنین تمامی دستگاه‌های علف خردکن پارس صنعت دارای گارانتی ۶ ماه بدنه هستند و در کنار این خدمات پس از فروش، مواردی مانند آموزش و نحوه نگهداری به خریداران ارائه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت پارس صنعت با آدرس www.parsanat.com مراجعه نمایید.