فتیش جنسی چیست؟

ممکن است در حین رابطه جنسی دوست داشته باشید که همسرتان یک جفت کفش پاشنه بلند بپوشد، اما این لزوما به این معنی نیست که شما فتیش کفش دارید!
فتیش هیجان جنسی در پاسخ به یک جسم یا قسمتی از بدن است که معمولا یکی از اندام‌های جنسی نیست. بسیاری از افرادی که دارای فتیش هستند، برای تحریک جنسی، نعوظ و ارگاسم باید به تنهایی یا با شریک زندگی، موضوع مورد علاقه خود را در دست داشته باشند یا در مورد آن خیال‌پردازی کنند. فرد مبتلا به فتیش ممکن است در حالی که شی را در دست گرفته و آن را بو و لمس می‌کند، خودارضایی کند. برای اطلاعات بیشتر درباره این مسئله تا انتهای این مطلب از داروخانه آنلاین داروهلپ با ما همراه باشید.
فتیش در لغت به چه معنا است؟ فتیش به معنی تعهد بسیار قوی به چیزی است. فتیش به دو دسته جنسی و غیرجنسی تقسیم می‌شود که هر دوی آن‌ها علاقه وسواسی به چیزی را نشان می‌دهند.
رایج‌ترین نوع فتیش، همان فتیش جنسی است. فردی که فتیش پا دارد به طور غیرعادی به پاها علاقه دارد و از دیدن، بودن در اطراف و حتی فکر کردن به پاها لذت جنسی می‌برد. احتمالا هزاران فتیش جنسی وجود دارد. یک فتیش غیرجنسی فقط یک علاقه ..

ممکن است در حین رابطه جنسی دوست داشته باشید که همسرتان یک جفت کفش پاشنه بلند بپوشد، اما این لزوما به این معنی نیست که شما فتیش کفش دارید!

فتیش هیجان جنسی در پاسخ به یک جسم یا قسمتی از بدن است که معمولا یکی از اندام‌های جنسی نیست. بسیاری از افرادی که دارای فتیش هستند، برای تحریک جنسی، نعوظ و ارگاسم باید به تنهایی یا با شریک زندگی، موضوع مورد علاقه خود را در دست داشته باشند یا در مورد آن خیال‌پردازی کنند. فرد مبتلا به فتیش ممکن است در حالی که شی را در دست گرفته و آن را بو و لمس می‌کند، خودارضایی کند. برای اطلاعات بیشتر درباره این مسئله تا انتهای این مطلب از داروخانه آنلاین داروهلپ با ما همراه باشید.

فتیش در لغت به چه معنا است؟

فتیش به معنی تعهد بسیار قوی به چیزی است. فتیش به دو دسته جنسی و غیرجنسی تقسیم می‌شود که هر دوی آن‌ها علاقه وسواسی به چیزی را نشان می‌دهند.

رایج‌ترین نوع فتیش، همان فتیش جنسی است. فردی که فتیش پا دارد به طور غیرعادی به پاها علاقه دارد و از دیدن، بودن در اطراف و حتی فکر کردن به پاها لذت جنسی می‌برد. احتمالا هزاران فتیش جنسی وجود دارد. یک فتیش غیرجنسی فقط یک علاقه مفرط به چیزی است، مانند یک هوادار فوتبال که همه چیز زندگیش در فوتبال و مسابقات آن خلاصه می‌شود.

یک خانم دارای فتیش جنسی

فتیش جنسی چیست؟

فتیش یک وضعیت روانی است که در آن فرد به یک شی یا اندامی غیرجنسی علاقه دارد. این شی ممکن است قسمت دیگری از بدن، یک لباس یا در موارد کمتر، شی غیرشخصی باشد. این عارضه تقریبا منحصرا در بین مردان رخ می‌دهد و بیشتر اشیا مورد استفاده مربوط به بدن زن یا لباس زنانه است. موهای بلند یا پا ممکن است موضوع اصلی توجه جنسی باشد.

رایج ترین فتیش ها کدامند؟

دکتر ریچارد کروگر، استادیار بالینی روانپزشکی در دانشگاه کلمبیا، می‌گوید: «وب‌سایت‌های زیادی درباره علایق فتیش‌مانند وجود دارد. هر چیزی که بتوانید تصور کنید ممکن است به فتیش شما تبدیل شود.»

طبق یک مطالعه، رایج‌ترین فتیش‌ها شامل قسمت‌های بدن، مانند پا، یا ویژگی‌های بدن مانند چاقی، سوراخ کردن یا خالکوبی می‌شود. پاها تا حد زیادی رایج ترین نوع فتیش هستند. مایعات بدن، اندازه بدن و فتیش‌های مو نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

بعد از اعضای بدن، لباس‌ها و استایل‌های مختلف ممکن است رایج‌ترین باشند. همین مطالعه، لباس‌هایی را که روی باسن و پاها پوشیده می‌شوند، مانند جوراب‌ها و دامن‌ها، در صدر فهرست قرار داد. کفش‌ها و سپس لباس‌های زیر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

فتیش‌هایی که شامل حس یک ماده خاص، اغلب چرم یا لاستیک، نیز رایج هستند. برخی از افراد دوست دارند خود و شریک زندگی خود را در لباس حیوانات خزدار ببینند.

پیشنهاد خرید: خرید مکمل جنسی

دست انسان بر روی تنه درخت

آیا فتیش جنسی یک بیماری روانی است؟

دکتر ریچارد کروگر، دانشیار روانپزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، می‌گوید برخی از افرادی که فتیش یا سبک‌های زندگی وابسته به عشق شهوانی دارند، ممکن است بیمار روانی باشند یا ضربه‌های روحی را تجربه کرده باشند. اما او همچنین می‌گوید که نمی‌توان به طور قطع گفت که آن‌ها بیمار هستند.

طبق گفته کروگر، تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد افرادی که BDSM را تمرین می‌کنند در مقایسه با گروه‌هایی که عادات جنسی عادی دارند، در عملکردهای اجتماعی-اقتصادی بسیار فعال‌تر و موفق‌تر هستند.

کروگر گفت: «اطلاعات ما محدود است، اما نشان می‌دهد که آن‌ها سالم هستند.»

دکتر ویلیامز نیز می‌گوید برخی از مشتریانش از یک اختلال طیف اوتیسم مانند سندرم آسپرگر رنج می‌برند و با پوشیدن پوشک حجیم‌تر، بازخورد حسی مثبتی دریافت می‌کنند.

او گفت: «در این موارد، آن‌ها در دسته فتیش جنسی قرار نمی‌گیرند. اکثر مشتریان ما از نظر ذهنی سالم هستند و برای بسیاری از آن‌ها سبک زندگی مربوط به رابطه جنسی نیست. این در مورد آرامش و رهایی از استرس و گرفتن جنبه‌هایی از دوران کودکی است، زمانی که زندگی ساده‌تر بود.»

مقاله‌ای در سال ۲۰۱۴ که در Archives of Sexual Behavior منتشر شد به ABDL پرداخت. نزدیک به ۲۰۰۰ نفر که ABDL را دنبال می‌کنند یک نظرسنجی آنلاین را تکمیل کردند. پاسخ‌های برخی از پاسخ‌دهندگان، بیشتر مردان، نشان داد که رفتارهای ABDL با دلبستگی و روابط بین کودک و والدین و همچنین والدین با یکدیگر مرتبط است.

به عنوان مثال، برای پاسخ دهندگان مرد، بیشتر افراد در کودکی وابستگی اضطرابی به والدین خود داشته و به همین دلیل به تحت سلطه بودن و داشتن یک سلطه‌گر علاقه داشتند. علاوه بر این، برخی از شرکت کنندگان مرد که رابطه منفی با مادر یا پدر خود داشتند، دوست داشتند در رابطه جنسی نقش پدر یا مادر را داشته باشند.

از سوی دیگر، آن دسته از پاسخ دهندگانی که رابطه مثبتی با مادر یا پدر خود داشتند، پوشک را محرک جنسی می‌دانستند و تاکید بیشتری بر استفاده از فتیش خود در رابطه جنسی داشتند.

دکتر ویلیامز می‌گوید: «افراد مختلف دلایل مختلفی برای درگیر شدن در فتیش یا چنین سبک زندگی دارند. کسانی هستند که برای ارضای جنسی به آن علاقه دارند و این می‌تواند طیف گسترده‌ای از موارد را در بر داشته باشد. برای برخی از افراد می‌تواند حتی تحقیرآمیز نیز باشد به طوری که دوست دارند تحقیر شوند و در رابطه بی دی اس ام نقش سطه پذیر را داشته باشند.»

بیشتر بخوانید: تأثیر روابط جنسی بر سلامت روانی

ترجیحات و شخصیت افراد مبتلا به فتیش جنسی چگونه است؟

دکتر جسیکا اوریلی، مشاور جنسی از سال ۲۰۰۱، گفت: «فانتزی‌های جنسی در طیف بسیار متنوعی وجود دارند، بنابراین فتیش‌ها ممکن است در هر کدام از ما علاقه و برانگیختگی جنسی خاصی را ایجاد کنند. این بدان معناست که ما طعم‌های متفاوتی خواهیم داشت درست مانند غذا.»

یک مرد دارای فتیش جنسی

به عنوان مثال، طبق یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۴ که در مجله Canadian Journal of Human Sexuality منتشر شد، که به ویژگی‌های شخصیتی ۲۷۰ نفر که BDSM را تمرین می‌کردند، توجه کرد، کسانی که نقش غالب را به نقش تسلیم ترجیح می‌دهند، خود را دارای ویژگی‌های متفاوتی معرفی کردند. افراد مسلط در میل به کنترل، برون گرایی، عزت نفس و رضایت از زندگی به طور قابل توجهی بالاتر از افراد مطیع به دست آوردند. افراد مطیع به طور قابل توجهی بیشتر از افراد غالب در عاطفه امتیاز گرفتند.

هر دو گروه در مورد همدلی، صداقت- فروتنی، وظیفه شناسی، گشودگی به تجربه، نوع دوستی یا موافق بودن امتیازات مشابهی گرفتند.

منشا فتیش از کجاست؟

کارشناسان رفتار جنسی در مورد علل آن اتفاق نظر ندارند. برخی از افراد می توانند جاذبه خود را به اوایل کودکی، قبل از اینکه از تمایلات جنسی خود آگاه شوند، ردیابی کنند. دکتر کنت روزنبرگ می‌گوید: یک فتیش همچنین می‌تواند از مشاهده رفتار جنسی نامناسب در دوران کودکی یا سوء استفاده جنسی ناشی شود. او استاد روانپزشکی در کالج پزشکی ویل کورنل است.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی مشکلات جنسی با مکمل ایکس اید

آیا فتیش جنسی مشکلاتی به دنبال دارد؟

کروگر می‌گوید: «هنگامی که افراد فتیش یا علاقه‌ای به سبک زندگی خاصی پیدا می‌کنند، نحوه برآورده کردن خواسته‌هایشان تعیین می‌کند که آیا این رفتار سالم است یا خیر.»

او گفت: «بسیاری در سکوت رنج می‌برند و هیچ کاری برای ارضای فتیش جنسی خود انجام نمی‌دهند. برخی از افراد فیلم‌های پورنوگرافی را پیدا می‌کنند که با علایق خاص آن‌ها مطابقت دارد و به آن روی می‌آورند. دیگران سعی می‌کنند با تمایلات خود صادق باشند و از آن‌ها استفاده کنند که در نهایت کنترل از دستشان خارج می‌شود، اما این معمولا غیرعادی است. دیگر افراد، کسان دیگری را خواهند یافت که علایق مشابهی دارند.»

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر شده است، بیان می‌کند که اکثر افراد دارای علایق جنسی غیر معمول، اختلال روانی ندارند. این راهنما می‌گوید برای تشخیص اختلال پارافیلیک، افرادی که این علایق دارند باید موارد زیر را نشان دهند:

  • در مورد علاقه خود احساس ناراحتی می کنند، نه صرفا ناراحتی ناشی از عدم تایید جامعه!
  • میل جنسی یا رفتاری دارند که منجر به پریشانی روانی، آسیب یا مرگ شخص دیگری باشد، یا تمایل به رفتارهای جنسی دارند که دیگران را مجبور کرده و به حقوق انسانی آنان تجاوز می‌کند.

کروگر خاطرنشان می‌کند که این موضوع هنوز سوالات پاسخ داده نشده زیادی دارد و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. او بر این باور است که چارلز داروین این را در سال ۱۸۶۲ به بهترین وجه گفت، زمانی که گفت: «ما حتی دلیل نهایی تمایلات جنسی را نمی‌دانیم. کل موضوع در تاریکی پنهان شده است.»

مردی در حال بو کردن لباس خود که دارای فتیش جنسی است

آیا فتیش به دوره کودکی و نوجوانی مرتبط است؟

تجربیات جنسی در دوران بلوغ یا حوالی آن عامل دیگری است که می‌تواند منجر به فتیش شود. دکتر کروگر می‌گوید: «اگر شی برای تجربه جنسی اولیه خوشایند بود، ممکن است آن شی در رابطه‌های جنسی دیگر نیز وجود داشته باشد و فرد تمایل داشته باشد با آن‌ها دست به عمل جنسی و حتی خودارضایی بزند.»

یکی از بیماران مبتلا به فتیش جنسی می‌گوید که به یاد ندارد درست چه زمانی به این مشکل دچار شده، اما به یاد می‌آورد که در سن ۱۶ سالگی به تصاویر مردانی با لباس زیر در اینترنت نگاه می‌کرد. این می‌تواند نشان دهد که رفتارها و مشکلات دوران کودکی و نوجوانی فرد در فتیش جنسی بزرگسالی او دخیل است.

بیشتر بخوانید: کپسول لیبیدو من سان لایف؛ تقویت قوای جنسی

یک خانم و آقا در حال مکالمه درباره فتیش جنسی

کلام آخر

فتیش جنسی ممکن است در جامعه چندان رایج نباشد و تنها عده کمی از افراد هستند که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. با این حال، همان عده کم نیز اگر نتوانند وضعیت خود را کنترل کنند، احتمالا با مشکلات بسیار بزرگی مواجه خواهند شد.

سوالات متداول

آیا فتیش جنسی یک بیماری است؟

تاکنون یافته‌ای مبنی بر بیماری بودن فتیش جنسی در افراد مشاهده نشده است. بسیاری از کسانی که فتیش دارند سالم هستند. این وضعیت زمانی تبدیل به مشکل می‌شود که از کنترل خارج شود.

فتیش جنسی به دوران کودکی ارتباطی دارد؟

اطلاعاتی که تاکنون از فتیش جنسی در دسترس قرار دارد، نشان می‌دهد که هر فرد با گذشته‌ای خاص فتیش منحصر به فردی را نیز دارد. پس نمی‌توان گفت که فتیش جنسی چندان بی ربط است.

نوشته فتیش جنسی چیست؟ اولین بار در داروخانه آنلاین داروهلپ. پدیدار شد.