فیبر نوری FTTH و سرعت بالای اینترنت

اگر میخواهید در مورد تکنولوژی فیبر نوری تا منازل یا همان FTTH بیشتر بدانید باید اول در رابطه با اهمیت آن بدانید. در صورتی که از کاهش سرعت اتصال اینترنت خسته شده‌اید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با روش های مختلف نصب و پیکربندی فیبر نوری آشنا شوید. باید در نظر داشت که امروزه دیگر ارتباطات سنتی، به عنوان مثال کابل‌های زوج سیم مسی، قادر نیستند پهنای باند مورد نیاز کاربران را فراهم کنند و اغلب کاربران شکایت‌هایی درباره کاهش سرعت اتصال اینترنت خود دارند. این مسئله به محدودیت مدیای مس برای انتقال داده بر میگردد و اینکه مس القا پذیر بوده و نویز در سیم های مسی می تواند اختلال در سیگنال های دیتا ایجاد نمایند.

اینترنت فیبر نوری FTTH

اینترنت فیبر نوری FTTH

تکنولوژی FTTH چیست؟

با پیشرفت بشر در زمینه تکنولوژی های مخابراتی هم اکنون سالهاست که در دنیا از تکنولوژی فیبر نوری تا منازل یا FTTH استفاده می شود. اما بطور دقیق تر برای آنکه دقیقا بدانید که این عبارت از کجا آمده باید بگوییم، از آنجا که در حال حاضر، استفاده از کابل‌های فیبر نوری به عنوان جایگزین مناسبی برای حل مشکل پهنای باند و سرعت پایین اینترنت محسوب می‌شود. امروزه با اختراع کابل های فیبر نوری و با جایگزینی کابل‌های مسی با کابل‌های فیبر نوری، می‌توانیم شبکه‌ای با پهنای باند بسیار بالا داشته باشیم. به این نوع از شبکه‌های ارتباطی که از تکنولوژی فیبر نوری استفاده می‌کنند، FTTX گفته می‌شود. شبکه فیبر نوری FTTH، یا Fiber to the Home، یک نمونه از شبکه‌های فیبرنوری است که در آن فیبرنوری به صورت مستقیم به خانه‌ها یا ساختمان‌ها، از جمله آپارتمان‌ها و چند طبقه‌ای‌ها، متصل می‌شود. در این مدل شبکه، فیبرنوری مستقیماً از یک نقطه مرکزی، مانند مخابرات، به ساختمان‌های آپارتمانی و اداری کشیده می‌شود تا امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت فراهم شود.

سرعت اینترنت در FTTH چقدر است؟

اتصال کاربران در این مدل شبکه فیبرنوری به طور قابل توجهی سریعتر از فناوری‌های قدیمی مسی، که در اکثر موارد استفاده می‌شوند، بوده و سرعت اتصال را تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش می‌دهد. این سرعت تا ۲۰ تا ۱۰۰ برابر سریعتر از یک مودم کابلی معمولی یا اتصالات DSL (خط مشترک دیجیتال) است.

هزینه و قیمت کابل کشی و نصب و راه اندازی آن چقدر است؟

اگر چه پیاده‌سازی فیبر نوری FTTH در مقیاس بزرگ بسیار هزینه‌بر خواهد بود، زیرا نیازمند نصب کابل‌های فیبرنوری جدید بر روی تجهیزات موجود است. باید ذکر کرد که در حال حاضر در برخی از مناطق که فیبرنوری کشیده شده است، از فناوری‌های دیگری مانند FTTC (Fiber to the Curb) استفاده می‌شود. این به این معنی است که فیبرنوری تا یک نقطه مشخص کشیده شده و سپس از کابل‌های مسی برای انتقال اینترنت به مشترک استفاده می‌شود. به عنوان مثال، فیبرنوری تا سرکوچه شما کشیده شده و پس از آن از کابل‌های مسی استفاده می‌شود. ضمنا در پایان کابل کشی باید هزینه خرید مودم فیبر نوری را هم به آن اضافه کنید.

اینترنت فیبر نوری FTTC

اینترنت فیبر نوری FTTC

کابل دراپ چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل دراپ یک نوع کابل فیبر نوری است که برای اتصال ساختمان ها یا خانه ها به شبکه های ارتباطی استفاده می شود. همیشه وقتی صحبت از فیبر نوری منازل به میان می آید در قسمت انتهایی شبکه که میخواهند فیبر را تا پریز داخل خانه بکشند از کابل دراپ استفاده می کنند. این کابل ها از نظر ویژگی هایی که دارند در برابر خمش بیشتر مقاوم هستند و به سادگی آسیب نمی بینند.

انتقال داده از طریق فیبر نوری چگونه است؟

فیبر نوری یک فناوری است که در آن داده‌ها از طریق سیگنال‌های نوری انتقال می‌یابند. برای این منظور، از کابل‌های فیبرنوری که از جنس شیشه یا پلاستیک ساخته شده و بسیار نازک و شفاف هستند، استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب این کابل‌ها این است که هر کابل قادر است بیش از ۱۰۰ فیبر را در خود جای دهد.

در معماری FTTH، کابل فیبر به ساختمان‌ها وارد می‌شود و توسط مودم‌های FTTH که برای این منظور طراحی شده‌اند، سرویس اینترنت به کاربران ارائه می‌شود. در این مدل، پهنای باند بیشتری نسبت به سایر مدل‌های موجود در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از فیبر نوری تا خانه چیست؟

یکی از مزایای اصلی و حیاتی این سیستم، سرعت بالای انتقال داده‌ها است که به طور قابل توجهی بیشتر از کابل‌های کواکسیال قدیمی است. به دلیل پهنای باند بسیار بالا، فیبر نوری تا خانه به عنوان بهترین فناوری برای پاسخگویی به نیازهای شبکه مصرف کننده در دهه‌های آینده توسط متخصصان شناخته شده است. در این مدل، کاهش سرعت در مسافت‌های طولانی برای مشاهده ویدیوهای مختلف در یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی بهبود می‌یابد. علاوه بر این، یکی از نقاط ضعف آن ، هزینه‌های بالای راه‌اندازی برای اتصال مستقیم فیبر به درب منزل است.

اگر چه FTTH به مقابله با FTTN ، FTTC و روش های دیگر پرداخته است. فیبر نوری FTTH یک نسخه خاص از فیبر نوری است که از سایر مدل های کابلی فیبر دیگر متمایز است. در مدل های دیگر مانند FTTB ، کابل فیبر تنها تا ساختمان مشترک انتقال پیدا می کند و سپس انتقال داده با استفاده از کابل مسی انجام می شود. اما در FTTH ، کابل فیبر تا مشترک به تمامیت در دسترس است. به عبارت دیگر ، FTTH نسخه کامل شده تمامی مدل های دیگر فیبر تا مشترک است. یک مثال عملی از این تفاوت را می توان در FTTC مشاهده کرد ، که در آن فیبر تا حاشیه یا به نزدیک ترین مرکز به مشترک می رسد و سپس انتقال داده با استفاده از کابل مسی انجام می شود. مسلما استفاده از این روش باعث افت سرعت بیشتری نسبت به FTTH می شود.

به طور خلاصه، در صورتی که به افزایش سرعت اینترنت خود و رهایی از کندی سرعت علاقه مندید، انتخاب FTTH می تواند مورد توجه شما قرار گیرد. با این حال، باید در نظر داشت که برای استفاده از این سرویس، هزینه های زیادی برای راه اندازی باید پرداخت شود.

اینترنت تانوما چیست؟

اینترنت فیبر نوری که مخابرات ایران در حال گسترش آن است، یا به عبارت دیگر، خدمات FTTH، عبارتند از خدماتی که با سرعتِ بسیار بالا، اینترنت را به خانه‌های مشترکین می‌رساند در ایران به نام تانوما معروف شده است. لفظِ “تانوما”، که مخففِ “تار نوری مخابرات ایران” است، می باشد که در این مدلِ ارتباط، با اینکه در مسافت‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مشترکین را در احساسِ سرعتِ بالایِ اینترنتِ خود تحت تأثیرِ قرار می‌دهد. تانوما به دسته‌ای از خدمات اینترنتی اشاره دارد که از زیرساخت فیبر نوری برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. یکی از راهکارهایی که مخابرات برای انتقال داده های فیبر نوری از مراکز خود تا مشترکین دارد استفاده از میکروکابل های نوری است. هر میکروکابل میتواند هزاران فیبر بسیار نازک را منتقل کند.

اگرچه اینترنت تانوما یا همان فیبر نوری FTTH مخابرات برای افرادی که رضایتمند از سرعت اینترنت خود هستند و به طور کلی به سرعت بالای اینترنت نیاز ندارند، مناسب نیست، اما در صورتی که شما یکی از اشخاصی هستید که نیازمند دسترسی به اینترنت با سرعت بالا هستید، می‌توانید به خدمات اینترنت تانوما روی آورید. از این نوع خدمات، به دلیل ساختار فیبر نوری که در این سرویس مخابراتی موجود است سرویس های دیگری همچون تلفن و تلویزیون اینترنتی نیز قابل ارائه می باشد.

اینترنت فیبر نوری تانوما

اینترنت فیبر نوری تانوما

محدودیت های این تکنولوژی در ایران

هر فناوری، محدودیت‌ها و مزایای خود را دارد و نمی‌توان گفت که یک سرویس کامل و بدون نقص است. در زیر، چند نقص این سرویس را بررسی خواهیم کرد. یکی از محدودیت‌های آن هزینه بالای آن است. اگر به دنبال سرعت بسیار بالا هستید، باید هزینه بالایی را پرداخت کنید. محدودیت دیگر آن این است که تنها توسط مخابرات عرضه می‌شود. هیچ اپراتوری این سرویس را ارائه نمی‌دهد و شما باید مدت‌ها منتظر راه‌اندازی این سرویس باشید.

برای راه اندازی FTTH چه کارهایی باید انجام داد؟

اگر میخواهید بدانید که برای استفاده از اینترنت پرسرعت فیبر نوری تانوما، چه پیشنیازهایی لازم است؟ به نکات زیر بدقت توجه کنید. در مرحله اول، حتماً باید از مخابرات منطقه خود استعلام کنید که آیا منطقه و خیابان مسکونی شما مجهز به فیبر نوری است یا خیر؟ برای اینکار، می‌توانید به صورت حضوری یا تلفنی یا از طریق سایت مخابرات اقدام کنید. پس از اطمینان حاصل شدن از اینکه منطقه و محل سکونت شما به فیبر نوری مجهز است، می‌توانید در سایت مخابرات ثبت نام کنید. پس از ثبت نام، باید منتظر تماس کارشناسان شرکت مخابرات باشید تا اطلاعات تکمیلی را به شما ارائه دهند.

راه اندازی فیبر نوری و کابل کشی آن

شرکت کلینیک تخصصی فیبر نوری با سال ها تجربه و کاشناسان مجرب در زمینه مخابرات و فیبر نوری در خدمت مخابرات و صنعت انفورماتیک کشور بوده است. کلینیک تخصصی فیبر نوری با تجهیزات بروز مخابراتی و تست و اندازه گیری در پروژه ها و با استفاده از بهترین دستگاه های فیوژن ژاپنی پروژه های بسیاری را با موفقیت تا کنون انجام داده است. ما با دانش تجربه و تجهیزات بروز خود آماده همکاری و کابل کشی فیبر نوری با آخرین استاندارد های روز دنیا برای شما هستیم.