متروی اصفهان و مسجد جامع عتیق
متاسفانه اخیرا بحث بر سر اثرات مخرب مترو در اصفهان بخصوص خط دوی آن بر آثار تاریخی شهر و مسجد عتیق خصوصا ! مطرح است که از دیدگاه این معلم سازه و زلزله نباید از ابتدا چنین مسائلی مثل اصلا مطرح باشد ! مگر برنامه ای برای منهدم کردن اندک اندک آن داشته باشیم، والسلام. منظورم عدم قبول هر درجه ای از خطر و ریسک حاصله حتی نامحسوس ! حقیقتا موضوع چیست ؟
به گزارش ایرنا، (https://www.irna.ir/) یکی از گزینههای عبور خط ۲ متروی اصفهان از زیرِ زیرگذر «میدان امام علی (ع)» است که این محدوده در حریم مسجد جامع عتیق اصفهان قرار دارد. دفاعِ قطار شهری از این گزینه به دلیل گودبرداری ها و خاکبرداریها برای احداث زیرگذر میدان امام علی (ع) بوده که حالا به گفته آن ها مترو می تواند از زیر آن رد شود.
دلایل فنی، ژئوتکنیکی، نشست خاک اصفهان، وایبریشن حاصله، دلایل سازه ای و لرزه ای و دیگر مخاطرات را اینجا نمی شود بحث کرد فکر کنم خود بهتر می دانند که امروزه به هر حال تبدیل به چالشی در شهر اصفهان شده است. در بالا عرض کردم ارزش آثار باستانی آنقدر بالاست که قبول کوچکت..
متاسفانه اخیرا بحث بر سر اثرات مخرب مترو در اصفهان بخصوص خط دوی آن بر آثار تاریخی شهر و مسجد عتیق خصوصا ! مطرح است که از دیدگاه این معلم سازه و زلزله نباید از ابتدا چنین مسائلی مثل < آثار تاریخی و عوامل مخرب بطور عام در این مورد مترو> اصلا مطرح باشد ! مگر برنامه ای برای منهدم کردن اندک اندک آن داشته باشیم، والسلام. منظورم عدم قبول هر درجه ای از خطر و ریسک حاصله حتی نامحسوس ! حقیقتا موضوع چیست ؟
به گزارش ایرنا، (https://www.irna.ir/) یکی از گزینههای عبور خط ۲ متروی اصفهان از زیرِ زیرگذر «میدان امام علی (ع)» است که این محدوده در حریم مسجد جامع عتیق اصفهان قرار دارد. دفاعِ قطار شهری از این گزینه به دلیل گودبرداری ها و خاکبرداریها برای احداث زیرگذر میدان امام علی (ع) بوده که حالا به گفته آن ها مترو می تواند از زیر آن رد شود.
دلایل فنی، ژئوتکنیکی، نشست خاک اصفهان، وایبریشن حاصله، دلایل سازه ای و لرزه ای و دیگر مخاطرات را اینجا نمی شود بحث کرد فکر کنم خود بهتر می دانند که امروزه به هر حال تبدیل به چالشی در شهر اصفهان شده است. در بالا عرض کردم ارزش آثار باستانی آنقدر بالاست که قبول کوچکترین خطر و ریسک با آنها اصلا قابل پذیرش نیست.
بدتر از آن امروزه باب شده است که وقتی شهردار محترم تهران می خواهد هتل برج ٤٣ روی گسل بسازد می فرماید دانشگاه … تایید کرده است. سازمان ورزش می خواهد روی منطقه بدترین گسلهای تهران ورزشگاه بسازد می فرمایند فلان دانشگاه و مرکز تایید کرده اند، متروی اصفهان می خواهد از حریم یک بنای تاریخی آنهم بنایی (خشتی- گلی) بسیار حساس به لرزش ! میفرمایند دانشگاه … مشاورش است !؟ کم کم نگران می شوم چرا فقط یک دانشگاه در ایران تمام تاییدیه های مشکوک را صادر می کند ! آنهم در مواردی که در آکادمیا بیان و طرح این نوع پروژه ها از ابتدا مردود است ؟
کوچکترین لزومی برای گذر مترو از حریم این اثر منحصر بفرد در اصفهان نیست، رعایت حریم را بفرمایید. ایستگاه ها را در همان مناطقی که می خواهید قیمت زمین افزایش یابد بسازید ولیکن به آثار بی نظیر نصف جهان جفا نکنید
* استاد نمونه ایران در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله کشور