مناقصات ریخته گری ، قالبسازی ، ماشین کاری ،تراشکاری و برشکاری

ریخته گری :

فن شکل‌دادن فلزات و آلیاژ ها از طریق ذوب ریختن مذاب در محفظه‌ای به نام  قالب و آن‌گاه سرد کردن و انجماد آن مطابق شکل محفظه قالب است. این روش کهن‌ترین فرایند شناخته شده برای به‌دست آوردن شکل مطلوب فلزات است.

اولین کوره‌های ریخته‌گری از خاک رس ساخته می‌شدند و لایه‌هایی از مس و چوب به تناوب در آن چیده می‌شد.

کاربرد ریخته گری :

  • حمل و نقل : خودروسازی، تجهیزات راه‌آهن، تجهیزات راه‌آهن و کشتی‌سازی
  • ماشین آلات سنگین : ماشین آلات راهسازی ، کشاورزی و معدنکاری
  • ماشین ابزار : تجهیزات ماشین‌کاری، قالب‌سازی، آهنگری، اکستروژن، شکل‌دهی و ریخته گری
  • ماشین آلات کارخانه : تجهیزات کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی، پتروشیمی، کاغذسازی، تولید شکر، نساجی، ذوب و نیروگاه‌ها
  • صنایع نظامی : خودروها، تسلیحات، مهمات، مخازن و تجهیزات نگهدارنده
  • صنایع الکتریکی : موتور ،ژنراتور ،پمپ،کمپرسور
  • تاسیسات : لوله‌ها، اتصالات ولو ها و فیتینگ‌های مورد استفاده در پایپینگ ،تاسیسات بهداشتی ،تاسیسات سرمایشی
  • هنر : مجسمه‌سازی، وسایل زینتی، دکوراسیون و غیره
  • لوازم خانگی : وسایل آشپزخانه، مبلمان و تجهیزات باغبانی

مواد مورد استفاده در ریخته گری :

چدن خاکستری، پرکاربردترین ماده مورد استفاده در فرآیند ریخته گری است. از دیگر فلزات متداول در این فرآیند می‌توان به چدن نشکن، آلومینیوم، فولاد، مس و روی اشاره کرد. البته امکان استفاده از مواد غیر فلزی مانند بتن شیشه، پلاستیک و رزین نیز برای ساخت قطعات ریخته‌گری وجود دارد.

ریخته گری چگونه انجام میشود :

با وجود روش‌های مختلف برای اجرای ریخته گری، این فرآیند، معمولا طی چندین مرحله کلی شامل ساخت الگو، ساخت ماهیچه، ساخت قالب، ذوب کردن فلز، ریختن ماده مذاب به درون قالب، انجماد، باز کردن قالب و پرداخت قطعه انجام می‌گیرد.

قالبسازی :

فرآیند ساخت قالب را قالبسازی میگویند که این صنعت از پرکاربردترین صنایع موجود در ایران و جهان می باشد. قالب در حقیقت یک محفظه ای است که مواد شکل پذیر در درون یا بیرون آن قرار میگیرد تا باتوجه به الگوی قالب آن مواد شکل بپذیرد.طراحی قالب بخش بزرگی از مهندسی ساخت و تولید و اولین مرحله از تولید یک محصول می‌باشد. به‌طور کلی قالب ابزار شکل دهی هر نوع محصولی است؛ به صورتی که مانند یک الگو کمک می‌کند تا محصول شکل دلخواه کارفرما را به خود بگیرد. بنا بر همین تعریف قالب‌سازی اولین قدم از تولید محصول صنعتی در تعداد انبوه می‌باشد.

قالب ها در سه کلاس دسته بندی میشوند :

  • کلاس A : این نوع قالب‌ها فقط برای تولید با نرخ بالا به‌کار می‌روند. این نوع قالب‌ها از بهترین مواد ساخته شده و به گونه‌ای طراحی می‌شوند تا قطعاتی که به آسانی ساییده یا فرسوده می‌شوند را بتوان به راحتی و با دقت بالا جایگزین کرد. در این طراحی سعی می‌شود ترکیبی از عمر بالای قطعات به همراه ثبوت دقت قطعات در طول عمر و نیز سهولت تعویض و نگهداری مدنظر قرار گیرد. در این روش به مسائل مربوط به هزینه ابزار کمتر اهمیت داده می‌شود.
  • کلاس B : این دسته از قالب‌ها قادر هستند که تعداد محصولات متوسطی را ضرب کنند. از این رو سعی می‌شود که فقط برای تعداد محصولات خواسته شده طراحی شوند. هزینه‌های قالب در این مورد مهم است و از متریال‌های ارزان‌تر در قالب برای تولید تعداد کل محصولات استفاده می‌شود. در این مورد سهولت نگهداری و تعویض قطعات اهمیت کمتری دارد.
  • کلاس C : این کلاس قالب برای حجم تولید کم مطلوب است. در این نوع قالب از ارزان‌ترین متریال‌های موجود استفاده می‌شود.

تراشکاری :

عبارت است از شکل دهی فلزلت به روش براده برداری با استفاده از ماشین تراشکاری. در این روش از شکل دهی فلزات، فلز که عمدتا به شکل استوانه ای است، با قدرت و سرعت معین به چرخش درآمده و با حرکت تیغچه های تراشکاری بر روی آن، عمل براده برداری با عمق و سرعت معین انجام می گیرد.

فرایند تراشکاری چیست :

این فرایند از ابتدایی‌ترین فرایندهای ماشین کاری می‌باشد که بخش مورد تراشکاری، می‌چرخد درحالیکه ابزار برشی تک‌نقطه موازی با محور چرخش حرکت می‌کند. تراشکاری می‌تواند روی سطح داخلی یا خارجی جسم انجام شود. قطعه مورد تراشکاری عموماً قطعه‌کاری است که تحت عملیات‌های ریخته گری ، آهنگری ، اکستروژن تولید شده‌است.

انواع دستگاه تراشکاری :

  • تراش مرکزی : این نام گذاری به دلیل استفاده از موتور بخار در نمونه های اولیه این دستگاه برای تأمین انرژی است.
  • تراش سرعتی: این دستگاه معمولا به صورت دستی کنترل می شود و قابلیت کار کردن در سرعت های بسیار بالا را دارد.
  • تراش کاپستان : این دستگاه ها دارای قطر کارگیر (محل نگهداری قطعه در دستگاه) بزرگی هستند و ارتفاع نسبتا زیادی نیز دارند.
  • تراش ابزار سازی: این دستگاه شباهت زیادی به ماشین تراش مرکزی دارد؛اما در آن قطعات با دقت به مراتب بیشتری طراحی و تولید می شوند.
  • تراش رومیزی: این دستگاه ابعاد کوچکی دارد و همان طور که از نامش مشخص است، روی میز قرار می گیرد.
  • تراش اتوماتیک : دستگاه تراش اتوماتیک عملا کار را برای اپراتور ساده تر می کند امکان کنترل چند دستگاه به طور همزمان برای یک نفر فراهم می شود. ماشین تراش اتوماتیک وزن بسیار بالایی دارد؛ اما سرعت عملکرد آن زیاد است.
  • تراش مخصوص : برای تولید انواع و اقسام قطعات بزرگ که به ماشین کاری پیچیده ای نیاز دارند، از این دستگاه ها استفاده می کنند.
  • تراش سی ان سی: در این دستگاه ها ماشین کاری با برنامه نویسی کامپیوتری انجام می شود.

برشکاری :

برشکاری فرآیندی است که طی آن ورق‌ها، میله‌ها و شمش‌های فلزی با استفاده از ابزار مختلف و طی فرآیندهای متفاوت به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌شوند. هدف از برشکاری ایجاد قطعات فلزی مورد نیاز برای ساخت وسایل مختلف است. از آنجایی که ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی فلزات باهم تفاوت‌هایی دارند روش مورد استفاده برای برش آن‌ها نیز باید باهم متفاوت باشند؛ فلزات سخت و سنگین با استفاده از ماشین‌آلات و طی فرآیندهایی که قدری پیچیده‌تر هستند برش می‌خورند و فلزات سبک‌تر با استفاده از ابزار ساده برشکاری می‌شوند.

برشکاری سرد :

برشکاری سرد روش دیگری برای ایجاد برش در قطعات فلزی است که به طور معمول دارای سختی کمتری هستند، یعنی درصد عنصر کربن در آن‌ها کمتر از ۰.۲٪ است. برشکاری سرد به دلایلی نسبت به روش گرم محبوبیت بیشتری نیز دارد، یکی از دلایلی که برخی افراد روش برشکاری سرد را به روش گرم ترجیح می‌دهند عدم استفاده از حرارت بالا در این روش است.

برشکاری گرم :

از روش گرم برای برش فلزاتی استفاده می‌شود که سختی بالایی دارند، به طور کلی فلزاتی که درصد کربن آن‌ها بیش از ۰.۲٪ باشد به عنوان فلزات سخت یا سنگین شناخته می‌شوند. منظور از برشکاری گرم این است که برای انجام آن فلز باید به درجه حرارت مشخصی برسد تا عمل برشکاری روی آن صورت بگیرد. اینکه میزان افزایش دما تا چه میزان باید صورت بگیرد نیز به نوع فلز بستگی دارد. مسئله مهم در برشکاری این است که فلزات طی این فرآیند به هیچ عنوان نباید تغییر ماهیت دهند و در پایان عمل برشکاری باید دقیقا تمام ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی خود را حفظ کنند.

در پایان برای موفقیت بیشتر و شرکت در بهترین و مطمئن ترین مناقصه ها ، مزایده ها و استعلام ها در این زمینه، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.