نسل سوخته و قرن پانزدهم

مبتلاشدگان به جنگ مثل مردم سوریه و یمن و افغان را هم نسل سوخته شمرده اند که مرگ و درد و بی خانمانی و مهاجرت و تخریب همه زیرساخت های کشورشان که تا دهه های پیش رو هم ساخت و جبران آنها غیر ممکن خواهد بود و این بلیّه همه آرمان ها و موجودیت آنان را به آتش کشیده است.جوانان عصر جنگ، عصر بیکاری و تبعیض و گرانی و بی هویتی و ناتوانی در ازدواج و تشکیل خانواده و ساخت آینده ای متوسط در حالیکه شاهد رشد قارچ گونه نوکیسه ها و آقازاده ها و اختلاس گران و دزدان بیت المال هستند نیز خود را نسل سوخته می خوانند؛همینطور نسل حاصل طلاق با هزاران آسیب روانی که آینده شان تباه شده و پشتوانه خانواده را ازدست داده اند و نیز نسل حاصل فقر و تحمل ستم و شکنجه و زندان دیکتاتورها و غارت غارتگران داخلی و خارجی…
قرآن کریم در مورد ظالم و مستکبر می فرماید:”چون به قدرت و حکومت رسد برای فساد در زمین و نابودی زراعت‌ ها و نسل ، کوشش می‌ کند و خداوند فساد را دوست ندارد(وَ إِذا تَوَلَّی سَعی‌ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیها وَ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الْفَسادَ.بقره/٢٠٥).کلمه «تولّی» را دو نوع می‌توان..

مبتلاشدگان به جنگ مثل مردم سوریه و یمن و افغان را هم نسل سوخته شمرده اند که مرگ و درد و بی خانمانی و مهاجرت و تخریب همه زیرساخت های کشورشان که تا دهه های پیش رو هم ساخت و جبران آنها غیر ممکن خواهد بود و این بلیّه همه آرمان ها و موجودیت آنان را به آتش کشیده است.جوانان عصر جنگ، عصر بیکاری و تبعیض و گرانی و بی هویتی و ناتوانی در ازدواج و تشکیل خانواده و ساخت آینده ای متوسط در حالیکه شاهد رشد قارچ گونه نوکیسه ها و آقازاده ها و اختلاس گران و دزدان بیت المال هستند نیز خود را نسل سوخته می خوانند؛همینطور نسل حاصل طلاق با هزاران آسیب روانی که آینده شان تباه شده و پشتوانه خانواده را ازدست داده اند و نیز نسل حاصل فقر و تحمل ستم و شکنجه و زندان دیکتاتورها و غارت غارتگران داخلی و خارجی…

قرآن کریم در مورد ظالم و مستکبر می فرماید:"چون به قدرت و حکومت رسد برای فساد در زمین و نابودی زراعت‌ ها و نسل ، کوشش می‌ کند و خداوند فساد را دوست ندارد(وَ إِذا تَوَلَّی سَعی‌ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیها وَ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الْفَسادَ.بقره/٢٠٥).کلمه «تولّی» را دو نوع می‌توان معنا نمود: یکی به معنای به قدرت و حکومت رسیدن است و دیگر به معنای اعراض کردن.یعنی هرگاه از حقّ و هدایت الهی اعراض نماید به سراغ فتنه و فساد می‌رود و هم محیط زیست و کشاورزی را نابود می کند و هم نسل را به تباهی می کشد.در مقابل آن، در آیه قبل می فرماید:اگر صالحان حکومت را بدست گیرند، نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند. و بدین وسیله رابطه خود را با خداوند و محرومان جامعه حفظ می‌کنند، ولی اگر نا اهل به قدرت رسید و ولایت مردم را بدست گرفت، بخاطر طوفان هوس های درونی و ناآگاهی‌ ها و فشارهای بیرونی، همه چیز جامعه را فدای خود می‌ کند. تاریخ گواه است که چه مسلمان نمایانی به نام اسلام و تظاهر به ایمان، بر مردم حاکم شده و حَرث و نَسل را نابود ساختند.کسانی که با جعل قوانین و تهاجم فرهنگی و تبلیغات و مواد مخدّر، سبب نابودی اقتصاد و نسل‌ نو می‌شوند، مصداق این آیه و مفسد فی الارض هستند.هلاک "حرث" به معنای محو کشاورزی، و هلاک "نسل"، انحراف و تباهی نسل آینده است.

ثمره افراط گرایی حمایت شده از سوی دلارهای نفتی و خوی استکباری در همین قرن جز به جای گذاشتن نسلی سوخته بوده است؟ بمبارانی که آوار بر خواب کودکان می شود و در مقابل دیدگان میلیون ها انسان در جهان اتفاق می افتد، حلب یا کابل یا یمن یا عراق، نسل کشی، گورهای دسته جمعی، کشتار مردم در گمنامی و تجاوزها که بیش از چند دهه از تجاوز به کشورها تا القاعده و طالبان و تا اکنون. تخم افراط گری در هر زمینی امکان رشد دارد، آن انتقام جویی که آلمان و فرانسه را هدف انتحار قرار می دهد یا تجمع نمازگزاران در نیوزیلند یا عزاداران در مسجد کابل یا کویته و پیشاور را غرق خون می کند، یا ده ها هزار نفر را در یمن یا در انتحاری های بغداد، تکه تکه می کند،نه از سوی لشکری بزرگ بلکه از تفکرات رادیکالی به وجود می آید که می تواند خودجوش در هر نقطه ای از جهان به وقوع بپیوندد.از حلب گرفته تا کابل تا هلمند تا سوریه ،از هرات تا بدخشان و از بامیان تا بلخ، طی سال ها در تاخت و تاز افراط گری ها ویران شد و جنایت ها و دردهایی رخ داد که هیچ دوربینی برای ثبت آن نبود و در گمنامی گورها دفن تاریخ شدند.

هیلتر، صدام و ملاعمر نه یک روزه بلکه در مقابل چشمان مردم، مرگ آفرین شدند و حال همانگونه که انیشتن گفت: دنیا به دست چند تبهکار ویران نمی شود، بلکه به دست اکثریت خاموشی ویران می شود که برای پایان دادن به جنایت، کاری نمی کنند؛و چه اشک های که مقامات از سازمان ملل گرفته تا سفیران حقوق بشر نریختند، دو رویانِ صلح طلبی که سفیدی را آلوده به نیرنگ کردند و حال در حاشیه ماتم گرفته و در پشت جنایت ها نقش آفرینی می کنند.قرن پانزدهم شمسی نیز چون قرن قبلی درگیر این عوامل خواهد بود و نسل هایی در زیر این مظالم نسل سوخته خواهند شد. تباهی نسل ها ثمره ظلمی است که بر نسل می رود چه در داخل یا از خارج، فرقی نمی کند.آنان که مسبب این تباهی هستند، باید به افکار عمومی پاسخگو باشند؛به وجدان خود باید پاسخگو باشند؛ روزی که همین نسل، قیام کند، یا دست انتقام الاهی از آستین موعود، برون آید، همه چیز آنها را خواهد سوزاند.

۶۵۶۵