پروتئین وی کاله پرو؛ توضیحات و نقد و بررسی

زمان مطالعه: ۳ دقیقهپروتئین وی کاله چیست؟ پروتئین وی در شیر وجود دارد و زمان تولید پنیر و دلمه شدن، بصورت مایع از پنیر جدا می شود.حتی آبی که روی ماست جدا می شود نیز پروتئین وی است که در گذشته آن را بعنوان آب اضافی جدا می‌کردند و دور می انداختند اما امروز که از خواص پروتئین وی مطلع شدیم، بصورت مکمل در اختیار افراد قرار داده می شود.
پروتئین وی کاله از ۷۴ درصد پروتئین کنسانتره وی و ۹ درصد کربوهیدرات تشکیل شده است. البته پروتئین وی به تنهایی طعم جالبی ندارد که معمولا با توت فرنگی، موز یا کاکائو طعم دار و کمی شکر مزه دار می کنند و مصرف را ساده می کند.
اهمیت وی کنستانتره وی کنسانتره حاوی مواد معدنی و ایمونوگلوبولین‌های زیادی است که برای عملکرد بدن ضروری هستند اما وی ایزوله حاوی پروتئین ها و اسیدهای آمینه ای است که تغییر شکل دادند و اکثرا با شکر فراوان همراه هستند که به دستگاه گوارش فشار وارد می کند و هضم سخت تری دارند. مکمل پروتئین وی کاله پرو با جذب بالا به نسبت سایر پروتئین ها، مناسب جهت کاهش بافت چربی، رشد عضلات و افزایش توده عضلانی است. بسیاری این مکمل را برای ورزشکاران بخصوص در دوره‌ه..

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پروتئین وی کاله چیست؟ پروتئین وی در شیر وجود دارد و زمان تولید پنیر و دلمه شدن، بصورت مایع از پنیر جدا می شود.حتی آبی که روی ماست جدا می شود نیز پروتئین وی است که در گذشته آن را بعنوان آب اضافی جدا می‌کردند و دور می انداختند اما امروز که از خواص پروتئین وی مطلع شدیم، بصورت مکمل در اختیار افراد قرار داده می شود.

پروتئین وی کاله از ۷۴ درصد پروتئین کنسانتره وی و ۹ درصد کربوهیدرات تشکیل شده است. البته پروتئین وی به تنهایی طعم جالبی ندارد که معمولا با توت فرنگی، موز یا کاکائو طعم دار و کمی شکر مزه دار می کنند و مصرف را ساده می کند.

اهمیت وی کنستانتره

وی کنسانتره حاوی مواد معدنی و ایمونوگلوبولین‌های زیادی است که برای عملکرد بدن ضروری هستند اما وی ایزوله حاوی پروتئین ها و اسیدهای آمینه ای است که تغییر شکل دادند و اکثرا با شکر فراوان همراه هستند که به دستگاه گوارش فشار وارد می کند و هضم سخت تری دارند. مکمل پروتئین وی کاله پرو با جذب بالا به نسبت سایر پروتئین ها، مناسب جهت کاهش بافت چربی، رشد عضلات و افزایش توده عضلانی است. بسیاری این مکمل را برای ورزشکاران بخصوص در دوره‌های کات و یا عضله سازی با حداقل میزان کربوهیدرات دریافتی توصیه می کنند. اما در افرادی که بسیار لاغری و با عضلات بسیار ضعیف هستند هم قابل توصیه است. البته در افراد لاغر اندام هم باید حرکات ورزشی بخصوص ورزشهای مقاومتی برای وزن گرفتن و عضله سازی نیاز است.

بیشتر بخوانیم: پروتئین وی چیست؟

یک نکته مهم

این پروتئین در کاهش فشار خون، کاهش قند خون، کاهش افسردگی، بهبود حال بیماران سرطانی، کند شدن روند کاهش وزن در بیماران بدخیم مبتلا به تحلیل عضلانی و کاهش علائم ایدز بسیار موثر است . همچنین در مطالعات دیده شده کسانی که از پروتئین وی کنستانتره استفاده می‌کنند، کلسترول خون کاهش یافته است. از طرف دیگر فاقد لاکتوز است و کسانیکه به قند شیر حساسیت دارند براحتی می توانند از این محصول استفاده کنند و البته باید عنوان کرد که شیر مادر ۶۰ درصد پروتئین وی دارد و نوزاد در ابتدای زندگی جهت افزایش سیستم ایمنی، رشد و نمو به این میزان پروتئین وی نیاز دارد که موهبت الهی از طریق شیر مادر دریافت می کند اما شیر گاو تنها ۲۰ درصد حاوی پروتئین وی است و برای دریافت این خواص باید میزان زیادی شیر دریافت کرد. که غیر ممکن خواهد بود.

برای مشاهده و خرید مکمل های ورزشی، کلیک کنید.

ترکیبات پودر پروتئین وی کاله

گلوتامین

وی پروتئین کاله پرو، ۴ گرم گلوتامین دارد که یک نوع اسید آمینه غیرضروری که در استخوانها، عضلات و پلاسما وجود دارد. همچنین گلوتامین در ساخت پروتئین و افزایش حجم عضلات نقش دارد و بر ترشح هورمون رشد اثر دارد که قدرت عضلات و چربی سوزی را افزایش میدهد. که همین باردهی، علتی است که بدنسازان طرفدار قوی این نوع پروتئین هستند.

BCAA

BCAA از اسید های آمینه شاخه دار تشکیل شده است شامل آمینو اسید ایزولوسین، والین و لوسین که در سنتز پروتئین بسیار نقش دارند. پس افرادی که بدنبال افزایش رشد عضلات اسکلتی بوده و افزایش استقامت ورزشی هستند توجه زیادی به این نوع ترکیب دارند و در زمانیکه که بدن دچار کمبود این آمینو اسید باشد و در طول تمرین سطح ذخیره گیکوژن(فرم ذخیره ای گلوکز در عضلات) خالی شده باشد، بدن برای سوخت وساز از منابع خود استفاده می کند و قدرت عضلات بشدت کاهش می یابد. پس وجود اسیدهای آمینه شاخه دار در پودر وی کاله موجب ترمیم بافتها و عضلات می شود.

سیستئین

سیستئین نوعی اسید آمینه که در گلوتاتیون عامل آنتی اکسیدانی که باعث کاهش ریسک فاکتورهای سرطان و عوامل استرس زا می شود و در پروتئین وی کاله موجود است و باعث ارتقا سلامتی می شود.

عوارض احتمالی مصرف وی پروتئین

تعیین مقدار مصرف وی پروتئین بستگی به رژیم غذایی و مدت و شدت ورزش دارد و بهتر است توسط مشاور تغذیه ماهر مشخص شود. اما مقدار توصیه شده در این محصول بین یک الی دو پیمانه است. که در ورزشکاران بهترین حالت بارگذاری عضلانی پس از ورزش می باشد.

مصرف مقدار زیاد پروتئین وی باعث بروز جوش روی پوست می شود که می تواند بعلت عدم تعادل مواد مغذی و افزایش فشار بر کبد وعدم توانایی کبد در سم زدایی باشد. که البته عوارض دیگری مانند خستگی، حالت تهوع، بی اشتهایی، نفخ معده و شکم درد در مصرف بالای وی پروتئین دیده شده است.

در مورد مصرف پروتئین وی ادعاهایی مانند نارسایی کلیه و افزایش ریسک ابتلا به پوکی استخوان دیده شده است که صحت ندارد. زیرا پروتئین به بهور بافت اسکلتی نیز کمک میکند . البته مقدار و نحوه مصرف بسیار مهم است. گاه ی مصرف زیاد وی پروتئین باعث کاهش جذب کلسیم می شود .

در برخی افراد بخصوص کسانیکه به مصرف شیر حساسیت دارند، پروتئین وی می تواند باعث مشکلات گوارشی مثل نفخ، شکم درد، تهوع و اسهال ایجاد کند.

اما باید این نکته را متذکر شد که افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و کبدی حتما قبل از مصرف هرگونه مکمل بخصوص مکمل های پر.تئینی باید با پزشک خود مشورت و تحت نظر پزشک با میزان توصیه شده، مکمل مصرف نمایند.

زهرا قلعه گیر- مشاوره تغذیه

نوشته پروتئین وی کاله پرو؛ توضیحات و نقد و بررسی اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.