پروپولیس چیست؟ بررسی خواص و موارد مصرف

زمان مطالعه: ۷ دقیقهشاید شما هم تا به امروز اسم پروپولیس به گوشتان خورده باش؛ یا درباره مکمل های دارویی که حاوی پروپولیس هستند اطلاعاتی داشته باشید. در این پست از دارو دات کام قصد داریم تا به طور کامل این ماده به همراه خواص و کاربردهای آن را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.
پروپولیس چیست؟ پروپولیس یا بره موم هم یکی دیگر از محصولات زنبور عسل مانند عسل است؛ با این تفاوت که این ماده نسبت به عسل کمتر شناخته شده است و نسبت به خواص درمانی آن کمتر کسی آگاهی کافی دارد. همان طور که می دانید هر کدام از محصولات زنبور عسل خواص درمانی فوق العاده ای دارند، اما آنچه کمتر اهمیت داده شده است، شناخت و مطالعه دقیق و علمی بر روی خواص درمانی این محصولات است.
در دهه‌ های اخیر، پروپولیس به موضوع تحقیقاتی مهم در سراسر جهان تبدیل شده است. در این تحقیقات ترکیب شیمیایی و خواص بیولوژیک بره موم بطور گسترده مورد بررسی قرار می گیرد.
بره موم چیست؟ بره موم یا همان پروپولیس یک ماده رزینی است که بوسیله زنبورها از شکوفه‌ ها و مواد ترشح شده از گیاهان، جمع‌آوری شده و با آنزیم‌ های زنبور، گرده گل و موم ترکیب می‌ شود..

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

شاید شما هم تا به امروز اسم پروپولیس به گوشتان خورده باش؛ یا درباره مکمل های دارویی که حاوی پروپولیس هستند اطلاعاتی داشته باشید. در این پست از دارو دات کام قصد داریم تا به طور کامل این ماده به همراه خواص و کاربردهای آن را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

پروپولیس چیست؟

پروپولیس یا بره موم هم یکی دیگر از محصولات زنبور عسل مانند عسل است؛ با این تفاوت که این ماده نسبت به عسل کمتر شناخته شده است و نسبت به خواص درمانی آن کمتر کسی آگاهی کافی دارد. همان طور که می دانید هر کدام از محصولات زنبور عسل خواص درمانی فوق العاده ای دارند، اما آنچه کمتر اهمیت داده شده است، شناخت و مطالعه دقیق و علمی بر روی خواص درمانی این محصولات است.

در دهه‌ های اخیر، پروپولیس به موضوع تحقیقاتی مهم در سراسر جهان تبدیل شده است. در این تحقیقات ترکیب شیمیایی و خواص بیولوژیک بره موم بطور گسترده مورد بررسی قرار می گیرد.

بره موم چیست؟

بره موم یا همان پروپولیس یک ماده رزینی است که بوسیله زنبورها از شکوفه‌ ها و مواد ترشح شده از گیاهان، جمع‌آوری شده و با آنزیم‌ های زنبور، گرده گل و موم ترکیب می‌ شود.

این کمه مشتق شده از دو لغت یونانی Pro و Polis است. لغت یونانی “Propolis” کاربرد این ماده در کندو را مشخص می‌ کند که pro به معنی دفاع و polis به معنی شهر است. شهر در اینجا به منظور همان کندو است و معنای کلی پروپولیس «دفاع از کندو» است.

زنبورها از بره موم به منظور نرم‌ تر کردن دیواره‌ های داخلی کندو، درزگیری حفره‌ های شان عسل و … استفاده می کنند. همچنین پروپولیس یا بره موم به دلیل خواص ضد عفونی و ضد میکروبی که دارد، می تواند از کلونی در برابر انواع بیماری‌ ها محافظت کند.

درباره پروپولیس بیشتر بدانیم

پروپولیس دارای خواص ضد عفونی کنندگی و بی‌ حسی موضعی است. به همین دلیل در زمان های قدیم توسط تمدن‌ های مختلف برای درمان سرماخوردگی، جراحات و زخم‌ ها بطور گسترده مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین مصری‌ ها از این ماده برای مومیایی کردن مردگان خود و جهت بهبود جراحات و احیای بافت بدن از آن استفاده می کردند. این ماده معجزه آسا در طب کاربردهای فراوان دیگری هم دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

بیشتر بخوانیم: تغذیه سالم ؛ چگونه تغذیه سالم داشته باشیم؟

خواص پروپولیس

از دیگر خواص بره موم می توان به کاربردهای بالینی آن اشاره کرد. به طور مثال پروپولیس در موارد ابتلا به سرطان، درمان عفونت واژنی کاندیدیازیس -به دلیل خاصیت ضد قارچی- ثابت شده است.

اثرات درمانی بره موم در بیماری‌های دهان و دندان نیز مورد بررسی قرار گرفته است. برخی محققان فعالیت بره موم در کودکان دارای پوسیدگی دندان را بررسی کردند. بدین گونه فعالیت ضدعفونی کنندگی این ماده بر تجمع بیوفیلم‌ باکتری های دهانی و تعداد استافیلوکوک موتانس درون بزاق مورد ارزیابی قرار گرفتند که مشاهده شد که بره موم نیز می تواند مانند کلرهگزیدین عمل کند.

در ادامه خواص اصلی درمانی پروپولیس را باهم مرور می کنیم.

۱. خواص ضد میکروبی

برخی از محققان، تأثیر بره موم در برابر میکرو ارگانیزم‌ های مرتبط با التهاب لثه در افراد با HIV مثبت را بررسی نموده و نتایج امیدوار کننده‌ای در برابر بیو فیلم، بدون عوارض جانبی در حفره دهانی، دست یافته‌ اند. همچنین تأثیرات بره موم بر گروه‌ های استرپتوکوک موتانس اثبات شده که نشان دهنده قدرت بره موم و ترکیبات آن به عنوان عامل‌ های کاریو استاتیک و توسعه فرآورده‌ های بیوتکنولوژیک جهت کنترل پوسیدگی دندان و سایر بیماری‌ های عفونی است.

بره موم در محیط آزمایشگاهی می‌تواند بطور مستقیم بر میکرو ارگانیزم‌ ها اثر بگذارد. از طرف دیگر، می‌ تواند سیستم ایمنی درون بدن را تحریک نموده و مکانیزم‌ های درگیر در از بین بردن میکرو ارگانیزم‌ها را فعال نماید. ترکیب آن با داروهای ضدمیکروبی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌ های پیشین نشان داده‌ اند که بره موم، مقاومت دیواره باکتری‌ها در برابر آنتی‌ بیوتیک‌ ها را کاهش داده و اثرات مضاعفی را به همراه آنتی‌ بیوتیک‌ها در تأثیر بر ریبوزوم از خود نشان دادند، اما به نظر می‌ رسد که با آنتی‌ بیوتیک‌ های اثرگذار بر روی DNA یا اسید فولیک، تعامل ندارند.همچنین محققان گزارش کرده اند که بره موم ضد قارچ نیز می باشد. این ماده می تواند درصد رشد قارچ آفلاتوکسینی و آسپرژیلوس فلاووس را کاهش دهد.

۲. ضد تومور ؛ بره موم برای سرطان و شیمی درمانی

محققین مختلف خاصیت ضد تومور بره موم در بدن را از طریق آزمایش بر روی موش‌ های آزمایشگاهی و خوکچه‌ های هندی گزارش کردند. فعالیت سیتوتوکسیک آن در آزمایشگاه با استفاده از خطوط سلولی توموری متعدد مورد مطالعه قرار گرفته است. آنها دریافتند که القای مرگ سلولی برنامه‌ ریزی شده، متوقف نمودن چرخه سلولی، مهار متالوپروتئینازهای محیطی، خاصیت ضد رگ‌ زایی و جلوگیری از متاستاز و هجوم بافتی با مکانیزم‌ های فعالیت آن در مقابل سلول‌ های تومور مرتبط بوده‌ اند.

کافئیک اسید و فنتیل استر و آرتاپلین سی با توجه به اثرات ضد توموری خود، بطور گسترده مورد تحقیق قرار گرفته‌ اند که این ترکیبات، مسیرهای ژنتیکی و بیوشیمیایی مختلف پیشرفت سرطان را هدف قرار می‌ دهند.

۳. تقویت سیستم ایمنی

بره موم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. محققان دریافته اند که مصرف بره موم باعث می شود نوعی فعالیت تنظیم سیستم ایمنی بر روی گیرنده‌ های سلولی، تولید سیتوکین و فعالیت ضد قارچی مونوسیت‌ ها بر روی انسان ها داشته باشد که این خاصیت‌ های بارز به دوز مصرف بره موم بستگی دارد. همچنین محققان متعدد گزارش کرده‌ اند که بره موم و اجزای تشکیل دهنده آن، تولید آنتی‌ بادی را با استفاده از آنتی‌ ژن‌ های مختلف را افزایش می دهند. این اطلاعات، ظرفیت بره موم در کمک به تولید واکسن‌ ها را نشان می‌ دهد.

۴. پروپولیس برای جوش

این که پوست شما دچار آسیب های متعددی نظیر جوش یا آکنه می شود می تواند دلایل زیادی داشته باشد. مثلا هوای آلوده، اشعه ماورای بنفش خورشید، دخانیات، کم آبی، کمبود خواب و … می تواند سلامتی پوست شما را تحت الشعاع قرار دهد. با توجه به ترکیبات فوق العاده پروپولیس، فواید بره موم برای جوش صورت نیز مورد بررسی قرار گرفته و اثبات شده است. این ماده باعث کمک به ترمیم آسیب های پوستی از جمله جوش صورت می شود.

بیشتر بخوانیم: ۱۸ راهکار خانگی برای از بین بردن جوش و جای آن

۶. پروپولیس برای مشکلات روده

فرآیندهای التهابی و زخم معده یا روده، مانند گاستریت یا کولیت و موکوزیت، بخش قابل توجهی از مردم را در سراسر جهان مبتلا کرده است. نقش داروهای مشتق از گیاهان دارویی به منظور تدوین راهکارهای مؤثر و ایمن برای بهبود روش های درمانی دستگاه گوارش مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات نشان داده که اثربخشی بره موم برای مشکلات روده امیدوار کننده می باشد و بره موم در درمان چندین بیماری پاتولوژیک مؤثر است.

۷. بره موم برای رحم

با توجه به خاصیت ضد باکتری بره موم که حائز اهمیت است، اما باید در نظر گرفت که این ماده شبیه یک داروی شیمیایی عمل نمی کند که باکتری ها، ویروس ها و به طور کلی میکروب ها را تخریب کند، بلکه این ماده توانایی بدن را برای مقابله با بیماری و از بین بردن عفونت و میکروب های های رحم، بیشتر می کند. همچنین بره موم تنظیم کننده هورمون ها و یک آنتی بیوتیک قوی است که باعث رفع خارش، عفونت در رحم و کاهش دردهای دوران قاعدگی می شود. در نتیجه با مصرف بره موم می توانیم روزی تعداد زیادی از داروهای شیمیایی با اثرات جانبی بسیار را از میان برداریم.

۸. مفید برای دستگاه تنفسی

بره موم یک مکمل طبیعی بسیار کارآمد برای مدیریت آسم است. مطالعات همچنین اثرات مفید آن بر بیماری انسداد مزمن ریوی و سرطان ریه را ثابت کرده است، اما اخیراً محققان ثابت کرده اند که این محصول زنبورعسل برای افراد دارای آسم نیز مفید می باشد. هنگام ابتلا به آسم، فرد احساس اختلالات تنفسی، احساس خفگی و گرفتگی دارد. در نتیجه بره موم برای کل دستگاه تنفسی و همچنین بیماری های ریوی مفید است.

خواص درمانی پروپولیس

۹. التیام بخشی به زخم ها

بره موم به عنوان گزینه‌ ای عالی برای درمان سوختگی‌ ها، تقویت فعال سازی، رشد و تکثیر سلول‌ های پوستی شناخته شده است.فعالیت بیولوژیکی بره موم در ترمیم زخم و احیای بافتی، ممکن است با خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و تنظیم سیستم ایمنی آن مرتبط باشد. محققان اثرات استفاده موضعی بره موم بر ترمیم و انسداد زخم‌ های دیابتی در یک مدل موش مبتلا به دیابت نوع ۱ را بررسی کردند و نشان دادند که بره موم، انسداد زخم را تسریع بخشیده و متالوپروتئیناز محیطی و التهاب محل زخم را کاهش می‌ دهد.

بیشتر بخوانیم: علائم شایع عفونت ریه + درمان و پیشگیری

۱۰٫ سلامت دهان و دندان

پوسیدگی دندان یا باکتری در سطح دندان می تواند به پلاک دندان آسیب برساند. در صورت عدم درمان، باکتری ها می توانند مینای دندان را خراب کنند و منجر به حفره، درد، ریزش دندان یا بعضاً عفونت های جدی تر شود. بهداشت مناسب دهان، محصولات فلوراید و مراجعه به دندان پزشک می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری یا کنترل کند. خواص بره موم برای دندان باعث جلوگیری از رشد این باکتری ها و پوسیدگی دندان می شود و از سایر عفونت های دهانی جلوگیری می کند.

  • سایر خواص بره موم شامل موارد زیر است:
  • کنترل سرطان
  • بهبود عفونت مجاری تناسلی
  • نقرس
  • احتقان سینوس
  • بیماری های گوش
  • زخم معده
  • اگزما
  • سینه پهلو
  • بیماری های ریوی
  • ویروس های معده
  • سر درد
  • میخچه
  • ورم ملتحمه
  • گرفتگی صدا
  • آلرژی
  • تورم و التهاب گلو
  • سرماخوردگی
  • برونشیت
  • ورم معده
  • مشکلات گوش
  • تورم مفاصل
  • سر درد
  • بیماری پارکینسون
  • زگیل ها

پروپولیس را از کجا تهیه کنیم؟

جهت برخورداری از مزایای بی نظیر بره موم، حتما باید آن را از یک منبع مطمئن و معتبر تهیه نمایید. شما می توانید بره موم طبیعی را به طور مستقیم از زنبوردار و فروشگاه های معتبر تهیه کنید یا این که از مکمل های غذایی که حاوی این ماده ارزشمند هستند، استفاده کنید.

در ادامه یک مکمل غذایی بی نظیر که حاوی پروپولیس است را به شما معرفی می کنیم.

قرص پروپولیس- اکیناسه نووهیل فاران فارمد ۳۰عددی

قرص پروپولیس- اکیناسه نووهیل فاران فارمد ۳۰عددی یک فرآورده طبیعی حاوی پروپولیس و اکیناسه و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های طببیعی می باشد. این فرآورده حاوی بالاترین مقدار توصیه شده پروپولیس به همراه اکیناسه می باشد.
همچنین، این قرص به تسکین ناراحتی و سوزش گلو به ویژه در زمان بیماری کمک می کند. این محصول در دوران پاندمی کرونا بعنوان یک محصول طبیعی جهت پیشگیری و درمان این بیماری به کار می رود. پروپولیس و اکیناسه به عنوان ترکیبات موجود در نووهیل با اثرات ضد ویروس قوی مانع اتصال ویروس به سلول میزبان می شوند. همچنین این دو ترکیب از تکثیر ویروس در بدن میزبان جلوگیری می کنند.

ویژگی های قرص پروپولیس- اکیناسه نووهیل فاران فارمد ۳۰عددی

تقویت سیستم ایمنی
پیشگیری و درمان بیماری های ویروسی نظیر کرونا، هرپس و آنفلوانزا
بهبود عملکرد جسمانی
انرژی زا و افزایش قوای بدن
کاهش شدت و دوره بیماری های ویروسی

قرص پروپولیس- اکیناسه نووهیل فاران فارمد

مشاهده و خرید قرص پروپولیس

نحوه مصرف بره موم چگونه است؟

قبل از مصرف هرگونه ماده دارویی بهتر است آن را تست کنید. بدین منظور مقدار کمی از بره موم را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. دوز مصرف بره موم به مقدار ۱ تا ۵ گرم قبل هر وعده غذایی می باشد که برای افراد با سنین مختلف دوز آن تغییر می کند. همچنین توصیه می شود بره موم را همراه با عسل طبیعی استفاده کنید.

نوشته پروپولیس چیست؟ بررسی خواص و موارد مصرف اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.