چگونه آشپزی به محیط زیست کمک می کند؟

آشپزی کردن اگر با روش های اصولی و مناسب صورت گیرد، باعث محافظت از محیط زیست و طبیعت پیرامون ما نیز می شود.
شاید تا به حال تصور نکرده باشید که آشپزی کردن ما چه تاثیری بر روی محیط زیست اطراف ما می گذارد. آیا واقعا سبک آشپزی بر روی محیط زیست ما اثر می گذارد یا این یک اشتباه محض است؟ در حال حاضر، بسیاری از مطالعات وجود دارند که نشان می دهند سبک آشپزی بر روی محیط پیرامون و طبیعت زندگی ما اثر می گذارد. حتی بسیاری از ظروف، نوع مصرف مواد غذایی و … از جمله مواردی هستند که بر روی طبیعت پیرامون ما اثر می گذارند. در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در رابطه با تاثیرات مثبت و یا منفی آشپزی بر روی محیط زیست توضیح دهیم. پس اگر قصد دارید، محیط زیست پاکیزه و تمیز داشته باشید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.
آشپزی کردن، آیینی که از گذشته وجود داشته است!
در گذشته، آشپزی کردن به صورت ابتدایی انجام می شد. حتی انسان های نخستین هم از لذت آشپزی کردن غافل نبودند و به دنبال طبخ غذاها با روش های مختلف بودند. در گذشته، از روش های متنوعی برای پخت غذاها استفاده می شود. ولی امروزه، روش های رایجی برای پخت غذ..

آشپزی کردن اگر با روش های اصولی و مناسب صورت گیرد، باعث محافظت از محیط زیست و طبیعت پیرامون ما نیز می شود.

شاید تا به حال تصور نکرده باشید که آشپزی کردن ما چه تاثیری بر روی محیط زیست اطراف ما می گذارد. آیا واقعا سبک آشپزی بر روی محیط زیست ما اثر می گذارد یا این یک اشتباه محض است؟ در حال حاضر، بسیاری از مطالعات وجود دارند که نشان می دهند سبک آشپزی بر روی محیط پیرامون و طبیعت زندگی ما اثر می گذارد. حتی بسیاری از ظروف، نوع مصرف مواد غذایی و … از جمله مواردی هستند که بر روی طبیعت پیرامون ما اثر می گذارند. در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در رابطه با تاثیرات مثبت و یا منفی آشپزی بر روی محیط زیست توضیح دهیم. پس اگر قصد دارید، محیط زیست پاکیزه و تمیز داشته باشید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

آشپزی کردن، آیینی که از گذشته وجود داشته است!

در گذشته، آشپزی کردن به صورت ابتدایی انجام می شد. حتی انسان های نخستین هم از لذت آشپزی کردن غافل نبودند و به دنبال طبخ غذاها با روش های مختلف بودند. در گذشته، از روش های متنوعی برای پخت غذاها استفاده می شود. ولی امروزه، روش های رایجی برای پخت غذاها وجود دارند که شاید تاثیر خوبی بر روی محیط زیست نداشته باشند.

اگرچه در گذشته نیز پخت و پز غذاها وجود داشت. ولی نحوه پخت و پز غذاها در گذشته و در امروز متفاوت بوده است. به همین خاطر، لازم است که افراد از روش های مناسب برای پخت و پز و آشپزی کردن مطلع باشند تا به محیط زیست پیرامون کمک کنند.

آشپزی و محیط زیست، اثر مثبت یا منفی؟

شاید برای شما این سوال مطرح شود که آشپزی به محیط زیست کمک می کند یا به آن آسیب می رساند. متاسفانه، ما انسان ها در سال های اخیر هیچ لطفی به محیط زیست نداشته ایم و هر روز به آن آسیب زده ایم. یکی از روش های آسیب رساندن به محیط زیست، آشپزی کردن است.

به هر حال نیاز همه ما انسان ها برای غذا خوردن قابل چشم پوشی نیست. ولی برای اینکه آشپزی کردن و غذا خوردن بر روی محیط زیست آسیبی وارد نکنند، باید از روش های مناسب استفاده کنیم. پس آشپزی کردن به خودی خود باعث آسیب رساندن به محیط زیست نمی شود. حتی در صورتی که بتوانیم با کمک روش های مناسب، اقدام به آشپزی کنیم، آشپزی کردن بر روی محیط پیرامون ما اثر مثبت و مفیدی دارد.

چگونه با آشپزی کردن به محیط زیست کمک کنیم؟

حال که متوجه شدیم آشپزی کردن به خودی خود باعث ایجاد آسیب در محیط پیرامون ما نمی شود و فقط این روش های ما هستند که به محیط و طبیعت آسیب می زنند، باید با روش های مناسب برای آشپزی کردن آشنا باشیم. به طور کلی، آشپزی کردن باعث آسیب رساندن به محیط زیست نشده، بلکه فواید بسیار زیادی برای محیط زیست و محیط اطراف پیرامون ما دارد. استفاده مناسب از ظروف، عدم استفاده از پلاستیک و … از جمله روش هایی هستند که می توانند برای حفظ سلامت محیط و طبیعت ما مورد توجه قرار گیرند.

از پلاستیک کمتری استفاده کنید!

آشپزی کردن می تواند به محیط زیست ضرر برساند، اگر از پلاستیک زیادی در حین آشپزی کردن و یا نگهداری از غذاها استفاده کنید. سعی کنید برای بسته بندی غذاها، از ظروف شیشه ای و یا ظروفی که قابل نگهداری و استفاده مجدد می باشند، استفاده کنند.

پلاستیک ها و ظروف پلاستیکی به شدت به محیط پیرامون ما آسیب می رسانند و باعث ایجاد آلودگی در محیط پیرامون ما می شوند. پس اگر تا به حال عادت داشتید که از پلاستیک های مختلف برای نگهداری وسایل و غذاها استفاده کنید، از همین حالا این عادت را کنار بگذارید و شروع به استفاده از ظروف و وسایل قابل استفاده مجدد کنید.

غذاها را قبل از پخت، تا حد امکان کوچک کنید …

هدر رفتن انرژی می تواند به صورت غیر مستقیم بر روی محیط زیست ما اثر بگذارد. به همین خاطر، می بایست از روش های مناسبی برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی در هنگام پخت و پز استفاده کنیم. یکی از این روش ها، کوچک کردن مواد غذایی، قبل از پختن است. هر چقدر اندازه مواد غذایی کوچک و کوچک تر باشند، آشپزی کردن هم ساده تر انجام می شود.

همچنین میزان هدر رفت انرژی به شدت کاهش پیدا کرده و این موضوع باعث می شود که غذاها سریع تر پخته شوند.

روش های کاهش مصرف انرژی در هنگام آشپزی

همانطور که اشاره کردیم، یکی از ساده ترین روش ها برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی، کوچک کردن مواد غذایی برای پختن است. ولی روش های مختلف دیگری نیز وجود دارد که برای کاهش مصرف انرژی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به برخی از این روش ها اشاره می کنیم.

  • برای اینکه غذای مورد نظر شما سریع تر بپزد، لازم است که از ظروف مناسب استفاده کنید. ظروفی که دارای اندازه کوچکی هستند، برای پخت غذاها با حجم کم مناسب تر هستند و حرارت را بهتر پخش می کنند.
  • یکی دیگر از روش های کاهش مصرف انرژی در هنگام آشپزی کردن، گذاشتن درب ظروف در هنگام پخت و پز است. افرادی که تمایل دارند در هنگام آشپزی کردن، مصرف انرژی را کاهش دهند، باید ظروف خود را به صورت در دار انتخاب کنند.

از ظروف مناسب استفاده کنید تا محیط زیست سالم بماند!

انتخاب ظروف مناسب برای سالم ماندن محیط زیست بسیار حائز اهمیت است. اگر می خواهید محیط زیست اطراف شما سالم باشد و تا سال های سال از این محیط و مزیت های آن استفاده کنید، می بایست دور استفاده از ظروف تفلون خط بکشید!

ظروف تفلون می توانند باعث آزاد کردن مواد سمی زیاد در محیط شوند. به غیر از اینکه این مواد سمی برای بدن انسان ها مضر می باشند، به طبیعت هم آسیب زیادی وارد می کنند. ظروف استیل، روحی، مسی و … از جمله بهترین ظروف برای آشپزی کردن محسوب می شوند.

از مصرف بی رویه مواد غذایی جلوگیری کنید.

اسراف کردن در هنگام آشپزی در کشور ما بیداد می کند! متاسفانه، در بسیاری از کشورها مواد غذایی به اندازه خریداری می شوند و به اندازه مصرف می شوند، ولی در کشور ما این اتفاق نمی افتد. اگر به سلامت خودتان و محیط زیست پیرامون خود اهمیت می دهید، از اسراف کردن خودداری کنید.

سعی کنید که همیشه مواد غذایی را به اندازه بخرید تا هم آن ها خراب نشوند و هم شما مجبور به دور ریختن آن ها نشوید.

برای حفاظت از محیط زیست، از محصولات شوینده طبیعی استفاده کنید …

محصولات شوینده اسیدی و یا قلیایی مانند وایتکس، جوهر نمک و … می توانند برای تمیز کردن سینک، ظروف و … مورد استفاده قرار گیرند. اثربخشی این محصولات شوینده فوق العاده است. ولی متاسفانه، آسیب زیادی با مصرف این محصولات شوینده به محیط زیست وارد می شود و لازم است که افراد از شوینده های طبیعی دیگری برای کاهش این آسیب ها استفاده کنند.

سرکه از جمله موادی است که می تواند برای ضد عفونی کردن سطوح و تمیز کردن آن ها مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه سرکه، دارای بوی نامطبوع نیست و آسیبی به ریه ها و محیط پیرامون وارد نمی کند، بهترین گزینه برای تمیز کردن سطوح می باشد. پس تا حد امکان پس از آشپزی کردن، از مواد شوینده مضر برای محیط زیست و بدن خودتان، استفاده نکنید.

جمع بندی

با توجه به اینکه در سال های اخیر روند آسیب رساندن به طبیعت و محیط زیست بسیار افزایش پیدا کرده است، لازم است که برای مردم فرهنگ سازی های لازم انجام شود. آشپزی می تواند به خوبی به محیط زیست کمک کند. به شرطی که افراد از روش های مناسب برای آشپزی کردن استفاده کنند.

انتخاب ظرف مناسب، شستشوی بهتر ظروف، عدم استفاده از پلاستیک و ظروف پلاستیکی در هنگام آشپزی، از جمله مواردی هستند که باعث بهبود سلامت محیط پیرامون ما می شوند. پس اگر به سلامت محیط خود و طبیعت خودتان اهمیت می دهید، تا حد امکان به موارد ذکر شده در این مقاله عمل کنید.

نوشته چگونه آشپزی به محیط زیست کمک می کند؟ اولین بار در داروخانه آنلاین داروهلپ | داروخانه آنلاین | ارسال رایگان | darookhaneonline. پدیدار شد.