این جنگنده گل سرسبد ارتش آمریکا بود!/ عکس
اف-۱۱۱ در اوایل سال ۱۹۶۰ طراحی شد تا نیاز ایالات متحده به یک جنگنده بمب افکن را با نیاز نیروی دریایی ایالات متحده به یک جنگنده برتر هوایی ترکیب کند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جنرال داینامیکس اف-۱۱۱ آردوارک، که برای برآورده کردن فرمان جسورانه وزارت دفاع ایالات متحده (DoD) که خواستار هواپیمای چند منظوره بود تا بتواند تمام نیازهای تاکتیکی آتی تمام خدمات نظامی ایالات متحده را برآورده کند، ساخته شده بود و موفقیت بزرگی به شمار رفت.
انواع تولیدی اف-۱۱۱ دارای نقشهایی بود که شامل حمله زمینی بود. بمباران استراتژیک با سلاحهای هستهای، شناسایی و جنگ الکترونیک و در کل یک هواپیمای تهاجمی دوربرد و با شرایط آب و هوایی بود که قادر بود در سطوح پایین برای انهدام اهداف در عمق خاک دشمن حرکت کند.
هواپیمای چند منظوره این هواپیما، اولین هواپیمای تولیدی با بال هندسه متغیر و همچنین دارای رادار تعقیب زمین برای پروازهای سطح پایین و با سرعت بالا بود و واقعاً یک هواپیمای چندمنظوره پیشرفته به شمار میرفت؛ همچنین پیشگام استفاده از موتورهای توربوفن پس از سوختن بود. اف-۱۱۱ آردوارک در ابتدا در اوایل سال ۱۹۶۰ برای..
اف-۱۱۱ در اوایل سال ۱۹۶۰ طراحی شد تا نیاز ایالات متحده به یک جنگنده بمب افکن را با نیاز نیروی دریایی ایالات متحده به یک جنگنده برتر هوایی ترکیب کند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جنرال داینامیکس اف-۱۱۱ آردوارک، که برای برآورده کردن فرمان جسورانه وزارت دفاع ایالات متحده (DoD) که خواستار هواپیمای چند منظوره بود تا بتواند تمام نیازهای تاکتیکی آتی تمام خدمات نظامی ایالات متحده را برآورده کند، ساخته شده بود و موفقیت بزرگی به شمار رفت.
انواع تولیدی اف-۱۱۱ دارای نقشهایی بود که شامل حمله زمینی بود. بمباران استراتژیک با سلاحهای هستهای، شناسایی و جنگ الکترونیک و در کل یک هواپیمای تهاجمی دوربرد و با شرایط آب و هوایی بود که قادر بود در سطوح پایین برای انهدام اهداف در عمق خاک دشمن حرکت کند.
هواپیمای چند منظوره
این هواپیما، اولین هواپیمای تولیدی با بال هندسه متغیر و همچنین دارای رادار تعقیب زمین برای پروازهای سطح پایین و با سرعت بالا بود و واقعاً یک هواپیمای چندمنظوره پیشرفته به شمار میرفت؛ همچنین پیشگام استفاده از موتورهای توربوفن پس از سوختن بود. اف-۱۱۱ آردوارک در ابتدا در اوایل سال ۱۹۶۰ برای ترکیب نیاز ایالات متحده برای یک جنگنده بمب افکن با نیاز نیروی دریایی ایالات متحده به یک جنگنده برتر هوایی طراحی شد، در حالی که نیروی دریایی برنامه خود را لغو کرد و نیروی هوایی پیشروی کرد.
اف-۱۱۱ یک گام بزرگ رو به جلو بود، اما به موتور، بالها و رادار جدید نیاز داشت تا بتواند ماموریت خود را برای پرتاب ۳۶۲۸ کیلوگرم بمب بر روی هدفی در ۲۴۱۴ کیلومتر دورتر بدون سوخت گیری کامل کند. این اولین هواپیمایی بود که از موتور توربوفن پس سوز استفاده کرد که این قدرت را برای پرواز مافوق صوت بدون تانکر به اروپا میداد. اف-۱۱۱ رکورد طولانیترین پرواز مافوق صوت سطح پایین ۲۷۶ کیلومتر در ارتفاع کمتر از ۳۰۰ متر را در ۹ نوامبر ۱۹۶۶ به نام خود ثبت کرد.
اف-۱۱۱ به عنوان یک بمب افکن
اف-۱۱۱ در سال ۱۹۶۷ وارد خدمت نیروی هوایی ایالات متحده شد و عمدتاً به عنوان بمب افکن استفاده میشد. در آن دوران این جنگنده میتوانست تا زمانی که شناسایی نشده است به شکلی پرواز کند که هیچ جنگنده دیگری قابلیت آن را نداشت و پس پرتاب بمبها تا ارتفاع بالا با سرعت مافوق صوت برای پرواز بازگشت به خانه پرواز کند.
دارای یک بال عجیب بود، بالی که میتوانست در پرواز تغییر کند و میتوانست بین شانزده تا ۷۲٫۵ درجه تغییر زاویه داشته باشد. و صندلی آن به شکلی طراحی شده بود که صندلی خلبان و افسر سیستمهای تسلیحاتی کنار یکدیگر قرار گرفته بود . بالهای اف-۱۱۱ برای برخاستن، فرود یا پرواز با سرعت آهسته مستقیم بود. اما با حرکت دادن بالهایش به سمت عقب، میتوانست به دو برابر سرعت صوت برابر با ۲ ماخ برسد.
اویونیک پیشرفته امکان پرواز در شب و در هر شرایط آب و هوایی نزدیک به زمین را فراهم میکرد. سیستم راداری این هواپیما میتواند اف-۱۱۱ را قادر سازد تا در فاصله ۲۰۰ فوتی از زمین در تغییر زمین بدون دخالت خلبان پرواز کند. این سیستم به خلبان این امکان را میداد که هواپیما را در حالی که ارتفاع را توسط رادار کنترل میکرد جابجا کند.
اویونیک همچنین به تعیین موقعیت و بمباران اهداف در شب و در آب و هوای بد کمک کرد، در حالی که اف-۱۱۱ همچنین قادر به بلند شدن و فرود در باندهای کوتاه ۳۰۰۰ پا بود. در طول جنگ ویتنام، آدوارک دوبرابر برد اف-۴ فانتوم را ارائه میکرد، اما میتوانست دو و نیم برابر بار سلاح را حمل کند.
اف-۱۱۱: اف نسخه بهبود یافته
نوع اف-۱۱۱اف همچنین مجهز به یک نشانگر هدفگیری مادون قرمز AN/AVQ-26 Pave Tack برای همه آب و هوا بود که در برجک نصب شده روی غلاف زیر بدنه حمل میشد. این هواپیما میتواند اهداف زمینی را برای بمبهای لیزری، مادون قرمز و الکترواپتیکال ردیابی و تعیین کند.
هجده هواپیما به همراه چهار نوع جنگ الکترونیکی گرومن ئیاف-۱۱۱ای ریون در طی حملات هوایی ۱۴ آوریل ۱۹۸۶ «عملیات الدورادو کانیون» به لیبی به کار گرفته شد. بلند شدن از نیروی هوایی سلطنتی Lakenheath و نیروی هوایی سلطنتی Upper Heyford در بریتانیا و پرواز رفت و برگشت به لیبی – مسافت ۱۰۲۹۹ کیلومتر و ۱۳ ساعت طولانیترین ماموریت جنگی جنگنده در تاریخ بود.
اف-۱۱۱ها به دلیل محدودیتهای پروازی با یک پرواز ۵۶۳۲ کیلومتری با چهار بار سوختگیری هوایی در هر طرف مواجه شدند. با نزدیک شدن هواپیما به لیبی، دو ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده، USS Coral Sea (CV-43) و USS America (CV-66)، چهارده هواپیمای ضربتی A-6E و دوازده F/A-18 و A-7 حمله کردند. اگرچه این ماموریت موفقیت آمیز تلقی میشد، اما بدون بحث نبود. نیروی دریایی ایالات متحده بعداً ادعا کرد که کل عملیات میتواند با استفاده از داراییهای نیروی دریایی انجام شود. علاوه بر این، یک فروند اف-۱۱۱ بر فراز لیبی گم شد و در دریای مدیترانه سقوط کرد.
تنها پنج سال بعد، اف-۱۱۱اف ثابت کرد که یکی از مؤثرترین هواپیماهای متفقین در عملیات طوفان صحرا در سال ۱۹۹۱ بود، جایی که بیش از ۲۴۰۰ سورتی پرواز را علیه سایتهای استراتژیک عراق، سازندهای خودرو و سنگرهای سخت انجام داد.
بیشتر بخوانید:
-
زیردریایی جنگی غولپیکری که با همکاری بریتانیا، آمریکا، سوئد و هلند در حال ساخت است!
-
رازگشایی از ارتش ارواح که پیروز جنگ شد!
در مجموع، ۵۶۶ اف-۱۱۱ از تمام سریها ساخته شد. ۱۰۶ فروند از آنها اف-۱۱۱اف تولیدی بودند. نیروی هوایی ایالات متحده آخرین اف-۱۱۱اف را در سال ۱۹۹۶ بازنشسته کرد، زمانی که اف-۱۵ئی Strike Eagle برای ماموریتهای ضربتی با برد متوسط جایگزین شد، در حالی که نقش بمب افکن مافوق صوت را بی-۱بی Lancer بر عهده گرفت.
منبع: nationalinterest
۲۲۷۳۲۳