وبلاگ

اینترنت ماهواره‌ای ایرانی به زودی فعال می‌شود!

رئیس سازمان فضایی ایران، در یک نشست خبری از برنامه ریزی توسعه اینترنت ماهواره‌ای بومی منوط به همکاری یک شریک بین‌المللی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش گجت‌نیوز، طبق آخرین اخبار داخلی، آخرین نشست خبری سازمان فضایی ایران در زمان ریاست سرپرست فعلی این سازمان دیروز برگزار شد و در حاشیه آن به مباحث گسترده‌ای از جمله توسعه زیرساخت، گسترش علوم و اکتشافات فضایی، توسعه کاربردها، توسعه صنعت ماهواره و صنعت پرتاب و مدارگذاری پرداخته شد. در حاشیه این جلسه، حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به پیشرفت های اخیر حوزه قضایی کشور، از برنامه‌ریزی برای توسعه اینترنت ماهواره‌ای بومی خبر داد.
ارائه اینترنت ماهواره‌ای بومی با همکاری یک شریک بین‌المللی امکان پذیر است حسن سالاریه در مورد ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای بومی در کشور گفت: در این زمینه ما با دو مسیر مواجه هستیم. یکی مسیر استفاده از ماهواره‌های ژئو است که در ارتفاع بالا قرار می‌گیرد. مسیر دوم هم استفاده از منظومه‌های ماهواره‌ای است. هر دو در حال پیگیری‌اند. به عنوان مثال در مورد منظومه‌های ماهواره‌ای با همین قرارداد..

رذالت‌های کوچک هیولایت می‌کنند!

این امیرحسین فتحی است که در چند قدمی‌مان، جلوی تمام نزدیک به ۳۰۰ نفر ایستاده و شاید یکی از بهترین مونولوگ‌های زندگی‌اش را ادا می‌کند. یک ساعتی بعد از اولین مونولوگش در قامت یک جهان‌پهلوان. حالا که ماهیتش عریان شده برای تک تک‌مان.
اینجا سالن نمایش ملک است، یک بلک باکس که اقلا ۴۰ پله‌ای پایین‌تر از سطح خیابان ملک است. جایی که موبایل‌ها آنتن ندارند اما کارگردان نمایش از همه می‌خواهد که موبایل‌های‌شان سایلنت باشد و فیلم نگیرند. از همه ما که نشسته‌ایم به تماشای «نیوجرسی» نمایشی به کارگردانی سعید دشتی.
شاید خیلی‌های‌مان به هیجان دیدن محمد لاریان که روی صحنه آمده به تماشای این کار آمده‌ایم. محمد لاریان خواننده پر طرفدار گروه سیریا، همان پسر گوشت شیرین بوشهری که با دلی دلی شعر یادم رفت ستاره شده است.
در وصف کار چند نقد مثبت خوانده‌ام. چند تمجید هم شنیده‌ام درباره خلق موقعیتی که به‌واسطه سازه‌ای فلزی پدید آمده است. منشوری قائم‌الزاویه که جزء به جزء آن لوکیشنی از مسیر اتفاقات داستان است.
اما در واقعیت آنچه روی صحنه رخ می‌دهد بسیار ارزشمندتر از آن است که در یک سازه فلزی خلاصه شود. قصه‌ای ق..

جنگنده اف ۲۲ به سلاحی مرگبار مجهز شد

لاکهید مارتین جزئیات جدیدی در مورد موشک هایپرسونیک ماکو منتشر کرده که وعده می‌دهد اولین سلاح هایپرسونیک در جهان باشد که از F-۲۲ رپتور شلیک می‌شود.
امیرمسعود عابدین_ موشک جدید لاکهید مارتین به نام ماکو، به مدت هفت سال در دست توسعه بوده و توسط مقامات لاکهید، به‌عنوان یک سیستم تسلیحاتی چندگانه با قابلیت حمله دریایی، دفاع ضد هوایی و انواع دیگر عملیات‌ حمله سطحی معرفی شده است.
موشک‌های هایپرسونیک سلاح‌هایی هستند که قادر به دستیابی به سرعت‌های پایدار بیش از ۵ ماخ در حین مانور هستند. علاوه بر سرعت زیاد، تغییرات غیرقابل‌پیش‌بینی مسیر نیز رهگیری این سلاح‌ها را بسیار دشوار می‌کند.

سرعت و مانور بالای ماکو این امکان را به آن می‌دهد تا به سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته نفوذ کند و با اهدافی با سرعت مافوق صوت یا کمتر از آن، بسته به نیاز مأموریت درگیر شود».
در مجموع حدود ۳۵ میلیون دلار در سه قرارداد توسعه جداگانه برای ساخت این موشک، به لاکهید مارتین اعطا شد. هدف این بود که سلاحی به کار گرفته شود تا بتواند به‌طور مؤثر با اهداف ضد دسترس منطقه چین در اقیانوس آرام درگیر شود.

موشک‌های هایپرسونیک بیش ا..

کابینه پزشکیان و چالش‌های «دولت اجتماعی»

گرچه دولت چهاردهم باید از ابتدای آغاز به کار خود با چالش‌های اقتصادی که امروز نخستین اولویت در مطالبات مردم است، مواجه شود و در صدد رفع این چالش‌های ریشه‌دار برآید، با این حال باید به رویکردهای سیاسی و فرهنگی دولت چهاردهم نیز توجه جدی داشت. اما مهم‌تر از این حوزه‌ها، دولت مسعودپزشکیان را باید دولتی اجتماعی قلمداد کرد. دولتی که قصد دارد با پشتوانه رأی اقشار مختلف مردم، بیشترین هم‌افزایی اجتماعی و ملی را در جامعه اصیل ایرانی ایجاد کند و برای رسیدن به این هدف بزرگ، حوزه‌های رفاه و سلامت را باید مهم‌ترین بازوهای رئیس جمهور منتخب برشمرد که تاثیر مستقیم و قابل توجهی در افزایش سطح رضایتمندی جامعه دارد.
از سوی دیگر، مرور مواضع و نقدهای صریح پزشکیان در مناظرات انتخاباتی و ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اخیر به ویژه در سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه زنان، ارتباطات و دیگر مسائل روز جامعه نیز اینتوقع را نه تنها در جامعه رأی دهنده به رئیس جمهور منتخب بلکه در آحاد اقشار مختلف جامعه ایجاد کرده‌است که اصلاح سیاست‌ها و رویکردهای گذشته در اینحوزه‌های مهم نیز باید در آینده‌ی دولت وی از جایگاهقابل ملاحظه..

خودروهایی که از دل جنگ به خیابان‌ها راه یافتند /عکس

در برهه‌ای از تاریخ صد ساله خودرو، هر خودروساز با عرضه وسایل نقلیه ویژه به موفقیت کشور خود در میدان جنگ کمک کرده است. چه یک وانت بار سبک باشد یا سنگین، همه آن‌ها می‌توانند در استقرار نیروها، انتقال تجهیزات یا صرفاً به‌عنوان وسایل نقلیه پشتیبانی، مفید و کمک‌کننده باشند.
امیرمسعود عابدین_برخی از وسایل نقلیه نظامی، ویژگی‌های بسیار خاصی دارند، مانند خودروهایی که جهت شناسایی نشدن یا برای خارج کردن پرسنل و تجهیزات، می‌توانند از جاده‌های بسیار صعب‌العبور عبور کنند. آنچه در زیر می‌آید، لیستی از سه خودروی نظامی آزمایش شده در نبردها است که از خودروهای تولیدی الهام گرفته شده‌اند و یا پس از آن در دسترس عموم قرار گرفته‌اند.
مرسدس بنز G کلاس

توسعه گِلَندواگن در سال ۱۹۷۲ به درخواست شاه ایران که به دنبال یک خودروی آفرودی درجه نظامی بود، آغاز شد. آزمایش نمونه اولیه در سال ۱۹۷۴ در مناطق شدید آب و هوایی مانند صحراها و قطب شمال آغاز شد. تولید این خودرو در سال ۱۹۷۵ در کارخانه Magna-Steyr در گراتس اتریش، جایی که این خودرو هنوز هم در آنجا ساخته می‌شود، آغاز شد.
مرسدس بنز G کلاس زندگی خود را به‌عنوان یک خ..

بایدن را قدرت رسانه کنار گذاشت

برای پرداخت شارژ ماهیانه منزل به نزد مدیر مجتمع ساختمانی رفته بودم. خانمی است بددهن و خشن که کل مجتمع از او حساب می برند. (از تیپ طرفدارهای ترامپ). سر صحبت را باز کرد و به سیاست کشاند. در میانه صحبتهایش حرف جالبی زد. گفت: «گاهی با دوستانمان که دورهم جمع می شویم می گوئیم ایکاش ممکن بود که زمان به عقب برگردد. ما آرزوی آن آمریکای دهه هشتاد (میلادی) و آن روزهای خوب را داریم. ایکاش دوباره روزگاری برقرار می شد که توئیتر نبود و اصلا اینترنت نبود(!). آن روزهای خوب کاش دوباره بر می گشت»
ولی واقعیت این است که زمان به عقب باز نمی گردد. توئیتر و ‌شبکه‌های اجتماعی یک «رکن» اساسی این دنیای جدید است. دنیایی که دیگر آبِ خوش از گلوی هیچ سیاستمداری براحتی پائین نمی رود. این مدت اخیر وحشی‌ترین گفتگوها و تندترین نقدها در فضای توئیتر درباره جو بایدن در جریان بود. شاید اگر روزگارِ سنتی دهه هفتاد و هشتاد میلادی برقرار بود، «ضعفهای جو بایدن» اینگونه پررنگ نمی شد. شاید به روال سنتی، دموکراتها می توانستند «۲ دور» قدرت را در دست داشته باشند و بعد نوبتِ جمهوریخواه ها!
ولی خیر! مردم لحظه به لحظه اخبار را در توئی..

ساخت بتن با ضایعات برنج! / عکس

محققان به دنبال استفاده از خاکستر پوسته برنج به عنوان جایگزین بخشی از سیمان در صنعت ساختمان‌سازی هستند و هدف آنها یافتن جایگزین‌های سازگار با محیط زیست برای سیمان سنتی است.
به گزارش خبرآنلاین، در این مطالعه از هوش مصنوعی برای توسعه مدل‌های پیش‌بینی کننده مقاومت بتن خاکستر پوسته برنج(RHA) استفاده شد که جایگزینی سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه برای روش‌های سنتی است.
به نقل از ایسنا، این گروه که متشکل از محققانی از ۱۰ دانشگاه است، ادعا می‌کند که خاکستر پوسته برنج که سرشار از سیلیس است، دارای ترکیب شیمیایی است که آن را جایگزین مناسبی برای سیمان در بتُن می‌کند.
به منظور توسعه مدل‌های پیش‌بینی‌ کننده مقاومت فشاری بتُن خاکستر پوسته برنج(RHA)، این مطالعه از رویکردهای یادگیری ماشینی(ML) استفاده کرد. در مقایسه با رویکردهای سنتی، که اغلب پرهزینه و زمان‌بر هستند، این استراتژی موفق‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.
هدف از این مطالعه کاهش اثرات منفی محیطی مرتبط با ساخت بتن بود. در بیانیه یکی از اعضای شرکت کننده در این مطالعه، آمده است: کارشناسان محیط زیست به شدت معتقدند سیمان باید با ماده‌ای با ردپای کربن کمتر ..

ریاست محترم دولت و مشاوران عالی ملاحظه بفرمایند !

چهل و اندی مقاله در خصوص کرونا و ضعف مدیریت دولتهای قبلی در آن مورد از روز دوم واگیر، بررسی در سوانح مختلف کشور و اعلام کاستی ها، در شهر و شهرسازی و کاهش آسیب پذیری ها، زلزله کشور، مدیریت بحران زلزله و بحرانهای دیگر کشور، در مسکن و ساخت مسکن های مقاوم ارزان، در آموزش و پژوهش و فاجعه مدیریتی در آنها، در اتفاقات بحران زای بیهوده شهرداری ها و بخصوص شهر تهران و بلاخره … البته تمامی آنها الحمدالله مکتوب و با اسم نویسنده در گوگل قابل جستجو است. خداوند خالق اینترنت را رحمت بفرماید. برخی از آنها در آدرس انترنتی:
بصورت کامل :
https://www.khabaronline.ir/service/weblog/nateghi
قابل ملاحظه می باشند.
در اینجا به برخی از آنها که قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری سابق نوشتم با دادن آدرس مقالات فقط، اشاره می کنم. برخی توسط دولت قبل سعی شد که عمل شود و خیلی از آنها اصلا توجه نشد ! امیدوارم مشاوران آقای ریس جمهور و البته جناب دکتر مطالعه بفرمایند.
‏https://www.khabaronline.ir/news/1543658/سخنی-با-رئیس-جمهور-جدید-حتما-شخصا-بخوانید
‏https://www.khabaronline.ir/news/1540700/اولین-اقدام-مهم-ریس-ج..

پزشکیان، حکمرانی و فراموشی

وارد یک فضای سیاسی خبری خاصی شده‌ایم که گویی در این کشور، هیچ موضوعی مهمتر از انتخاب وزرای کابینه‌ی پزشکیان نیست. این حجم از توجه و تامل روی این موضوع، بسیار اغراق‌آمیز است.
ممکن است در شرایط عادی، خیلی‌ها به این نتیجه برسند که یک اتاق فکر سیاسی – امنیتی فوق پیشرفته و کارآمد، عامدانه چنین تابلویی ترسیم کرده و با هدف و نقشه راهی خاص، می‌خواهد تمام نخبگان و کارشناسان و شهروندان کشور، صرفا به این موضوع فکر کنند و به چیز دیگری نیاندیشند. ولی راستش را بخواهید؛ چشمم آب نمی‌خورد! چرا که لااقل برای این تیپ کارها، اتاق فکرهایی نداشته‌ایم که اینقدر حساب شده و دقیق عمل کنند!
دیروز برای اولین بار دیدم که موضوعی غیر از انتخاب وزرای کابینه‌ی پزشکیان، توجه رسانه‌ها را به سوی خود جلب کرد: استفاده رییس جمهور منتخب از عبارت «مشت محکم»، آن هم در شرایطی که به خاطر وضعیت اقتصادی نابه سامان ایران، بخش کثیری از شهروندان رای داده و رای نداده در این دیار، دندان‌های پوسیده دارند و حتی مشت نیمه محکم نیز می‌تواند فک و دندان خیل کثیری از ما را پیاده کند. بگذریم… چرا با این همه تکرار و بسامد در مورد روند انتخاب..

کدامیک جلد تقلبی هفته نامه تایم است؟!

من جلد تایم را دست کاری کردم،تیتر زدم و امضای نسبتا بزرگ کامالا هریس را هم پایین تصویرش قرار دادم. با این کار خواستم نشان دهم چقدر راحت می توان همه چیز را تحریف و دست کاری کرد و افکار عمومی را فریب داد.
در این مواقع یکی از راه های سریع راستی آزمایی، لنز گوگل است.عکس را به لنز گوگل بسپارید تا به فاصله چند ثانیه جلد اصلی را از منبع اصلی ببینید.

برای تشخیص جلد اصلی تایم از جلد تقلبی، تصویر را در گالری گوشی تان ذخیره کنید. بعد آن را وارد گوگل لنز کنید. گوگل لنز تمام تصاویر مشابه را به شما نشان می دهد. طبیعتا تصویر اصلی از سایت منبع را هم خواهید دید. با این کار می بینید که هیچ کدام از جلدهای تایم شبیه جلدی که شما در گوگل لنز جستجو کرده اید نیست و این یعنی تصویر شما تقلبی است.
سه نکته مهم درباره گوگل لنز:
۱-این اپلیکیشن در اغلب گوشی ها موجود است.
۲- خوشبختانه دو سه ماه پیش از بندِ فیلتر در ایران نجات یافت.
۳- با استفاده از مرورگر کروم هم می توانید از گوگل لنز استفاده کنید.
*دانشجوی دکترای ارتباطاات

کشف خوفناک: فراعنه مصر باستان در زیرآب پیدا شدند/ عکس

باستان شناسان حکاکی‌های صخره‌ای با چند فرعون را طی یک سفر به زیرآب در نزدیکی کشف کردند.
تینا مزدکی: در طی یک سفر غواصی در رودخانه نیل، باستان شناسان حکاکی‌های صخره‌ای را کشف کردند که تصاویری از چندین فرعون مصر باستان را به همراه کتیبه‌های هیروگلیف نشان می‌داد. یک گروه مشترک فرانسوی و مصری این حکاکی‌ها را در زیرآب جنوب شهر اسوان در منطقه‌ای پیدا کردند که در زمان ساخت سد بلند اسوان بین سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ زیرآب رفته بود. بااین‌حال، بسیاری از آثار به‌موقع قابل جابجایی نبودند و در پروژه ساخت‌وساز به زیرآب رفتند.
اسوان برای مصریان باستان اهمیت زیادی داشت زیرا در برخی مواقع نزدیک مرز جنوبی کشور بود و تعدادی معابد مهم در نزدیکی آن قرار داشتند. یکی از معابد، معبد ابو سیمبل، مکانی است که دارای چهار مجسمه عظیم از رامسس دوم (زندگی ۱۳۰۳ تا ۱۲۱۳ قبل از میلاد) است که هر کدام حدود ۶۹ فوت (۲۱ متر) ارتفاع دارند. اسوان همچنین خانه مجموعه معبد فیله است، جایی که آخرین کتیبه هیروگلیف مصری در سال ۳۹۴ پس از میلاد نوشته شده است.
وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر اعلام کرد که هدف این گروه شناسایی و ثبت کتیبه‌..

آفت دهان چیست و چگونه درمان می شود؟ عوامل به‌وجود آورنده و انواع آن

آفت دهان یا زخم شانکر، زخم‌های کوچک و کم عمقی هستند که در مخاط دهان ایجاد می‌شوند. آفت دهان به صورت یک زخم دهانی سفید یا زرد با حاشیه قرمز شروع می شود و معمولاً بسیار دردناک است و اغلب در غذا خوردن و صحبت کردن ایجاد ناراحتی می کند. در این مقاله به علل به وجود آمدن آفت و روش های درمان آن می پردازیم.
آفت دهان چیست؟ آفت دهان یک زخم کوچک، کم عمق و باز در دهان است که می تواند باعث ناراحتی در غذا خوردن و صحبت کردن شود. زخم دهان یا زخم آفتی، یک زخم باز سفید یا زرد با حاشیه قرمز است و احتمال دارد روی لثه، زبان، سقف دهان یا گونه ظاهر شود. آنها مسری نیستند، اما می توانند تحریک کننده و دردناک باشند. علل رایج آفت دهان عبارتند از استرس، غذاهای اسیدی و آسیب های جزئی در داخل دهان که معمولاً در عرض دو هفته از بین می‌روند.
انواع آفت دهان زخم های خفیف شانکر: آفت‌های خفیف، شایع‌ترین نوع آفت‌ها هستند. این آفت‌های بیضی شکل می توانند سه یا چهار بار در سال ظاهر شوند. آنها معمولاً در افراد ۱۰ تا ۲۰ ساله اتفاق می‌افتند. قطر آنها کمتر از ۱ سانتی‌متر است و در عرض یک هفته بدون ایجاد اسکار بهبود می‌یابند. زخم ها..

غزه و انتظار رهبر انقلاب از نمایندگان ملت

در ارتباط با اهمیت این روزهای غزه و شرایط غیر عادی رژیم صهیونیستی و وظایف نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نکات زیر می تواند مدنظر قرار گیرد.

۱.تلاش رسانه های غربی بر محور قراردادن انتخابات آمریکا در افکار عمومی و القای آن به عنوان اولین مسئله جهان استوار است.رژیم صهیونیستی نیز برای جبران ناکامی های خود سعی دارد در کنار ادامه جنایت و نسل کشی،مسئله غزه را به موضوع دوم جهان تبدیل کند.آمریکا هم به بهانه درگیر شدن با انتخابات ریاست جمهوری،خود را نسبت به موضوع فلسطین بی علاقه نشان می دهد و دست نتانیاهو را برای ادامه جنایت بازگذاشته است.در این شرایط کشورهای مسلمان بخصوص اعضای محور مقاومت و دستگاه های مختلف در جمهوری اسلامی ایران بخصوص نمایندگان ملت، باید برای خنثی سازی ترفند مشترک آمریکا و اسرائیل برای به حاشیه بردن موضوع غزه به صحنه بیایند.اجرای مفاد قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت که در جلسه علنی مورخ ۱۳۹۹/۲/۲۹ تصویب و به تأیید شورای محترم نگهبان رسید،می تواند در این زمینه،کارساز باشد.

۲. واقعیات صحنه نشان می دهد که اوضاع در اراضی اشغالی عادی نیست. ناکامی ..

چین، ایلان ماسک را تهدید کرد: ماهواره‌های استارلینک را با لیزر می‌زنیم! / عکس

دانشمندان ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) ادعا کرده‌اند که در صورت به خطر افتادن امنیت چین، زیردریایی‌های PLA مجهز به سلاح‌های لیزری می‌توانند ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس را نابود کنند.
امیرمسعود عابدین_ ‌تحقیق جدیدی که از سوی دانشمندان ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) منتشر شده، بیان می‌کند که زیردریایی مجهز به سلاح لیزری می‌تواند در حالی که زیر آب پنهان می‌ماند، به ماهواره‌ها شلیک کند و «دکل اپتوالکترونیک» خود را قبل از حرکت به سمت کف اقیانوس، جمع کند.
در مقاله‌ای که ماه گذشته در مجله چینی زبان Command Control & Simulation (شبیه‌سازی و کنترل فرماندهی) منتشر شد، تیم پروژه به سرپرستی «وانگ دان» استاد آکادمی زیردریایی، پیشنهاد کرد که این نوع زیردریایی لیزری می‌تواند در آینده به تولید انبوه برسد و در اقیانوس‌های مختلف برای مقابله با تهدیدات نظامی چین مستقر شود.
دانشمندان به این نتیجه رسیدند که پنهان کردن حمله، بزرگ‌ترین چالش برای عملیات ضد ماهواره است. وانگ و همکارانش در این گزارش می‌نویسند: «در حال حاضر، ابزار اولیه عملیات ضد ماهواره‌ای بر موشک‌های زمین به هوا متکی است، اما این رویکرد د..

آقای پزشکیان؛ دکتر گرجی گزینه‌ی مناسبی است برای معاونت حقوقی دولت چهاردهم

دکترعلی اکبر گرجی ازندریانی از جمله حقوقدانانِ آزاده و مستقلی است که علاوه بر حُسن سابقه در مسئولیت‌های علمی-اجرایی که تاکنون بر عهده داشته،همواره به عنوان یک فعال مدنی دغدغه‌مند در راستای دفاع از حقوق ملت و پاسداشت آزادی‌های عمومی_سیاسی مردم از هیچ کوششی دریغ نکرده،هزینه ی چنین فعالیتی را پرداخته.
وی به عنوان یک چهره ی علمی و فعال در حوزه ی حقوق عمومی -اساسی در نخستین مجمع عمومی انجمن حقوق اساسی ایران به عنوان یک نهاد مدنی مستقل که عمده فعالیتش در حوزه‌ی حقوق عمومی است، حائز بیشترین رای حاضرین شده و لذا با اجماع رای دهندگان ریاست انجمن علمی حقوق اساسی ایران را عهده دار شد،علاوه اینکه ایشان به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و هیات تحریریه در مجله مطالعات نوین حقوق و محیط زیست با ارائه مقالات علمی-پژوهشی متعددی که در مجلات معتبر داخلی و خارجی منتشر شده،چهره‌ی شناخته شده و مورد اقبال جامعه‌ی حقوقی کشور اعم از وکلای دادگستری و استادان دانشگاه‌ بوده،اهالی رسانه و فعالان مدنی نیز از ایشان به نیکی یاد می‌کنند.
حوزه ی مطالعاتی و فعالیت های مدنی دکتر گرجی حول موضوعات مرتبط با قانون ا..

ظریف بهانه است، پزشکیان نشانه است

همین چند کلمه، نهایت نفرت و خشم و کینه از انتخاب آقای پزشکیان را نشان می دهد. همین چندکلمه ای که به ظاهر برای اثبات باپرنسیب بودن و تحمل مخالف نوشته شده. همین چند کلمه نشان می دهد بعد از این باید منتظر چه حوادثی باشیم و با چه پدیده های حیرت آوری مواجه خواهیم شد. البته این بنده خدا و امثال او آستانه تحملشان تا همین جا بود و شعارهایی که در نمازجمعه سر دادند نشان داد که صبر انقلابی آن ها به سر آمده و تعارف از میان برخاسته است. دو هفته زمان زیادی است برای کظم غیظ، آن هم برای آن هایی که اقتضای طبیعتشان چیز دیگری است.
شاید بگویید حرف های ظریف و حضورش در تلویزیون باعث شده این جماعت عنان از کف بدهند و کف بر لب آورند. اما باور بفرمایید ظریف بهانه است. حقیقتش را بخواهید من خودم پیش از انتخاب آقای پزشکیان گمان می کردم این دوقطبیِ ساخته شده در روزهای آخر انتخابات، زیادی اغراق شده است و جریان مقابل آن قدرها هم که دوستان می گویند خطرناک نیست اما در همین چند روز اخیر تازه متوجه شده ام آن چه دوستان می گفتند یک نکته از هزاران بوده و حالا حالاها مانده است تا بفهمیم چه خطر بزرگی را از سر گذرانده ایم. ال..

پرفروش‌ترین خودروهای حال حاضر در جهان / خودروهای ژاپنی و آمریکایی در صدر /عکس

چند سال اخیر برای خودروسازان آسان نگذشته است. همه‌گیری جهانی کووید، مسائل مربوط به زنجیره تأمین و آشفتگی‌های سیاسی دست به دست هم دادند تا صنایع متعددی را ویران کنند. در نتیجه فروش خودروهای جدید بسیار کاهش یافت؛ اما به نظر می‌رسد که این وضعیت تغییر کرده است.
امیرمسعود عابدین_ ‌با شروع سال ۲۰۲۴، نشانه‌های رشد در فروش خودروسازان دیده شد. پس از وقوع مشکلات مختلف در سراسر جهان، ‌ بالاخره صنعت خودرو در حال بازگشت به مسیر قبلی خود است. در این گزارش به ۵ خودروی پرفروش در دنیا می‌پردازیم.
۵. هوندا CR-V
۱۹۶٬۲۰۴ دستگاه

نسل ششم CR-V برای سال ۲۰۲۳ عرضه شد که به نظر می‌رسد با استقبال خوب خریداران مواجه شده است. این خودرو در مقایسه با سال گذشته، در ایالات‌متحده رشد ۲۸ درصدی داشته و از پیکاپ رم پیشی گرفته است. CR-V که کمی بزرگ‌تر شده و طراحی عضلانی پیدا کرده، طیف گسترده‌ای از فناوری‌های استاندارد کمک‌راننده را با پیشرانه‌های هیبریدی یا بنزینی به خریداران ارائه می‌دهد.
۴. تسلا مدل Y
۲۰۹ هزار دستگاه

سال گذشته، تسلا مدل Y پرفروش‌ترین خودروی جهان بود. تا سال ۲۰۲۴، Automotive News تخمین می‌زند که ا..

داروی متیل پردنیزولون برای چیست؟ موارد مصرف و عوارض جانبی

داروی متیل پردنیزولون یک داروی کورتیکواستروئیدی قوی است که به عنوان یک نسخه مصنوعی از هورمون طبیعی کورتیزول، با کاهش التهاب و اصلاح داروی استروئیدی پاسخ ایمنی بدن، عمل می کند و معمولاً برای درمان طیف گسترده ای از شرایط التهابی و خودایمنی استفاده می شود. در این مقاله به بررسی علمی و کاربردی داروی متیل پردنیزولون و عوارض جانبی آن می پردازیم.
موارد استفاده از داروی متیل پردنیزولون متیل پردنیزولون برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت، اختلالات خونی، واکنش های آلرژیک شدید، سرطان های خاص، بیماری های چشمی، بیماری های پوست/کلیه/روده/ریه و اختلالات سیستم ایمنی استفاده می شود. پاسخ سیستم ایمنی شما به بیماری های مختلف را کاهش می دهد تا علائمی مانند تورم، درد و واکنش های آلرژیک را کاهش دهد. این دارو یک هورمون کورتیکواستروئیدی است. متیل پردنیزولون همچنین همراه با سایر داروها در اختلالات هورمونی استفاده می شود.
داروی متیل پردنیزولون کاربردهای درمانی مختلفی دارد، از جمله:
اختلالات روماتیسمی: متیل پردنیزولون برای مدیریت شرایطی مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و لوپوس با کاهش التهاب در مفاصل ..

دندان‌های اسب پیشکش را بشمارید! 

رئیس قوه قضاییه چندی قبل در مصاحبه ای گفته بود اگر دو کلمه”دولت قبل ” را از برخی بگیرند دیگر حرفی برای گفتن ندارند. در مناظرات هم با کلید واژه “دولت سوم روحانی” برای پزشکیان ،همه حملات متوجه” دولت‌ قبل” بود. اگرچه پزشکیان هرگز خود را تداوم دولت روحانی ندانست.
کیهان دولت سیزدهم را «اسب زین شده» ای دانسته که زیر پای رئیس جمهور جدید قرار می گیرد .اگرچه یک ضرب المثل ایرانی می‌گوید:« دندان اسب پیشکش را نمی‌شمارند »اما من به ظریف رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم پیشنهاد می‌کنم این بار حتماً «دندان‌های اسب پیشکش زین شده» را بشمارند.
تردیدی نیست که شهید رئیسی تلاش‌های زیادی برای حل مشکلات و اعتلای کشور انجام داد و کامیابی‌ها و ناکامی‌هایی داشت .بهتر آن است که هیاتی از معتمدین و افراد مرضی الطرفین با نظارت نمایندگانی ازسوی مجلس و قوه قضاییه این کامیابی‌ها و ناکامی‌ها را ثبت کنند و به طور شفاف منتشر کنند تا کلید واژه «دولت قبل» از دولت مستقر گرفته شود. حتی معتقدم بهتر است از این فرصت برای شمردن دندان‌های اسبی که روحانی به شهید رئیسی پیشکش کرد -و بسیار مورد مناقشه است- نیز استفاده کنن..

چطور ممکن است کسی فرزندش را با مالکیت آپارتمان معامله کند؟!

قسم های مکرر آمیخته با فریاد و ناله مقدمه ی حواله دادن به وجدان و شرف بود برای زوجی که سهم خواهی از شش دانگ سقف بالای سرشان سبب طرح پرونده و حضور شان درمحکمه شده بود.اختلاف از آنجا آغاز می شود که زوج برای استیفاء از وام مسکن* لاجرم به معرفی زوجه به عنوان مالک سه دانگ آپارتمان ابتیاعی بوده آن هم بی آنکه زوجه ریالی بابت خرید پرداخت کرده باشد؛
گفتم قراره یک عمر زیر همین سقف با هم زندگی کنیم و چه فرقی می کنه روی چهارتا صفحه کاغذ به اسم سند نام من باشه یا زنم؟!آخر سر هرچه داریم و نداریم می مونه برای بچه ای که قراره گرمای حضورش شعله ور کنه عشق و حال روزهای آغازین آشنایی و دلدادگی را!کی باور می کنه درست موقعی که وقت لذت بردن از شیرین زبونی دوقلوهاست ، خانم ادعای مالکیت‌ و مطالبه‌ی اجاره ی* سه دانگی کند که تنها روی کاغذ مال او تعریف شده و ریالی برای آن نداده!
مرد با بغضی در گلو بی آنکه مخاطبی داشته باشد این جملات را ردیف هم فریاد می زد و…
قصه‌ی پرتکراری که مسبب اصلی آن پیش از آنکه ناشی از اعتماد زوجین به هم و سوءاستفاده از این اعتماد باشد،ناشی از تشریفاتی است که بانک* برای وام خرید مسکن ب..

 قائم‌مقام وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت همراه اول ۲۱،۳ درصد و ایرانسل ۱۵،۴ درصد رشد پیدا کرده است

امیر لاجوردی قائم‌مقام وزیر ارتباطات از رشد سرعت اینترنت همراه اول و ایرانسل خبر داد.
به گزارش خبرآنلاین ، در این باره ایرنا نوشت: «امیر لاجوردی» با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌عنوان رگولاتور این حوزه به‌طور دقیق نسبت به رصد و بررسی کیفیت شبکه اقدام می‌کند و برای شفافیت، آن را در سایت نت‌سنج پلاس در دسترس عمومی قرار داده است، اظهار داشت: بر اساس آمار و نتایج ثبت شده، میانگین سرعت اینترنت اپراتور همراه اول از نیمه آذرماه سال گذشته تا نیمه اول خرداد امسال از ۱۱،۴۲ به ۱۳،۸۴ مگابیت بر ثانیه و در اپراتور ایرانسل از ۱۰،۹۵ به ۱۲،۶۴ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور ارتباطات افزود: به عبارتی تا ۱۵ خردادماه سرعت اینترنت همراه اول ۲۱،۳ درصد و ایرانسل ۱۵،۴ درصد رشد پیدا کرده است.
وی با اشاره به آمار به ثبت رسیده در داشبوردهای جهانی سنجش سرعت اینترنت در دنیا، گفت: بر اساس آمار اعلامی مجموعه «اُکلا» به‌عنوان یکی از مراجع بین‌المللی در سایت اسپیدتست، میانه سرعت اینترنت در بخش ثابت و همراه از دی‌ماه سال گذشته تاکنون حدود ۲۰ درصد اف..

نقش زنان بنی اسد در رخداد کربلا

قبیله بنی اسد توفیق و افتخار دفن پیکر مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران آن حضرت را پس از واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری قمری داشتند.
قبیله بنی اسد در قیام امام حسین(ع) به سه دسته مخالف، موافق و بی طرف تقسیم شدند. از سران موافق بنی اسد می‌توان به «حبیب بن مظاهر»، «مسلم بن عوسجه» و «قیس بن مسهر صیداوی» اشاره کرد.

از مشهور ترین سران مخالف نیز «حرمله بن کاهل اسدی» است که طفل شیر خوار امام را به شهادت رساند. افراد بی طرف در غاضریه کنار نهر «علقمه» سکونت داشتند و تدفین پیکر شهدای کربلا توسط این دسته صورت گرفت.
«عمر بن سعد»، فرمانده سپاهیان «عبیدالله بن زیاد» در روز ۱۱ محرم، اجساد کشته های سپاه خویش را شناسایی و دفن کرد در حالی که بدن مقدس امام حسین(ع) و بدنهای مطهر و قطعه قطعه کشته‌های اهل بیت(ع) و سایر شهیدان و یاران با وفایشان بر زمین مانده بود و کسی جرأت نمی‌کرد این پیکر های پاک و مطهر را دفن کند.

پیکرهای مطهر شهدای کربلا، سه روز بر روی زمین ماند تا اینکه در پایان روز دوازدهم (شب سیزدهم) محرم، زنان قبیله بنی اسد، که در غاضریه در نزدیکی کربلا چادر زده و سکونت داشتند و از کشته شدن امام حسین(ع) و..

بدون تعارف با دکتر ظریف

جناب آقای دکتر ظریف
برنامه و هدف جناب آقای دکتر پزشکیان اجرا و تحقق اهداف برنامه نسبتا ضعیف هفتم بود و است و ایشان در مناظره ها و گفتگوهای انتخاباتی بسیار مصر بودند که وقتی برنامه داریم و این برنامه سالها در دولت و مجلس کارشناسی شده و به قانون تبدیل شده، حالا همین قانون برنامه به رییس جمهور حکم میکند که مجری آن و سایر اسناد بالادستی و پایین دستی باشد و رییس جمهور ملزم است که آنرا بدرستی و با دقت و با بهترین شکل و روش اجرا نماید و رییس جمهور باید بتواند با همکاری دولتش آن قوانین و برنامه ها را بهره ور و در خدمت مردم و منافع و مصالح ملی قرار دهد
در اینجا وظیفه اصلی رییس جمهور منتخب که قولش را هم داده مشخص است و همه میدانیم جناب آقای دکتر پزشکیان متعهد به اجرای صحیح و دقیق و بهترین همین برنامه ضعیف حداقلی پنج ساله هفتم توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است که البته انتظارات ما خیلی بیشتر از این برنامه است اما همین هم اگر بدرستی اجرا شود از خوشحالی کلاهمان را به آسمان پرتاب میکنیم.
جنابعالی به عنوان رییس و راهبر این شورای هستید و میدانید که ماموریت اصلی این شورا اول شناخت وضع و توان مو..

تشدید تنش بین دو کره /باران‌های سیل‌آسا، مین‌های شمالی را روانه کره جنوبی کرد / عکس

در بحبوحه افزایش تنش‌ها، نگرانی عجیبی در شبه‌جزیره کره ایجاد شده است: مین‌های زمینی که توسط کره شمالی گذاشته شده بود، ممکن است به دلیل باران های سیل‌آسا و جاری شدن سیل به جنوب کشیده شوند.
امیرمسعود عابدین_ ‌ارتش کره جنوبی در ۱۷ جولای هشدار داد که سیل ممکن است مین‌های زمینی را از کره شمالی وارد این کشور کند. رئیس ستاد مشترک کره جنوبی (JCS) به خبرنگاران محلی اطلاع داد که سیل تابستانی می‌تواند مین‌ها را در آن سوی مرز با خود به جنوب منتقل کند.

به گزارش خبرآنلاین، JCS همچنین ابراز نگرانی کرد که کره شمالی ممکن است به‌عنوان اقدامی تحریک‌آمیز، عمداً مین‌ها را در زیر رودخانه شناور کند. در این بیانیه ذکر شده که کره شمالی احتمالاً روز چهارشنبه بدون اطلاع قبلی، آب را از سدی روی رودخانه ایمجین تخلیه می‌کند و به غیرنظامیان ROK هشدار می‌دهد که با احتیاط در پایین‌دست حرکت کنند. این موارد، نگرانی را در مورد آب‌های خروشان حامل مین‌های کره شمالی افزایش می‌دهد. انفجار مین در سال ۲۰۱۵ که کره شمالی مسئول آن شناخته شد، دو سرباز کره جنوبی را مجروح کرد و دو طرف را به طرز خطرناکی به جنگ نزدیک کرد.

تنش‌ها بی..

آقا یا خانم وزیر فرهنگ آینده! برای ادبیات ایران چه می کنی؟

در ذهنم با چند نفر آن ها بحث کردم اما دیدم چه کاریست ؟! بحث را باید از توی ذهن به روی کاغذ آورد، مطالبات را مطرح کرد و بر آن پای فشرد….در خواست را که بیاندازی وسط ،خودش صاحبش را پیدا می کند.
آقا یا خانم وزیر فرهنگ آینده ! ادبیات ایران به عنوان مهمترین جلوه گاه فرهنگی مردم این سرزمین از دیر باز تا امروز، مرده! ….. یا اگر خوشبینانه نگاه کنیم در حال چانه انداختن است.
چیز دیگری باقی نمانده است؛ گرانی بی حد و حصر معیشت در دو سه سال اخیر، کتاب را از سبد خانواده به جایی انداخته است که عرب نی می اندازد و هزینه سرسام آورکاغذ و چاپ و نشر، هر بنگاه انتشاراتی را از نزدیک شدن به مرده در حال احتضار ادبیات ایران بر حذر می دارد.
آقا یا خانم وزیر! سالها متمادیست که برخی صنایع ایران نظیر صنایع غذایی و اتومبیل سازی وحتی سینمای ایران…. با سیاست جایگزینی واردات حمایت می شوند . سال هاست دستور واردات مواد غذایی و اتومبیل و لوازم خانگی خارجی با تعرفه های بالا و گاه ممنوعیت توام شده تا این صنایع پا بگیرند. سال هاست فیلم های خارجی در ایران اکران نمی شوند تا سینمای ملی نمیرد….درست یا غلط این سیاست با ..

رئیسِ جمهور یا رئیس قوه مجریه؟

هنوز شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری تمام نشده بود که مطالب و محتواهای تولید شده با سرفصل مطالبات مردمی از رئیس جمهور در فضای مجازی وایرال شده،برخی رسانه‌ها نیز به بازنشر چنین محتوایی اقدام کرده یا راجع به چنین موضوعی گزارش تهیه کردند. موضوعاتی مانند؛افزایش حقوق و دستمزد،کنترل بازار مایحتاج روزانه مردم ،بهبود معیشت ملت،پس گرفتن لایحه حجاب و عفاف، رفع فیلترینگ و افزایش سرعت اینترنت، واردات خودرو، اصلاح قیمت مسکن و خودرو، ثبات بازار ارز و طلا و…از جمله موضوعاتی بود که به موازات پایان انتخابات در کف جامعه و فضای مجازی به عنوان توقعات ملت مطرح شد.علیرغم‌اهمیت چنین موضوعاتی آنچه لازم است پیش از طرح مطالبات ملت از سوی فعالان مدنی و اهالی سیاست و رسانه، تعریف و به اطلاع عموم مردم برسد، برآورد و شناسایی حدود اختیارات و تکالیف ریاست جمهوری و سپس تعرفه‌ی طرق مطالبه گری و اثر بخشی آن است.
بدون تردید مهم‌ترین منبع و مستند قانونی برای عملیاتی شدن این مهم قانون اساسی و سایر قوانین عادی با محوریت تعرفه‌ی موقعیت حقوقی ریاست جمهوری است.
فصل نهم قانون اساسی با انشاء اصل ۱۱۳ رئیس جمهور را پس از مقام..

ضرورت خروج از «دوگانه‌سازی» در سیاست‌ خارجی

دوگانه های موجود در سیاست خارجی ایران با هدف تحقق دو وظیفه اصلی سیاست خارجی یعنی «تولید امنیت» و «انباشت ثروت» در روند زمان ساخته شده اند. این دو گانه ها عبارتند از: گرایش به شرق یا به غرب، تقویت امنیت یا احیای برجام، تقویت محور مقاومت یا گسترش روابط با دولت های منطقه، و منطقه گرایی یا جهانی شدن.
نخست، دوگانه سازی گرایش به شرق یا به غرب: این دوگانه بیشتر برای تاثیرگذاری بر سیاست داخلی ایران، به ویژه در شب انتخابات ریاست جمهوری، شکل گرفته است. از یک سو، نزدیکی به شرق منطق جغرافیایی (کریدوری) و اتصال به زنجیره منطقه ای انتقال کالاها از مسیر ایران دارد. از سوی دیگر، گرایش به غرب بر منطق دستیابی به سرمایه و تکنولوژی استوار است. دولت ها در ایران، بنا به ماهیت و تفکرات دولتمردان، تامین منافع سیاسی و اقتصادی کشور را در نزدیکی به شرق یا غرب می بینند. این الزاما به معنای شرقی شدن یا غربی شدن یک دولت به لحاظ ایدئولوژیک نیست.
دوم، دوگانه سازی احیای برجام یا تقویت امنیت: این دوگانه تحقق «توسعه» و «امنیت» در کشور را به بهای دیگری فرض می کند. از یک سو، عدم احیای برجام روابط با غرب (به ویژه با آمری..

گزارش تصویری| سیاهچاله‌های ترسناک در کهکشان‌های دور و نزدیک

سیاهچاله‌ها که به نام هیولاهای مخرب نیز شناخته می‌شوند، به‌عنوان منابع گرانشی شدید عمل می‌کنند که گردوغبار و گاز اطراف و همچنین سیارات و حتی سایر سیاهچاله‌ها را در خود می‌کشند. هنرمندان تصاویر فراواقع گرایانه از سیاهچاله‌ها را در کهکشان‌های دور و نزدیک به ثبت رسانده‌اند.
تینا مزدکی: سیاهچاله‌ها که یا همان هیولاهای مخرب که به‌عنوان منابع گرانشی شدید عمل می‌کنند، گردوغبار و گاز اطراف و همچنین سیارات و حتی سایر سیاهچاله‌ها را در خود می‌کشند. در این گزارش تصویری می‎‌توانید لحظات خیره‌کننده‌ای که از سیاهچاله‌های کلان جرم در کهکشان‌ ما و دیگر کهکشان‌ها ثبت‌شده را ببینید.
تلسکوپ افق رویداد (EHT) که اولین تصویر از سیاهچاله راه شیری را در سال ۲۰۲۲ منتشر کرد، نمایی جدید از جسم عظیم در مرکز کهکشان ما به ثبت رسانده است و این اولین باری است که اخترشناسان توانسته‌اند قطب آن و نشانه‌هایی از میدان مغناطیسی آن را اندازه‌گیری کنند. این تصویر کهکشانی را همراه با اختروشی درخشان نشان می‌دهد. سیاهچاله درون آن بسیار روشن و فعال است و میلیون‌ها تا میلیاردها برابر خورشید جرم دارد. لحظه ثبت‌شده از این سیاهچاله..

کپسول مگزیلیتین برای چیست؟ موارد مصرف، عوارض جانبی و مکانیسم اثر

کپسول مگزیلیتین (Mexilitine) یک داروی خوراکی با دیگر نام های مکسیلیتین، مکزیلتین و مگزیلتین است که معمولا برای درمان آریتمی های بطنی، که ریتم های غیر طبیعی قلب در قسمت های پایینی قلب به نام بطن ها هستند، استفاده می شود. این دارو متعلق به کلاس داروهای شناخته شده به عنوان ضد آریتمی کلاس B1 است.
کپسول مگزیلیتین برای چه مواردی استفاده می شود؟ کپسول مگزیلیتین معمولاً برای درمان ضربان یا ریتم غیرطبیعی قلب در قسمت‌های پایینی قلب به نام بطن استفاده می‌شود. به این آریتمی بطنی می گویند. مگزیلیتین فقط برای افرادی با آریتمی های بطنی جدی است. این دارو همچنین برای سایر شرایطی که توسط پزشک شما تعیین شده است استفاده می شود.
مکانیسم اثر کپسول مگزیلیتین کپسول مگزیلیتین با مسدود کردن سیگنال های عصبی خاصی در قلب کار می کند. این امر ریتم غیرطبیعی قلب در بطن ها را کاهش می دهد تا ریتم طبیعی قلب ایجاد شود. مگزیلیتین با مسدود کردن کانال‌های سدیم در میوسیت‌های قلبی و سلول‌های عصبی، به‌ویژه بر فاز ۰ پتانسیل عمل میوسیت قلبی اثر می‌گذارد. این مهار جریان سدیم به سمت داخل به کاهش سرعت و عادی سازی ریتم قلب کمک می ک..

گردنکش آس و پاس!!

البته فارغ از تعریف ها و تمجیدهای جدید آن روزنامه، امیدواریم در عمل هم در راستای منافع واقعی ملی، گردن نهادن به قانون و پرهیز از فعالیت های موازی و در سایه و کارشکنانه را از دوستان ایشان ببینیم.
هر شاخه ی رِند یاس ، گردنکش شد!
شاگرد ته کلاس ، گردنکش شد!
البته که این دو قددرازی کردند!
زرافه که از اساس گردنکش شد!
قاموس بشر دچار تفسیر که شد
یک واژه به اقتباس ، “گردن کش” شد!
تا نوبت گردن-شکنی شد ، اما
بی گردنِ آس و پاس گردنکش شد!
در جنت هم که جدّ ما بی تفصیر
شد آدم ناسپاس ، گردنکش شد!
تنها نه که آدم ، به گمانم گندم
از دید جناب داس ، گردنکش شد!
آدم که شبیه قشر آسیب پذیر
بی خوردنی و لباس، گردنکش شد!
البته خدا که گردنش را نشکست
چون غافل و بی حواس گردنکش شد!
تاریخ نشان داد که آدم بسیار
محدودتر از خواص گردنکش شد!
چون کمتر از آن که مال مردم خورده
با شیوه ی اختلاس ، گردنکش شد!
۲۲۰۵۷

دنیای متفاوت پزشکیان

به رغم وجود شباهت‌هایی در بینش مسعود پزشکیان و حسن روحانی پیرامون سیاست خارجی، تفاوت‌های عمده‌ای میان دولت‌های آن‌ها وجود خواهد داشت؛ تفاوت‌هایی که نه الزاماً برخاسته از ویژگی‌های شخصیتی متمایز آن‌ها بلکه ریشه در دنیایی دارد که این دو رئیس جمهور، سکان هدایت دولت‌ها را برعهده گرفته‌اند. زمانی که آقای روحانی به ریاست جمهوری رسید، هنوز جهان تک‌قطبی به پایان راه نرسیده بود؛ باراک اوباما امید داشت که مسیر ناکامی‌های ایالات‌متحده را معکوس کند؛ هنوز پروژه «کمربند و راه» به جهان معرفی نشده بود. روسیه با حمله نظامی به اوکراین و الحاق کریمه ژئواستراتژی جهانی را دگرگون نکرده بود؛ دانلد ترامپ علیه نظام سیاسی در ایالات‌متحده شورش نکرده بود و برای نخستین بار اتحاد اروپا و آمریکا از هم نگسیخته بود و پاندمی کووید ۱۹ به ملی‌گرایی اقتصادی و تزلزل در زنجیره‌های ارزش جهانی دامن نزده بود. در عصری که هر کدام از این رویدادها به تنهایی برای تغییر دادن اکوسیستم بین‌المللی کافی است، همه این وقایع با هم رخ داده‌اند. به این ترتیب، سیاست خارجی دولت چهاردهم نمی‌تواند دقیقاً از همان ویژگی‌ها و نگرش‌های برخوردار باشد..

خودروی ساخت عربستان با یک بار شارژ ۶۷۵ کیلومتر راه می‌رود!

تنها چند سال از عمر لوسید ایر می‌گذرد، اما این خودروساز مشتاق است که آن را با بروزرسانی‌های جزئی ارائه دهد. تغییراتی مهم در قوای محرکه و امکانات رفاهی سدان ایر برای سال ۲۰۲۵ اعمال شده است.
امیرمسعود عابدین_ ‌جدیدترین نسخه سدان لوسید ایر در مدل پایه Pure مجهز به یک بسته باتری جدید ۸۴٫۰ کیلووات ساعتی است که با یک بار شارژ تا ۶۷۵ کیلومتر برد تخمینی EPA را بدون افزایش در قیمت اولیه این تریم فراهم می‌کند. به گفته این خودروساز، باتری کوچک‌تر و کارآمدتر ۸ کیلومتر برد در هر کیلووات ساعت ارائه می‌دهد. سدان ایر بهینه‌ترین وسیله نقلیه در مصرف انرژی شناخته می‌شود. این مدل هیوندای آیانیک ۶ و لکسس RZ را شکست می‌دهد.
لوسید ایر ۲۰۲۵ شامل سه تریم از سال گذشته است: Pure، تورینگ و گرند تورینگ. لوسید هیچ اشاره‌ای به ارتقای پیشرانه در این خودروی برقی نمی‌کند.

مدل گرند تورینگ بالاترین برد ۸۲۳ کیلومتری را ارائه می‌دهد و ۸۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۱۱۴۰۰ دلار (معادل ۶ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان) قیمت دارد. لوسید ایر در مدل تورینگ ۶۲۰ اسب بخاری، همراه با سیستم چهار چرخ محرک عرضه می‌شود. قیمت اولیه آن ۷۹۴۰۰ دلار (م..

جمهوری‌آذربایجان و یک تصمیم درست

۱.در سال ۱۴۰۱ متأسفانه تهاجم یک فرد مسلح با انگیزه شخصی و غیرسیاسی،به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران،مناسبات دوستانه دو کشور را متاثر کرد. این اتفاق منجر به کشته شدن یکی از کارکنان سفارت آذربایجان و جراحت دو نفر دیگر شد و روابط دو کشور را با مشکل مواجه کرد.دیپلماسی ایران در این حادثه تلخ و غیرمنتظره تحت ریاست شهید امیرعبداللهیان،صبورانه و هوشمندانه وارد عمل شد و با مدیریت اوضاع،سعی در دلجویی و استمالت از دولت آذربایجان و حفظ مناسبات دوستانه نمود.جمهوری اسلامی ایران این حادثه را محکوم و آن را خلاف اصول همسایگی و دیپلماتیک دانست و تاکید کرد که در این اتفاق،هیچ برنامه‌ریزی یا اقدام سازمان یافته‌ای وجود نداشت و صرفا انگیزه شخصی باعث رقم خوردن آن شد.شهید امیرعبداللهیان با حضور در سفارت آذربایجان و همچنین عیادت مجروحین بر محاکمه ضارب توسط قوه قضائیه تاکید کرد و پیکر کارمند متوفی با احترام و تشریفات لازم به باکو اعزام شد. اطلاع‌رسانی درست و به موقع، حضور مسئولان امنیتی و قضایی در صحنه و عیادت از مجروحان نیز موجب شد تا تفاسیر نادرستی از این حادثه نشود.علیرغم این تلاشها، جمهوری آذربایجان تصمیم..

پاکستان اولین مشتری جنگنده جدید چین خواهد شد؟ /عکس

تازه‌ترین جنگنده رادارگریز چین J-۳۱B هیاهویی در دنیای جنگ‌افزار به راه انداخته و معادلات قدرت را در شرق و جنوب آسیا تحت تأثیر قرار داده است. به نظر می‌رسد پاکستان می‌خواهد نخستین مشتری بین‌المللی این هواپیمای جدید باشد.
امیرمسعود عابدین_ ‌۸ جولای، تلویزیون دولتی CCTV چین ویدئویی تبلیغاتی از جت جنگنده رادارگریز J-۳۱B چین، تولید شرکت دولتی Shenyang Aircraft Corporation را منتشر کرد. فیلم منتشر شده نشان می‌دهد که جنگنده رادارگریز J-۳۱B می‌تواند دو موشک را در جایگاه‌های تسلیحات جانبی خود حمل کند و این ویژگی، آن را از F-۲۲ ایالات متحده و J-۲۰ چین متمایز می‌کند. علاوه بر این، جایگاه اصلی تسلیحات می‌تواند چهار موشک میان‌برد هوا به هوای PL-۱۲ را مشابه موشک‌های مورد استفاده در J-۲۰ حمل کند.
به گزارش خبرآنلاین، تحلیلگری دفاعی به نام «فو کیانشائو» معتقد است که این جت جنگنده برای استقرار کاملا آماده است. تبدیل FC-۳۱ به J-۳۱ نشان می‌دهد که شرایط رسمی برای خدمت برآورده شده و این هواپیما، عنوانی رسمی دریافت کرده است.
مقایسه F-35 آمریکایی (بالا) و J-31B چین (پایین) این جت که در ابتدا با نام FC-۳۱ برا..

روش های درمان نیش پشه همراه با بهترین پماد برای نیش

نیش پشه برآمدگی های کوچک و خارش داری هستند که به دلیل تغذیه پشه ماده از خون انسان ناشی می شود. پشه ها حشرات کوچک و پرنده ای هستند که به عنوان ناقل شناخته می شوند (جاندارانی که ناقل بیماری بین حیوانات و انسان هستند). این ناقلین اغلب عفونت ها را از طریق خون حمل می کنند. در این مقاله به علائم، روش های درمان و جلوگیری از نیش پشه می پردازیم.
نیش پشه چیست؟ پشه ها حشرات کوچک و پرنده ای هستند که شش پا و دهانی بلند دارند که از آن برای تغذیه از خون و شهد استفاده می کنند. فقط پشه های ماده از خون تغذیه می کنند. سه نوع مختلف از پشه ها در نقاط مختلف جهان وجود دارد: Aedes، Culex و Anopheles.
دهان بلند پشه ها، شبیه یک سوزن کوچک است. پشه ها از این قسمت دهانی برای سوراخ کردن پوست، مکیدن خون و ترشح بزاق در جریان خون استفاده می کنند. اغلب، نیش پشه هیچ آسیب پایداری ایجاد نمی کند و فقط برای مدت کوتاهی باعث آزار و تحریک خفیف می شود. با این حال، پشه ها خطرناک هستند زیرا بیماری هایی را منتشر می کنند که می توانند کشنده باشند.
بعد از اینکه پشه ماده شما را نیش زد، یک برآمدگی کوچک و برجسته ایجاد می شود. این برج..

فضای سایبری و تاسیسات هسته‌ای

تهاجم سایبری برای جمهوری اسلامی ایران در برنامه هسته ای به گونه ای مشهود از سوی امریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده است. فضای سایبری مفهومی نوپدید در قاموس واژگان راهبردی است، چنان که اتکا و اعتنای بازیگران به آن حفظ امنیت این فضا را ضروری ساخته است. پایش ها و خوانش های امنیت ملی و بین المللی همواره تهدیدات سایبری را در سرلیست خود قرار می دهند؛ گزارش سالیانه مجمع جهانی اقتصاد، تهدیدات و حملات سایبری را یکی از ۵ تهدید بزرگ جهانی در سال ۲۰۱۲ دانسته است. سند امنیت ملی ایالات متحده امریکا در همین سال، حملات سایبری را با درجه آسیب «بسیار بالا» طبقه بندی کرده است؛ چنانکه وزیر دفاع امریکا حملات سایبری به ایالات متحده را خطرناک تر از حمله پرل هابرل می داند.
این موارد تنها نمونه هایی از درجه اهمیت فضای سایبری است. از این رو ناگفته پیداست که فضای سایبری ظرفیت بالایی در پیشبرد و تهدید منفعت و امنیت ملی کشورها در عصر فنآوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی دارد. این عرصه سالیان چندی است که جذابیت بسیاری برای بازیگران دخیل در تحولات جهانی یافته است. شمشیر داموکلس فضای سایبری بیش از همه مورد توج..

ماجرای ساخت رقیب قدرتمند F-22 آمریکایی توسط روسیه و سرنوشت عجیب آن/ عکس

جنگنده آمریکایی F-۲۲ رپتور، هواپیمای مهیب و ترسناکی است. آمریکا اولین جت جنگنده نسل پنجم را حتی با متحدان خود نیز به اشتراک نگذاشته است. اتحاد جماهیر شوروی برای رقابت با F-۲۲ رپتور لاکهید مارتین، پروژه‌ای را آغاز کرد که منجر به ساخت میگ ۱.۴۴ شد، اما …
امیرمسعود عابدین_ ‌قابلیت‌های پیشرفته F-۲۲ آن را به یکی از گران‌ترین جنگنده‌های عملیاتی تبدیل کرده است. هزینه ساخت هر فروند رپتور ۱۵۰ میلیون دلار بدون احتساب هزینه‌های تحقیق و توسعه اعلام شده است. F-۲۲ برای جایگزینی ناوگان قدیمی F-۱۵ و F-۱۶ در ناوگان USAF طراحی شد و به‌تازگی لاکهید مارتین اعلام کرد که F-۲۲ رپتور نیروی هوایی ایالات‌متحده به ۵۰۰ هزار ساعت پرواز رسیده است.
البته ایده ساخت جنگنده نسل پنجم از دهه ۱۹۸۰ (۱۳۶۰) مطرح شده بود و علاوه بر آمریکایی‌ها، اتحاد جماهیر شوروی نیز در تلاش بود تا زودتر از رقیب به این فناوری برتری هوایی دست پیدا کند.
طرحی از میگ ۱.۴۴ اتحاد جماهیر شوروی اما در نهایت طراحی میگ ۱.۴۴ شوروی-روسیه روی کاغذ باقی ماند. این هواپیما ترکیبی عالی از ویژگی‌های پنهان‌کاری و مانورپذیری داشت. شرکت هواپیماسازی شوروی (میگو..

ویروس سیتومگالوویروس (CMV) چیست؟ پیشگیری و درمان

سیتومگالوویروس (CMV) یک ویروس رایج و معمولاً بی ضرر است. این ویروس گاهی اوقات در نوزادان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مشکلاتی ایجاد می کند. در این مقاله به علائم این ویروس، پیشگیری و درمان آن می پردازیم.
سیتومگالوویروس چیست؟ عفونت سیتومگالوویروس شایع است و اکثر مردم بدون اینکه بدانند به آن مبتلا شده اند. اما اگر در دوران بارداری آلوده شوید، احتمال دارد برای کودک در حال رشد شما مشکلاتی ایجاد کند. سیتومگالوویروس (CMV) یک ویروس رایج است که بیش از نیمی از بزرگسالان تا سن ۴۰ سالگی به آن مبتلا می شوند، اما افراد در هر سنی می توانند به آن مبتلا شوند.
CMV به راحتی از طریق بزاق فرد آلوده یا سایر مایعات بدن پخش می شود. اگر سیستم ایمنی سالمی دارید که می تواند به راحتی ویروس را کنترل کند، معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند. اما می تواند افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف را بیمار کند.
در افرادی که HIV پیشرفته دارند، CMV می تواند باعث عفونت چشمی به نام رتینیت شود که احتمال دارد منجر به کوری شود. رتینیت CMV، به عنوان بیماری تعریف کننده ایدز شناخته می شود. این ویروس همچنین می تواند روده، مری، ریه ها، مغ..

زخم‌ها تغییرت می‌دهند، حتی اگر نیوجرسی باشی!

کاراکترها پیش از ورود تماشاگران روی صحنه هستند. یکی بر ویلچر ساکن است و دیگری دور سازه فلزی میان صحنه در حرکت و تکاپو. و آن یکی روی سطح شیب‌دار نشسته است تا تماشاگران روی صندلی‌هایشان بنشینند؛ نور سالن گرفته شود و نمایش با صحنه‌ای نفس‌گیر آغاز شود. وجه مشترک کاراکترها اما زخم‌هایشان است. همه پاهایی باندپیچی شده دارند. ابتدا تعجب می‌کنی و کنجکاو می‌شوی تا دلیل زخم‌ها را بدانی. منتظری تا در صحنه‌ای پرده از راز آنها برداشته شود؛ در پایان اما زخم‌ها دیگر موضوعیت ندارند وقتی با زخم‌هایی که زندگی بر روان کاراکترها زده آشنا می‌شوی.
کاراکترهای “نیوجرسی” در هر صحنه بخشی از داستان زندگی خود را می‌گویند. گاهی با رعایت توالی زمانی و گاهی با فلاش‌بک‌هایی به گذشته و پرش‌های زمانی. و از جایی که قصه‌های آنها در هم تنیده می‌شود و پازل نمایشنامه شکل می‌گیرد قصه به اوج خود می‌رسد.
قصه‌ای از آدم‌های خاکستری درگیر جبر جغرافیا که سنت و زندگی سنتی زخم‌ها بر روان‌شان زده تا جایی که تماما تغییرشان می‌دهد.
یک سازه فلزی هرم‌شکل تمام دکور صحنه را تشکیل می‌دهد. دکوری که با هوشمندی تمام بعد از چند صحنه کاراکتر پیدا..

آقای جلیلی شما که از حضرت علی بالاتر نیستید؟

تلویزیون سال هاست که در اختیار نزدیکان اوست و جلیلی به خود حق می دهد تعیین کند جای چه کسی در تلویزیون هست و جای چه کسی در تلویزیون نیست. با این حال باخودم گفتم این حاضرجوابی ژورنالیستی به همین مناظره ختم می شود و اگر زنگنه به برپایی مناظره اصرار بورزد جلیلی چاره ای جز پذیرش نخواهد داشت. اما زهی خیال باطل! جلیلی و اعوان و انصارش اگرچه در انتخابات شرکت می کنند اما این بساط رای مردم و اکثریت را شعبده ای بیش نمی دانند و اگر در مقام اختیار بودند خیلی وقت پیش این بساط را جمع می کردند. اما خوشبختانه این یک قلم تا به حال دور از اختیارات این دوستان باقی مانده. بعد از مناظره ها اصرار زنگنه به برپایی مناظره بازهم فایده ای نکرد و جلیلی کماکان بر آن جمله انتخاباتی تاکید کرد. بد ندیدم حالا که جلیلی حاضر به مناظره نیست چند کلمه درباره استدلالش درباره این که جای متهم در دادگاه است نه در تلویزیون، بنویسم.
۱-مسئله برخلاف آن چه شما می پندارید اصلا شخصی نیست. همان طور که تلویزیون برخلاف تصور برخی ها متعلق به یک جناح و فرد خاصی نیست. نمی شود در یکی از پُربیننده ترین برنامه های انتخاباتی به شخصی اتهاماتی و..