ترمز دوچرخه و اهمیت آن
ترمز دوچرخه یکی از مهمترین قطعات ایمنی و کنترلی دوچرخه است که به دوچرخهسوار امکان میدهد سرعت خود را تنظیم کند و در صورت لزوم دوچرخه را متوقف کند. ترمز دوچرخه از نظر نوع و ساختار میتواند دارای تفاوتهای مختلفی باشد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله به معرفی و مقایسه انواع مختلف ترمز دوچرخه میپردازیم.
ترمزهای دیسکی (Disc Brakes):
ترمزهای دیسکی از جدیدترین و پیشرفتهترین نوع ترمز دوچرخه هستند که در دوچرخههای کوهستان، شهری و حتی جاده استفاده میشوند. این نوع ترمز از یک دیسک فلزی که روی محور چرخ نصب شده و یک کالیپر که روی قاب دوچرخه قرار دارد تشکیل شده است. کالیپر دارای دو لنت ترمز است که با فشار دادن اهرم ترمز روی دسته دوچرخه، روی دیسک فشار وارد میکنند و باعث کاهش سرعت و توقف دوچرخه میشوند. ترمزهای دیسکی دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی دارند. در ترمزهای مکانیکی، انتقال نیروی اهرم ترمز از طریق یک کابل فلزی به کالیپر انجام میشود. در ترمزهای هیدرولیکی، انتقال نیروی اهرم ترمز از طریق یک سیال تراکمناپذیر (روغن ترمز) به کالیپر انجام میشود. ترمزهای هیدرولیکی نسبت به ترمزهای مکانیکی دارای کارایی و دقت بیشتری هستند، اما هزینه و نگهداری آنها نیز بیشتر است.
مزایای ترمزهای دیسکی:
- قدرت ترمزگیری بالا و کنترل بهتر بر روی سرعت دوچرخه
- عملکرد مناسب در شرایط مرطوب، گلآلود و کثیف
- کاهش سایش و خوردگی روی طوقه چرخ
- تنظیم و تعویض آسان لنتهای ترمز
- امکان استفاده از چرخهای بزرگتر و لاستیکهای پهنتر
معایب ترمزهای دیسکی:
- هزینه بالا و نیاز به نگهداری منظم
- وزن بیشتر نسبت به ترمزهای طوقهای
- احتمال گرم شدن و خم شدن دیسکها در استفاده طولانی
- نیاز به قاب و محور خاص برای نصب ترمزهای دیسکی
ترمزهای طوقهای (Rim Brakes):
ترمزهای طوقهای از قدیمیترین و رایجترین نوع ترمز دوچرخه هستند که در دوچرخههای جاده، شهری و تفریحی استفاده میشوند. این نوع ترمز از یک اهرم ترمز که روی دسته دوچرخه نصب شده و یک کالیپر که روی قاب دوچرخه قرار دارد تشکیل شده است. کالیپر دارای دو پد ترمز است که با فشار دادن اهرم ترمز روی طوقه چرخ فشار وارد میکنند و باعث کاهش سرعت و توقف دوچرخه میشوند.
ترمزهای طوقهای چندین نوع مختلف دارند که از نظر شکل و ساختار با هم تفاوت دارند. این نوع ترمزها عبارتند از:
- ترمزهای کالیپر (Caliper): این نوع ترمزها از یک اهرم تکی تشکیل شدهاند که از طریق یک پیچ مرکزی به دوشاخ جلو متصل میشوند. این ترمزها در دوچرخههای جاده و تفریحی استفاده میشوند.
- ترمزهای وی-بریک (V-Brake): این نوع ترمزها از دو اهرم جدا تشکیل شدهاند که از طریق دو پیچ مجزا به بدنه دوچرخه متصل میشوند. این ترمزها در دوچرخههای کوهستان و شهری استفاده میشوند.
- ترمزهای کانتیلیور (Cantilever): این نوع ترمزها از دو اهرم جدا تشکیل شدهاند که از طریق یک کابل مرکزی به هم متصل میشوند. این ترمزها در دوچرخههای سیکلوکراس و تورینگ استفاده میشوند.
مزایای ترمزهای طوقهای:
- هزینه پایین و نگهداری آسان
- وزن کم و ظاهر زیبا
- امکان استفاده از چرخهای بزرگتر و لاستیکهای پهنتر
معایب ترمزهای طوقهای:
- قدرت ترمزگیری کم و کنترل بدتر بر روی سرعت دوچرخه
- عملکرد ضعیف در شرایط مرطوب، گلآلود و کثیف
- افزایش سایش و خوردگی روی طوقه چرخ
- تنظیم و تعویض دشوار پدهای ترمز
ترمزهای کوستر (Coaster Brakes):
ترمزهای کوستر از نوع ترمزهای پایی هستند که در دوچرخههای کودکانه، شهری و کروزر استفاده میشوند. این نوع ترمز از یک مکانیزم داخلی که در محور چرخ عقب قرار دارد تشکیل شده است. برای فعال کردن این ترمز، دوچرخهسوار باید پدالها را به عقب بچرخاند. این کار باعث میشود که دو لنت ترمز داخلی روی یک دیسک فلزی فشار وارد کنند و باعث کاهش سرعت و توقف دوچرخه شوند.
مزایای ترمزهای کوستر:
- هزینه کم و نگهداری ساده
- عدم نیاز به اهرم و کابل ترمز
- عملکرد خوب در شرایط مرطوب و کثیف
معایب ترمزهای کوستر:
- قدرت ترمزگیری کم و کنترل بدتر بر روی سرعت دوچرخه
- امکان گرم شدن و خراب شدن مکانیزم داخلی در استفاده طولانی
- عدم امکان استفاده از دندههای مختلف
- عدم امکان چرخش پدالها به عقب بدون ترمز
ترمزهای درام (Drum Brakes):
ترمزهای درام از نوع ترمزهای پایی هستند که در دوچرخههای قابل استفاده در شهر، کروزر و تورینگ استفاده میشوند. این نوع ترمز از یک مکانیزم داخلی که در محور چرخها قرار دارد تشکیل شده است. برای فعال کردن این ترمز، دوچرخهسوار باید اهرم ترمز را فشار دهد. این کار باعث میشود که دو لنت ترمز داخلی روی یک سیلندر فلزی فشار وارد کنند و باعث کاهش سرعت و توقف دوچرخه شوند.
مزایای ترمزهای درام:
- قدرت ترمزگیری بالا و کنترل خوب بر روی سرعت دوچرخه
- عملکرد عالی در شرایط مرطوب، گلآلود و کثیف
- کاهش سایش و خوردگی روی طوقه چرخ
- طول عمر بالا و نگهداری کم
معایب ترمزهای درام:
- هزینه بالا و نیاز به نصب توسط متخصص
- وزن بیشتر نسبت به ترمزهای طوقهای و دیس
ترمز دیسک هیدرولیک بهتر است یا دیسک مکانیک؟ (تفاوت ها، مزایا و معایب)
ترمزهای دیسکی در چند سال اخیر به محبوبیت بسیار زیاید دست پیدا کرده اند و اکثر دوچرخه هایی که از فناوری های جدید و به روز استفاده می کنند، با ترمزهای دیسکی عرضه می شوند. ترمزهای دیسکی از جمله مدل های ترمز دوچرخه رایج هستند که از ترمزهای لقمه ای گران تر و پیشرفته تر هستند و برای دوچرخه های جاده ای (دوچرخه کورسی) به عنوان وسیله برای سواری تهاجمی تر استفاده می شوند. اما زمانی که درباره ترمزهای دیسکی صحبت می کنیم منظور ما دو نوع دیسک مکانیک و دیسک هیدرولیک است. ترمزهای دیسک مکانیک از سیستم کشش کابل (تقریبا شبیه به ترمزهای لقمه ای) برای متوقف کردن دوچرخه استفاده می کنند و ترمزهای دیسک هیدرولیک از مایع هیدرولیک برای انتقال نیروز ترمز بهره می گیرند. در ادامه تفاوت ها، مزایا و معایب هر دوی این ترمزها را بررسی خواهیم کرد.ترمزهای مکانیکی از سیستم کشش کابل، بیشتر شبیه ترمزهای رینگ، استفاده می کنند، در حالی که سیستم های هیدرولیک از مایع برای انتقال نیروی ترمز استفاده می کنند. در اینجا ما به تفاوت ها و چند گزینه عالی برای هر یک نگاه خواهیم کرد.
ترمز هیدرولیک دوچرخه یک نوع ترمز دیسکی است که با استفاده از فشار روغن به جای کابل فلزی، نیروی اهرم ترمز را به کالیپر منتقل میکند. این نوع ترمز دارای قدرت و دقت بیشتری نسبت به ترمز دیسکی مکانیکی است که با کابل فلزی کار میکند. ترمز هیدرولیک دوچرخه در دوچرخههای کوهستان، شهری، برقی و حتی جاده استفاده میشود.
مزایای ترمز هیدرولیک دوچرخه:
- قدرت ترمزگیری بالا و کنترل بهتر بر روی سرعت دوچرخه
- عملکرد مناسب در شرایط مرطوب، گلآلود و کثیف
- تنظیم و تعویض آسان لنتهای ترمز
- عدم نیاز به تنظیم مداوم کابل فلزی
- امکان استفاده از چرخهای بزرگتر و لاستیکهای پهنتر
معایب ترمز هیدرولیک دوچرخه:
- هزینه بالا و نیاز به نگهداری منظم
- وزن بیشتر نسبت به ترمزهای طوقهای
- احتمال گرم شدن و خم شدن دیسکها در استفاده طولانی
- نیاز به قاب و محور خاص برای نصب ترمزهای هیدرولیک
چگونه ترمز هیدرولیک دوچرخه کار میکند؟
ترمز هیدرولیک دوچرخه از چهار بخش اصلی تشکیل شده است: اهرم ترمز، کتی، کابل روغن و کالیپر. اهرم ترمز روی دسته دوچرخه نصب شده و با فشار دادن آن، نیروی مکانیکی را ایجاد میکند. کتی یک مخزن کوچک است که روغن ترمز را در خود نگه میدارد و با فشار دادن اهرم ترمز، فشار روغن را افزایش میدهد. کابل روغن یک لوله نازک است که روغن ترمز را از کتی به کالیپر منتقل میکند. کالیپر یک دستگاه است که روی قاب دوچرخه قرار دارد و دارای دو لنت ترمز است که با فشار روغن، روی دیسک فشار وارد میکنند و باعث کاهش سرعت و توقف دوچرخه میشوند.
نحوه نگهداری و تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه:
ترمز هیدرولیک دوچرخه نیاز به نگهداری و تنظیم منظم دارد تا عملکرد بهینهای داشته باشد. برخی از مراحل نگهداری و تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه عبارتند از:
- بررسی سطح روغن ترمز در کتی و اضافه کردن روغن در صورت کمبود
- بررسی وضعیت لنتهای ترمز و تعویض آنها در صورت فرسودگی
- بررسی وضعیت دیسکها و تعویض آنها در صورت خم شدن یا خوردگی
- بررسی وضعیت کابل روغن و تعویض آن در صورت شکستگی یا نشتی
- بررسی وضعیت کالیپر و تنظیم فاصله آن با دیسک
- بررسی وضعیت اهرم ترمز و تنظیم طول و زاویه آن
برای انجام این مراحل، ممکن است به ابزارهای خاصی نیاز داشته باشید که در فروشگاههای دوچرخه موجود هستند. همچنین میتوانید از راهنمایهای موجود در وب استفاده کنید یا از کارشناسان دوچرخه کمک بگیرید. این مقاله یکی از منابع مفید برای آموزش نحوه تنظیم ترمز دیسک هیدرولیک و مکانیکی دوچرخه است. این مقاله نیز یک راهنمای کامل برای نگهداری و تعمیر ترمز هیدرولیک دوچرخه است. این مقاله هم یک توضیح مختصر درباره چگونگی کارکرد ترمز هیدرولیک دوچرخه ارائه میدهد.
نتیجه گیری
ترمز های دوچرخه از انواع گوناگونی تولید و به بازار عرضه می گردند. شما به عنوان مصرف کننده باید با توجه به نیاز های دوچرخه سواری خود و تفاوت های هر یک از این سیستم های ترمز، با بررسی محصول صحیح را خرید کنید. چرخ آموز به عنوان مرجعی رسمی در مورد دوچرخه و دوچرخه سواری آماده است تا کارشناسان متخصص را برای شما اعزام به محل نماید تا نیاز های تعمیرات و سرویس دوچرخه شما را برطرف سازد.