کولر خودرو برای اولینبار کجا به کار رفت؟ /عکس
نوآوری برخی از شرکتها در طول تاریخ به قدری مهم بوده که امروزه تصور محصولی بدون نوآوری غیرممکن است. سیستم تهویه مطبوع خودرو از جمله این نوآوریهاست.
امیرمسعود عابدین: نوآوری برخی از افراد و شرکتها در طول تاریخ آن قدر مهم و پایدار بوده که با گذشت سالهای متمادی، همچنان در زندگی ما جریان دارند. در زمینه خودروسازی، مرسدسبنز، فورد و بسیاری از کمپانیهای شناخته و ناشناخته، نوآوریهایی را خلق کردند که تبدیل به یک الگو برای دیگران شده است.
این نوآوریها شامل خلق راحتیهای جدید تا پیشرفتهای نجاتبخش میشود و در طول دههها، ویژگیهایی که زمانی به عنوان لوکس بودن تلقی میشدند، چنان رایج شدهاند که تصور یک خودروی نو بدون آنها سخت است. سیستم تهویه مطبوع یا همان کولر، از جمله این نوآوریها به شمار میآید.
اولین سیستم تهویه مطبوع در سال ۱۹۴۰ در خودروی Packard ظاهر شد، زمانی که این برند هنوز پیشرو در نوآوری بود. این سیستم که به “Weather Conditioning” معروف بود، میتوانست با استفاده از یک یونیت سرمایش نصب شده در صندوق عقب، فضای داخلی خودرو را در روزهای گرم خنک کند. این سیستم توسط Bishop و Babco..
نوآوری برخی از شرکتها در طول تاریخ به قدری مهم بوده که امروزه تصور محصولی بدون نوآوری غیرممکن است. سیستم تهویه مطبوع خودرو از جمله این نوآوریهاست.
امیرمسعود عابدین: نوآوری برخی از افراد و شرکتها در طول تاریخ آن قدر مهم و پایدار بوده که با گذشت سالهای متمادی، همچنان در زندگی ما جریان دارند. در زمینه خودروسازی، مرسدسبنز، فورد و بسیاری از کمپانیهای شناخته و ناشناخته، نوآوریهایی را خلق کردند که تبدیل به یک الگو برای دیگران شده است.
این نوآوریها شامل خلق راحتیهای جدید تا پیشرفتهای نجاتبخش میشود و در طول دههها، ویژگیهایی که زمانی به عنوان لوکس بودن تلقی میشدند، چنان رایج شدهاند که تصور یک خودروی نو بدون آنها سخت است. سیستم تهویه مطبوع یا همان کولر، از جمله این نوآوریها به شمار میآید.
اولین سیستم تهویه مطبوع در سال ۱۹۴۰ در خودروی Packard ظاهر شد، زمانی که این برند هنوز پیشرو در نوآوری بود. این سیستم که به "Weather Conditioning" معروف بود، میتوانست با استفاده از یک یونیت سرمایش نصب شده در صندوق عقب، فضای داخلی خودرو را در روزهای گرم خنک کند. این سیستم توسط Bishop و Babcock ساخته شد و یک قابلیت گران قیمت برای خودروها بود و چند هزار دستگاه با این قابلیت تولید شد.
این سیستم محدودیتهای قابل توجهی داشت، از جمله اندازه بزرگ و ناکارآمدی آن یا اینکه فقط میتوانست روشن یا خاموش شود، بنابراین هیچ تنظیم دقیق دمایی وجود نداشت. تا دهه ۱۹۷۰، این یک گزینه محبوب در خودروهای میانرده بود و تا دهه ۲۰۰۰، تصور اینکه خودروی نو بدون آن تولید شود، غیرممکن بود.
۳۲۲