آشنایی با خواص چغندر

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
چغندر یکی از سبزیجات ریشه ای است که سرشار از مواد مغذی می باشد. این ماده سرشار از فیبر، اسید فولیک (ویتامین B9)، منگنز، پتاسیم، آهن و ویتامین C است و نقش مهمی در سلامت بدن دارد. چغندر هم به شکل خام استفاده می شود و هم به شکل پخته و یا به شکل ترشی. چغندر انواع مختلفی دارد و در رنگ های زرد، سفید و بنفش تیره است.
خواص چغندر بر سلامتی بدن: با ما همراه باشید تا در ادامه با اصلی ترین خواص چغندر آشنا شوید .
کاهش دهنده فشار خون: چغندر حاوی نیترات طبیعی است. این ماده در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود و کمکی است به بدن تا استراحتی به رگ های خونی بدهد و باعث بهبود جریان خون شود. پژوهش ها نشان می دهد چغندر یا آب آن در مدت چند ساعت فشار خون را به میزان ۳ تا ۱۰ میلی متر جیوه کاهش می دهد. این تاثیر موقتی است و برای مشکلات فشارخون باید مصرف چغندر به شکل منظم باشد.
کمک به پیشگیری از ابتلا به سرطان: رنگدانه بتاسین که جلوگیری کننده از رشد سلول های سرطانی است به میزان مناسبی در چغندر موجود است. چغندر در جلوگیری از سرطان های پوست، ریه و کولون نقش مهمی دارد.
امروزه به دلیل وج..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

چغندر یکی از سبزیجات ریشه ای است که سرشار از مواد مغذی می باشد. این ماده سرشار از فیبر، اسید فولیک (ویتامین B9)، منگنز، پتاسیم، آهن و ویتامین C است و نقش مهمی در سلامت بدن دارد. چغندر هم به شکل خام استفاده می شود و هم به شکل پخته و یا به شکل ترشی. چغندر انواع مختلفی دارد و در رنگ های زرد، سفید و بنفش تیره است.

خواص چغندر بر سلامتی بدن:

با ما همراه باشید تا در ادامه با اصلی ترین خواص چغندر آشنا شوید .

کاهش دهنده فشار خون:

چغندر حاوی نیترات طبیعی است. این ماده در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود و کمکی است به بدن تا استراحتی به رگ های خونی بدهد و باعث بهبود جریان خون شود. پژوهش ها نشان می دهد چغندر یا آب آن در مدت چند ساعت فشار خون را به میزان ۳ تا ۱۰ میلی متر جیوه کاهش می دهد. این تاثیر موقتی است و برای مشکلات فشارخون باید مصرف چغندر به شکل منظم باشد.

کمک به پیشگیری از ابتلا به سرطان:

رنگدانه بتاسین که جلوگیری کننده از رشد سلول های سرطانی است به میزان مناسبی در چغندر موجود است. چغندر در جلوگیری از سرطان های پوست، ریه و کولون نقش مهمی دارد.

امروزه به دلیل وجود نیترات ها در گوشت به عنوان مواد نگهدارنده، این ماده ممکن است در بدن با ایجاد ترکیبات نیتروسامین باعث ابتلا به سرطان شود. آب چغندر می تواند در کاهش و یا جلوگیری از جهش سلول های ناشی از این ترکیبات موثر باشد.

بهبود مشکلات تنفسی:

در چغندر مقدار مناسبی ویتامین C موجود است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است و موثر در بالا بردن سیستم ایمنی بدن می باشد. همچنین بتاکاروتن چغندر نیز از ابتلا به بیماری هایی همچون سرطان ریه و مشکلات تنفسی جلوگیری می نماید.

خواص چغندر

چغندر و کمک به کبد:

وجود ویتامین های B، کلسیم، بتایین و آهن در چغندر باعث می شود این ماده نقش مهمی در سلامت کبد ایفا کند. فیبر موجود در چغندر در خارج شدن سموم از بدن بسیار موثر است و همچنین این ماده به کاهش سنگ صفرا یاری می رساند.

بهبود عملکرد قلب:

چغندر می تواند سطح کلسترول خوب را در بدن افزایش و سطح کلسترول بد را در بدن کاهش دهد. بتایین موجود در چغندر کاهش دهنده سطح هموسیستئین در بدن است. مشکلاتی نظیر آترواسکلوروز، حملات قلبی و سکته مغزی با مصرف چغندر بسیار کاهش می یابند.

سلامت چشم ها:

بتا کاروتنی که در چغندر وجود دارد شکلی از ویتامین A می باشد. این ماده در جلوگیری از ابتلا به آب مروارید بسیار موثر است و از ابتلا به ماکولار نیز می کاهد.

کاهش دهنده التهاب:

کولین موجود در چغندر در تقویت حرکات عضلانی، یادگیری، خواب و حافظه بسیار موثر است. این ماده مغذی چربی را جذب می کند و امواج عصبی را منتقل کرده و باعث جلوگیری از التهاب مزمن می شود.

جلوگیری از ایجاد نواقص ایمنی زایمان:

به دلیل اینکه چغندر سرشار از فولات های ویتامین B است در شکل گیری ستون فقرات کودک موثر است. زنان باردار می توانند از این ماده در رژیم خود استفاده نمایند و کمبود فولات را جبران نمایند. کمبود این ماده منجر به عوارضی همچون نقص در لوله های عصبی یعنی مغز، نخاع و ستون فقرات می گردد.

خواص چغندر

بهبود دهنده عملکرد ورزشی:

مطالعات نشان داده اند نیترات باعث بهبود عملکرد ورزشکاران در تمرینات می گردد. نیترات می تواند در تمرینات استقامتی با شدت بالا به ورزشکاران بسیار کمک کند و عملکرد آنها را بهبود بخشد. دلیل این مسئله این است که نیترات روی فعالیت میتوکندری ها اثر می گذارد و باعث می شود در طول ورزش بدن اکسیژن کمتری مصرف کند. مصرف چغندر برای ورزشکاران دونده و دوچرخه سوار نیز بسیار موثر است. استقامت این ورزشکاران با مصرف این ماده بالا می رود و عملکردشان بهبود می یابد.

آیا چغندر ضرر دارد؟

مصرف چغندر تنها به بیماران مبتلا به سنگ کلیه توصیه نمی شود. به علت اینکه برگ چغندر حاوی مقدار زیادی اگزالات می باشد باعث تشدید و ایجاد سنگ کلیه می شود. همچنین اگزالات خواص ضد تغذیه ای دارد و باعث اختلال در جذب ریز مغذی ها در بدن می گردد.
افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نیز باید از مصرف چغندر پرهیز کنند. چغندر حاوی فادمپ هایی از نوع فروکتان است که باکتری های روده از آنها تغذیه می کنند و ممکن است باعث ایجاد ناراحتی های گوارشی در فرد شوند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • خواص روغن آفتابگردان چیست؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]