آلرژی و حساسیت بهاری؛ راه های پیشگیری و درمان

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن درگیرند آلرژی و حساسیت بهاری می باشد. بسیاری از افراد نزدیک فصل بهار و در طول آن با علائمی همچون آبریزش بینی، آبریزش چشم، عطسه و … مواجه هستند. این علائم که با آمدن فصل بهار رخ می دهند نشان از آلرژی و حساسیت بهاری دارند. در این مقاله به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.
آلرژی و حساسیت چیست؟ زمانی که سیستم ایمنی بدن فرد نسبت به ماده ای حساسیت زا واکنش بیش از اندازه ای نشان دهد فرد به حساسیت یا آلرژی مبتلا می باشد. سیستم بدنی افراد دچار آلرژی و حساسیت بهاری، به شکل مداوم آنتی بادی تولید می کند. این آنتی بادی ها با ورود به سلول ها، باعث آزاد شدن آنتی هیستامین ها و سایر مواد شیمیایی می شوند. هیستامین ها باعث گشاد شدن رگ ها شده و با تورم بینی و چشم تلاش می‌ کنند تا از وارد شدن آلرژی به بدن جلوگیری کنند و به این صورت باعث بروز علائم حساسیت می شوند.
شما می توانید جهت خرید قرص ضد حساسیت به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
نشانه های آلرژی و حساسیت فصل بهار چیست؟ بدن افراد مبتلا به آلرژی و حساسیت بهاری با ترشح آنزیمی باعث گشاد شدن ..

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن درگیرند آلرژی و حساسیت بهاری می باشد. بسیاری از افراد نزدیک فصل بهار و در طول آن با علائمی همچون آبریزش بینی، آبریزش چشم، عطسه و … مواجه هستند. این علائم که با آمدن فصل بهار رخ می دهند نشان از آلرژی و حساسیت بهاری دارند. در این مقاله به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

آلرژی و حساسیت چیست؟

زمانی که سیستم ایمنی بدن فرد نسبت به ماده ای حساسیت زا واکنش بیش از اندازه ای نشان دهد فرد به حساسیت یا آلرژی مبتلا می باشد. سیستم بدنی افراد دچار آلرژی و حساسیت بهاری، به شکل مداوم آنتی بادی تولید می کند. این آنتی بادی ها با ورود به سلول ها، باعث آزاد شدن آنتی هیستامین ها و سایر مواد شیمیایی می شوند. هیستامین ها باعث گشاد شدن رگ ها شده و با تورم بینی و چشم تلاش می‌ کنند تا از وارد شدن آلرژی به بدن جلوگیری کنند و به این صورت باعث بروز علائم حساسیت می شوند.

ضد حساسیتشما می توانید جهت خرید قرص ضد حساسیت به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

نشانه های آلرژی و حساسیت فصل بهار چیست؟

بدن افراد مبتلا به آلرژی و حساسیت بهاری با ترشح آنزیمی باعث گشاد شدن عروق و متورم شدن بافت ها می گردد. این آنزیم می تواند در بروز مشکلات تنفسی، شوک و حمله قلبی تاثیر داشته باشد. میزان این آنزیم در زن ها بیشتر از مردان است. علاوه بر این آنزیم در بدن افراد مبتلا به آلرژی و حساسیت بهاری، هیستامین نیز ترشح می شود که عامل آبریزش چشم و بینی می باشد. حساسیت بهاری با توجه به ماده ای که باعث ایجاد آن شده می تواند علائم متفاوتی داشته باشد. واکنش های آلرژیک می توانند بر روی راه های هوایی، چشم، سینوس ها، روده، و بینی اثر بگذارند. علائم زیر در هنگام آلرژی و حساسیت بهاری به طور معمول رخ می دهند:

  • عطسه کردن
  • آبریزش چشم
  • آبریزش بینی
  • تولید بیش از اندازه موکوس
  • سیاهی زیر چشم
  • گلو
  • سرفه
  • خارش چشم، گوش، بینی
  • نوسانات خلقی
  • کاهش تمرکز
  • فشار خون پایین
  • کهیر در موارد نادر

آلرژی و حساسیت بهاری چه علائم پوستی به همراه دارد؟

حساسیت پوستی یکی از انواع آلرژی است و افراد زیادی را درگیر خود می کند. حساسیت پوستی اشکال متفاوت با علائم متفاوت دارد که به شرح زیر می باشد:

درماتیت تماسی

در این عارضه پوست دچار سوزش، خارش، قرمزی و تاول می شود. درماتیت تماسی معمولاً در اثر تماس با یک ماده حساسیت‌ زا ایجاد می شود. تماس پوست با شامپو، صابون یا قرار گرفتن در معرض آب و بسیاری مواد دیگر می توانند باعث ایجاد درماتیت تماسی شوند.

اگزما

اگزما یا آتوپیک درماتیت یکی دیگر از انواع حساسیت های پوستی است که بیشتر در کودکان دیده می شود. قرمزی، خشکی، و خارش پوست از جمله علائم آن هستند. اگر یک عفونت در پوست رخ دهد ممکن است جوش های کوچک حاوی مایع سفید یا زرد رنگ روی پوست بدن ایجاد شوند.

کهیر

به برآمدگی ها و تاول های متورم و قرمز رنگ کهیر گفته می شود. کهیر در حالتی که حاد باشد در حدود ۶ هفته برطرف می شود، ولی اگر بیش از ۶ هفته طول بکشد کهیر مزمن نامیده می شود.

شایع ترین علل آلرژی و حساسیت بهاری

حساسیت به گرده گل از جمله دلایل شایع بروز حساسیت بهاری می باشد. گرد گل به پودر های ریزی گفته می شود که توسط درختان، چمن ها، گل ها و علف های هرز تولید می شود تا گیاهان هم گونه بارور شوند. زمانی که فرد هوای حاوی گرده گل را تنفس کند دچار آلرژی می شود. سیستم ایمنی بدن فرد، گرده گل را به مثابه میکروب، باکتری و ویروس تصور می کند و با ترشح مواد شیمیایی تلاش می کند با گرده گل مبارزه کند. بسیاری از افراد تنها به فصل بهار و گرده گل حساسیت دارند، در حالی که برخی دیگر در تمام طول سال دچار آلرژی می باشند.

درمان آلرژی و حساسیت بهاری

درمان آلرژی و حساسیت بهاری می ‌تواند با تجویز دارو و یا درمان های خانگی انجام شود:

درمان دارویی

برای درمان حساسیت بهاری می توان از داروهای بدون نسخه و یا تجویزی استفاده کرد و به کاهش علائم آلرژی کمک نمود. داروهای زیر برای درمان حساسیت بهاری استفاده می شوند:

  • کورتیکواستروئیدهای بینی
  • اسپری بینی
  • داروهای ترکیبی
  • گیرنده‌های لوکوترین
  • قطره ‌های چشمی
  • آنتی هیستامین‌
  • مواد ضدگرفتگی یا احتقان

آلرژی و حساسیت بهاری

درمان خانگی

برای به حداقل رساندن علائم حساسیت فصلی از راهکارهای زیر استفاده کنید:

شستشوی سینوس ها

یکی از راه های کنترل علائم آلرژی و حساسیت بهاری این است که بینی خود را مرتب بشویید. می توانید از ابزارهای شستشوی بینی قابل خرید در داروخانه ها استفاده کنید و بینی خود را با محلول های نمکی شستشو دهید. برای تهیه محلول می توانید از آب مقطر یا آب جوشیده سرد با کمی نمک استفاده نمایید. شستشوی بینی کمک می کند مواد آلرژی زا از بینی شما خارج شوند.

پاکسازی هوای منزل

می توانید با استفاده از فیلترهایی با کارایی بالا، سیستم های گرمایشی و تهویه خود را مجهز نمایید تا مواد آلرژی زا کمتر امکان ورود به محیط شما را داشته باشند. همچنین هوای داخل خانه را خشک نگه دارید و از دستگاه تهویه استفاده نمایید.

نوشیدن مایعات

به دلیل اینکه آلرژی مخاط بینی و عقب حلق را افزایش می دهد نوشیدن مایعات می تواند کمک کند تا این مخاط رقیق تر شده و راحت تر دفع شوند.

تغذیه سالم

داشتن یک رژیم سرشار از میوه ها، سبزیجات و مغز ها باعث تسکین علائم آلرژی می شود.

استفاده از ماسک

شما می توانید زمان خروج از منزل یا در هنگام کشیدن جاروبرقی از ماسک استفاده کنید. ماسک از ورود ذرات معلق در هوا مانند گرده گیاهان به بدن شما جلوگیری می کند.

آلرژی و حساسیت بهاری

توصیه های طب سنتی برای درمان آلرژی و حساسیت بهاری

طب سنتی راهکارهایی را برای تسکین و بهبود حساسیت فصل بهار توصیه می کند. برای جلوگیری از حساسیت بهاری مصرف ادویه و غذاهایی با طبع گرم را کاهش دهید. همچنین شما باید به نوع لباس، غذا، ورزش، خواب و بیداری و استرس خود برای کنترل آلرژی توجه داشته باشید. نکات زیر را می توانید برای بهبود علائم خود به کار ببندید:

نوشیدن دمنوش های ضد خارش و درد گلو

خارش و درد گلو از علائم آزار دهنده حساسیت فصلی هستند. دمنوش گل بنفشه و شکر تیغال از جمله دمنوش هایی است که برای تسکین خارش گلو توصیه می شود. مصرف این دمنوش یک بار در روز توصیه می شود اما کسانی که خارش گلوی شدیدتری دارند می توانند یکبار شب و یکبار صبح از این دمنوش استفاده نمایند. برای تهیه آن ۱۰ گرم گل بنفشه و شکر تیغال را با دو لیوان آب مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید آب به حدی جوشیده شود تا به اندازه یک لیوان از آن باقی بماند.

تغذیه مناسب

طب سنتی توصیه می کند تا از غذاهایی مانند بورانی شبدر و یونجه، قره قروت، کاهو سکنجبین، بورانی اسفناج، آش و سمنو در این فصل بیشتر استفاده کنید. همچنین نوشیدن دوغ، آب ماست و ماءالشعیر سنتی که فاقد مواد شیمیایی هستند توصیه می شود. غذاهایی با طبع گرم و خشک، شیرینی، گوشت و شربت آلبالو، لیمو و سکنجبین نیز بسیار مناسب مصرف می باشند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • شربت دیفن هیدرامین و آلرژی
  • سرفه های آلرژیک؛ علل و درمان های آن
  • ۱۱ مورد از باورهای نادرست درباره آلرژی