آنچه باید از مسمومیت با متانول بدانید

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
الکل متانول، الکل صنعتی می باشد که به الکل چوب، روح چوب و متیل الکل نیز معروف است. از این الکل در ضد یخ، عطر، سوخت، مایع شوینده شیشه، پاک کننده کاربراتور استفاده می شود. این الکل مایعی بی رنگ، فرار و قابل اشتعال می باشد و مصرف آن برای انسان سمی و خطرناک است. این الکل اگر به صورت عمدی یا سهوی مصرف گردد و یا در تماس مکرر با پوست باشد باعث مسمومیت می گردد. مسمومیت با متانول درجات مختلف دارد و درمان آن نیز متفاوت می باشد.
چه میزانی از الکل متانول می تواند به فرد آسیب برساند؟ مقدار متفاوت این الکل می تواند آسیب های مختلفی را به فرد بزند. مصرف حداقل ۳۰ میلی لیتر از متانول باعث آسیب به بینایی می گردد.۳۰ تا ۲۴۰ میلی لیتر یا ۱ گرم در کیلوگرم آن می تواند دوز بالقوه کشنده ای باشد.
علائم مسمومیت با متانول چیست؟ به طور معمول مسمومیت با متانول از طریق بلع صورت می گیرد و علائم آن برخلاف الکل اتانول ممکن است با تاخیر ایجاد شود. پس از مسمومیت شخص علائمی نظیر استفراغ، درد شکم، کاهش هوشیاری و بوی خاص در تنفس را تجربه می کند. فرد ممکن است پس از ۱۲ ساعت با کاهش بینایی مواجه گردد..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

الکل متانول، الکل صنعتی می باشد که به الکل چوب، روح چوب و متیل الکل نیز معروف است. از این الکل در ضد یخ، عطر، سوخت، مایع شوینده شیشه، پاک کننده کاربراتور استفاده می شود. این الکل مایعی بی رنگ، فرار و قابل اشتعال می باشد و مصرف آن برای انسان سمی و خطرناک است. این الکل اگر به صورت عمدی یا سهوی مصرف گردد و یا در تماس مکرر با پوست باشد باعث مسمومیت می گردد. مسمومیت با متانول درجات مختلف دارد و درمان آن نیز متفاوت می باشد.

چه میزانی از الکل متانول می تواند به فرد آسیب برساند؟

مقدار متفاوت این الکل می تواند آسیب های مختلفی را به فرد بزند. مصرف حداقل ۳۰ میلی لیتر از متانول باعث آسیب به بینایی می گردد.۳۰ تا ۲۴۰ میلی لیتر یا ۱ گرم در کیلوگرم آن می تواند دوز بالقوه کشنده ای باشد.

علائم مسمومیت با متانول چیست؟

به طور معمول مسمومیت با متانول از طریق بلع صورت می گیرد و علائم آن برخلاف الکل اتانول ممکن است با تاخیر ایجاد شود. پس از مسمومیت شخص علائمی نظیر استفراغ، درد شکم، کاهش هوشیاری و بوی خاص در تنفس را تجربه می کند. فرد ممکن است پس از ۱۲ ساعت با کاهش بینایی مواجه گردد. همچنین پیامدهای طولانی این مسمومیت نارسایی کلیه و کوری می تواند باشد. برخی نیز ممکن است با نوشیدن مقدار کمی از این الکل دچار مرگ شوند. علائم کلی مسمومیت با متانول به شرح زیر می باشد:

  • اختلالات بینایی که با نوریت بینایی و در نهایت کوری خود را نشان می دهد.
  • تاثیر الکل بر دستگاه عصبی مرکزی که با نشانه هایی همچون سرگیجه، سردرد، خستگی و در نهایت اختلال عملکرد عصبی دائمی همراه است.
  • اثر الکل بر سیستم گوارشی که با علائم تهوع، استفراغ و شکم درد بروز می یابد.
  • اسیدوز متابولیک جبران نشده شدید با شکاف آنیونی؛ اسیدوز به حالتی گفته می شود که سطح بی کربنات مایع خارج سلولی کاهش می یابد و PH خون در محدوده اسیدی قرار گیرد. اگر این عارضه در زمان مناسب تشخیص داده نشود ممکن است به مرگ فرد بیانجامد.

مسمومیت پوستی با متانول چگونه است؟

متانول می تواند از طریق پوستی و استنشاقی نیز باعث مسمومیت شود هر چند چندان شایع نمی باشد. مسمومیت پوستی با متانول نشانه هایی همچون خارش، کهیر و آریتمی دارد. اگر پوست در تماس طولانی با حجم زیادی از متانول باشد ممکن است علائم مسمومیت خوراکی متانول در فرد ایجاد شود و تا اسیدوز متابولیک پیش روی داشته باشد.

مسمومیت با متانول

کمک های اولیه برای جلوگیری از مسمومیت با متانول:

  • اگر متانول با چشم تماس داشت، چشم ها را ۲۰ دقیقه با آب شستشو دهید و در صورت استفاده از لنز سریعا آن را خارج کنید و به پزشک مراجعه نمایید.
  • اگر متانول با پوست تماس داشت سریعا لباس های خود را درآورده و با آب و صابون موضع را شستشو دهید.
  • در صورت تنفس متانول شخص را به فضای آزاد ببرید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه نمایید.
  • در صورت بلع متانول و با هر مقداری سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

چگونه مسمومیت با متانول را تشخیص دهیم؟

تشخیص مسمویت با متانول بسیار مهم است زیرا ممکن است باعث مرگ یا کوری شود. علائم مسمومیت با متانول معمولا پس از ۱۲ تا ۲۴ ساعت آشکار می شود. شخص در این مدت علائم آشکاری ندارد. تشخیص مسمومیت با توجه به علائم، سابقه مصرف الکل و تست های آزمایشگاهی مشخص می گردد. اگر این مسمومیت زود تشخیص داده شود با درمان شخص سریعا بهبود می یابد.

درمان مسمومیت با متانول چگونه است؟

این مسمومیت حتما باید در بیمارستان و توسط کادر آموزش دیده انجام گردد و درمان خانگی برای آن وجود ندارد. به محض خوردن یا قرار گرفتن در تماس متانول باید به پزشک مراجعه نمود زیرا ممکن است فرد بدون علائم آشکار دچار مسمومیت شده باشد. به طور معمول درمان مسمومیت متانول با تجویز اتانول داخل وریدی می باشد. درمان های دیگری همچون اصلاح اسیدوز متابولیک یا بی کربنات سدیم داخل وریدی ، شستشوی معده و همودیالیز نیز ممکن است انجام شود.

برای پیشگیری از مسمومیت با متانول چه باید کرد؟

  • برای مراقبت از پوست حتما از دستکش و لباس مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده کنید.
  • حفاظت چشم: از عینک مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده نمایید.
  • حفاظت تنفسی: اگر غلظت متانول در هوای مکانی بالاست حتما از سیستم های هوا رسان یا تهویه ضد جرقه استفاده گردد. استفاده از ماسک های کارتریج دار یا کپسول دار توصیه می شود.

متانول

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • تاثیر الکل بر باروری مردان و زنان
  • مصرف الکل قبل از خواب به چرخه خواب آسیب می‌زند!
  • ترکیب کوکایین و الکل بسیار خطرناک است !

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]