آیا احساس سرما همیشه در کنار شماست؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
برخی از افراد همیشه احساس سرما را در وجود خود دارند و حتی در دمای معمول نیز دست و پایشان سرد است و از سرمای هوا شکایت دارند.
چرا احساس سرما می کنیم؟ احساس سرما می تواند دلایل عمده ای داشته باشد که در مقاله امروز به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.
عدم تنظیم تیروئید گاهی داشتن حس دائمی سرما به کم کاری غده تیروئید باز می گردد. زمانی که غده تیروئید هورمون کافی تولید نکند سوخت و ساز بدن کند می شود و موتور بدن، گرمای کافی تولید نمی کند. نشانه های کم کاری تیروئید احساس خستگی، خشکی پوست و نازک شدن موها می باشد. اگر حس می کنید این علائم را دارید به پزشک مراجعه نمایید تا با انجام آزمایش خون و مصرف قرص های مناسب ساز و کار غده تیروئید خود را تنظیم نمایید.
ضعیف بودن گردش خون در بدن گاهی برخی افراد تنها از سرد بودن دست و پاهای خود شکایت دارند و باقی قسمت های بدن آنها دچار سرما نمی شود. در این حالت ممکن است مشکل از ضعیف بودن گردش خون بدن و عدم رسیدن خون کافی به این نواحی باشد دلایل بسیاری بر این مسئله تاثیر دارند بیماری های قلبی- عروقی، سیگار کشیدن، بیماری رینود و… می توا..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

برخی از افراد همیشه احساس سرما را در وجود خود دارند و حتی در دمای معمول نیز دست و پایشان سرد است و از سرمای هوا شکایت دارند.

چرا احساس سرما می کنیم؟

احساس سرما می تواند دلایل عمده ای داشته باشد که در مقاله امروز به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

عدم تنظیم تیروئید

گاهی داشتن حس دائمی سرما به کم کاری غده تیروئید باز می گردد. زمانی که غده تیروئید هورمون کافی تولید نکند سوخت و ساز بدن کند می شود و موتور بدن، گرمای کافی تولید نمی کند. نشانه های کم کاری تیروئید احساس خستگی، خشکی پوست و نازک شدن موها می باشد. اگر حس می کنید این علائم را دارید به پزشک مراجعه نمایید تا با انجام آزمایش خون و مصرف قرص های مناسب ساز و کار غده تیروئید خود را تنظیم نمایید.

ضعیف بودن گردش خون در بدن

گاهی برخی افراد تنها از سرد بودن دست و پاهای خود شکایت دارند و باقی قسمت های بدن آنها دچار سرما نمی شود. در این حالت ممکن است مشکل از ضعیف بودن گردش خون بدن و عدم رسیدن خون کافی به این نواحی باشد دلایل بسیاری بر این مسئله تاثیر دارند بیماری های قلبی- عروقی، سیگار کشیدن، بیماری رینود و… می توانند باعث این مسئله باشند.

احساس سرما

بیش از حد لاغر بودن

کمبود وزن یا BMI که در حدود ۱۸٫۵ یا پایین تر باشد می تواند باعث احساس سرما در شما شود. بدن افرادی دچار کمبود وزن چربی کمتری دارد و از آنجا که چربی در گرم شدن بدن موثر است این افراد دچار احساس سرما می شوند. همچنین افراد دارای کمبود وزن به دلیل کم غذا خوردن، مواد مغذی کافی و مناسب به بدن خود نمی رسانند و سوخت و ساز بدن آنها پایین است و توان لازم برای تولید حرارت ندارد.

کمبود آهن

یکی از مهم ترین دلایل احساس سرما، کمبود آهن است. آهن به سلول های قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را به همه قسمت های بدن برساند تا گرما و مواد مغذی به سلول های سیستم بدن برسند. کمبود آهن باعث حس سرما می شود و از طرفی باعث کم کاری تیروئید می گردد و این حس را تشدید می کند.

خواب کم

زمانی که بدن دچار کم خوابی است بدن فرد در پاسخ به این مشکل دچار استرس می شود. به دلیل کم خوابی هیپوتالاموس که در واقع یکی از اعضای کنترلی مغز است و دمای بدن را تنظیم می کند کم کار می شود و فرد احساس سرما می کند.
کم خوابی بر کاهش متابولیسم بدن نیز تاثیر دارد. زمانی که متابولیسم بدن کند شود بدن گرمای کمتری تولید می کند و گردش خون در بدن ضعیف می شود و فرد احساس سرما می کند.

کم آبی در بدن

بیش از ۶۰ درصد بدن هر فرد بالغ را آب تشکیل داده. آب می تواند باعث تنظیم دمای بدن شود. زمانیکه آب بدن تامین باشد گرما را در خود نگه می دارد و آرام آرام آزاد می کند و این جریان باعث تعادل دمای بدن می شود. بدن فرد کم آب نسبت به تغییرات دما حساس تر می شود. آب همچنین در افزایش متابولیسم بدن موثر است و باعث تولید حرارت در بدن می شود. لازم است روزانه ۸ لیوان آب نوشیده شود.

قند خون

زمانیکه قند خون کنترل نشود فرد به بیماری نورپاتی محیطی مبتلا می شود. این بیماری باعث حمله پایدار به سیستم عصبی که بر روی دست ها و پاها اثر می گذارد می گردد. در نتیجه این اتفاق دست و پاها سست و کرخت می شوند یا درد می گیرند. نوروپاتی دیابتی رفته رفته در فرد شدت می یابد و فرد بسیاری مواقع متوجه آن نمی شود. بنابراین اگر دیابت و یا علائمی نظیر احساس ادرار مکرر، تشنگی زیاد و خستگی دارید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

احساس سرما

کمبود ویتامین B12

بدن برای خون سازی به این ویتامین نیاز دارد. کمبود ویتامین B12 باعث کم خونی و در نتیجه کمبود گلبول های قرمز برای رساندن اکسیژن به سلول ها می شود. بنابراین مراقب سطح این ویتامین در بدن خود باشید.

جنسیت

جنسیت نقش مهمی در دمای عمومی بدن دارد. در زنان به صورت طبیعی خون بیشتر به سمت قسمت های اصلی و حیاتی مانند مغز و قلب هدایت می شود در حالیکه به نقاطی مانند دست و پا کمتر خون می رسد. به همین دلیل دمای بدن زنان در مقایسه با مردها بیشتر است اما دمای دست و پاهایشان به طور میانگین ۲٫۸ درجه کمتر می باشد.

ضعیف بودن عضلات

عضله ها نیز با تولید گرما، دمای بدن را تنظیم می کنند. پس اگر تراکم عضله در بدن شما کم است بیشتر احساس سرما می کنید. تراکم بالای عضله در افزایش متابولیسم نیز موثر است و باعث تولید حرارت در بدن می شود.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • در زمان سرمازدگی چه اتفاقی برای بدن می افتد؟
  • گرمازدگی چند روز طول می کشد؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]