آیا مصرف گایافنزین بر درمان سرفه موثر است؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
گایافنزین یکی از مواد تشکیل دهنده داروهای سرفه و سرماخوردگی است که برای کمک به پاکسازی مخاط یا خلط از سینه شما در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده می شود. گایافنزین با رقیق‌تر کردن مخاط و راحت‌تر سرفه کردن، کار می‌کند که به رفع احتقان قفسه سینه کمک می‌کند.
این دارو به عنوان یک داروی بدون نسخه (OTC) و همچنین با نسخه در دسترس است.
شما می توانید جهت خرید قرص گلودرد به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
گایافنزین چیست و چگونه عمل می کند؟ گایافنزین برای درمان سرفه و احتقان ناشی از سرماخوردگی، برونشیت و سایر بیماری های تنفسی استفاده می شود. این دارو معمولاً برای سرفه های مداوم ناشی از سیگار کشیدن یا مشکلات تنفسی طولانی مدت (مانند برونشیت مزمن، آمفیزم) استفاده نمی شود مگر اینکه پزشک شما تجویز کند.
گایافنزین یک خلط آور است. که با شل کردن مخاط در مجاری تنفسی، از بین بردن احتقان و تسهیل تنفس عمل می کند. اگر با گایفنزین خود درمانی می‌کنید، مهم است که دستورالعمل‌های بسته را قبل از شروع استفاده از این محصول به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که بر..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

گایافنزین یکی از مواد تشکیل دهنده داروهای سرفه و سرماخوردگی است که برای کمک به پاکسازی مخاط یا خلط از سینه شما در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده می شود. گایافنزین با رقیق‌تر کردن مخاط و راحت‌تر سرفه کردن، کار می‌کند که به رفع احتقان قفسه سینه کمک می‌کند.

این دارو به عنوان یک داروی بدون نسخه (OTC) و همچنین با نسخه در دسترس است.

سرماخوردگیشما می توانید جهت خرید قرص گلودرد به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

گایافنزین چیست و چگونه عمل می کند؟

گایافنزین برای درمان سرفه و احتقان ناشی از سرماخوردگی، برونشیت و سایر بیماری های تنفسی استفاده می شود. این دارو معمولاً برای سرفه های مداوم ناشی از سیگار کشیدن یا مشکلات تنفسی طولانی مدت (مانند برونشیت مزمن، آمفیزم) استفاده نمی شود مگر اینکه پزشک شما تجویز کند.

گایافنزین یک خلط آور است. که با شل کردن مخاط در مجاری تنفسی، از بین بردن احتقان و تسهیل تنفس عمل می کند. اگر با گایفنزین خود درمانی می‌کنید، مهم است که دستورالعمل‌های بسته را قبل از شروع استفاده از این محصول به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که برای شما مناسب است.

بی‌خطر بودن یا مؤثر بودن محصولات ضدسرفه در کودکان کمتر از ۶ سال نشان داده نشده است. بنابراین، از گایافنزین برای درمان علائم سرماخوردگی در کودکان کمتر از ۶ سال استفاده نکنید، مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک تجویز شود. برخی از محصولات (مانند قرص ها/کپسول های طولانی اثر) برای استفاده در کودکان کمتر از ۱۲ سال توصیه نمی شود.

محصولاتی که شامل گایافنزین هستند، سرماخوردگی را درمان یا کوتاه نمی کنند. برای کاهش خطر عوارض جانبی، تمام دستورالعمل های دوز را به دقت دنبال کنید. سایر داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی را که ممکن است حاوی مواد مشابه یا مشابه باشند، به دیگران پیشنهاد ندهید. از پزشک یا داروساز در مورد راه‌های دیگر برای تسکین علائم سرفه و سرماخوردگی (مانند نوشیدن مایعات کافی، استفاده از مرطوب‌کننده یا قطره/اسپری آب نمک) بپرسید.

چرا گایافنزین تجویز می شود؟

گایافنزین برای از بین بردن احتقان قفسه سینه استفاده می شود، بهبودی را سرعت می بخشد و ممکن است به کنترل علائم آن کمک کند، اما علت علائم را درمان نمی کند. گایافنزین در دسته ای از داروها به نام خلط آور قرار دارد. این کار با رقیق کردن مخاط در مجرای تنفسی انجام می شود تا سرفه کردن را آسان تر کند و راه های تنفسی را پاک کند.

گایافنزین چگونه باید استفاده شود؟

گایافنزین به صورت قرص، کپسول، قرص طولانی رهش (طولانی اثر)، گرانول های حل کننده و شربت (مایع) خوراکی عرضه می شود. قرص ها، کپسول ها، گرانول های حل کننده و شربت معمولاً با یا بدون غذا هر ۴ ساعت در صورت نیاز مصرف می شوند. قرص طولانی رهش معمولاً هر ۱۲ ساعت با غذا یا بدون غذا مصرف می شود.

گایافنزین را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. از مصرف کمتر یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است، مصرف نکنید. این دارو به تنهایی و در ترکیب با آنتی هیستامین ها، رفع کننده های سرفه و ضد احتقان ها وجود دارد. قبل از استفاده همزمان از دو یا چند محصول، برچسب های سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه را به دقت بررسی کنید. این محصولات ممکن است حاوی یک ماده (مواد) فعال مشابه باشند و مصرف آنها با هم می تواند باعث مصرف بیش از حد دارو شود.

این امر به ویژه در صورتی مهم است که به کودکی داروهای سرفه و سرماخوردگی بدهید. فرآورده‌های ترکیبی سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه، از جمله محصولات حاوی گایافنزین، می‌توانند باعث عوارض جانبی جدی یا مرگ در کودکان خردسال شوند.

اگر گایفنزین یا محصول ترکیبی حاوی آن را به کودک می‌دهید، برچسب بسته‌بندی را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که این محصول برای کودک در آن سن مناسب است. قرص های طولانی رهش را به طور کامل با یک لیوان آب ببلعید. آنها را نشکنید، له نکنید یا نجوید. اگر گرانول های حل کننده را مصرف می کنید، تمام محتویات بسته را روی زبان خود خالی کرده و قورت دهید. اگر علائم شما در عرض ۷ روز بهبود نیافت یا اگر تب شدید، بثورات پوستی یا سردردی دارید که از بین نمی رود، با پزشک خود تماس بگیرید.

گایافنزین

هشدارها

اگر به گایافنزین حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. قبل از استفاده از سایر داروهای سرماخوردگی یا سرفه هنگام مصرف گایافنزین، برچسب ها را بخوانید یا از پزشک یا داروساز سوال کنید. مرگ ممکن است در اثر استفاده نادرست از داروهای سرفه و سرماخوردگی در کودکان بسیار کوچک رخ دهد.

در حین مصرف این دارو، مایعات اضافی بنوشید تا به رفع احتقان و روان کردن گلویتان کمک کند. این دارو ممکن است تفکر یا واکنش شما را مختل کند. اگر رانندگی می کنید یا کاری انجام می دهید که نیاز به هوشیاری دارد، مراقب باشید. قبل از مصرف این دارو در صورت داشتن سایر شرایط پزشکی مانند بیماری کبد، بیماری کلیوی یا فنیل کتونوری (PKU) از پزشک یا داروساز سوال کنید که آیا استفاده از این دارو برای شما بی خطر است یا خیر.

اگر باردار هستید قبل از استفاده از این دارو با پزشک مشورت کنید که آیا گایفنزین وارد شیر مادر می شود یا می تواند به نوزاد شیرده آسیب برساند یا خیر.

چگونه باید گایافنزین مصرف کنم؟

از گایافنزین دقیقاً طبق دستورالعمل روی برچسب یا طبق تجویز پزشک استفاده کنید. داروی سرفه معمولاً فقط برای مدت کوتاهی مصرف می شود تا زمانی که علائم شما برطرف شود. اگر باعث ناراحتی معده می شود، گایافنزین را با غذا مصرف کنید.

اگر یک نوبت را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

از آنجایی که در صورت نیاز داروی گلودرد و سرماخوردگی مصرف می شود، ممکن است در برنامه دوز قرار نگیرید. اگر به طور منظم دارو مصرف می کنید، به محض یادآوری، دوز فراموش شده را مصرف کنید. اگر تقریباً زمان نوبت بعدی برنامه ریزی شده فرا رسیده است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. برای جبران دوز فراموش شده داروی اضافی مصرف نکنید.

از چه چیزی باید اجتناب کرد

بسیاری از داروهای ترکیبی حاوی گایافنزین هستند. مصرف برخی محصولات با هم می تواند باعث شود تا مقدار زیادی از یک داروی خاص دریافت کنید.

عوارض جانبی گایافنزین

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به گایافنزین، کمک فوری پزشکی دریافت کنید:

  • کهیر
  • تنفس دشوار
  • تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو

گایافنزین

عوارض جانبی رایج گایافنزین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • خواب آلودگی
  • کهیر
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ناراحتی معده

چه داروهای دیگری بر گایافنزین تأثیر می گذارد؟

سایر داروها ممکن است با گایافنزین تداخل داشته باشند، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی. به پزشک خود در مورد تمام داروهایی که اکنون استفاده می کنید و هر دارویی که شروع به استفاده از آن می کنید یا متوقف می کنید، بگویید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • شناخت تفاوت سرماخوردگی و کرونا، آلرژی و کرونا و آنفولانزا و کرونا!

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]