آیا همدم شدن با حیوانات خانگی برای انسان ها فوایدی دارد؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
امروزه بسیاری از افراد تمایل دارند حیوانات خانگی در کنار خود داشته باشند. حیوانات خانگی طوری تکامل یافته اند که می توانند کاملا با انسان ها، رفتار و احساسات ما هماهنگ شوند.
تاثیرات حیوان خانگی بر ما نگهداری از حیوانات خانگی می تواند فواید بسیاری به ما برساند که در ادامه به آنها می پردازیم.
کمک به بهبود خلق و خوی فرد در تماس بودن با حیوانات می تواند حال روزمره ما را بهبود بخشد. تصور کنید چشمان بامزه و دوست داشتنی یک سگ به شما زل بزند و یا گربه ای خود را در آغوش شما جا دهد، غیر ممکن است این ارتباط باعث بهبود حال شما نشود. پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان داد افراد مبتلا به ایدزی که حیوانات خانگی داشتند در مقایسه با افرادی که نداشتند کمتر دچار افسردگی بودند.
تشویق فرد به ورزش و فعالیت داشتن برخی از حیوانات خانگی نیاز دارند تا هر روز مسافتی را طی کنند. به طور مثال سگ را باید به پیاده روی برد و این مسئله دلیلی می شود تا خود فرد نیز به تحرک وادار شود. همین فعالیت های اندک مانند پیاده روی می تواند نقش مهمی در سلامت فرد داشته باشد.
داشتن عشق بی قید و شرط حیوانات ب..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

امروزه بسیاری از افراد تمایل دارند حیوانات خانگی در کنار خود داشته باشند. حیوانات خانگی طوری تکامل یافته اند که می توانند کاملا با انسان ها، رفتار و احساسات ما هماهنگ شوند.

تاثیرات حیوان خانگی بر ما

نگهداری از حیوانات خانگی می تواند فواید بسیاری به ما برساند که در ادامه به آنها می پردازیم.

کمک به بهبود خلق و خوی فرد

در تماس بودن با حیوانات می تواند حال روزمره ما را بهبود بخشد. تصور کنید چشمان بامزه و دوست داشتنی یک سگ به شما زل بزند و یا گربه ای خود را در آغوش شما جا دهد، غیر ممکن است این ارتباط باعث بهبود حال شما نشود. پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان داد افراد مبتلا به ایدزی که حیوانات خانگی داشتند در مقایسه با افرادی که نداشتند کمتر دچار افسردگی بودند.

تشویق فرد به ورزش و فعالیت داشتن

برخی از حیوانات خانگی نیاز دارند تا هر روز مسافتی را طی کنند. به طور مثال سگ را باید به پیاده روی برد و این مسئله دلیلی می شود تا خود فرد نیز به تحرک وادار شود. همین فعالیت های اندک مانند پیاده روی می تواند نقش مهمی در سلامت فرد داشته باشد.

داشتن عشق بی قید و شرط

حیوانات بدون هیچ قید و شرطی به انسان عشق می ورزند و می توانند همدم و همراهی همیشگی برای انسان باشند. به همین دلیل آنها می توانند همدم همیشگی افرادی باشند که در تنهایی به سر می برند. پژوهشی نشان داد افرادی که در خانه سالمندان به سر می بردند زمانی که با سگ ها به تنهایی در تماس و ملاقات بودند در مقایسه با زمانی که شخصی با سگ همراه بود، کمتر احساس تنهایی می کردند.

حیوانات خانگی

کمک به کاهش فشار خون

بودن و تعامل با حیوانات باعث می شود فشار خون ناشی از استرس و تنش کاهش یابد. تحقیقات انجام شده در ۲۰ سال گذشته نشان داده اند نوازش سگ ها و داشتن تعامل اجتماعی با حیوانات می تواند اثرات فیزیولوژیکی مثبتی روی بدن و خصوصا کاهش فشار خون بگذارد.

کمک به گسترش شبکه اجتماعی افراد

زمانی که ما با حیوان خانگی خود در مسیر و یا محیطی همراه می شویم افراد زیادی به دلیل ابراز علاقه به آنها ممکن است با ما شروع به صحبت و برقراری ارتباط کنند. این مسئله می تواند باعث گسترده شدن دایره دوستان ما گردد.

ایجاد حمایت عاطفی

حامی عاطفی به هم نشینی گفته می شود که حضورش می تواند برای فردی که با مشکلات روانی درگیر است سودمند باشد. از آنجا که وجود حیوان خانگی می تواند همراهی و حمایت برای فرد ایجاد کند این مسئله می تواند برای باز شدن حداقل یکی گره از مشکلات روانی فرد موثر باشد. سگ ها از بهترین و محبوب ترین حمایت کننده های عاطفی محسوب می شوند.

حیوانات خانگی

کمک به داشتن یک برنامه مشخص روزانه

بسیاری از حیوانات خانگی خصوصا سگ ها نیاز به برنامه روزانه دقیق برای غذا و ورزش خود دارند. این مسئله می تواند به زندگی شما نیز نظم دهد. شما هر چقدر خسته یا ناراحت و افسرده باشید زمانی که حیوان از شما تقاضای غذا می کند ناچارید به وضعیت خود غلبه کنید و نیاز او را برآورده سازید. این مسئله باعث می شود شما نیز برنامه روزانه خود را به گونه ای تنظیم کنید تا نیاز خود و حیوان را به صورت بهتری برآورده سازید.

تقویت شدن سیستم ایمنی بدن

حیوانات در محیط بیرون نیز زمان می گذارنند و می توانند آلودگی و میکروب را وارد خانه کنند. این مسئله شاید در نگاه اول چندان خوشایند به نظر نیاید اما این میکروب ها می توانند باعث بهبود ایمنی بدن در برابر بیماری هایی نظیر سرماخوردگی و بیماری های خفیف دیگر شوند. مطالعات نشان داده اند نوزادانی که با سگ در خانه زندگی می کنند به عفونت های کمتری دچار می شوند.

مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر

بیماران مبتلا به آلزایمر زمانی که با سگ یا گربه در خانه باشند طغیان های اضطرابی کمتری را تجربه می کنند. حیوانات با برقراری ارتباط مثبت غیرکلامی و بازیگوشی می توانند باعث آرام شدن بیماران آلزایمری و کاهش رفتار پرخاشگرانه آنها شوند.

حیوانات خانگی

کمک به یادگیری مهارت های مثبت در کودکان

بودن در کنار حیوانات می تواند باعث شود کودک احساس امنیت بیشتری را تجربه کند خصوصا زمانی که پدر یا مادر در کنار او نیستند. عشق و همراهی حیوان می تواند به کودک احساس مهم و دوست داشتنی بودن بدهد و کودک تصوری مثبت از خود داشته باشد. همچنین رسیدگی به حیوان و محبت کردن به او می تواند باعث شود کودک مهارت های مسئولیت پذیری، شفقت و همدلی را بهتر فرا گیرد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • با انواع افسردگی آشنا شوید
  • ۱۰ راهکار برای غلبه بر افسردگی
  • ۶ عامل گریه نکردن

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]