از سنبل الطیب چه می دانید؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
سنبل الطیب را علف گربه نیز می نامند. سنبل الطیب گیاهی علفی است و ساقه آن می تواند تا دو متر رشد داشته باشد. از ریشه سنبل الطیب استفاده می شود و معمولا ریشه های ۳ ساله مورد استفاده قرار می گیرد. سنبل الطیب زمانی که خشک می شود به رنگ قهوه ای در می آید و طعمی تلخ اما عطری معطر و خوشبو دارد.
خواص سنبل الطیب سنبل الطیب بسیار مورد توجه گربه است و به دلیل بوی مطبوع خود گربه را جذب کرده و با عطر خود او را مدهوش می کند. در ادامه به خواص خاص سنبل الطیب می پردازیم.
کمک به درمان بی خوابی شاید اولین نکته ای که در مورد سنبل الطیب شنیده باشید نقش آن در درمان بی خوابی باشد. این باور درست است زیرا مطالعات نشان داده اند سنبل الطیب می تواند نقش مهمی در درمان بی خوابی شبانه داشته باشد. سنبل الطیب می تواند تلاش برای خواب را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کاهش دهد. به طور معمول سنبل الطیب همراه با برخی دیگر از گیاهان آرامشبخش مانند رازک و فرنجمشک استفاده می شود تا تاثیر بیشتری داشته باشد.
کاهش دهنده استرس و اضطراب سنبل الطیب حاوی لیارین است و این ماده می تواند سطح GABA را در بدن افزایش دهد و به..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

سنبل الطیب را علف گربه نیز می نامند. سنبل الطیب گیاهی علفی است و ساقه آن می تواند تا دو متر رشد داشته باشد. از ریشه سنبل الطیب استفاده می شود و معمولا ریشه های ۳ ساله مورد استفاده قرار می گیرد. سنبل الطیب زمانی که خشک می شود به رنگ قهوه ای در می آید و طعمی تلخ اما عطری معطر و خوشبو دارد.

خواص سنبل الطیب

سنبل الطیب بسیار مورد توجه گربه است و به دلیل بوی مطبوع خود گربه را جذب کرده و با عطر خود او را مدهوش می کند. در ادامه به خواص خاص سنبل الطیب می پردازیم.

کمک به درمان بی خوابی

شاید اولین نکته ای که در مورد سنبل الطیب شنیده باشید نقش آن در درمان بی خوابی باشد. این باور درست است زیرا مطالعات نشان داده اند سنبل الطیب می تواند نقش مهمی در درمان بی خوابی شبانه داشته باشد. سنبل الطیب می تواند تلاش برای خواب را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کاهش دهد. به طور معمول سنبل الطیب همراه با برخی دیگر از گیاهان آرامشبخش مانند رازک و فرنجمشک استفاده می شود تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

کاهش دهنده استرس و اضطراب

سنبل الطیب حاوی لیارین است و این ماده می تواند سطح GABA را در بدن افزایش دهد و به حفظ سروتونین در حد متعادل در بدن یاری رساند. این فرآیند می تواند در آرامش فرد بسیار موثر باشد. در ریشه سنبل الطیب اسید والرنیک و والرنول نیز موجود است که همانند یک ضد اضطراب طبیعی عمل می کنند.

سنبل الطیب

کاهش دهنده فشار خون و کمک به سلامت قلب

از ریشه سنبل الطیب برای کاهش فشار خون در طب سنتی استفاده می شده است. فشار خون بالا یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی می باشد و کنترل آن می تواند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را پایین آورد. سنبل الطیب همچنین با کاهش استرس و اضطراب در کاهش فشار خون ناشی از آنها بسیار مفید است. سنبل الطیب نقش تقویت کننده برای عروق خونی دارد و به این ترتیب خطر لخته شن خون را کاهش می دهد. سنبل الطیب با خواص آرامشبخش خود می تواند باعث کاهش ضربان قلب گردد و از تپش قلب شدید جلوگیری نماید.

کمک به تسکین دردهای قاعدگی

از آنجا که سنبل الطیب طبع آرامشبخشی دارد می تواند در تسکین درد قاعدگی بسیار موثر باشد. افرادی که از سندرم قاعدگی رنج می برند می توانند با استفاده از سنبل الطیب شدت و مدت زمان ناراحتی خود را کاهش دهند. سنبل الطیب به دلیل خواص آرامشبخش و ضد اسپاسم خود می تواند از اسپاسم عضلانی در ناحیه شکم جلوگیری نماید و ظرفیت تحمل درد را بالا ببرد.

مفید برای معده و دستگاه گوارش

سنبل الطیب می تواند تولید گاز معده و روده را کاهش دهد و از اسهال نیز جلوگیری نماید. استفاده از سنبل الطیب یکی از راه های مناسب برای تسکین درد معده می باشد.

سنبل الطیب

آیا استفاده از سنبل الطیب عوارضی دارد؟

  • از آنجا که تحقیقات کاملی در رابطه با تاثیر این گیاه بر روی بارداری و جنین انجام نشده بهتر است در صورت بارداری پیش از استفاده از سنبل الطیب با پزشک خود مشورت کنید.
  • از دادن سنبل الطیب به کودکان زیر ۳ سال خودداری نمایید زیرا در مورد عوارض این گیاه بر روی کودکان تحقیقات خاصی انجام نشده است.
  • افرادی که به سنبل الطیب حساسیت دارند باید از مصرف ریشه آن نیز خودداری کنند.
  • استفاده زیاد از سنبل الطیب می تواند باعث بروز سردرد، اختلالات بینایی، معده درد، سرگیجه، حرکات اسپاسمی، بی حسی، افسردگی و بی قراری گردد.
  • سنبل الطیب می تواند باعث تورم، جوش زدن و تنفس سخت گردد.
  • به دلیل تاثیر سنبل الطیب بر روی سیستم عصبی مرکزی بهتر است برای عدم تداخل با داروهای بیهوشی دو هفته پیش از جراحی از مصرف آن خودداری کنید.
  • به دلیل تاثیر خواب آور سنبل الطیب بهتر است پیش از رانندگی و یا کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند از مصرف آن خودداری نمایید.
  • از سنبل الطیب همراه با داروهای خواب آور استفاده نکنید.
  • از استفاده همزمان سنبل الطیب با داروهای آرامشبخش، بنزودیازپین، الکل و مخدرها خودداری نمایید.
  • در صورت ابتلا به بیماری های کبدی از مصرف سنبل الطیب خودداری کنید.
  • اگر مبتلا به بیماری های مزمن هستید پیش از مصرف سنبل الطیب با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر داروی خاصی استفاده می کنید برای جلوگیری از عدم تداخل حتما با پزشک در مورد استفاده از سنبل الطیب مشورت نمایید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • ۶ خاصیت میخک برای بدن
  • با خواص گیاه مریم گلی آشنا شوید
  • گل گاو زبان، گیاهی با اثرات ویژه بر سلامتی!
  • گیاه ختمی برای درمان چه بیماری هایی مفید است؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]