از عوارض سکوباربیتال بیشتر بدانید!

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
سکوباربیتال یک باربیتورات (bar-BIT-chur-ate) است که فعالیت مغز و سیستم عصبی شما را کند می کند. سکوباربیتال در کوتاه مدت برای درمان بی خوابی یا به عنوان آرام بخش قبل از جراحی استفاده می شود.
چرا سکوباربیتال تجویز می شود؟ این دارو به صورت کوتاه مدت برای درمان بی خوابی (مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب) استفاده می شود. همچنین برای از بین بردن اضطراب قبل از جراحی استفاده می شود. سکوباربیتال در دسته ای از داروها به نام باربیتورات ها قرار دارد. با کند کردن فعالیت در مغز کار می کند.
شما می توانید جهت خرید قرص آرامشبخش به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
سکوباربیتال چگونه باید استفاده شود؟ داروی مذکور به صورت کپسول خوراکی مصرف می شود. هنگامی که برای درمان بی خوابی استفاده می شود، معمولاً در زمان خواب و در صورت نیاز برای خواب مصرف می شود. هنگامی که این دارو برای تسکین اضطراب قبل از جراحی استفاده می شود، معمولاً ۱ تا ۲ ساعت قبل از جراحی مصرف می شود.
دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

سکوباربیتال یک باربیتورات (bar-BIT-chur-ate) است که فعالیت مغز و سیستم عصبی شما را کند می کند. سکوباربیتال در کوتاه مدت برای درمان بی خوابی یا به عنوان آرام بخش قبل از جراحی استفاده می شود.

چرا سکوباربیتال تجویز می شود؟

این دارو به صورت کوتاه مدت برای درمان بی خوابی (مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب) استفاده می شود. همچنین برای از بین بردن اضطراب قبل از جراحی استفاده می شود. سکوباربیتال در دسته ای از داروها به نام باربیتورات ها قرار دارد. با کند کردن فعالیت در مغز کار می کند.

قرص آرام بخششما می توانید جهت خرید قرص آرامشبخش به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

سکوباربیتال چگونه باید استفاده شود؟

داروی مذکور به صورت کپسول خوراکی مصرف می شود. هنگامی که برای درمان بی خوابی استفاده می شود، معمولاً در زمان خواب و در صورت نیاز برای خواب مصرف می شود. هنگامی که این دارو برای تسکین اضطراب قبل از جراحی استفاده می شود، معمولاً ۱ تا ۲ ساعت قبل از جراحی مصرف می شود.

دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی شوید توضیح دهد. دارو را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. مشکلات خواب شما باید طی ۷ تا ۱۰ روز پس از شروع مصرف سکوباربیتال بهبود یابد. اگر مشکلات خواب شما در این مدت بهبود نیافت، اگر در هر زمانی در طول درمان بدتر شد، یا اگر متوجه تغییراتی در افکار یا رفتار خود شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

سکوباربیتال به طور معمول باید برای دوره های زمانی کوتاه مصرف شود. اگر آن را به مدت ۲ هفته یا بیشتر مصرف می کنید، سکوباربیتال ممکن است مانند زمانی که برای اولین بار مصرف دارو را شروع کردید به خوابیدن شما کمک نکند. اگر به مدت طولانی سکوباربیتال مصرف می کنید، ممکن است وابستگی (“اعتیاد”، نیاز به ادامه مصرف دارو) به آن نیز ایجاد شود.

در مورد خطرات مصرف سکوباربیتال به مدت ۲ هفته یا بیشتر با پزشک خود صحبت کنید. دوز بیشتری از دارو مصرف نکنید، آن را بیشتر مصرف نکنید، یا آن را برای مدت طولانی‌تر از آنچه پزشک تجویز کرده است مصرف کنید. بدون مشورت با پزشک، مصرف سکوباربیتال را قطع نکنید. پزشک احتمالاً دوز شما را به تدریج کاهش خواهد داد.

اگر به طور ناگهانی مصرف سکوباربیتال را متوقف کنید، ممکن است دچار اضطراب، انقباض عضلانی، لرزش غیرقابل کنترل دست یا انگشتان، ضعف، سرگیجه، تغییر در بینایی، حالت تهوع، استفراغ، یا مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب شوید، یا ممکن است ترک شدیدتری را تجربه کنید. علائمی مانند تشنج یا گیجی شدید.

هشدارها

اگر بیماری شدید کبدی، مشکلات تنفسی شدید یا پورفیری دارید، نباید از سکوباربیتال استفاده کنید. برخی از افرادی که از سکوباربیتال استفاده می کنند در فعالیت هایی مانند رانندگی، غذا خوردن، راه رفتن، برقراری تماس تلفنی یا داشتن رابطه جنسی شرکت کرده اند و بعداً هیچ خاطره ای از این فعالیت ندارند.

سکوباربیتال

قبل از مصرف این دارو

اگر به سکوباربیتال حساسیت دارید یا موارد زیر را دارید، نباید از آن استفاده کنید:

  • بیماری شدید کبدی؛
  • مشکلات شدید تنفسی؛
  • پورفیری (اختلال آنزیمی ژنتیکی که باعث ایجاد علائمی روی پوست یا سیستم عصبی می شود).

برای اطمینان از اینکه سکوباربیتال برای شما بی خطر است، اگر موارد زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • آسم،
  • اختلال انسداد مزمن ریه (COPD)، یا سایر اختلالات تنفسی؛
  • بیماری کبد؛
  • بیماری کلیوی؛
  • سابقه افسردگی،
  • بیماری روانی یا افکار خودکشی؛
  • سابقه اعتیاد به مواد مخدر یا الکل؛
  • اگر از داروهای مخدر (افیونی) نیز استفاده می کنید.

سکوباربیتال و بارداری

اگر در دوران بارداری از سکوباربیتال استفاده کنید، ممکن است کودک شما به این دارو وابسته شود. این می تواند علائم ترک تهدید کننده زندگی را در نوزاد پس از تولد ایجاد کند. نوزادانی که وابسته به داروهای عادت‌ساز متولد می‌شوند ممکن است برای چند هفته به درمان پزشکی نیاز داشته باشند.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. سکوباربیتال می تواند اثربخشی قرص های ضد بارداری را کاهش دهد. از پزشک خود در مورد استفاده از کنترل بارداری غیر هورمونی (کاندوم) برای جلوگیری از بارداری سوال کنید. سکوباربیتال می تواند وارد شیر مادر شود و ممکن است عوارض جانبی در نوزاد شیرده ایجاد کند. در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو را بدون توصیه پزشکی به کودک ندهید.

چگونه باید سکوباربیتال مصرف کنم؟

تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. هرگز سکوباربیتال را در مقادیر بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. سکوباربیتال ممکن است ایجاد عادت کند. هرگز این دارو را با شخص دیگری، به ویژه فردی که سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد دارد، به اشتراک نگذارید. دارو را در جایی نگهداری کنید که دیگران نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. فروش یا دادن آن خلاف قانون است.

برای درمان بی خوابی

سکوباربیتال را فقط زمانی مصرف کنید که برای چند ساعت خواب آماده می شوید. ممکن است پس از مصرف دارو خیلی سریع بخوابید. آن را با معده خالی مصرف کنید. دارو را بلافاصله بعد از صرف غذا مصرف نکنید. سکوباربیتال فقط برای استفاده کوتاه مدت است. اگر علائم بی خوابی شما بهبود نیافت، یا پس از استفاده از این دارو برای ۷ تا ۱۰ شب متوالی بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو را بیش از ۲ هفته بدون نظر پزشک مصرف نکنید. استفاده از سکوباربیتال را به طور ناگهانی پس از مصرف طولانی مدت قطع نکنید، زیرا ممکن است علائم ترک ناخوشایند داشته باشید. از پزشک خود بپرسید که چگونه با قطع مصرف این دارو از علائم ترک اجتناب کنید.در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود. مقدار داروی مصرف شده از هر بطری جدید را پیگیری کنید. سکوباربیتال یک داروی سوء مصرف است و اگر کسی از داروی شما به طور نادرست یا بدون نسخه استفاده می کند باید آگاه باشید.

عوارض جانبی سکوباربیتال

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک، کمک فوری پزشکی دریافت کنید:

  • کهیر؛
  • تنفس دشوار؛
  • تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو.

برخی از افرادی که از این دارو استفاده می کنند فعالیت هایی مانند رانندگی، غذا خوردن، راه رفتن، برقراری تماس تلفنی یا رابطه جنسی داشته اند و بعداً هیچ خاطره ای از این فعالیت نداشته اند. اگر این اتفاق برای شما افتاد، مصرف سکوباربیتال را متوقف کنید و با پزشک خود در مورد درمان دیگری برای اختلال خواب خود صحبت کنید. مصرف سکوباربیتال را متوقف کنید و در صورت داشتن موارد زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • افکار یا رفتار غیر معمول؛
  • افسردگی جدید یا بدتر؛
  • گیجی،
  • توهم؛
  • اضطراب،
  • بی قراری؛
  • افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود

اثرات آرام بخش سکوباربیتال ممکن است در افراد مسن قوی تر باشد.

عوارض جانبی رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خواب آلودگی،
  • احساس خستگی؛
  • اثر “خماری” (خواب آلودگی روز بعد از دوز)؛
  • سردرد،
  • سرگیجه؛
  • مشکلات حافظه؛
  • دهان خشک؛
  • ناراحتی معده؛
  • احساس بی قراری یا هیجان (به ویژه در کودکان).

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

سکوباربیتال

اطلاعات دوز سکوباربیتال

دوز معمول بزرگسالان برای بی خوابی: ۱۰۰ میلی گرم خوراکی یک بار در روز قبل از خواب

نظرات: این دارو ممکن است پس از ۲ هفته کارایی خود را برای القای خواب و حفظ آن از دست بدهد. باربیتورات های کوتاه اثر ممکن است در ایجاد خواب موثرتر باشند. با این حال، مطالعات کنترل شده در نشان دادن اثرات شکست خورده است.

درمان باید محدود به استفاده کوتاه مدت باشد.

بیماران باید اطمینان حاصل کنند که می توانند قبل از فعال شدن مجدد، یک خواب کامل شبانه داشته باشند.

استفاده: خواب آور برای درمان کوتاه مدت بی خوابی

دوز معمول بزرگسالان برای آرامبخشی: قبل از عمل: ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم خوراکی یک بار ۱ تا ۲ ساعت قبل از عمل

نظر: این دارو در دوزهای زیر بیهوشی اثر ضد درد کمی دارد.

استفاده: آرامبخش قبل از بیهوشی/قبل از عمل

دوز معمول کودکان برای آرامبخشی: بیماران اطفال: قبل از عمل: ۲ تا ۶ mg/kg خوراکی یکبار

حداکثر دوز: ۱۰۰ میلی گرم در روز

نظر: این دارو در دوزهای زیر بیهوشی اثر ضد درد کمی دارد.

چه داروهای دیگری بر سکوباربیتال تأثیر می گذارد؟

مصرف سکوباربیتال همراه با سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند یا تنفس شما را کند می کنند می تواند عوارض جانبی خطرناک یا تهدید کننده زندگی ایجاد کند. قبل از مصرف قرص خواب، داروی مسکن، داروی سرفه، شل کننده عضلانی، یا داروی اضطراب، افسردگی یا تشنج از پزشک خود سوال کنید.

سایر داروها ممکن است با سکوباربیتال تداخل داشته باشند، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی. به هر یک از پزشکان خود در مورد تمام داروهایی که اکنون استفاده می کنید و هر دارویی که شروع به استفاده از آن می کنید یا متوقف می کنید، بگویید.

اگر یک نوبت را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

از آنجایی که سکوباربیتال در صورت نیاز فقط قبل از خواب مصرف می شود، احتمالاً یک دوز را فراموش نمی کنید. این دارو را فقط زمانی مصرف کنید که برای چند ساعت خواب آماده می شوید. اگر بعد از مصرف دارو وقت ندارید یک شب کامل بخوابید، دوز فراموش شده را رها کنید و دارو را در زمان خواب برنامه ریزی شده بعدی خود مصرف کنید. برای جبران دوز فراموش شده داروی اضافی مصرف نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید. مصرف بیش از حد سکوباربیتال می تواند کشنده باشد، به خصوص زمانی که همراه با سایر داروهایی که می تواند باعث خواب آلودگی شود مصرف شود. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل خواب آلودگی شدید، احساس سبکی سر، غش، احساس سرما و تنفس ضعیف یا کم عمق باشد.

هنگام مصرف سکوباربیتال از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

اگر در طول روز یا درست قبل از خواب الکل مصرف کرده اید، سکوباربیتال مصرف نکنید. از مصرف داروهای سرماخوردگی یا آلرژی حاوی آنتی هیستامین خودداری کنید. سکوباربیتال ممکن است تفکر یا واکنش شما را مختل کند. ممکن است صبح بعد از مصرف سکوباربیتال همچنان احساس خواب آلودگی داشته باشید. قبل از رانندگی، کار با ماشین آلات یا انجام هر کاری که نیاز به هوشیاری شما دارد، صبر کنید تا کاملاً بیدار شوید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • انواع قرص خواب و موارد تجویز آنها
  • قرص خواب چه عوارضی بر بدن دارد؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]