از هل و خواص آن چه می دانید؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
هل گیاه معطری است که دو نوع سیاه و سبز دارد. در کشور ما از هل سبز بیشتر استفاده می گردد. هل را به عنوان طعم دهنده در نوشیدنی ها، چای و برخی غذاها به کار می برند. هل بومی کشورهای هند، نپال و اندونزی است و از حدود چهار هزار سال قبل در تغذیه استفاده می شده است. در مطلب پیش رو به خواص این ماده اشاره خواهیم داشت.
ارزش غذایی هل ۱۰۰ گرم هل حاوی ۳۰۰ کیلو کالری انرژی می باشد. علاوه بر انرژی، ۶۸ گرم کربوهیدرات، ۱۱ گرم پروتئین و ۲۸ گرم فیبر در هل وجود دارد و فاقد کلسترول است. ویتامین های مختلفی مانند نیاسین (ب۳)، پیریدوکسین (ب۶)، ریبوفلاوین (ب۲)، تیامین (ب۱)، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی همانند پتاسیم، مس، منگنز، فسفر، سدیم، کلسیم، آهن، منیزیم و روی در هل موجودند.
هل چه مزایایی برای بدن دارد؟ هل می تواند برای سلامتی ما بسیار مفید و اثرگذار باشد. در ادامه به خواص مهم این گیاه برای بدن می پردازیم:
کمک به بهبود سلامت قلب هل خواص آنتی اکسیدانی دارد و به همین دلیل برای قلب مفید است. هل دارای فیبر نیز می باشد و می تواند در کاهش سطح کلسترول خون موثر باشد. هل در کاهش سطح..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

هل گیاه معطری است که دو نوع سیاه و سبز دارد. در کشور ما از هل سبز بیشتر استفاده می گردد. هل را به عنوان طعم دهنده در نوشیدنی ها، چای و برخی غذاها به کار می برند. هل بومی کشورهای هند، نپال و اندونزی است و از حدود چهار هزار سال قبل در تغذیه استفاده می شده است. در مطلب پیش رو به خواص این ماده اشاره خواهیم داشت.

ارزش غذایی هل

۱۰۰ گرم هل حاوی ۳۰۰ کیلو کالری انرژی می باشد. علاوه بر انرژی، ۶۸ گرم کربوهیدرات، ۱۱ گرم پروتئین و ۲۸ گرم فیبر در هل وجود دارد و فاقد کلسترول است. ویتامین های مختلفی مانند نیاسین (ب۳)، پیریدوکسین (ب۶)، ریبوفلاوین (ب۲)، تیامین (ب۱)، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی همانند پتاسیم، مس، منگنز، فسفر، سدیم، کلسیم، آهن، منیزیم و روی در هل موجودند.

هل چه مزایایی برای بدن دارد؟

هل می تواند برای سلامتی ما بسیار مفید و اثرگذار باشد. در ادامه به خواص مهم این گیاه برای بدن می پردازیم:

کمک به بهبود سلامت قلب

هل خواص آنتی اکسیدانی دارد و به همین دلیل برای قلب مفید است. هل دارای فیبر نیز می باشد و می تواند در کاهش سطح کلسترول خون موثر باشد. هل در کاهش سطح فشار خون نیز موثر است و همه این عوامل می توانند به حفظ سلامت قلب یاری رسانند.

کمک به درمان افسردگی

هل در درمان افسردگی می تواند موثر باشد. از روغن اسانس هل در آروماتراپی یا رایحه درمانی استفاده می شود و تاثیر مهمی در بهبود روحیه فرد دارد.

هل

کمک به سلامت دستگاه گوارش

استفاده از هل در غذاها نه تنها باعث بهبود طعم و بوی غذا می شود بلکه باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می گردد. هل سوخت و ساز بدن را تحریک می کند و با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود برای دستگاه گوارش مفید است. استفاده از هل از مشکلاتی نظیر سوزش سر معده، رفلاکس معده، اسهال و… جلوگیری می نماید.

کمک به پیشگیری از ابتلا به سرطان

بررسی ها نشان داده اند هل می تواند برای درمان سرطان موثر باشد. مطالعات حیوانی نشان داده اند استفاده از هل می تواند برای پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز بسیار مفید باشد. در یک مطالعه در یکی از کشورهای عربی نشان داده شد پودر هل می تواند باعث کاهش بروز تومور شود.

هل کاهش دهنده التهاب نیز می باشد و این مسئله باعث جلوگیری از رشد سلول های سرطانی واز بین بردن آنها می شود. مطالعه دیگری نشان داد هل در درمان سرطان معده نیز موثر است و مطالعه حیوانی دیگر خبر از تاثیر مثبت این ادویه بر روی سرطان روده بزرگ دارد.

کمک به بهبود آسم

هل باعث بهبود جریان خون در ریه ها می گردد و به این ترتیب به بهبود تنفس یاری می رساند. هل علائم آسم مانند خس خس، تنگی نفس، سرفه و احساس گرفتگی قفسه سینه را تسکین می دهد. هل در تسکین غشای مخاطی نیز موثر و مفید است و به کاهش التهاب های مرتبط با آسم کمک می کند. مطالعات از اثرگذاری هل سبز بر درمان آسم، برونشیت و سایر مشکلات تنفسی خبر داده اند.

کمک به بهبود سلامت دهان و دندان

هل خواص ضد میکروبی دارد و به همین دلیل در سلامت دهان و دندان مفید است. مطالعه ای نشان داد هل می تواند از دندان ها در برابر عوامل بیماری زا محافظت کند. مصرف هل باعث تحریک جریان بزاق نیز می شود و این مسئله در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها موثر می باشد. هل با بوی خوش خود در خوشبو کردن محیط دهان نیز بسیار موثر است.

کمک به بهبود سلامت جنسی

هل افرودیازیک است و به همین دلیل در افزایش میل جنسی بسیار موثر است. همچنین سینئول موجود در هل در ترشح محرک های عصبی موثر است.

کمک به بهبود دیابت

هل حاوی منگنز است و این ماده معدنی می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد اما به مطالعات بیشتری برای تایید این مسئله نیاز است.

هل

کمک به قطع سکسکه

مصرف هل باعث می شود عضلات ریلکس شوند و به این ترتیب سکسکه قطع شود. می توانید از ترکیب یک قاشق چایخوری هل در آب داغ برای رفع سکسکه استفاده نمایید.

کمک به بهبود گلو درد

برای بهبود گلودرد می توانید از هل در کنار دارچین و فلفل سیاه استفاده کنید. هل باعث تسکین گلودرد می شود و دارچین با خواص ضد باکتریایی خود می تواند اثرات هل را دو چندان کند.

نکاتی مهم در خرید هل

  • بهتر است از هل سبز استفاده کنید. عطر هل سبز بهتر است و از آن می توان در غذاهای شیرین و ترش استفاده کرد.
  • پودر هل عطر خود را به سرعت از دست می دهد و به همین دلیل بهتر است از دانه آن استفاده نمایید.
  • دانه هل را در ظرفی که قابلیت نفوذ هوا ندارد نگهداری نمایید و آن را می توانید تا یکسال استفاده کنید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • دانه اسپند و خواص آن برای سلامتی
  • گوجه سبز و خواص آن برای بدن
  • برنج چه خواصی برای بدن دارد؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]