با اپی گلوتیت یا التهاب اپی گلوت آشنا شویم

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
به بافت آویزان در زیر زبان و پشت گلو اپی گلوت گفته می شود، این بافت مانع از رفتن غذا به سمت نای در هنگام بلع می گردد. زمانی که اپی گلوت دچار عفونت و التهاب شود می تواند باعث بروز اپی گلوتیت شود و این مسئله جلوی نای و تنفس فرد را بگیرد. این مشکل فوریت پزشکی محسوب می شود و در صورت عدم درمان سریع می تواند باعث مرگ فرد شود. در ادامه با این مشکل و عوارض آن بیشتر آشنا می شویم.
شما می توانید جهت خرید قرص گلو درد و سرماخوردگی از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
اپی گلوتیت چیست؟ همانطور که اشاره شد زمانی که اپی گلوت دچار عفونت و التهاب شود اپی گلوتیت ایجاد می شود. کالبدشکافی افراد مبتلا به اپی گلوتیت نشان داده است که مواردی همچون به هم ریختگی اپی گلوت و ساختار های مربوط به آن و تشکیل آبسه در فرد مبتلا می تواند رخ بدهد. عفونت سیستم تنفسی، قرار گرفتن جسمی در مسیر هوایی و یا آسیب به این ناحیه می تواند باعث التهاب و عفونت در ناحیه گلو و اپی گلوت گردد.
آغاز اپی گلوتیت با التهاب و ورم بین پایه زبان و اپی گلوت رخ می دهد. این التهاب زمانیکه ادامه یابد می تواند مسیر..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

به بافت آویزان در زیر زبان و پشت گلو اپی گلوت گفته می شود، این بافت مانع از رفتن غذا به سمت نای در هنگام بلع می گردد. زمانی که اپی گلوت دچار عفونت و التهاب شود می تواند باعث بروز اپی گلوتیت شود و این مسئله جلوی نای و تنفس فرد را بگیرد. این مشکل فوریت پزشکی محسوب می شود و در صورت عدم درمان سریع می تواند باعث مرگ فرد شود. در ادامه با این مشکل و عوارض آن بیشتر آشنا می شویم.

سرماخوردگیشما می توانید جهت خرید قرص گلو درد و سرماخوردگی از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

اپی گلوتیت چیست؟

همانطور که اشاره شد زمانی که اپی گلوت دچار عفونت و التهاب شود اپی گلوتیت ایجاد می شود. کالبدشکافی افراد مبتلا به اپی گلوتیت نشان داده است که مواردی همچون به هم ریختگی اپی گلوت و ساختار های مربوط به آن و تشکیل آبسه در فرد مبتلا می تواند رخ بدهد. عفونت سیستم تنفسی، قرار گرفتن جسمی در مسیر هوایی و یا آسیب به این ناحیه می تواند باعث التهاب و عفونت در ناحیه گلو و اپی گلوت گردد.
آغاز اپی گلوتیت با التهاب و ورم بین پایه زبان و اپی گلوت رخ می دهد. این التهاب زمانیکه ادامه یابد می تواند مسیر هوایی را کاملا بپوشاند و باعث خفگی یا مرگ گردد.

عوامل موثر بر عفونت اپی گلوتیت

علت بروز این بیماری خصوصا در بزرگسالان می تواند دلایل باکتریایی، قارچی یا ویروسی باشد که شایع ترین آنها عبارتند از:

  • عفونت باکتریایی آنفولانزای هموفیلوس نوع ب یا هیب (Hib) که عامل اصلی اپی گلوتیت در کودکان در زمان های گذشته بوده است.
  • عفونت باکتریایی ذات ‌الریه استرپتوکوکوس
  • سایر گونه‌ های اسپرتوکوک
  • عفونت های ویروسی مانند ویروس واریسلا زوستر (ویروس مسبب بیماری آبله مرغان) و ویروس هرپس سیمپلکس (ویروس عامل تبخال)
  • عفونت های قارچی
  • آسیب به اپی گلوت در اثر خوردن مایعات و غذاهای داغ و یا ضربه
  • استعمال دخانیات مانند حشیش یا کوکائین
  • ترومای بلانت یا کُند یا مسدود شدن گلو با شیء خارجی
  • خوردن ماهی ‌بوفالو

اپی گلوتیت

علائم شایع اپی گلوتیت:

علائم این بیماری معمولا بین چند روز تا چند هفته خود را نشان می دهند و شامل گلودرد، گرفتگی یا تغییر صدا، دشواری در صحبت، دشواری در بلع و تنفس، تب و افزایش ضربان قلب می باشد.
در کودکان این علائم می توانند با نشانه های دیگری همچون اضطراب، سرازیر شدن آب دهان، گلودرد شدید، آبی شدن پوست، سوت تنفسی و خمیده شدن به جلو در هنگام نشستن همراه شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

هر زمان که همراه با گلودرد علائم ذکر شده اپی گلوتیت را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه نمایید. اپی گلوتیت یک فوریت پزشکی است و فرد باید به سرعت تحت مداوا قرار گیرد. تا رسیدن به پزشک بیمار را آرام و در شرایط مناسب و راحتی نگه دارید. به هیچ عنوان گلوی فرد را برای فهمیدن مشکل وارسی نکنید زیرا این کار باعث بسته شدن نای و بافت های اطراف و همچنین بی نظمی در ضربان قلب می شود که می تواند به توقف سیستم تنفسی یا قلبی بیانجامد.

اپی گلوتیت چگونه تشخیص داده می شود؟

به دلیل حساس بودن تشخیص و درمان این بیماری، پزشک از اتاق عمل یا بخش مراقبت ویژه برای معاینه گلو استفاده می کند. اولین اقدام اطمینان از باز بودن راه هوایی شخص و ورود اکسیژن کافی به بدن می باشد. پزشک بعد از اینکه اطمینان یافت اکسیژن به میزان کافی به بدن می رسد اقدامات دیگر را انجام می دهد. ممکن است پزشک با اشعه ایکس یا لارنگوسکوپی اپی گلوت و نای را بررسی نماید. همچنین آزمایش های زیر ممکن است انجام شوند:

  • آزمایش خون برای بررسی عفونت یا التهاب
  • اندازه گیری میزان اکسیژن خون
  • کشت خون برای تشخیص علت اپی گلوتیت
  • کشت اپی گلوتال برای بیماران لوله گذاری شده
  • آزمایش ایمنی برای تشخیص و بررسی آنتی بادی های مربوط به باکتری یا ویروسی خاص

این آزمایش ها زمانیکه فرد به ثبات برسد انجام می شوند. زیرا انجام آنها می تواند باعث مشکلاتی نظیر بسته شدن اپی گلوت ناپایدار، مسدود شدن کامل راه هوایی و ایجاد وضعیت اورژانسی شوند.

اپی گلوتیت چگونه درمان می شود؟

در قدم اول بیمار را در شرایط بدون استرس و راحتی قرار می دهند. در قدم بعد ممکن است فرد اکسیژن مرطوب شده دریافت نماید و اگر دچار دیسترس تنفسی نباشد سرم نیز می تواند استفاده گردد.
اگر فرد دچار علائم انسداد تنفسی باشد باید در اتاق مخصوص بستری شود و از تجهیزات تنفسی برای او استفاده گردد. استفاده از ماسک اکسیژن و در موارد شدید استفاده از کریکوتیروتومی می تواند نیاز باشد.
اگر مشکل اپی گلوتیت ناشی از عفونت باشد به فرد آنتی بیوتیک های درون رگی تزریق می شود تا به مهار و درمان عفونت کمک شود.

بهترین راه جلوگیری از اپی گلوتیت

موثرترین راه برای پیشگیری از این بیماری استفاده از واکسن Hib است تا از شخص در برابر عفونت Hib که یکی از دلایل بروز اپی گلوت است محافظت شود. این واکسن در سه دوز در سن های ۸ هفتگی، ۱۲ هفتگی و ۱۶ هفتگی زده می شود. همچنین یک واکسن Hib / Men C “تقویت کننده” نیز در سن ۱ سالگی زده می شود.
تزریق واکسن می تواند تا میزان بالایی از بیماری اپی گلوتیت جلوگیری کند به طوریکه این بیماری در کودکان بسیار نادر شده است و در بزرگسالان بیشتر دیده می شود.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • چگونه گلودرد را در خانه درمان کنیم؟
  • نشانه های گلودرد در کودکان چیست و چگونه درمان می شود؟
  • چه چیزی باعث تولید خلط گلو می شود؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]