با بیماری آبله میمون بیشتر آشنا شویم

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
آبله میمون یک بیماری ویروسی نادر است که ویروس عامل آن به خانواده ویروس آبله (smallpox) تعلق دارد. این خانواده ویروسی شامل ویروس های آبله شتر، آبله اسب و آبله گاوی و … است. این ویروس طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا برای نخستین بار در سال ۱۹۵۸ در میمون هایی شناسایی شد که برای اهداف پژوهشی نگهداری می شدند. اولین بروز ویروس آبله میمون در انسان ها در سال ۱۹۷۰ و در جمهوری دموکراتیک کنگو رخ داد و از آن پس این منطقه میزبان بیشترین عفونت آبله میمون بوده است. هرچند این بیماری در برخی از کشورهای آفریقای مرکزی و غربی نیز دیده شده است.
شما می توانید جهت خرید مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
آبله میمون چیست؟ آبله میمون (Monkeypox) همانطور که گفته شد بیماری ویروسی می باشد و از جانوران به انسان منتقل می شود. علائم این بیماری شبیه آبله است اما طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی این بیماری خفیف تر از آبله می باشد و با داروهای آبله به راحتی درمان می شود.
آبله میمون چگونه می تواند به انسان منتقل شود؟ آبله میمون می تواند به طرق مخ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

آبله میمون یک بیماری ویروسی نادر است که ویروس عامل آن به خانواده ویروس آبله (smallpox) تعلق دارد. این خانواده ویروسی شامل ویروس های آبله شتر، آبله اسب و آبله گاوی و … است. این ویروس طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا برای نخستین بار در سال ۱۹۵۸ در میمون هایی شناسایی شد که برای اهداف پژوهشی نگهداری می شدند. اولین بروز ویروس آبله میمون در انسان ها در سال ۱۹۷۰ و در جمهوری دموکراتیک کنگو رخ داد و از آن پس این منطقه میزبان بیشترین عفونت آبله میمون بوده است. هرچند این بیماری در برخی از کشورهای آفریقای مرکزی و غربی نیز دیده شده است.

تقویت سیستم ایمنیشما می توانید جهت خرید مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

آبله میمون چیست؟

آبله میمون (Monkeypox) همانطور که گفته شد بیماری ویروسی می باشد و از جانوران به انسان منتقل می شود. علائم این بیماری شبیه آبله است اما طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی این بیماری خفیف تر از آبله می باشد و با داروهای آبله به راحتی درمان می شود.

آبله میمون چگونه می تواند به انسان منتقل شود؟

آبله میمون می تواند به طرق مختلفی به انسان منتقل شود:

حیوان به انسان

بیماری آبله میمون از طریق تماس مستقیم با مایعات بدنی، مخاط جانور و یا خون او به انسان منتقل می شود. برخی از جانوران مانند سنجاب طنابی، سنجاب درختی، موش کیسه‌ای گامبیایی، موش زمستان‌ خواب و … می توانند میزبان این ویروس باشند. هنوز منشاء این بیماری کشف نشده است اما مطالعات نشان می دهند جوندگان منشاء بروز بیماری آبله میمون هستند.

غذا

آبله میمون از طریق خوردن گوشت نپخته و یا کم طبخ نیز می تواند به انسان منتقل شود و افرادی که در نواحی جنگلی زندگی می کنند بیشتر در معرض این بیماری هستند.

تماس با فرد آلوده

تماس نزدیک با ترشحات ریوی فرد مبتلا، تماس با اشیای آلوده به ویروس و تماس پوستی می توانند باعث انتقال این بیماری شوند.

مادر به جنین

مادر می تواند این بیماری را به جنین منتقل کند و باعث آبله میمون مادرزادی در او گردد.

آبله میمون

علائم بیماری آبله میمون

علائم فرد مبتلا به ویروس می تواند بین ۶ تا ۱۳ روز خود را نشان دهد و گاهی ۵ تا ۲۱ روز نیز می تواند طول بکشد. این بیماری دو مرحله دارد:

مرحله اول

ورود ویروس به بدن و شروع علائم که از روز اول تا پنجم رخ می دهد. علائمی نظیر سردرد شدید، درد عضلانی، خستگی شدید، التهاب غدد لنفاوی، تب و کمردرد از علائم این دوره هستند. در بین این علائم التهاب غدد لنفاوی یکی ازمهم ترین علائم این بیماری است و بسیار سریع خود را نشان می دهد.

مرحله دوم

در مرحله بعد و یک تا سه روز پس از بروز تب، التهاب پوستی ایجاد می شود. این التهاب به شکل جوش های پوستی است که در ۹۵ درصد موارد روی صورت، در ۷۵ درصد موارد کف دست و بین انگشتان پا، در۷۰ درصد در غشای دهانی، در۳۰ درصد روی اندام تناسلی و در۲۰ درصد در چشم به وجود می آید.

به طور معمول علائم آبله میمون بین دو تا چهار هفته در بدن باقی می ماند. این بیماری در کودکان شدیدتر رخ می دهد و مواردی همچون وضعیت سلامت فرد و نوع ابتلا در شدت این بیماری اثرگذارند.

بیماری آبله میمون چگونه درمان می شود؟

این بیماری حتما باید تحت نظر پزشک درمان شود. مصرف مایعات و غذای کافی در طی دوره درمان به شدن توصیه می شود تا مواد مغذی در بدن در سطح پایداری باقی بمانند. برای درمان دارویی از داروی آنتی ویروس «تکوویریمات» (Tecovirimat) استفاده می شود که برای اولین بار برای درمان آبله استفاده شد و به تازگی برای درمان آبله میمون از انجمن طب اروپا
(EMA – European Medical Association) مجوز استفاده دریافت کرد.

آیا واکسنی برای بیماری آبله میمون ساخته شده است؟

مطالعات نشان می دهند واکسن های آبله می توانند تا ۸۵ درصد از ابتلا به بیماری آبله میمون جلوگیری کنند. بنابراین افرادی که واکسن آبله دریافت کرده اند نسبت به این بیماری مصونیت بیشتری دارند. در سال ۲۰۱۹ میلادی واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به آبله میمون طراحی و تایید شد که باید در دو دوز تزریق شود. این واکسن به تعداد بسیار محدودی تولید شده است و شاید آنچنان در دسترس همگان نباشد.

آبله میمون

راه های جلوگیری از ابتلا به آبله میمون

راه های جلوگیری از ابتلا به این بیماری را می توان در دو دسته بندی ارتباط انسان با انسان و انسان با جانوران بررسی کرد:

تماس انسان با انسان

برای جلوگیری از ابتلا در زمان همه گیری آبله میمون انسانی، از تماس با افراد آلوده پرهیز نمایید. افراد خانواده فرد مبتلا، پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان بخش سلامت در معرض بیشتر ابتلا قرار دارند و باید اقدامات بهداشتی کنترل بیماری های عفونی را رعایت نمایند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند افرادی که پیشتر واکسن آبله زده اند از بیماران مبتلا مراقبت نمایند.

تماس انسان با جانوران

در زمان همه گیری این بیماری از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و خصوصا مرده خودداری کنید. به گوشت، خون و سایر بخش های بدن این حیوانات دست نزنید و غذاهایی را که با گوشت پخته می شوند به مقدار مناسبی بپزید و از خام خوری پرهیز کنید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • چگونه از ابتلا به کرونا امیکرون جلوگیری کنیم؟
  • باورهای اشتباه در مورد واکسن کرونا، آیا شما نیز به این باورها اعتقاد دارید!
  • شناخت تفاوت سرماخوردگی و کرونا، آلرژی و کرونا و آنفولانزا و کرونا!

مجله سلامت داروخانه آنلاین محصولات زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • قرص جوشان ویتامین سی ۵۰۰ های هلث
  • قرص ایمیونیس ویتابیوتیکس
  • ایمون پلاس یوروویتال

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]