با خطرات زگیل تناسلی آشنا هستید؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
زگیل تناسلی یکی از بیماری های شایع جنسی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. عامل این بیماری ویروس پاپیلومای انسانی یا ویروس اچ پی وی است. این ویروس می تواند زنان و مردان را درگیر نماید و برخی از انواع آن می تواند باعث ایجاد خطراتی در فرد شود که در این مقاله به خطرات زگیل تناسلی اشاره خواهیم کرد.
شما می توانید جهت خرید پماد و قرص درمان زگیل تناسلی از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .
زگیل تناسلی چه علائمی دارد؟ علائم زگیل تناسلی تا چند هفته و ماه می تواند در فرد نهفته باشد و خود را نشان ندهد و همچنین بروز زگیل ها در برخی می تواند بسیار کوچک باشد به طوریکه قابل دیدن نباشد. پس از بروز علائم فرد نشانه هایی را در بدن خود مشاهده می کند، زگیل هایی که با چشم دیده می شوند و ظاهری راه راه یا گل کلم مانند دارند و یا خارش، سوزش و حساسیت در داخل و اطراف واژن را فرد تجربه می کند.
تیپ های مختلف ویروس اچ پی وی و خطرات آنها ویروس HPV دارای تیپ های مختلفی است و هر تیپ رفتار متفاوتی از خود نشان می دهد. برخی از انواع ویروس HPV تنها باعث ایجاد زگیل های معمولی روی ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

زگیل تناسلی یکی از بیماری های شایع جنسی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. عامل این بیماری ویروس پاپیلومای انسانی یا ویروس اچ پی وی است. این ویروس می تواند زنان و مردان را درگیر نماید و برخی از انواع آن می تواند باعث ایجاد خطراتی در فرد شود که در این مقاله به خطرات زگیل تناسلی اشاره خواهیم کرد.

زگیل تناسلیشما می توانید جهت خرید پماد و قرص درمان زگیل تناسلی از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

زگیل تناسلی چه علائمی دارد؟

علائم زگیل تناسلی تا چند هفته و ماه می تواند در فرد نهفته باشد و خود را نشان ندهد و همچنین بروز زگیل ها در برخی می تواند بسیار کوچک باشد به طوریکه قابل دیدن نباشد. پس از بروز علائم فرد نشانه هایی را در بدن خود مشاهده می کند، زگیل هایی که با چشم دیده می شوند و ظاهری راه راه یا گل کلم مانند دارند و یا خارش، سوزش و حساسیت در داخل و اطراف واژن را فرد تجربه می کند.

تیپ های مختلف ویروس اچ پی وی و خطرات آنها

ویروس HPV دارای تیپ های مختلفی است و هر تیپ رفتار متفاوتی از خود نشان می دهد. برخی از انواع ویروس HPV تنها باعث ایجاد زگیل های معمولی روی دست، پا و سایر قسمت های بدن می شوند و به طور معمول پس از ۱۸ تا ۲۴ ماه بدون هیچ درمانی از بین می روند. زگیل های تناسلی گونه ای HPV هستند که روی ناحیه تناسلی و مقعد رشد می کنند و اگر شخصی رابطه دهانی با فرد آلوده به ویروس داشته باشد ممکن است این ویروس ها در دهان، لب، زبان و گلوی او نیز ایجاد شود.

تیپ های ویروس HPV به دو گروه تقسیم می شوند

  • تیپ کم خطر وویروس HPV: این نوع تنها باعث ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی، واژن و مقعد می شود و خطر دیگری ندارد.
  • تیپ پر خطر ویروس HPV: این تیپ رفتارهای پر خطری دارند. گاهی باعث ایجاد زائده می شوند اما در بسیاری موارد هیچ علامت و نشانه ای ندارند. این تیپ ها می توانند باعث بروز سرطان هایی مانند سرطان دهانه رحم و واژن شوند. سرطان دهانه رحم اغلب توسط تیپ های ۱۶ و ۱۷ ایجاد می شود. خصوصا تیپ ۱۶ مسئول ۹۵ درصد از سرطان های مقعد و سایر سرطان های دیگر است. تعدای از شایع ترین سرطان هایی که بر اثر تیپ های پرخطر HPV می توانند ایجاد شوند موارد زیر می باشند:
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان دهانه واژن
  • سرطان واژن
  • سرطان مقعد
  • سرطان آلت تناسلی مردان
  • سرطان دهان
  • سرطان زبان
  • سرطان حنجره

خطرات زگیل تناسلی

روش های تشخیص زگیل تناسلی

از روش نمونه برداری برای تشخیص این بیماری استفاده می شود. در نمونه برداری یا بیوپسی تکه ای کوچک از زائدات پوستی برداشته می شود و برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می گردد.

برای نمونه برداری از دو روش استفاده می شود:

  • تست پاپ اسمیر
  • روش مولکولی PCR

تست پاپ اسمیر

این تست یکی از دقیق ترین و معروف ترین تست ها برای تشخیص سرطان های دستگاه تناسلی و زگیل واژن است. به زنان بالای ۳۵ سال توصیه می شود هر سال این تست را انجام دهند. در این روش با کمک دستگاهی به نام اسپکولوم، دهانه رحم را باز می کنند و با کمک برس استریل و مخصوص از دیواره رحم و واژن نمونه برداری کوچکی انجام می دهند و برای بررسی به آزمایشگاه می فرستند.

روش مولکولی PCR

این روش با انجام آزمایش خون و نمونه برداری انجام می شود. این روش بسیار دقیق است و برای تشخیص ویروس HPV و انواع زگیل تناسلی، واژن و مقعدی موثر می باشد. این روش قابل انجام در آزمایشگاه های مجهز و پیشرفته است. در این روش از روش هایی که مبتنی بر بررسی ژن ها و توالی یابی آنها است استفاده می شود و میزان خطای بسیار کمی دارد و با آن می توان تیپ ویروس HPV را نیز تشخیص داد.

خطرات زگیل تناسلی برای فرد و دیگران

زگیل تناسلی می تواند هم فرد مبتلا را دچار مشکل سازد و هم به دیگران آسیب برساند. برخی از مهم ترین خطرات زگیل تناسلی به شرح زیر می باشد:

  • انتقال زگیل تناسلی به شریک جنسی: شخصی که مبتلا به زگیل تناسلی است می تواند این بیماری را به راحتی و با رابطه جنسی دهانی، واژنی و مقعدی به فرد دیگر منتقل کند.
  • ایجاد سرطان: احتمال سرطان در اثر ابتلا به زگیل تناسلی در زنان بیشتر از مردان است. همانطور که اشاره شد تیپ های خطرناک این ویروس می توانند باعث بروز سرطان های مختلفی نظیر رحم، مقعد، آلت تناسلی و… گردد.

خطرات زگیل تناسلی

آیا زگیل تناسلی می تواند باعث مرگ شود؟

زگیل تناسلی به خودی خود کشنده نیست و در بسیاری مواقع خطری برای فرد نخواهد داشت اما از آنجا که تیپ های پر خطر آن مانند ۱۶ و ۱۸ می توانند مسئول ۷۰ درصد سرطان های دهانه رحم شوند این سرطان است که می تواند پیشرفت کند و عاملی برای مرگ باشد. به همین دلیل توصیه می شود با تزریق واکسن گاردسیل پیش از اولین فعالیت جنسی و حتی پس از آن و استفاده از کاندوم خطر این بیماری را به حداقل رساند. همچنین چکاپ منظم توسط پزشک می تواند ابتلا به این بیماری را سریع تر تشخیص داده و درمان آن را ساده تر کند و خطرات آن به حداقل برسد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • عامل زگیل تناسلی چیست؟
  • بیماری زگیل تناسلی، بیماری شایع قرن اخیر!
  • هر آنچه باید از زگیل تناسلی در مردان بدانید

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]