با خواص گیاه مریم گلی آشنا شوید

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
مریم گلی از خانواده نعناعیان می باشد. نام علمی آن Salvia officinalis است و به دلیل ارتباط نزدیکی که با رزماری دارد به آنها گیاهان خواهر گفته می شود. مریم گلی اثرات شگفت انگیری برای سلامتی بدن دارد و علت آن به وجود رزمارینیک اسید آن باز می گردد. از مریم گلی در زمان های قدیم در پزشکی استفاده می شده است که اسناد آن موجود می باشد. این گیاه برای افزایش قدرت باروری در زنان و مار گزیدگی نیز کاربرد داشته است.
انواع گیاه مریم گلی: مریم گلی ۳ جزئی: این نوع بومی کشورهای مدیترانه می باشد و به شکل بوته با برگ های چند قسمتی است. از این نوع مریم گلی برای تهیه چای استفاده می شود. مریم گلی کلاری: عطر این نوع بسیار معطر است و در تولید محلول های غرغره گلو و عطریات به کار می رود. مریم گلی لاجوردی: این نوع گل های آبی دارد و به عنوان نوش دارو استفاده می شود. مریم گلی لاجوردی بومی مکزیک است. مریم گلی آناناسی: از برگ های مدل آناناسی برای افزودن به طعم نوشیدنی ها و دسرها استفاده می شود. فواید و خواص مریم گلی: در ادامه مطلب به بررسی خواص گیاه مریم گلی می پردازیم. با ما همراه باشید.
ا..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

مریم گلی از خانواده نعناعیان می باشد. نام علمی آن Salvia officinalis است و به دلیل ارتباط نزدیکی که با رزماری دارد به آنها گیاهان خواهر گفته می شود. مریم گلی اثرات شگفت انگیری برای سلامتی بدن دارد و علت آن به وجود رزمارینیک اسید آن باز می گردد. از مریم گلی در زمان های قدیم در پزشکی استفاده می شده است که اسناد آن موجود می باشد. این گیاه برای افزایش قدرت باروری در زنان و مار گزیدگی نیز کاربرد داشته است.

انواع گیاه مریم گلی:

  • مریم گلی ۳ جزئی: این نوع بومی کشورهای مدیترانه می باشد و به شکل بوته با برگ های چند قسمتی است. از این نوع مریم گلی برای تهیه چای استفاده می شود.
  • مریم گلی کلاری: عطر این نوع بسیار معطر است و در تولید محلول های غرغره گلو و عطریات به کار می رود.
  • مریم گلی لاجوردی: این نوع گل های آبی دارد و به عنوان نوش دارو استفاده می شود. مریم گلی لاجوردی بومی مکزیک است.
  • مریم گلی آناناسی: از برگ های مدل آناناسی برای افزودن به طعم نوشیدنی ها و دسرها استفاده می شود.

فواید و خواص مریم گلی:

در ادامه مطلب به بررسی خواص گیاه مریم گلی می پردازیم. با ما همراه باشید.

اثرات مریم گلی بر روی دیابت

مریم گلی از سالیان دور برای کنترل دیابت و قند خون به کار می رفته است. عملکرد ترکیبات شیمیایی خاص این گیاه با داروهای ضد دیابت مشابه می باشد. مریم گلی باعث می شود گلوکزی که در کبد ذخیره شده تنظیم و انتشار آن مهار گردد. استفاده از مریم گلی جلوگیری کننده از نوسانات قند خون در بدن است و از ابتلا به دیابت نوع ۲ می کاهد. این گیاه در کاهش حساسیت به انسولین نیز موثر است و التهابات بدن فرد مبتلا به دیابت را کاهش می دهد.

اثرات مریم گلی بر روی حافظه

مریم گلی می تواند از اکسایش مواد چرب در سیستم عصبی پیشگیری نماید. با این ساز و کار از تخریب سلول های عصبی جلوگیری می شود و به این ترتیب حافظه تقویت و بهبود می یابد. مریم گلی در پیشگیری از آلزایمر بسیار موثر است. مریم گلی می تواند از ترشح آنزیمی که باعث کاهش سطح انتقال دهنده های عصبی می شود جلوگیری نماید. مصرف مداوم و حدود ۴ماهه این گیاه می تواند باعث بهبود حافظه، یادگیری و پردازش اطلاعات در اشخاص مبتلا به آلزایمر خفیف و متوسط گردد.

مریم گلی

اثرات مریم گلی بر درمان عفونت

مریم گلی دارای خواص ضد عفونی کننده است. خاصیت آنتی اکسیدانی مریم گلی می تواند عوامل التهاب زا را کاهش دهد. مصرف مریم گلی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از ورود عفونت های ویروسی و باکتریایی از طریق پوست به بدن و یا از طریق آب و غذا جلوگیری می نماید. این گیاه در جلوگیری از ابتلا به عفونت های قارچی نیز مفید است. خواص ضد عفونی کننده مریم گلی آن را برای درمان عفونت زنان و رحم بسیار محبوب کرده است.

اثرات مریم گلی بر سرفه

مریم گلی را می توان به شکل چای مصرف کرد و با آن سرفه را تسکین داد. این گیاه دارای خواص خلط آور و ضد التهاب می باشد. استفاده از چای مریم گلی چه به صورت نوشیدنی و چه برای غرغره گلو می تواند گلودرد و سرفه را به خوبی تسکین دهد.

اثرات مریم گلی برای لاغری

مریم گلی می تواند جذب چربی در پانکراس را مهار نماید و به این ترتیب باعث کاهش وزن در فرد گردد.

اثرات مریم گلی برای کبد چرب

مریم گلی ادرار آور است. تاثیر مصرف این گیاه بر افزایش ادرار باعث می شود مواد زائد و سموم از طریق ادرار دفع شوند و بدن پاکسازی گردد. این گیاه علاوه بر کبد می تواند به پاکسازی غدد لنفاوی و کلیه ها نیز یاری رساند. همچنین مریم گلی در کاهش وزن موثر است و به این ترتیب در درمان کبد چرب می تواند کمک کننده باشد.

اثرات مریم گلی بر اعصاب

مطالعات نشان داده اند مصرف مریم گلی در درمان افسردگی موثر است. این گیاه بر هورمون دوپامین که احساسات مثبت را در فرد ایجاد می کند موثر است. بوییدن این گیاه نیز در افزایش آرامش فرد بسیار اثرگذار می باشد. دمنوش مریم گلی می تواند بر کاهش استرس و آرامش اعصاب تاثیر بگذارد.

اثرات مریم گلی برای رحم

مریم گلی دارای فتواستروژن طبیعی می باشد. این ماده سطح استروژن را در بدن تنظیم می کند و سلامت رحم را تامین می نماید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • گل گاو زبان، گیاهی با اثرات ویژه بر سلامتی!
  • گیاه بومادران، گیاهی با اثرات شگفت آور بر سلامتی!
  • گیاه ختمی برای درمان چه بیماری هایی مفید است؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]