با راه های پیشگیری از سرطان آشنا شوید

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
سرطان یکی از بیماری هایی است که امروزه بسیاری از افراد را درگیر خود نموده است. عوامل بسیاری از سبک زندگی تا ژنتیک می توانند بر ابتلا به سرطان نقش داشته باشند. عواملی همچون ژنتیک و عوامل ارثی را شاید نتوان کنترل کرد اما رعایت نکاتی در سبک زندگی می تواند تا حدود بسیاری از ابتلا به سرطان جلوگیری نماید. در این مقاله به روش های پیشگیری از سرطان با رعایت چند نکته می پردازیم.
شما می توانید جهت خرید مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
راه های پیشگیری از سرطان تغذیه سالم داشته باشید: داشتن تغذیه سالم می تواند به داشتن بدنی سالم کمک کند و به این ترتیب در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد. سعی کنید در رژیم روزانه خود از میوه ها و سبزیجات بیشتر استفاده کنید. از خوردن گوشت های فرآوری شده خودداری نمایید زیرا تحقیقات نشان داده اند خوردن اینگونه گوشت ها می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.
همچنین توصیه می شود از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کنید. در رژیم مدیترانه ای از میوه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل بیشتر استفاده می شود و..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

سرطان یکی از بیماری هایی است که امروزه بسیاری از افراد را درگیر خود نموده است. عوامل بسیاری از سبک زندگی تا ژنتیک می توانند بر ابتلا به سرطان نقش داشته باشند. عواملی همچون ژنتیک و عوامل ارثی را شاید نتوان کنترل کرد اما رعایت نکاتی در سبک زندگی می تواند تا حدود بسیاری از ابتلا به سرطان جلوگیری نماید. در این مقاله به روش های پیشگیری از سرطان با رعایت چند نکته می پردازیم.

تقویت سیستم ایمنیشما می توانید جهت خرید مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

راه های پیشگیری از سرطان

تغذیه سالم داشته باشید:

داشتن تغذیه سالم می تواند به داشتن بدنی سالم کمک کند و به این ترتیب در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد. سعی کنید در رژیم روزانه خود از میوه ها و سبزیجات بیشتر استفاده کنید. از خوردن گوشت های فرآوری شده خودداری نمایید زیرا تحقیقات نشان داده اند خوردن اینگونه گوشت ها می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.
همچنین توصیه می شود از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کنید. در رژیم مدیترانه ای از میوه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل بیشتر استفاده می شود و ماهی جایگزین گوشت می گردد و از روغن زیتون به جای چربی های ناسالم استفاده می شود. جایگزینی این مواد غذایی نقش مهمی در سلامتی بدن دارد.

سیگار کشیدن را ترک کنید:

سیگار کشیدن عامل ۳۰ % از مرگ و میرهای ناشی از سرطان می باشد. در بین سرطان ها، سرطان ریه ارتباط مستقیمی با کشیدن سیگار دارد. استفاده از هر یک از فرآورده های توتون مانند مانند پیپ، سیگار و قلیان بسیار خطرناک می باشد. بهترین کار این است اگر از دخانیات استفاده می کنید حتما برای ترک آن اقدام نمایید. اگرسیگاری نیستید از نشستن درمحیط هایی که در آنجا سیگار می کشند پرهیز کنید. از جویدن توتون نیز خودداری کنید زیرا آن نیز می تواند احتمال ابتلا به سرطان دهان و لوزالمعده را بالا ببرد.

وزن خود را در حالت متعادل نگه دارید:

اضافه وزن نقش بسیاری بر ابتلا به سرطان های همچون مری، کلیه و کیسه صفرا دارد. علت تاثیر چاقی بر سرطان این است که بافت های چاق بدن با تولید پروتئینی ایجاد التهاب می کنند و سلول های سرطانی را تقویت می نمایند.
کنترل وزن با رژیم غذایی مناسب و ورزش امکان پذیر است که هر دو نقش مستقیمی بر پیشگیری از سرطان دارند. تحقیقات نشان داده اند زنانی که هفته ای ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی دارند تا ۳۵ درصد شانس ابتلا به سرطان سینه را در خود کاهش می دهند.

پیشگیری از سلامت

از مصرف مشروبات الکلی خودداری نمایید:

الکل نقش مهمی در سرطان هایی همچون دهان، گلو، روده بزرگ و سینه دارد. هنوز علت اثر الکل به ابتلا به سرطان مشخص نشده است اما به گفته محققان الکل می تواند به بافت های بدن آسیب برساند. مثلا باکتری ها در روده بزرگ می توانند الکل را به استالدئید تبدیل نمایند. این ماده نوعی ماده شیمیایی است که در آزمایشگاه حیوانات به عنوان عامل سرطان شناخته می گردد. همچنین نوعی مشروب الکلی به نام لیکور باعث افزایش میزان استروژن در بافت سینه می شود و نقشی پنهان بر سرطان سینه دارد.

استفاده از کرم ضد آفتاب:

سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان ها می باشد. ما به طور روزمره در مقابل تابش نور آفتاب هستیم و گریزی از نور آفتاب نیست. اما با راه هایی می توانیم خطرات نور آفتاب را به حداقل برسانیم. سعی کنید در ساعاتی که نور آفتاب شدید است (ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر) از تماس مستقیم با آفتاب پرهیز کنید. در محیط های بیرونی تا جایی که امکان دارد در بخش های سایه دار بایستید و حتما از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب نیز الزامی است و سعی کنید از ضد آفتاب با SPF30 و بالاتر استفاده نمایید. حتی در روزهای ابری ضد آفتاب خود را فراموش نکنید. استفاده از لباس هایی که بدن را می پوشانند نیز نقش مهمی از تماس پوست با اشعه آفتاب دارند.

استرس خود را کنترل کنید:

استرس به صورت غیر مستقیم بر ابتلا بر سرطان اثر می گذارد. استرس باعث تغییراتی در دورن بدن می شود تا وضعیت پیش سرطانی آشکار شود.
بر اساس پژوهشی که در دانشگاه Ohio State در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت محققان دریافتند استرس دائمی باعث تغییر فعالیت سلول های ایمنی می شود. همچنین استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می گردد و توان بدن را در مقابل بیماری ها کاهش می دهد. سعی کنید استرس خود را با روش هایی همچون یوگا و مدیتیشن و مشاوره با روانپزشک کنترل نمایید.

پیشگیری از سرطان

وضعیت بدنی خود را چک نمایید:

چکاپ به موقع می تواند سرطان را در صورت وجود در همان مراحل اولیه شناسایی کند و به درمان آن یاری رساند. توصیه می شود که چکاپ بدنی هر چند سال یکبار انجام شود. به طور مثال برای جلوگیری از سرطان سینه توصیه می شود زنان هر سه سال یکبار تا چهل سالگی تست سینه انجام دهند و پس از آن سالی یکبار ماموگرافی انجام شود. تست پاپ اسمیر نیز برای جلوگیری از سرطان رحم هر سه سال یکبار توصیه می شود. تست روده بزرگ پس از ۵۰ سالگی خصوصا اگر فردی در خانواده دچار سرطان روده بزرگ شده توصیه می گردد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • پزشکی هسته ای برای تشخیص و درمان سرطان
  • هر آن چیز که باید درباره ی سرطان کبد بدانید
  • آیا پرتودرمانی سرطان سینه در درمان آن موثر است؟
  • پرتودرمانی سرطان پروستات
  • سرطان رحم چیست؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]