با روغن ذرت و فواید آن آشنا شوید

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
روغن ذرت یکی از روغن های گیاهی است که در طبخ غذا بسیار کاربرد دارد. این روغن نقطه دود بالایی دارد و علاوه بر پخت و پز، برای سرخ کردن مواد غذایی نیز استفاده می شود. این روغن به دلیل خواص و ارزش غذایی بالایی که دارد یکی از روغن های مورد علاقه افراد برای استفاده در تهیه غذا می باشد.
ذرت در ایران و کشورهای دیگر به شکل انبوه تولید می شود و به همین دلیل محصولات تولید شده از این گیاه قیمت مناسبی دارند. دانه های ذرت حاوی ۵/۴ % روغن هستند و حدود ۸۵% آن در جوانه گیاه ذرت یافت می شود.
روغن ذرت چگونه تهیه می شود؟ برای گرفتن روغن ذرت ابتدا با فرآیند “آسیاب مرطوب” جوانه ها را جدا می کنند و آنها را خشک می نمایند. سپس دانه های خشک شده را از طریق پرس های حلزونی یا مارپیچی و زیر دمای متوسط و فشار بالا قرار می دهند تا روغن از جوانه استخراج گردد. این روغن خام است و باید از مراحلی همچون صمغ گیری، تصفیه قلیایی، رنگ بری، زمستانه و بی بو کردن بگذرد. با طی شدن این مراحل مواد رنگی، مو، بو، فسفولیپیدها و اسیدهای چرب آزاد از روغن ذرت جدا می شود و آماده مصارف غذایی می گردد.
ارزش غذایی ر..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

روغن ذرت یکی از روغن های گیاهی است که در طبخ غذا بسیار کاربرد دارد. این روغن نقطه دود بالایی دارد و علاوه بر پخت و پز، برای سرخ کردن مواد غذایی نیز استفاده می شود. این روغن به دلیل خواص و ارزش غذایی بالایی که دارد یکی از روغن های مورد علاقه افراد برای استفاده در تهیه غذا می باشد.
ذرت در ایران و کشورهای دیگر به شکل انبوه تولید می شود و به همین دلیل محصولات تولید شده از این گیاه قیمت مناسبی دارند. دانه های ذرت حاوی ۵/۴ % روغن هستند و حدود ۸۵% آن در جوانه گیاه ذرت یافت می شود.

روغن ذرت چگونه تهیه می شود؟

برای گرفتن روغن ذرت ابتدا با فرآیند “آسیاب مرطوب” جوانه ها را جدا می کنند و آنها را خشک می نمایند. سپس دانه های خشک شده را از طریق پرس های حلزونی یا مارپیچی و زیر دمای متوسط و فشار بالا قرار می دهند تا روغن از جوانه استخراج گردد. این روغن خام است و باید از مراحلی همچون صمغ گیری، تصفیه قلیایی، رنگ بری، زمستانه و بی بو کردن بگذرد. با طی شدن این مراحل مواد رنگی، مو، بو، فسفولیپیدها و اسیدهای چرب آزاد از روغن ذرت جدا می شود و آماده مصارف غذایی می گردد.

ارزش غذایی روغن ذرت چیست؟

۱۰۰ گرم این روغن حاوی ۹۰۰ کیلو کالری انرژی می باشد. این میزان روغن حاوی ۱۳ تا ۱۴ گرم اسید های چرب اشباع نشده، ۱۵ % ویتامین E و ۱۰۰ گرم چربی است. ۱ گرم امگا ۳، ۵۴ تا ۶۰ گرم امگا ۶ و ۲۵ تا ۳۱ گرم امگا ۹ نیز در ۱۰۰ گرم روغن ذرت وجود دارد.

روغن ذرت چه مزایایی برای سلامتی بدن دارد؟

موثر در کاهش چربی خون

تحقیقات نشان داده اند این روغن در کاهش کلسترول بد خون موثر است. به دلیل وجود اسیدلینولئیک یا امگا ۶ و پیوند غیراشباع آن این روغن نقش مهمی در کاهش کلسترول دارد. روغن ذرت می تواند ۸ درصد کلسترول را کاهش دهد در حالیکه روغن های دیگر تا ۲ درصد می توانند کلسترول را کاهش دهند.

کمک به بهبود رماتیسم

اسید لینولئیک روغن ذرت با ایجاد ترکیباتی می تواند باعث درمان التهاب و درد مفاصل شود. به همین دلیل استفاده از این روغن در بیماری های مرتبط با التهاب مفاصل مانند روماتیسم و دیگر بیماری ها توصیه می شود.

روغن ذرت

مفید برای قلب و عروق

این روغن مقادیر بالایی از ویتامین E دارد. خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین از ایجاد آسیب اکسیداتیو به قلب جلوگیری می نماید. فیتواسترول موجود در این روغن نیز کلسترول بد خون را کاهش می دهد و به همین دلیل از بروز بیماری های قلبی و سکته قلبی جلوگیری می نماید.

موثر در کنترل دیابت

اسید لینولئیک موجود در روغن ذرت نقش مهمی در عملکرد لوزالمعده دارد. در واقع اختلال در عملکرد لوزالمعده باعث جلوگیری از تولید انسولین می شود و کاهش تولید انسولین باعث ایجاد دیابت می گردد. روغن ذرت با داشتن اسید لینولئیک سطح قند خون را کاهش می دهد و در عملکرد لوزالمعده موثر است.

موثر برای پوست

این روغن بافت سبکی دارد و از طرفی اسید لینولئیک آن پوست را به خوبی مرطوب نگه می دارد. آلفا توکوفرول این روغن که از مشتقات ویتامین E می باشد باعث می شود این روغن خیلی زود جذب پوست شود و از طرفی به محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد یاری می رساند. اسید لینولئیک این روغن مانند چربی طبیعی پوست است و به همین دلیل این روغن قابل استفاده به صورت موضعی می باشد.
ترکیبات این روغن در جلوگیری از عفونت های پوستی و تسکین اگزما، پسوریازیس، خارش و لک نیز بسیار موثر می باشد.

موثر در سلامت موها

اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ این روغن و همچنین ویتامین E و K و فیتواسترول برای موها بسیار مفید می باشند. روغن ذرت موها را به خوبی مرطوب می کند و باعث بهبود خون رسانی به فولیکول مو و پوست سر می گردد.

موثر در پیشگیری از بیماری های مزمن

این روغن به دلیل خواص آنتی اکسیدانی چربی های چند غیر اشباع، چربی های تک غیر اشباع، ویتامین E و فلانوئیدها باعث می شود استرس اکسیداتیو در بدن کاهش یابد. به همین دلیل این روغن در جلوگیری از بروز بیماری های مزمن و ابتلا به سرطان موثر می باشد.

روغن ذرت

مضرات روغن ذرت

این روغن با اینکه حاوی مواد مفید است اما یک چربی سالم محسوب نمی شود.
عوارضی همچون خطر ابتلا به سرطان، خطر بیماری های قلبی عروقی، تحریک معده و افزایش وزن در صورت استفاده بی رویه از این ورغن وجود دارد. برای استفاده از این روغن حتما از روغن ارگانیک و تصفیه نشده استفاده نمایید. به دلیل اینکه این روغن سرشار از امگا ۶ می باشد باید دقت داشته باشید میزان این ماده در بدن شما بیشتر از حد معمول نشود.
جایگزین های سالم تری برای این روغن وجود دارد از جمله روغن زیتون و نارگیل که می توانید با خیال آسوده از آنها در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • خواص روغن آفتابگردان چیست؟
  • خواص روغن کنجد و بهترین روش مصرف آن
  • آشنایی با روغن mct و فواید آن
  • روغن چوب صندل و خواص آن

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]