با مواد غذایی مضر برای مغز آشنا شوید

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
تغذیه ما و خوراکی هایی که مصرف می کنیم می تواند بر روی مغز و بدن ما تاثیرات مثبت یا منفی داشته باشد. برخی مواد غذایی تاثیرات مخربی بر روی مغز ما دارند و به همین دلیل توصیه می شود از مصرف آنها خودداری شود. در ادامه شما را با مواد غذایی مضر برای مغز آشنا خواهیم کرد.
مواد غذایی مضر برای مغز نوشیدنی های حاوی شکر بسیاری از نوشیدنی هایی که ما امروزه مصرف می کنیم حاوی شکر افزوده هستند. شکر افزوده یک ماده غذایی مضر برای مغز است. این نوشیدنی ها علاوه بر اثر منفی بر روی مغز باعث تجمع چربی های شکمی، بروز بیماری های قلبی و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می شوند. مطالعات نشان داده اند ابتلا به دیابت می تواند ریسک ابتلا به بروز آلزایمر را بالا ببرد. هر چند قند خون بالا در افراد غیر دیابتی نیز خطر زوال عقل یا دمانس را بالا می برد. بهتر است به جای نوشیدنی های شیرین از آب سبزیجات، آب طبیعی، چای کمرنگ و محصولات لبنی غیر شیرین استفاده شود.
چربی های ترانس چربی های ترانس در لبنیات و محصولات حیوانی مانند گوشت وجود دارند. این مواد مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند اما چربی های صنعتی که با ع..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

تغذیه ما و خوراکی هایی که مصرف می کنیم می تواند بر روی مغز و بدن ما تاثیرات مثبت یا منفی داشته باشد. برخی مواد غذایی تاثیرات مخربی بر روی مغز ما دارند و به همین دلیل توصیه می شود از مصرف آنها خودداری شود. در ادامه شما را با مواد غذایی مضر برای مغز آشنا خواهیم کرد.

مواد غذایی مضر برای مغز

نوشیدنی های حاوی شکر

بسیاری از نوشیدنی هایی که ما امروزه مصرف می کنیم حاوی شکر افزوده هستند. شکر افزوده یک ماده غذایی مضر برای مغز است. این نوشیدنی ها علاوه بر اثر منفی بر روی مغز باعث تجمع چربی های شکمی، بروز بیماری های قلبی و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می شوند. مطالعات نشان داده اند ابتلا به دیابت می تواند ریسک ابتلا به بروز آلزایمر را بالا ببرد. هر چند قند خون بالا در افراد غیر دیابتی نیز خطر زوال عقل یا دمانس را بالا می برد. بهتر است به جای نوشیدنی های شیرین از آب سبزیجات، آب طبیعی، چای کمرنگ و محصولات لبنی غیر شیرین استفاده شود.

چربی های ترانس

چربی های ترانس در لبنیات و محصولات حیوانی مانند گوشت وجود دارند. این مواد مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند اما چربی های صنعتی که با عنوان روغن های گیاهی هیدروژنه در بازار وجود دارند از جمله مواد غذایی مضر برای مغز می باشند. چربی های ترانس در غذاهای فست فود، سس ها، اسنک ها و کیک و شیرینی به وفور یافت می شوند. مطالعات نشان داده اند افرادی که چربی ترانس مصرف می کنند بیشتر در معرض ضعف حافظه، کاهش حجم مغز، آلزایمر و کاهش درک شناختی می باشند. توصیه می شود اسیدهای چرب امگا ۳ را جایگزین مصرف چربی های ترانس نمایید تا سلامت مغز به خطر نیفتد.

مواد غذایی مضر برای مغز

مواد غذایی حاوی کربوهیدرات تصفیه شده

آرد سفید از جمله غلات تصفیه شده ای است که شاخص گلیسمی بالایی دارد و جز مواد غذایی مضر برای مغز است. این شاخص به این معنی است که بدن به سرعت این ماده را هضم می کند و سطح انسولین و قند خون را در بدن بالا می برد. مطالعات نشان می دهند وعده غذایی حاوی کربوهیدرات بالا در کاهش قدرت حافظه کودکان و بزرگسالان اثرگذار می باشد. تاثیر منفی کربوهیدرات باعث التهاب هیپوکامپ مغز می شود و این التهاب می تواند عاملی برای بیماری هایی همچون زوال عقل یا آلزایمر باشد.

مشروبات الکلی

استفاده مکرر از مشروبات الکی باعث تغییرات متابولیک، کاهش حجم مغز و اختلال در انتقال دهنده های عصبی و مواد مغذی گردد. افرادی که الکل بسیار مصرف می کنند دچار کمبود ویتامین B1 می شوند و این کمبود باعث نوعی اختلال مغزی به نام انسفالوپاتی ورنیکه می گردد. این اختلال بر ابتلا به بیماری سندرم کورساکف موثر است. این سندرم می تواند عامل اختلالات بینایی، عدم تعادل، گیجی و اختلال حافظه گردد.

مواد غذایی فرآوری شده

این مواد غذایی حاوی چربی زیاد، نمک افزوده و قند بالایی هستند و جز مواد غذایی مضر برای مغز محصوب می شوند. این مواد غذایی افزایش وزن را در پی دارند و تاثیر منفی بر سلامت مغز می گذارند. در مطالعه انجام شده بر روی ۱۸ هزار نفر نشان داده شد افرادی که در وعده های غذایی خود از غذاهای سرخ شده و گوشت های فرآوری شده استفاده می کنند حافظه کمتری نسبت به دیگر افراد دارند.
در مطالعه انجام شده بر روی موش های دارای چربی بالا مشخص شد این موش ها مشکلات بسیاری در یادگیری دارند و رژیم غذایی حاوی چربی بالا می تواند باعث مشکلات سد خونی مغز شود.

مواد غذایی مضر برای مغز

ماهی دارای مقدار بالای جیوه

بافت حیوانات بخصوص ماهی ها می تواند مدت زمان طولانی جیوه را در خود ذخیره نماید. جیوه یک آلاینده سنگین و سمی قوی است و در ماهی و خصوصا گونه وحشی آن یافت می شود. اثرات سمی جیوه می تواند باعث اختلال در سیستم عصبی مرکزی و انتقال دهنده های عصبی گردد. همچنین جیوه نوروکسین ها را تحریک می نماید و باعث آسیب مغزی می شود.
به طور کلی ماهی ها اغلب بدون جیوه هستند. محیط و منطقه ای که ماهی در آن پرورش می یابد نقش مهمی در ذخیره جیوه در بدن ماهی دارد و برای آگاهی از این موضوع باید از اداره شیلات منطقه پرس و جو نمود.

شکر مصنوعی یا آسپارتام

آسپارتام در محصولات بدون قند استفاده می شود و از جمله مواد غذایی مضر برای مغز می باشد. این ماده از فنیل آلانین و اسید آسپارتیک تشکیل شده است. فنیل آلانین با عبور از سد خونی مغز می تواند تولید فرارسان های عصبی را مختل سازد. آسپارتام نیز استرس زای شیمیایی است و می تواند باعث استرس اکسیداتیو مغز کردد. مطالعات نشان داده اند مصرف بیش از حد این ماده بر خلق و خو، احساسات فردی و بخش یادگیری مغز اثرگذار است. آسپارتام می تواند شیرین کننده سالمی محسوب شود اگر به اندازه مجاز استفاده گردد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • تاثیر موسیقی بر مغز
  • آیا تومور مغزی بیماری کشنده ای است؟
  • آیا فلج مغزی قابل درمان است؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]