با ۸ خاصیت مهم ماش برای سلامتی آشنا شوید

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
دانه ماش یا مانگ دانه کوچک سبز رنگ و از خانواده عدس و نخودفرنگی می باشد. ماش خواص بسیاری برای بدن دارد و سرشار از مواد بسیار مفید مغذی است. استفاده از ماش در رژیم غذایی نقش مهمی درکاهش کلسترول، جلوگیری از انواع دیابت و بسیاری موارد دیگر دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
ارزش غذایی ماش یک فنجان معادل ۲۰۲ گرم ماش آب پز، حاوی ۲۱۲ کالری و مواد مغذی زیر است:
چربی: ۰/۸ گرم پروتئین: ۱۴/۲ گرم کربوهیدرات: ۳۸/۷ گرم فیبر: ۱۵/۴ گرم اسید فولیک یا ویتامین (B9): ۸۰ درصد از نیاز روزانه ویتامین (B1): ۲۲ درصد از نیاز روزانه ویتامین‌های (B2, B3, B5, B6): درصد کمی از نیاز روزانه منگنز: ۳۰ درصد از نیاز روزانه منیزیم: ۲۴ درصد از نیاز روزانه فسفر: ۲۰ درصد از نیاز روزانه پتاسیم: ۱۵ درصد از نیاز روزانه زینک: ۱۱ درصد از نیاز روزانه سلنیوم: درصد کمی از نیاز روزانه آهن: ۱۶ درصد از نیاز روزانه مس: ۱۶ درصد از نیاز روزانه همچنین ماش سرشار از آمینو اسیدهای ضروری همانند فنیل‌آلانین، لوسین، ایزولوسین، والین، لیزین، آرژینین و … می باشد.

خواص ماش برای بدن با توجه به ارزش غذایی ماش می ت..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

دانه ماش یا مانگ دانه کوچک سبز رنگ و از خانواده عدس و نخودفرنگی می باشد. ماش خواص بسیاری برای بدن دارد و سرشار از مواد بسیار مفید مغذی است. استفاده از ماش در رژیم غذایی نقش مهمی درکاهش کلسترول، جلوگیری از انواع دیابت و بسیاری موارد دیگر دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

ارزش غذایی ماش

یک فنجان معادل ۲۰۲ گرم ماش آب پز، حاوی ۲۱۲ کالری و مواد مغذی زیر است:

  • چربی: ۰/۸ گرم
  • پروتئین: ۱۴/۲ گرم
  • کربوهیدرات: ۳۸/۷ گرم
  • فیبر: ۱۵/۴ گرم
  • اسید فولیک یا ویتامین (B9): ۸۰ درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین (B1): ۲۲ درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین‌های (B2, B3, B5, B6): درصد کمی از نیاز روزانه
  • منگنز: ۳۰ درصد از نیاز روزانه
  • منیزیم: ۲۴ درصد از نیاز روزانه
  • فسفر: ۲۰ درصد از نیاز روزانه
  • پتاسیم: ۱۵ درصد از نیاز روزانه
  • زینک: ۱۱ درصد از نیاز روزانه
  • سلنیوم: درصد کمی از نیاز روزانه
  • آهن: ۱۶ درصد از نیاز روزانه
  • مس: ۱۶ درصد از نیاز روزانه

همچنین ماش سرشار از آمینو اسیدهای ضروری همانند فنیل‌آلانین، لوسین، ایزولوسین، والین، لیزین، آرژینین و … می باشد.

ماش

خواص ماش برای بدن

با توجه به ارزش غذایی ماش می توان حدس زد که این ماده غذایی چه تاثیرات مهمی بر روی ارگان ها و تامین سلامتی آنها دارد. در ادامه با این تاثیرات بیشتر آشنا خواهیم شد:

کاهش دهنده کلسترول بد (LDL) در خون

زمانیکه سطح کلسترول بد در بدن افزایش یابد درصد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی نیز بالا می رود. ماش دارای ترکیباتی است که می تواند این کلسترول را کاهش دهد. به طور مثال آنتی اکسیدان های ماش در کاهش کلسترول بد موثرند و جلوی واکنش های زنجیره ای بین عناصر تشکیل دهنده کلسترول بد و رادیکال های آزاد را می گیرند.

خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد

ماش سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی همانند اسیدهای فنولیک، زردینه‌ها، کافئیک اسید، سینامیک اسید و… است. آنتی اکسیدان ها از تاثیر مخرب رادیکال های آزاد بر روی بدن که می تواند منجر به مشکلاتی نظیر التهاب مزمن، دیابت، سرطان، بیماری های قلبی و برخی بیماری های دیگر گردد، جلوگیری می کنند. مطالعات درون گشتگاهی نشان از اثر آنتی اکسیدان های ماش بر جلوگیری از تاثیر رادیکال های آزاد بر روی تکثیر سلول های سرطانی در ریه و معده داده اند. هر چند برای تایید این تاثیرات در انسان ها به آزمایشات بیشتری نیاز است.

کاهش دهنده فشار خون است

ماش حاوی پتاسیم، منیزیم و فیبر می باشد و این مواد درکاهش فشار خون بسیار موثرند. در نتیجه ۸ پژوهش مشخص شد مصرف حبوبات مانند ماش می تواند فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون و افراد سالم کاهش دهد.

به کاهش وزن کمک می کند

فیبر و پروتئین موجود در ماش می توانند در کاهش وزن موثر باشند. این دو ماده از ترشح هورمون هایی نظیر گرلین که باعث احساس گرسنگی می شود جلوگیری می کنند. همچنین این دو ماده باعث افزایش ترشح هورمون های سیری می شوند.

برای سلامت دستگاه گوارش مفید است

از آنجا که ماش حاوی فیبر بالایی است می تواند برای دستگاه گوارش مفید باشد. فیبر ماش نوعی فیبر محلول به نام پکتین است که باعث افزایش سرعت حرکت غذا در روده می شود و به تنظیم عملکرد روده یاری می رساند. ماش حاوی نشاسته مقاوم نیز می باشد و این ماده تاثیری همانند فیبر دارد. فیبر و نشاسته مقاوم در تغذیه باکتری های مفید روده موثر هستند. تغذیه باکتری ها باعث می شود آنها نشاسته مقاوم را هضم کنند و آن را به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه همانند بوتریک اسید تبدیل نمایند. بررسی ها نشان می دهند این ماده برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید می باشد.

ماش

کاهش دهنده قند خون است

ترکیب ماش خصوصا وجود فیبر و پروتئین می تواند به بدن در پایین نگه داشتن قند خون یاری رساند. همچنین مطالعات بر روی حیوانات نشان داده آنتی اکسیدان های موجود در ماش نظیر ویتکسین و ایزوویتکسین در کاهش قند خون موثرند و باعث می شوند تاثیرات انسولین در بدن بیشتر شود.

به سلامت بارداری یاری می رساند

زنان باردار باید به میزان کافی اسید فولیک دریافت کنند و کمبود این ماده می تواند باعث ایجاد اختلالات مادرزادی در جنین شود. یک فنجان ماش پخته که معادل ۲۰۲ گرم باشد حاوی۸۰ درصد نیاز روزانه ما به اسید فولیک است. پس زنان باردار می توانند با استفاده از این ماده اسید فولیک بدن خود را به خوبی تامین نمایند. همچنین این ماده غذایی حاوی فیبر، پروتئین و آهن است که برای زنان باردار لازم می باشند.

از گرما زدگی جلوگیری می کند

این باور در میان بسیاری خصوصا کشورهای آسیایی وجود دارد که ماش دارای خواص ضد التهابی است و می تواند در جلوگیری از گرمازدگی، تب شدید و تشنگی زیاد موثر باشد. به همین دلیل از این ماده در تابستان و در کشورهای آسیایی بسیار استفاده می شود. همانطور که اشاره شد این یک باور است و برای تایید آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

ماش

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • ۱۲ ماده غذایی مضر برای تری گلیسیرید
  • آیا از خواص آب سیب زمینی با خبرید؟
  • دانه اسپند و خواص آن برای سلامتی

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]