برای برگشت حس بویایی بعد از کرونا چی خوبه؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
بسیاری از افراد که به بیماری COVID-19 مبتلا شده اند پس از ابتلا، حس بویایی خود را تا مدتی از دست داده اند. این مشکل در میان بیماران بسیاری شایع بوده و مشکلی دردسرساز برایشان گشته است. علت بروز چنین مشکلی حمله ویروس های این بیماری به پشت بینی می باشد. گاهی برخی افراد همراه با از دست دادن حس بویایی، حس چشایی خود را نیز از دست داده اند. این مشکل جزو علائم اولیه این بیماری است و می تواند نشان دهد شخص به COVID-19 مبتلا شده است.
شما می توانید جهت خرید مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
آیا از دست دادن حس بویایی شایع است؟ آمار دقیقی از افراد مبتلا به این مشکل در دست نیست اما می توان ادعا کرد یکی از علائم رایج این بیماری از دست دادن حس بویایی می باشد.
آیا شخص بویایی خود را برای همیشه از دست می دهد؟ در بیشتر موارد حس بویایی افراد پس از گذشت یک دوره نسبتا کوتاه باز می گردد. اما طبق تحقیقات از هر ۵ نفر یک نفر اذعان دارد که ۸ هفته پس از ابتلا به این بیماری همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می کند. به طور کلی می توان گفت افراد با ای..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

بسیاری از افراد که به بیماری COVID-19 مبتلا شده اند پس از ابتلا، حس بویایی خود را تا مدتی از دست داده اند. این مشکل در میان بیماران بسیاری شایع بوده و مشکلی دردسرساز برایشان گشته است. علت بروز چنین مشکلی حمله ویروس های این بیماری به پشت بینی می باشد. گاهی برخی افراد همراه با از دست دادن حس بویایی، حس چشایی خود را نیز از دست داده اند. این مشکل جزو علائم اولیه این بیماری است و می تواند نشان دهد شخص به COVID-19 مبتلا شده است.

تقویت سیستم ایمنیشما می توانید جهت خرید مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

آیا از دست دادن حس بویایی شایع است؟

آمار دقیقی از افراد مبتلا به این مشکل در دست نیست اما می توان ادعا کرد یکی از علائم رایج این بیماری از دست دادن حس بویایی می باشد.

آیا شخص بویایی خود را برای همیشه از دست می دهد؟

در بیشتر موارد حس بویایی افراد پس از گذشت یک دوره نسبتا کوتاه باز می گردد. اما طبق تحقیقات از هر ۵ نفر یک نفر اذعان دارد که ۸ هفته پس از ابتلا به این بیماری همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می کند. به طور کلی می توان گفت افراد با این عارضه به طور کلی حس بویایی خود را از دست نمی دهند بلکه برای برخی افراد زمان بیشتری برای بازگشت حس بویایی نیاز است.
خوشبختانه نورون های حس بویایی قادر به رشد دوباره هستند و می توان حس بویایی را دوباره بدست آورد. هر چند این بازیابی بویایی ممکن است با اختلال روبرو باشد. یکی از این مشکلات اختلال در تشخیص بو است. در فرآیند بازسازی نورون ها برخی بوها ممکن است نامطلوب استشمام شوند. بسیاری از افراد از بوهایی همانند فاضلاب یا زباله، گازوئیل، بوی جوراب، گوشت یا تخم مرغ فاسد، بوی دود و سرکه گزارش کرده اند.

کرونا چگونه روی بویایی تاثیر می گذارد؟

متخصصان عقیده دارند که ویروس کرونا نه با آلوده کردن مستقیم نورون ها بلکه با تاثیری که در عملکرد سلول های پشتیبان می گذارد باعث بروز این مشکل می شود. سلول های بینی در حفره بالایی بینی وجود دارند و بسیار آسیب پذیر در برابر COVID-19 می باشند. همچنین محققان اذعان دارند در برخی افراد از دست دادن حس بویایی به دلیل یک واکنش التهابی در داخل بدن می باشد که اعصاب بویایی را تحت تاثیر قرار می دهد و حس بویایی او را تا مدتی از بین می برد.

تست شناسایی سریع آنتی بادی بعد از واکسن کرونا روژان آزماتست شناسایی سریع آنتی بادی بعد از واکسن کرونا روژان آزما را از داروخانه آنلاین تهیه نمایید.

چگونه می توان به بازیابی حس بویایی سرعت بخشید؟

به طور کلی می توان گفت با کمی صبر این مشکل به خودی خود حل می شود. اما اگر فرد از این وضعیت ناراضی است می تواند با اقداماتی به این بهبود سرعت بخشد.

فیزیوتراپی بینی یا انجام تمرین با ۴ بوی خاص

در این روش توصیه می شود فرد چهار چیز با بوی مشخص و قابل شناسایی را دو بار در روز و چند ماه بو کند. موادی مانند سیر، قهوه، نعناع و پرتقال توصیه می شود. با این تمرین به بازآموزی مسیرهای بویایی مغز کمک می شود تا توان خود را برای تشخیص بوها بدست آورد. می توان در این روش از مواد و عطرهای دیگر نیز استفاده کرد. سعی کنید از موادی استفاده کنید که بوی آنها در شما حس خوبی ایجاد می کند و خاطرات خوشی را برای شما تداعی می سازد.

استفاده از قطره بینی

برخی پزشکان اسپری های استروئیدی یا محلول های شستشوی بینی را برای برگشت بویایی تجویز می کنند. این داروها کمک می کنند تا التهاب در بینی کاهش یابد و حس بویایی سریع تر باز گردد.

بخور دادن

استفاده از بخور گیاهانی مانند بابونه، ناخنک و مرزنجوش می تواند عصب های بویایی و مجاری تنفسی را تحریک کند و به بازگشت بویایی کمک نماید.

ماسک KN95 5 لایه hengerxiشما می توانید جهت خرید ماسک KN95 5 لایه hengerxi از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

استفاده از برخی ویتامین ها و املاح معدنی

توصیه می شود در این دوران زیر نظر پزشک از قطره ویتامین A یا مکمل آن استفاده شود. این ویتامین نقش موثری در ترمیم بافت های آسیب دیده بینی دارد. ویتامین های گروه B نیز می تواند در تقویت و بهبود حس بویایی بسیار موثر باشد. زینک نیز ماده ای است که در عملکرد حس بویایی و چشایی بسیار موثر است. استفاده از این ماده نیز می تواند در برگشت حس بویایی و چشایی تاثیرگذار باشد.

سخن پایانی

از دست دادن حس بویایی شاید برای بسیاری ناخوشایند باشد اما با کمی زمان این مشکل برطرف می گردد. با اقدامات معرفی شده می توان به بهبود این مشکل سرعت بخشید. قابل توجه است که برخی از این روش ها باید زیر نظر پزشک باشد و نباید به طور خودسرانه انجام گردد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • تاثیر واکسن کرونا بر عادت ماهانه
  • آیا کرونا باعث بروز کهیر می شود؟
  • شناخت تفاوت سرماخوردگی و کرونا، آلرژی و کرونا و آنفولانزا و کرونا!

مجله سلامت داروخانه آنلاین محصولات زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • ۳D ماسک KF94 چهار لایه بسته بندی ۲۵ عددی
  • قرص جوشان ویتامین سی های هلث
  • قرص ویتامین D3 1000 هلث اید

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۱ میانگین: ۵]