تاثیر لتروزول بر درمان سرطان!

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
لتروزول دارویی است که برای درمان سرطان سینه استفاده می شود. همچنین می تواند به جلوگیری از عود سرطان سینه کمک کند. این دارو عمدتاً برای زنانی که در دوران یائسگی بوده و دارای نوعی سرطان به نام سرطان سینه وابسته به هورمون هستند، تجویز می شود.
اکثر افرادی که از لتروزول استفاده می کنند، برای درمان سرطان سینه خود ابتدا جراحی، رادیوتراپی یا گاهی شیمی درمانی انجام داده اند. لتروزول به صورت قرص عرضه می شود. فقط با نسخه در دسترس است. گاهی اوقات می توان از لتروزول برای شرایط زیر نیز استفاده کرد:
برای پیشگیری از سرطان سینه و یائسگی برای درمان سرطان سینه در مردان و زنان جوان تر اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، به عنوان یک درمان باروری چرا لتروزول تجویز می شود؟ لتروزول برای درمان سرطان پستان اولیه در زنانی که یائسگی (تغییر زندگی، پایان دوره قاعدگی ماهانه) را تجربه کرده‌اند و درمان‌های دیگری مانند پرتودرمانی یا جراحی برای برداشتن تومور داشته‌اند، استفاده می‌شود. همچنین برای درمان سرطان پستان اولیه در زنانی که یائسگی را تجربه کرده‌اند و قبلاً با دارویی به نام تاموکسیفن (N..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

لتروزول دارویی است که برای درمان سرطان سینه استفاده می شود. همچنین می تواند به جلوگیری از عود سرطان سینه کمک کند. این دارو عمدتاً برای زنانی که در دوران یائسگی بوده و دارای نوعی سرطان به نام سرطان سینه وابسته به هورمون هستند، تجویز می شود.

اکثر افرادی که از لتروزول استفاده می کنند، برای درمان سرطان سینه خود ابتدا جراحی، رادیوتراپی یا گاهی شیمی درمانی انجام داده اند. لتروزول به صورت قرص عرضه می شود. فقط با نسخه در دسترس است. گاهی اوقات می توان از لتروزول برای شرایط زیر نیز استفاده کرد:

  • برای پیشگیری از سرطان سینه و یائسگی
  • برای درمان سرطان سینه در مردان و زنان جوان تر
  • اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، به عنوان یک درمان باروری

چرا لتروزول تجویز می شود؟

لتروزول برای درمان سرطان پستان اولیه در زنانی که یائسگی (تغییر زندگی، پایان دوره قاعدگی ماهانه) را تجربه کرده‌اند و درمان‌های دیگری مانند پرتودرمانی یا جراحی برای برداشتن تومور داشته‌اند، استفاده می‌شود. همچنین برای درمان سرطان پستان اولیه در زنانی که یائسگی را تجربه کرده‌اند و قبلاً با دارویی به نام تاموکسیفن (Nolvadex) به مدت ۵ سال درمان شده‌اند، استفاده می‌شود.

این دارو همچنین در زنانی که یائسگی را تجربه کرده اند به عنوان اولین درمان سرطان سینه که در سینه یا سایر نواحی بدن گسترش یافته است یا در زنانی که سرطان سینه آنها در حین مصرف تاموکسیفن بدتر شده است استفاده می شود. لتروزول در دسته ای از داروها به نام مهارکننده های آروماتاز غیر استروئیدی قرار دارد. با کاهش میزان استروژن تولید شده توسط بدن عمل می کند. این می تواند رشد برخی از انواع سلول های سرطان سینه را که برای رشد به استروژن نیاز دارند، کند یا متوقف کند.

فواید مصرف لتروزول چیست؟

این دارو به جلوگیری از عود سرطان سینه شما کمک می کند. با مصرف این دارو به مدت ۵ سال (یا گاهی تا ۱۰ سال)، شانس بیشتری برای زنده ماندن، ۱۵ سال پس از اولین تشخیص سرطان پستان دارید. متخصص شما می تواند مزایا و خطرات مصرف لتروزول را توضیح دهد. آنها همچنین می توانند محاسبه کنند که این دارو چقدر برای شما مفید است.

این کار با مقایسه جزئیات شما با اطلاعات بیش از ۲۰۰۰۰ نفر دیگر که درمان سرطان سینه را انجام داده اند انجام می شود. فواید دقیق و اینکه چقدر احتمال دارد برای شما موثر باشد به ترکیبی از چیزهای مختلف بستگی دارد. این برای هر فرد متفاوت است و شامل عواملی مانند سن شما، زمانی که سرطان سینه تشخیص داده شد، نحوه پیدایش آن و اینکه آیا شیمی درمانی کرده اید یا خیر، می شود.

چه کسانی نمی توانند لتروزول مصرف کنند

لتروزول را فقط بزرگسالان (۱۸ سال و بالاتر) می توانند مصرف کنند. این دارو برای برخی افراد مناسب نیست. قبل از شروع مصرف این دارو اگر شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • در گذشته به این دارو یا هر داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته باشید
  • هنوز پریود هستید
  • باردار هستید،
  • در تلاش برای باردار شدن یا شیردهی هستید
  • بیماری جدی کلیوی یا کبدی دارید
  • به شما گفته شده است که پوکی استخوان دارید

لتروزول

حین مصرف لتروزول چه اقدامات احتیاطی خاصی را باید رعایت کنم؟

اگر به این دارو، هر داروی دیگر یا هر یک از ترکیبات موجود در قرص لتروزول حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. از داروساز خود لیستی از مواد تشکیل دهنده را بخواهید. به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای دیگری با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید.

هر یک از موارد زیر را حتماً ذکر کنید:

  • داروهایی که حاوی استروژن هستند مانند درمان جایگزینی هورمونی (HRT) و داروهای ضد بارداری هورمونی (قرص‌های ضد بارداری، چسب‌ها، حلقه‌ها و تزریق‌ها).
  • رالوکسیفن (Evista)؛ و تاموکسیفن (Nolvadex).
  • اگر کلسترول بالا، پوکی استخوان (شرایطی که در آن استخوان ها شکننده هستند و به راحتی می شکنند) یا بیماری کبدی دارید،

به پزشک خود اطلاع دهید. باید بدانید که لتروزول را فقط زنانی باید مصرف کنند که یائسگی را تجربه کرده اند یا نمی توانند باردار شوند. با این حال، اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، باید قبل از شروع مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهید. لتروزول ممکن است به جنین آسیب برساند. باید بدانید که این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما تأثیر می گذارد، رانندگی نکنید یا ماشین آلات کار نکنید.

نحوه و زمان مصرف لتروزول

لتروزول به صورت قرص ۲٫۵ میلی گرمی عرضه می شود. دوز معمول ۱ قرص است که یک بار در روز مصرف می شود. سعی کنید لتروزول خود را هر روز در زمان مشخصی مصرف کنید. شما می توانید زمانی را انتخاب کنید که متناسب با برنامه روزمره شما باشد. این کار باعث می شود مصرف دارو را به خاطر بسپارید. قرص را به طور کامل با یک نوشیدنی آب ببلعید. آن را له نکنید و نجوید. می توانید این دارو را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

عوارض جانبی لتروزول

مانند همه داروها، لتروزول می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، اگرچه همه افراد دچار آن نمی شوند. عوارض جانبی رایج این عوارض جانبی شایع در بیش از ۱ نفر از هر ۱۰۰ نفر رخ می دهد. علائم یائسگی معمولاً در چند ماه اول مصرف این دارو بهبود می یابد. اگر این عوارض شما را آزار می دهد یا از بین نمی رود، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید:

  • گرگرفتگی و تعریق
  • خشکی یا خارش واژن،
  • خونریزی از واژن شما
  • مشکل در خوابیدن
  • احساس خستگی بسیار
  • از دست دادن اشتها
  • درد خفیف در عضلات و استخوان های شما
  • بی حس شدن یا سوزن سوزن شدن دست ها
  • تغییرات در پوست شما، از جمله بثورات خفیف ریزش مو
  • خلق و خوی ضعیف یا افسردگی

لتروزول همچنین ممکن است بر فشار خون، کلسترول و تراکم استخوان شما تأثیر بگذارد. پزشک شما این موضوع را به دقت بررسی می کند و در صورت نیاز می تواند درمان اضافی را توصیه کند.

بارداری و شیردهی

مصرف این دارو در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی شود. این به این دلیل است که می تواند به کودک شما آسیب برساند. اگر احتمال بارداری وجود دارد، فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

احتیاط با سایر داروها

داروهای بسیار کمی وجود دارند که با عملکرد لتروزول در بدن تداخل داشته باشند. با این حال، هیچ دارویی مانند درمان جایگزین هورمونی که علائم یائسگی را تسکین می دهد، مصرف نکنید. اینها ممکن است حاوی موادی شبیه به هورمون استروژن باشند و می توانند عملکرد لتروزول را به همان خوبی که باید در درمان سرطان شما متوقف کنند.

مخلوط کردن لتروزول با داروهای گیاهی و مکمل ها، در حین مصرف این دارو از هیچ داروی گیاهی یا مکملی برای علائم یائسگی استفاده نکنید. اینها می توانند عملکرد لتروزول را آنطور که باید متوقف کنند. اطلاعات بسیار کمی در مورد مصرف سایر داروهای گیاهی و مکمل ها همراه با این دارو وجود دارد.

لتروزول

عملکرد لتروزول بر بدن چگونه است؟

لتروزول متعلق به گروهی از داروها به نام مهارکننده های آروماتاز است. داروهای مهارکننده آروماتاز برای درمان انواع خاصی از سرطان سینه استفاده می شود، جایی که سلول های سرطانی برای رشد به استروژن (هورمون) نیاز دارند. پس از یائسگی تخمدان های شما تولید استروژن را متوقف می کنند.

در عوض بدن شما استروژن را از آنزیمی به نام آروماتاز می سازد. مهارکننده های آروماتاز میزان آروماتاز را در بدن کاهش می دهند و این به نوبه خود تولید استروژن را در بدن شما متوقف می کند. این به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی کمک می کند، زیرا آنها دیگر چیزی برای تغذیه ندارند.

چقدر طول می کشد تا لتروزول تاثیر بگذارد؟

لتروزول بلافاصله شروع به کاهش میزان استروژن در بدن شما می کند. با این حال، چندین هفته یا چند ماه طول می کشد تا دارو به طور کامل عمل کند. در این مدت احتمالاً علائم یائسگی را خواهید داشت زیرا بدن شما به استروژن کمتر عادت می کند. این علائم به تدریج با سازگاری بدن شما با دارو بهبود می یابند.

چه مدت باید از لتروزول مصرف کنم؟

اکثر افرادی که از این دارو استفاده می کنند، برای درمان سرطان سینه خود ابتدا جراحی، رادیوتراپی یا گاهی شیمی درمانی انجام داده اند. در این مورد، جراحی، رادیوتراپی یا شیمی درمانی اولین درمان (“اصلی”) و لتروزول یک درمان اضافی (“کمکی”) است. درمان کمکی به جلوگیری از عود سرطان کمک می کند. اکثر افراد به مدت ۵ سال درمان کمکی خواهند داشت.

با این حال، گاهی اوقات پزشک توصیه می کند که آن را برای مدت طولانی تری ادامه دهید. در این مدت ممکن است فقط لتروزول یا تاموکسیفن (دارویی که می تواند برای درمان سرطان سینه نیز استفاده شود) برای چند سال و سپس این دارو برای مدت باقیمانده به شما داده شود. لتروزول گاهی اوقات برای درمان سرطان در صورت عدم انجام عمل جراحی یا برای کوچک کردن سرطان قبل از عمل جراحی اگر نمی توانید شیمی درمانی کنید استفاده می شود. در این صورت متخصص به شما خواهد گفت که چه مدت دارو را مصرف کنید.

آیا می توانم مصرف لتروزول را قطع کنم؟

بدون مشورت با پزشک خود، مصرف لتروزول را قطع نکنید. اگر به هر دلیلی می‌خواهید مصرف آن را متوقف کنید، پزشک شما می‌تواند در مورد راه‌های جایگزین برای درمان سرطان سینه یا جلوگیری از عود آن صحبت کند. گاهی اوقات به افراد استراحت کوتاهی از این دارو داده می شود. اگر عوارض جانبی مانند درد مفاصل دارید، این می تواند کمک کند. با این حال، فقط در صورتی از داروی خود فاصله بگیرید که ابتدا با متخصص خود صحبت کرده باشید و او با آن موافقت کند.

داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • تعریف ناباروری و آشنایی با عوامل آن
  • چگونه به تقویت اسپرم کمک کنیم؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]