تاثیر کم کاری تیروئید بر عملکرد دستگاه گوارش

به طور خلاصه، کم کاری تیروئید حرکت غذا از طریق معده و روده را کند می کند. کندی هضم می تواند منجر به علائمی مانند سوزش سر دل، یبوست و نفخ شود و باعث می شود تمایل شما به مصرف قرص دستگاه گوارش بیشتر شود.
غده تیروئید متابولیسم بدن شما را کنترل می کند. برای تحریک تیروئید، غده هیپوفیز شما هورمونی به نام هورمون محرک تیروئید (TSH) ترشح می کند. تیروئید شما سپس دو هورمون T3 و T4 ترشح می کند. این هورمون ها متابولیسم شما را کنترل می کنند. در کم کاری تیروئید، تیروئید شما به اندازه کافی از این هورمون ها را تولید نمی کند. این همچنین به عنوان تیروئید کم کار شناخته می شود.
آیا می دانستید تیروئید با گوارش شما ارتباط دارد؟ هنگامی که غده تیروئید تعادل نداشته باشد، می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و موارد دیگر شود. این مقاله چگونگی تأثیر تیروئید بر گوارش را بررسی خواهد کرد.
انواع کم کاری تیروئید سه نوع کم کاری تیروئید وجود دارد: اولیه، ثانویه و سوم. در کم کاری تیروئید اولیه، تیروئید شما به درستی تحریک می شود. با این حال، قادر به تولید هورمون های تیروئید..

به طور خلاصه، کم کاری تیروئید حرکت غذا از طریق معده و روده را کند می کند. کندی هضم می تواند منجر به علائمی مانند سوزش سر دل، یبوست و نفخ شود و باعث می شود تمایل شما به مصرف قرص دستگاه گوارش بیشتر شود.

غده تیروئید متابولیسم بدن شما را کنترل می کند. برای تحریک تیروئید، غده هیپوفیز شما هورمونی به نام هورمون محرک تیروئید (TSH) ترشح می کند. تیروئید شما سپس دو هورمون T3 و T4 ترشح می کند. این هورمون ها متابولیسم شما را کنترل می کنند. در کم کاری تیروئید، تیروئید شما به اندازه کافی از این هورمون ها را تولید نمی کند. این همچنین به عنوان تیروئید کم کار شناخته می شود.

آیا می دانستید تیروئید با گوارش شما ارتباط دارد؟ هنگامی که غده تیروئید تعادل نداشته باشد، می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و موارد دیگر شود. این مقاله چگونگی تأثیر تیروئید بر گوارش را بررسی خواهد کرد.

انواع کم کاری تیروئید

سه نوع کم کاری تیروئید وجود دارد: اولیه، ثانویه و سوم. در کم کاری تیروئید اولیه، تیروئید شما به درستی تحریک می شود. با این حال، قادر به تولید هورمون های تیروئید کافی برای عملکرد صحیح بدن شما نیست. این بدان معنی است که تیروئید شما خود منبع مشکل است. در کم کاری تیروئید ثانویه، غده هیپوفیز تیروئید شما را برای تولید هورمون کافی تحریک نمی کند. به عبارت دیگر، مشکل از تیروئید شما نیست. همین امر در مورد کم کاری تیروئید سوم نیز صادق است.

قرص دستگاه گوارششما می توانید جهت خرید قرص دستگاه گوارش به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

اثرات کم کاری تیروئید بر بدن

تیروئید غده پروانه ای شکل در گردن شماست. این غده هورمون هایی تولید می کند که مصرف انرژی بدن شما را به همراه بسیاری از عملکردهای مهم دیگر تنظیم می کند. کم کاری تیروئید زمانی است که تیروئید کم کار باشد. هنگامی که تولید هورمون تیروئید کاهش می یابد، فرآیندهای بدن شما کند می شود و تغییر می کند. کم کاری تیروئید می تواند بر سیستم های مختلف بدن شما تأثیر بگذارد.

دستگاه گوارش

کم کاری تیروئید حرکت غذا از طریق معده و روده را کند می کند. کندی هضم می تواند منجر به علائمی مانند سوزش سر دل، یبوست و نفخ شود.

عملکرد تیروئید و مشکلات گوارشی

غده تیروئید مسئول ساخت و توزیع هورمون های تیروئید است که متابولیسم را تنظیم می کند و به بدن در استفاده از انرژی کمک می کند. هنگامی که غده تیروئید به درستی کار نمی کند، می تواند باعث ایجاد طیف گسترده ای از مشکلات از جمله مشکلات گوارشی شود. بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات مزمن گوارشی نمی توانند تسکین پیدا کنند، زیرا آنها یک بیماری تیروئید تشخیص داده نشده دارند.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید می تواند فعالیت روده شما را تسریع کند و منجر به اسهال یا مدفوع شل شود. افراد مبتلا به پرکاری تیروئید اغلب شکایت دارند که مدفوع آنها مکرر است و حتی پس از ۸ ساعت خوابیدن در هر شب احساس آرامش نمی کنند. در واقع پرکاری تیروئید یا ترشح هورمون تیروئید بیش از حد در بدن باعث تسریع عملکردهای بدن می شود. علائم شایع پرکاری تیروئید عبارتند از:

  • ضربان قلب
  • عصبی بودن
  • لرزش دست
  • اضطراب
  • مشکل در خوابیدن
  • بزرگ شدن گردن

علائم گوارشی تیروئید پرکار می تواند شامل اشکال در بلع، استفراغ، اسهال، عدم تحمل لاکتوز، مشکلات کبدی، عفونت باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری و کاهش وزن باشد.

دستگاه گوارش

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید حرکات روده شما را کند می کند که در برخی موارد ممکن است باعث یبوست شود. اگر متوجه افزایش وزن، یبوست، کم آبی پوست و موهای شکننده شدید، احتمالاً دچار کم کاری تیروئید هستید. کم کاری تیروئید یا ترشح هورمون تیروئید بسیار کم در بدن می تواند باعث کند شدن فرآیندهای بدن شود. این شرایط ممکن است باعث علائمی مانند: خستگی، خشکی پوست، افسردگی، یبوست، فراموشی و افزایش وزن شود.

علائم گوارشی تیروئید کم کار می تواند شامل سوء هاضمه (درد قفسه سینه)، اسید معده پایین، جذب ضعیف، یبوست، سنگ کیسه صفرا، کم خونی و رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک باشد. بنابراین اگر یک غده تیروئید کم‌کاری تیروئید دارید که هورمون‌های تیروئیدی تولید نمی‌کند، به این معناست که تیروئید نمی‌تواند کار خود را در تبدیل گلوکز به انرژی و اسیدهای آمینه به پروتئین انجام دهد.

غده تیروئید می تواند تأثیر قابل توجهی بر سیستم گوارشی داشته باشد. یک تصور غلط رایج این است که رژیم غذایی باعث مشکلات گوارشی مزمن و تغییرات وزن می شود، اما این ممکن است یک ساده سازی بیش از حد باشد. شرایط تیروئید و علائم ناشی از آن اغلب پیچیده هستند و نیاز به درمان مداوم توسط متخصص غدد دارند.

از آنجایی که تیروئید کم کار یا هورمون تیروئید بسیار کم، متابولیسم بدن شما را کند می کند، می تواند علائم عمومی زیر را منجر شود:

  • خستگی
  • افزایش وزن
  • عدم تحمل سرما
  • تورم دست و پا

کمبود هورمون تیروئید می تواند پوست شما را خشک و رنگ پریده کند. همچنین می تواند بر نحوه کنترل دمای بدن شما تأثیر بگذارد و باعث شود کمتر از حد معمول عرق کنید. موهای شما – از جمله موهای روی پوست سر و در امتداد لبه های بیرونی ابروها – ممکن است نازک شوند. ناخن های شما ممکن است متفاوت به نظر برسند و شکننده شوند.

کم کاری تیروئید می تواند هر قسمت از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد، از مغز گرفته تا پوست. با این حال شرایط در هر کسی متفاوت است. برخی از افراد علائم خفیف دارند در حالی که برخی دیگر علائم شدیدتری دارند. مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک مهم است تا بتوانید این وضعیت و علائم آن را مدیریت کنید و سبک زندگی سالمی داشته باشید.

کم کاری تیروئید اولیه چگونه درمان می شود؟

درمان کم کاری تیروئید شامل مصرف دارو برای جایگزینی هورمون های از دست رفته تیروئید است. پزشک شما معمولاً شما را با دوز کم دارو شروع می کند و به تدریج آن را افزایش می دهد. هدف این است که سطح هورمون های تیروئید شما به محدوده طبیعی برگردد.

تیروئید چگونه کار می کند؟

غده تیروئید چگونه هورمون تیروئید را می سازد؟ تیروئید با استفاده از ید در فولیکول های غده تیروئید هورمون تولید می کند. یک واکنش شیمیایی بین اتم های هیدروژن در هورمون های تیروئید و یدید وجود دارد. تیروئید، ید را با اسید آمینه تیروزین ترکیب می کند. این واکنش شیمیایی هورمون تیروئید T4 را از پروتئین تیروگلوبولین می سازد که غده تیروئید آن را در فولیکول های تیروئید ذخیره می کند. ید تیروئید را به هورمون تیروئید T4 تبدیل می کند که هورمون های تیروئیدی را از پروتئین تیروگلوبولین ذخیره شده در غده تیروئید می سازد.

تیروئید چگونه بر روده تأثیر می گذارد؟

هنگامی که غده تیروئید هورمون های زیادی تولید می کند، این سطح بالای هورمون ها می تواند منجر به پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید شود که باعث می شود بدن چندین علامت متناقض را تجربه کند که تعدادی از آنها بر روده تأثیر می گذارد.

کمک به ارتباط بین تیروئید و روده

یکی از راه‌های کمک به بهبود سلامت روده، خلاص شدن از اسیدیته پایین معده (هیپوکلرهیدریا) است. تیروئید برای تجزیه پروتئین غذایی موجود در غذا به اسیدهای آمینه به اسیدیته معده نیاز دارد. تیروئید آنزیم هایی مانند آمیلاز و تریپسینوژن ذخیره شده در دستگاه گوارش را هدف قرار می دهد. تیروئید در تجزیه کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها بدون اسیدیته معده کافی با تولید نکردن هورمون T3 کافی تیروگلوبولین مشکل دارد.

کم کاری تیروئید

ایده های پیشگیرانه برای کمک به تیروئید و روده شما

  1. اگر می خواهید تیروئیدتان بهبود یابد، باید سبزیجات بیشتری بخورید زیرا سبزیجات دارای فیبر زیادی هستند که به عنوان نرم کننده مدفوع عمل می کند و حرکات روده شما را آسان تر می کند.
  2. بیشتر از غذاهای سالم باکتری روده مانند غذاهای تخمیر شده، ماست و موز استفاده کنید.

تحقیقات نشان داده است که افزودن لاکتوباسیل (نوعی پروبیوتیک) به رژیم غذایی روزانه شما ممکن است در برابر بیماری قلبی، بیماری تیروئید و چندین مورد دیگر از سلامت محافظت کند. پتاسیم که برای تیروئید عالی است به تولید هورمون تیروئید T4 تیروگلوبولین کمک می کند که برای تنظیم متابولیسم بدن لازم است.

  1. اگر می خواهید تیروئیدتان مانند جلبک دریایی بهبود یابد، کربوهیدرات های نشاسته ای بیشتری بخورید. که دارای مقدار زیادی نشاسته است که باکتری های خوب روده را تغذیه می کند، گاز سولفید هیدروژن را در دستگاه گوارش شما ایجاد می کند و میکروبیوم سالم روده را ارتقا می دهد.
  2. اگر می‌خواهید تیروئیدتان بهتر شود، دانه‌های کدو تنبل بیشتری بخورید، زیرا دانه‌های کدو تنبل دارای مقدار زیادی منیزیم هستند که برای غده تیروئید عالی است. تیروئید برای تولید هورمون تیروئید تیروگلوبولین به منیزیم نیاز دارد.
  3. اگر می خواهید تیروئیدتان بهبود یابد، آب بیشتری بنوشید، زیرا کمبود هیدراتاسیون باعث کندتر شدن حرکت سیستم گوارشی می شود. باعث می شود غذا به آرامی از روده عبور کند یا اصلا حرکت نکند و منجر به یبوست یا اسهال شود.
  4. اگر می‌خواهید تیروئیدتان بهبود یابد، از ماهی تن پرهیز کنید زیرا جیوه موجود در ماهی تن با سلنیوم که باعث واکنش‌های خودایمنی یا غذای کنسرو شده می‌شود، متصل می‌شود، زیرا پوشش می‌تواند حاوی BPA، یک مختل کننده غدد درون ریز باشد.

در طول زندگی به مصرف داروهای تیروئید خود ادامه خواهید داد. داروی شما جایگزین هورمون های تیروئیدی می شود که تیروئید شما قادر به تولید آنها نیست. این بیماری تیروئید شما را اصلاح نمی کند. این بدان معنی است که اگر مصرف آن را قطع کنید، علائم شما برمی گردد.

برخی از داروها و غذاها می توانند با داروهای شما تداخل داشته باشند. مطمئن شوید که پزشک خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، از جمله داروهای بدون نسخه، مطلع کنید. برخی از ویتامین ها و مکمل ها، به ویژه آنهایی که حاوی آهن و کلسیم هستند، نیز می توانند در درمان شما اختلال ایجاد کنند. شما باید در مورد مکمل هایی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید. همچنین ممکن است لازم باشد از خوردن هر چیزی که از سویا و برخی از غذاهای پر فیبر تهیه شده است خودداری کنید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • سیناکلست و نقش آن بر درمان پرکاری پاراتیروئید
  • تاثیر اختلالات تیروئید بر افسردگی
  • اسکن هسته ای تیروئید چیست؟ (تشخیص، ارزیابی و درمان)