تشخیص مکمل اصل از تقلبی!

برای مصرف کننده، تشخیص مکمل اصل از تقلبی کار آسانی نیست. تکنیک‌ها و فناوری‌های مورد استفاده برندها به مهارت‌ها و ابزارهای خاصی برای انجام بازرسی‌های فیزیکی واقعی نیاز دارند. همچنین مکمل اصل به نمونه‌برداری و آزمایش‌های گوناگون برای ارائه گواهی‌های تأیید نیاز دارد.
این کار در مورد استفاده از واترمارک و هولوگرام و همچنین روش‌هایی است که برای مشخص کردن طرح استفاده می‌شود نیز صدق می کند. در بین تشخیص مواد اصل از فیک، تشخیص مکمل اصل، تشخیص دارو، لوازم آرایشی یا مواد غذایی تقلبی دشوارتر است.
مکمل های تقلبی چه هستند و چرا مصرف کنندگان را در معرض خطر قرار می دهند تقریبا اکثر محصولات تقلبی شبیه مکمل های اصل هستند. آن ها با استفاده از کپی لوگوهای برند و علائم تجاری تولید کنندگان معتبر مکمل اصل، مصرف کنندگان را به خرید آن ها ترغیب می کنند. این مکمل های تقلبی اغلب با قیمت پایین و تقریبا کمتر از نصف قیمت مکمل اصل فروخته می شوند. مشکل اصلی مربوط به مواد مورد استفاده و فرآیندهای تولید آن هاست که معمولا غیرقانونی است.
محصولات تقلبی در واقع حاوی مواد اولیه اصلی نیستند و ایمنی آنها توسط هیچ مرجع مجاز..

برای مصرف کننده، تشخیص مکمل اصل از تقلبی کار آسانی نیست. تکنیک‌ها و فناوری‌های مورد استفاده برندها به مهارت‌ها و ابزارهای خاصی برای انجام بازرسی‌های فیزیکی واقعی نیاز دارند. همچنین مکمل اصل به نمونه‌برداری و آزمایش‌های گوناگون برای ارائه گواهی‌های تأیید نیاز دارد.

این کار در مورد استفاده از واترمارک و هولوگرام و همچنین روش‌هایی است که برای مشخص کردن طرح استفاده می‌شود نیز صدق می کند. در بین تشخیص مواد اصل از فیک، تشخیص مکمل اصل، تشخیص دارو، لوازم آرایشی یا مواد غذایی تقلبی دشوارتر است.

مکمل های تقلبی چه هستند و چرا مصرف کنندگان را در معرض خطر قرار می دهند

تقریبا اکثر محصولات تقلبی شبیه مکمل های اصل هستند. آن ها با استفاده از کپی لوگوهای برند و علائم تجاری تولید کنندگان معتبر مکمل اصل، مصرف کنندگان را به خرید آن ها ترغیب می کنند. این مکمل های تقلبی اغلب با قیمت پایین و تقریبا کمتر از نصف قیمت مکمل اصل فروخته می شوند. مشکل اصلی مربوط به مواد مورد استفاده و فرآیندهای تولید آن هاست که معمولا غیرقانونی است.

محصولات تقلبی در واقع حاوی مواد اولیه اصلی نیستند و ایمنی آنها توسط هیچ مرجع مجاز کنترل و تایید نمی شود. افرادی که مسئول تولید و فروش مکمل های تقلبی هستند اهمیتی نمی دهند که چه اتفاقی برای مصرف کنندگان می افتد به همین دلیل مکمل های تقلبی می توانند برای سلامتی بسیار خطرناک باشند.

کراتینشما می توانید جهت خرید مکمل کراتین به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

علائمی که نشان می دهد با یک مکمل تقلبی روبرو هستیم عبارتند از:

  • عدم یافتن مکمل مشابه در وب سایت رسمی سازنده
  • تفاوت در طراحی
  • توضیحات مختلف مکمل (نوع مواد و ابعاد)
  • تفاوت قابل توجهی در قیمت
  • تخفیف های غیر واقعی
  • بسته بندی سست
  • اشتباهات گرامری و املایی
  • وب سایت های جعلی
  • کیفیت پایین محصولات
  • حذفیات و عدم تطابق
  • فونت ها، آرم های معیوب
  • بدون جزئیات تماس

قیمت مکمل نکته بسیار مهمی در هنگام برخورد با مکمل های تقلبی است. به طور خلاصه اگر قیمت ها خیلی خوب به نظر می‌رسند، احتمالاً اقلام معتبری نیستند و بهتر است که شاخص های بیشتری را برای تشخیص مکمل اصل چک کنید.

به گفته بنیانگذار Muscle and Strength India، ” کشور هند در دهه گذشته شاهد افزایش تقاضا برای مکمل ها بوده است.” با این حال، اکثر مردم متوجه نمی شوند که این افزایش فقط برای مکمل های اصلی نیست، بلکه رشد همزمان برای مکمل های تقلبی نیز وجود داشته است.

همچنین مکمل های وارداتی گران هستند، بنابراین مردم تمایل دارند مکمل های ارزان قیمت را بدون بررسی جعلی بودن آن ها خریداری کنند. اکثر مردم تفاوت بین مکمل اصل و مکمل فیک را نمی دانند، که می تواند منجر به مشکلات سلامتی قابل توجهی برای آن ها شود.

بنابراین، دانستن تفاوت بین این دو مکمل برای شناسایی مکمل های تقلبی در بازار ضروری است. ما در این مقاله به همین موضوع خواهیم پرداخت.

برچسب ها را بررسی کنید

ابتدا تحقیقات خود را درباره مکمل اصل انتخابی خود انجام دهید مکمل‌های جعلی دارای فونت‌های نامنظم در بسته‌بندی خود و اشتباهات املایی هستند که نشان‌ها را نادرست و با رنگ‌های اشتباه و حتی برچسب‌های اشتباه قرار داده اند.

به دنبال برچسب USP یا ConsumerLab باشید

یک راه خوب برای اطمینان از کیفیت بالای مکمل‌های بدنسازی و عدم آلوده یا تقلبی به مواد دیگر، خرید مکمل با برچسب‌هایی است که نشان می‌دهد توسط سازمان مستقل و غیرانتفاعی کنوانسیون داروسازی امریکا (USP) آزمایش شده‌اند.

برچسب تغذیه

مکمل‌های تقلبی دارای برخی از مواد تشکیل‌دهنده هستند که در واقع در مکمل‌های اصلی وجود ندارند. اگر موادی اضافی در آن وجود داشته باشد یا اگر ترکیباتی کم شده باشد، مکمل جعلی است.

بررسی بسته بندی

در صورت عدم وجود مهر و موم و بسته بندی نامناسب و بی کیفیت، مکمل تقلبی است. در واقع بسته بندی روی درب مکمل های فیک شل و بی کیفیت است. همچنین بسته بندی روی بطری های تقلبی نامنظم یا شل است. مهر اصلی دارای نام تجاری بر روی آن است. اگر ساده یا سبک باشد نیز یک مکمل تقلبی است.

هولوگرام یا آرم

اکثر برندهای معروف هولوگرام سه بعدی دارند که جعل آن دشوار است. هولوگرام اصلی تامین کننده یا تولید کننده مکمل اصل را از وب سایت آن بررسی کنید. هولوگرام ها/لوگوها نقش مهمی در تشخیص مکمل اصل دارند. معروف‌ترین برندها هولوگرام‌های سه بعدی را انتخاب می‌کنند، که کپی کردن آن سخت است، به خصوص که هدف مکمل‌های تقلبی ایجاد بازار بهتر با قیمت پایین است. فناوری مورد استفاده در تولید هولوگرام سه بعدی بسیار گران است، بنابراین با بررسی دقیق هولوگرام متوجه می‌شویم که مکمل اصل است یا تقلبی. همچنین می توانید لوگو را با لوگوی ارائه شده در وب سایت آن ها مقایسه کنید.

برچسب MRP

مکمل‌هایی که تقلبی نیستند دارای برچسب MRP با هولوگرام اصلی و محکم هستند، در حالی که مکمل‌های تقلبی معمولا برچسب MRP نمادین دارند. یعنی مکمل های تقلبی معمولاً برچسب MRP روی آن چسبانده می شود. این امر تشخیص اصل یا تقلبی بودن مکمل را آسان تر می کند.

تأییدیه مکمل اصل

برخی از شرکت‌ها خدمات آنلاینی را برای تأیید شماره Lot ارائه می‌دهند و در برخی دیگر، می‌توانید با مرکز خدمات مشتریان آن‌ها تماس بگیرید و با خواندن شماره یا بچ نامبر یا بارکد صحت مکمل خود را بررسی کنید، مکمل های تقلبی دارای بارکد نادرست هستند.

طعم، بو، رنگ و قابلیت حل شدن

مکمل‌های تقلبی به سختی در آب حل می‌شوند، یعنی باید تکان‌های شدید در شیکر بدهید تا مخلوط شوند، در حالی که مکمل‌های اصلی به راحتی مخلوط و حل می‌شوند. مکمل های اصلی دارای بافت صاف هستند در حالی که مکمل های تقلبی بافت نامنظمی دارند. همچنین مکمل های تقلبی بوی تند و طعم بدی دارند.

اثرات جانبی مصرف مکمل فیک

مراقب عوارض جانبی مانند آکنه یا ریزش مو باشید، زیرا بروز این عوارض نشان می دهند که مکمل تقلبی است. به طور کلی، اگر مکمل اصل باشد، افراد عوارض جانبی خاصی تجربه نمی کنند.

اگر آکنه روی پشت بدن یا بازوها و ریزش مو دارید، این احتمال وجود دارد که مکملی که مصرف می‌کنید تقلبی باشد. مکمل های اصل برای بهبود توده عضلانی شما، چربی سوزی، افزایش توان بدنی و انرژی شما فرموله شده اند، بنابراین اگر با مصرف مکمل هر یک از این نتایج حاصل نشد در اصل بودن مکمل خود شک کنید!

گینرشما می توانید جهت خرید مکمل گینر به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

چگونه مکمل های تقلبی را شناسایی کنیم؟

نحوه تشخیص مکمل های تقلبی و اصلی

بارکد

بارکد را می توان نشانه ای از اصالت مکمل و چیزی دانست که به عنوان مشتریان عادی می توانیم آن را بررسی کنیم. حتماً از خود می‌پرسید که چگونه می‌توانیم اطلاعات مربوط به مکمل را بررسی کنیم و اینکه آیا مکمل اصلی است؟ خوب، آیا می‌دانستید اکثر گوشی‌ها دارای اسکنر هستند که می‌تواند بارکد/کد QR شما را اسکن کند؟ بنابراین، پس از اسکن بارکد، به یک وب سایت معتبر با تمام جزئیات مکمل منتقل می شوید و متوجه می شوید که آیا مکملی که خریداری می کنید از یک منبع معتبر است یا خیر.

بسته بندی

مهر و موم روی قوطی یا جعبه و قسمت داخلی درب مکمل را بررسی کنید. اکثر شرکت ها نام تجاری خود را روی مهر تایید می کنند، بنابراین این می تواند سرنخ بعدی شما باشد. مهر و موم های دستکاری، آسیب دیده یا حتی بی کیفیت باید فوراً بازگردانده شوند. حتی اگر فروشنده مکمل را پس نپذیرفت، لطفاً آن را مصرف نکنید.

وقتی می گوییم مکمل های تقلبی ارزان هستند، منظورمان این است که کیفیت مکمل بد است و کیفیت بسته بندی و مهر و موم پایین است. اشتباهات بسته بندی می تواند به صورت اشتباهات املایی، فونت غیر استاندارد، اطلاعات اشتباه مواد تشکیل دهنده، لوگوی مختلف و غیره باشد. اگر مشکلی در بسته بندی یافتید، آن را برگردانید یا دور بریزید.

انحلال پذیری

تست آب پودر پروتئین: تاکنون در مورد چگونگی بررسی اصل یا تقلبی بودن مکمل، بدون باز کردن محصول صحبت کرده ایم. اکنون، اگر همه چیز درست به نظر می رسد، اما هنوز شک دارید که مکمل تقلبی باشد، می توانید آزمایش آب انجام دهید. مکمل را در آب حل کنید؛ اگر کاملاً بدون باقی ماندن هیچ گونه اثری حل شود، یک مکمل اصل است. با این حال، اگر مقداری رسوب از خود به جای بگذارد یا بافت زبر و بو یا طعم بدی داشته باشد، ممکن است یک مکمل تقلبی خریداری کرده باشید.

تأیید بچ نامبر

همیشه مکمل ها را از فروشگاه های معتبر یا فروشگاه های آنلاین خریداری کنید زیرا آن ها مکمل های با کیفیت خوب و اصل را می فروشند. در صورت تمایل به بررسی، می توانید با تماس با خدمات مشتریان سایت یا شرکت، شماره داده شده روی مکمل را نیز تأیید کنید. اگر شماره معتبر بود، پس از مکمل جعلی استفاده نمی کنید. از خرید مکمل‌ها از افرادی که نمی‌شناسید بپرهیزید، به خصوص اگر مکمل‌ها را با قیمت ارزان‌تر می‌دهند.

با رونق بازار مکمل ها، مکمل های تقلبی متعددی نیز وارد بازار می شوند. مصرف مکمل های تقلبی بسیار خطرناک است، بنابراین برای ما ضروری است که مکمل های تقلبی را تشخیص دهیم.

ایده ای مختصر در مورد مکمل اصل

ایده پشت مکمل های اصل بسیار ساده و سرراست است، مکمل اصل، علاوه بر رفع نیاز بدنی ورزشکار، بسته به نوع تمرین وی، مواد مغذی مفیدی را که به دلیل رژیم نامناسب فاقد آن است، فراهم می کند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای سلامت کلی بسیار مهم است.

زمانی که فردی رژیم غذایی متعادلی نداشته باشد، ممکن است مجبور به استفاده از مکمل هایی مانند پودرهای مکمل، قرص، شربت، مکمل های انرژی زا، نوشیدنی ها و انواع دیگر مکمل شود. با این حال، ما هرگز نمی توانیم مکمل ها را به طور کامل جایگزین یک رژیم غذایی سالم کنیم.

مکمل ها نه تنها کمبود مواد مغذی را برای ما فراهم می کنند، بلکه باعث تأمین انرژی و دریافت مواد مورد نیاز بدنی که ورزشکار به آن نیاز دارد، می شود. همچنین مکمل اصل، عملکرد ورزشی، سیستم ایمنی، عملکرد شناختی و ذهنی، توانایی های فیزیکی و غیره را بهبود می بخشد.

چه کسانی می توانند مکمل اصل مصرف کنند؟

اگر نیاز به مصرف مکمل بدنسازی در شما تشخیص داده شد، می توانید با تجویز مربی ورزشی، از آن ها مصرف کنید. بدنسازان و علاقه مندان به ورزش برخی از بهترین پودر پروتئین وی ها مانند پودر ایزو گلد ژن استار، پودر وی گلد ۱۰۰% ادوای پلاس و غیره را مصرف می کنند. در زیر دسته بندی از افرادی که می توانند مکمل مصرف کنند (پس از مشورت با پزشک یا مربی) آمده است:

  • ورزشکاران آماتور
  • ورزشکاران حرفه ای
  • کسانی که نیاز به چربی سوزی دارند
  • افرادی که پروتئین کافی دریافت نمی کنند

قبل از مصرف هر مکملی، مطمئن شوید که با مربی ورزشی مشورت کرده اید، در غیر این صورت ممکن است به مشکلات سلامتی مهم تری منجر شوید. هر چند گاهی اوقات بدن ما به طور خودکار مکمل های اضافی را دفع می کند. اما اگر مقدار مصرف مکمل فوق‌العاده زیاد باشد، می‌تواند باعث مشکلات شدیدی مانند گرفتگی عضلات، حالت تهوع، اسهال، ریزش مو، آسیب عصبی و غیره شود.

به خاطر داشته باشید که هرگز خودتشخیصی یا خوددرمانی نکنید ( از روند تجویزی پیروی کنید و تحت فشار قرار نگیرید) زیرا می تواند آسیب بیشتری به بدن شما وارد کند.

علت قیمت بالای مکمل اصل

بسیاری از چیزهایی که گران و در عین حال ترند روز هستند، مستعد کپی شدن و فروش در بازار سیاه هستند. جنبه بدتر این است که تولید و فروش مکمل های تقلبی در کشورهای در حال توسعه افزایش یافته است. این به این دلیل است که مارک های وارداتی به دلیل هزینه حمل و نقل، سفارش و هزینه های گمرک گران تر هستند، به این معنی که اگر هزینه مکمل اصل در آمریکا ۳۵۰۰ دلار باشد، در هند حدود ۷۰۰۰ قیمت خواهد داشت.

به دلیل افزایش قیمت مکمل اصل، اکثر مصرف کنندگان مکمل های بدنسازی که دانش‌آموزان و نوجوانان هم شامل می شوند، به دلیل بودجه‌ای که دارند، مجبورند مدل‌های ارزان دیگری را انتخاب کنند.

دیگر روش های تشخیصی

برای شناسایی و کمک به جلوگیری از رشد مکمل های تقلبی، علاوه بر تأیید انسانی، یک سری سیستم های پیشرفته و دو نوع تأیید دیگر وجود دارد: الگوریتمی و دیجیتال. برای مثال، برخی مدل‌های دستگاهی و هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل و شناسایی ویژگی‌ها و اجزای مکمل، برای ارائه تأیید ساخته شده اند. ابزارهای تأیید دیجیتال همچنین یک ابزار ارزشمند برای تأیید منشاء یک مکمل هستند. این ابزارها کنترل کیفیت را با تکنیک های دیجیتالی مانند آنالیز DNA یا تصویربرداری طیفی برای ضبط و ثبت مکمل اصل به عنوان یک شی دیجیتال امکان پذیر می کنند. بنابراین بلاک چین و توکن‌سازی دیجیتال به کاربر اجازه می‌دهند تا اطمینان حاصل شود که مکمل اصل است.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • تمرینات هیت برای چربی سوزی سریع
  • مصرف همزمان مکمل بتا آلانین با کراتین