حنا و خواص بی نظیر آن برای بدن

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
حنا یکی از داروهای گیاهی است که سالیان سال جایگاه خود را در طب سنتی بسیاری از کشورها حفظ کرده است. این گیاه برای پوست و مو و کاهش فشار خون فواید بسیاری دارد. در مطلب امروز به فواید این گیاه خواهیم پرداخت.
گیاه حنا چیست؟ نام علمی گیاه حنا Lawsonia inermis می باشد. این گیاه با گل های سفید یا صورتی و دانه های بسیار ریزش شناخته می شود. زمانیکه برگ های حنا له می شوند از آن رنگ قهوه ای و قرمز تیره ای بدست می آید. از حنا به شکل رایجی در رنگ کردن مو، ناخن ها و هنر بدن معروف به مهندی استفاده می شود. برگ حنا خواص پزشکی بسیاری دارد. جدای از برگ حنا از گل های حنا، روغن و پوست درخت آن نیز استفاده می شود.
برگ حنا را از درختانی که حداقل سه سال قدمت دارد جمع آوری می کنند و پس از خشک کردن تبدیل به پودر می نمایند. گل های این درخت نیز برای روغن گیری صبح زود جمع آوری می شوند تا برای استخراج روغن تقطیر شوند. پوست درخت را نیز در صورت نیاز از بریده شاخه ها جدا می کنند.
خواص بی نظیر حنا همانطور که قبلا اشاره شد حنا خواص بی نظیری برای پوست، مو و برخی بیماری ها دارد. در ادامه به مهم ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

حنا یکی از داروهای گیاهی است که سالیان سال جایگاه خود را در طب سنتی بسیاری از کشورها حفظ کرده است. این گیاه برای پوست و مو و کاهش فشار خون فواید بسیاری دارد. در مطلب امروز به فواید این گیاه خواهیم پرداخت.

گیاه حنا چیست؟

نام علمی گیاه حنا Lawsonia inermis می باشد. این گیاه با گل های سفید یا صورتی و دانه های بسیار ریزش شناخته می شود. زمانیکه برگ های حنا له می شوند از آن رنگ قهوه ای و قرمز تیره ای بدست می آید. از حنا به شکل رایجی در رنگ کردن مو، ناخن ها و هنر بدن معروف به مهندی استفاده می شود. برگ حنا خواص پزشکی بسیاری دارد. جدای از برگ حنا از گل های حنا، روغن و پوست درخت آن نیز استفاده می شود.
برگ حنا را از درختانی که حداقل سه سال قدمت دارد جمع آوری می کنند و پس از خشک کردن تبدیل به پودر می نمایند. گل های این درخت نیز برای روغن گیری صبح زود جمع آوری می شوند تا برای استخراج روغن تقطیر شوند. پوست درخت را نیز در صورت نیاز از بریده شاخه ها جدا می کنند.

خواص بی نظیر حنا

همانطور که قبلا اشاره شد حنا خواص بی نظیری برای پوست، مو و برخی بیماری ها دارد. در ادامه به مهم ترین خواص حنا اشاره خواهیم کرد.

حنا بهبود دهنده زخم

یکی از مهم ترین ویژگی های حنا محافظت از پوست در مقابل عفونت ها و رفع التهاب آن است. حنا را سال ها برای درمان جراحت، زخم و درمان سوختگی استفاده می کرده اند. استفاده از حنا باعث می شود یک لایه محافظ روی پوست در مقابل عوامل بیرونی ایجاد شود. این ماده خاصیت خنک کنندگی دارد و باعث خنکی پوست می شود. این خاصیت حنا آن را به ماده ای موثر برای درمان آفتاب سوختگی بدل کرده است.

حنا

تقویت کبد با مصرف حنا

برای تقویت سلامتی طحال و کبد ساقه و برگ حنا را در آب می خیسانند و سپس آب آن را می نوشند. کبد نقش مهمی در حذف سموم بدن دارد و به همین دلیل با محافظت از کبد و سلامتی آن بدن در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می شود.

حنا و کاهش دهنده میزان تب

حنا خاصیت خنک کننده دارد و به همین دلیل سالیان سال در طب باستانی آیورودا برای درمان تب استفاده می شده است.

حنا تنظیم کننده فشار خون

استفاده از آب یا دانه حنا باعث می شود فشار قلبی – عروقی تسکین و فشار خون کاهش یابد. از آنجا که تنظیم فشار خون نقش مهمی در جلوگیری از لخته شدن خون در رگ و قلب دارد این مسئله می تواند ریسک حمله قلبی را کاهش دهد.

تسکین سردرد با حنا

استفاده موضعی از حنا بر روی پوست باعث تسکین سردرد می شود. حنا خاصیت ضد التهابی دارد و با تنظیم فشار خون و افزایش جریان خون مویرگی به بهبود سردرد کمک می کند.

موثر در سلامت پوست

حنا اثر خود را به چند شکل بر روی پوست ما می گذارد. حنا به دلیل ویژگی خنک کننده و آبرسان خود باعث جوانسازی پوست و جلوگیری از بروز پیری پوست می شود. این ماده خاصیت الاستیکی و انعطاف پذیری پوست را افزایش می دهد و از افتادگی پوست جلوگیری می کند.
حنا با خواص آبرسان خود می تواند به خوبی منافذ باز پوست را که به دلیل کاهش آب و مواد پایه ای ایجاد شده اند به خوبی کاهش دهد.
خواص ضد باکتریایی حنا در درمان و جلوگیری از بروز آکنه و جوش ناشی از باکتری های روی پوست، موثر است.
حنا خاصیت لایه بردار دارد و با لایه برداری ملایم باعث روشن شدن پوست می گردد.

حنا

بهبود وضعیت موها با حنا

حنا می تواند فولیکول های مو را تقویت کند و باعث افزایش رشد مو و تقویت آنها گردد. این گیاه به دلیل رنگ خاصش می تواند طبیعی ترین رنگ برای موها باشد و اثر زیانبار رنگ های شیمایی را روی موها و پوست نداشه باشد. حنا به خوبی به کوتیکول مو می چسبد و باعث افزایش حجم مو و تقویت موها می گردد.

چگونه از حنا استفاده کنیم؟

برای خرید حنا حتما پودر حنا سبز روشن خریداری نمایید. پودر قهوه ای حنا مانده و قدیمی است. حنا را در ظروف چینی، ملامین، پلاستیک و یا شیشه با آب مخلوط کنید و از استفاده از ظروف فلزی خودداری نمایید زیرا حنا با فلز واکنش نشان می دهد و مضر می باشد.

چند نکته مهم در استفاده از حنا

  • در دوران بارداری و شیردهی از این ماده استفاده نکنید.
  • پیش از استفاده موضعی از حنا مقداری از آن را روی بخشی از پوست تست کنید. اگر تا ۲۴ ساعت حساسیت ندادید می توانید از آن استفاده کنید.
  • از استفاده از حنای سیاه اجتناب کنید . این حنا می تواند حساسیت زا باشد و باعث ایجاد جوش های پوستی و ناراحتی های داخلی گردد.
  • برخی از حنا های عرضه شده ممکن است واقعا حنا نباشند و از مواد دیگر در آنها استفاده شده باشد که برای پوست و مو مضر هستند. در هنگام خرید به این مسئله دقت نمایید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • چغاله بادام و خواص آن برای بدن
  • خواص بی نظیر کدو حلوایی
  • برنج چه خواصی برای بدن دارد؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]