خواص روغن کنجد و بهترین روش مصرف آن

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
یک از مفیدترین روغن های موجود در بازار روغن کنجد می باشد. این روغن به ملکه روغن های خوراکی معروف است. روغن کنجد یک روغن با کیفیت و قیمت بالاست. این روغن درصد بالایی چربی غیر اشباع دارد و از طرفی بیشترین مقاومت و ماندگاری را داراست. روغن کنجد عاری از مواد افزودنی شیمیایی است و از این لحاظ برای سلامت بدن بسیار مفید می باشد. از روغن کنجد می توان برای مصارف پخت و پز و همچنین درمان بیماری ها استفاده نمود.
خواص روغن کنجد روغن کنجد حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ و چند کربن اشباع نشده می باشد. فیتواسترول‌ها، لیگنان، سزامول و سزامینول از دیگر ترکیبات این روغن می باشند که کاهش دهنده استرس اکسیداتیو در بدن هستند و از ابتلا به بیماری های مزمن جلوگیری می کنند. ویتامین E، ویتامین B و گروهی از آنتی‌اکسیدان ها‌ نیز در روغن کنجد موجود می باشد که هر کدام خواص بی نظیری برای بدن دارند.
انواع روغن کنجد به صورت کلی دو نوع روغن کنجد موجود است:
روغن کنجد بودار یا بکر: این روغن بکر و دست نخورده است و بوی کنجد را داراست. روغن کنجد بی بو یا تصفیه شده: این نوع بو و مزه کنجد را ندارد و خو..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

یک از مفیدترین روغن های موجود در بازار روغن کنجد می باشد. این روغن به ملکه روغن های خوراکی معروف است. روغن کنجد یک روغن با کیفیت و قیمت بالاست. این روغن درصد بالایی چربی غیر اشباع دارد و از طرفی بیشترین مقاومت و ماندگاری را داراست. روغن کنجد عاری از مواد افزودنی شیمیایی است و از این لحاظ برای سلامت بدن بسیار مفید می باشد. از روغن کنجد می توان برای مصارف پخت و پز و همچنین درمان بیماری ها استفاده نمود.

خواص روغن کنجد

روغن کنجد حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ و چند کربن اشباع نشده می باشد. فیتواسترول‌ها، لیگنان، سزامول و سزامینول از دیگر ترکیبات این روغن می باشند که کاهش دهنده استرس اکسیداتیو در بدن هستند و از ابتلا به بیماری های مزمن جلوگیری می کنند. ویتامین E، ویتامین B و گروهی از آنتی‌اکسیدان ها‌ نیز در روغن کنجد موجود می باشد که هر کدام خواص بی نظیری برای بدن دارند.

انواع روغن کنجد

به صورت کلی دو نوع روغن کنجد موجود است:

  • روغن کنجد بودار یا بکر: این روغن بکر و دست نخورده است و بوی کنجد را داراست.
  • روغن کنجد بی بو یا تصفیه شده: این نوع بو و مزه کنجد را ندارد و خواص آن نیز از بین رفته است.

از روغن کنجد چگونه می توان استفاده نمود؟

روغن کنجد هم قابل خوردن است و هم می توان از آن برای مصارف زیبایی استفاده نمود که به این موارد اشاره می کنیم:

پخت و پز غذا:

یکی از مصارف مهم روغن کنجد طبخ غذا می باشد. از آنجا که روغن کنجد حاوی ویتامین E است نقش مهمی در کاهش کلسترول خون دارد. استفاده از روغن کنجد برای پخت و پز به افراد دارای چربی خون و فشار بالا توصیه می شود.

سرخ کردن غذا:

روغن کنجد پس از روغن آفتابگردان نقطه دود بالایی دارد و قابل استفاده برای سرخ کردن غذا می باشد. بهتر است از شعله ملایم هنگام سرخ کردن مواد غذایی با روغن کنجد استفاده نمایید. این روغن به دلیل اینکه طبیعی است و فرآوری نشده نباید حرارت زیادی ببیند.

روغن کنجد

استفاده در سالاد:

روغن کنجد را می توانید همانند روغن زیتون بر روی سالاد خود استفاده نمایید.

استفاده بر روی موها:

از آنجا که روغن کنجد حاوی امگا ۳ و ۶ می باشد می تواند همانند یک نرم کننده برای موها عمل کند. استفاده از این روغن باعث رطوبت رسانی، نرمی و درخشندگی موها و پوست سر می شود. روغن کنجد خواص ضد باکتری و قارچ نیز دارد و از عفونت های پوست سر و موها می کاهد.

استفاده برای پوست:

روغن کنجد از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت می نماید. روغن کنجد تا ۳۰ درصد در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید مقاوم است در حالیکه باقی روغن ها ۲۰ درصد مقاوم می باشند. این روغن پوست را به خوبی مرطوب می کند و با داشتن ویتامین E یک آنتی اکسیدان بسیار قوی برای پوست است.

روغن کنجد کاهش دهنده التهاب است و در درمان التهاب مفاصل، دندان درد، گرفتگی عضلات قبل از قاعدگی و بهبود زخم ها کاربرد دارد. روغن کنجد همچنین نقش مهمی در بهبود ساخت کلاژن دارد و به ترمیم پوست زخم شده یاری می نماید و باعث بهبود سریعتر پوست می شود.

موثر در درمان خشکی مفاصل و پوکی استخوان

روغن کنجد سرشار از کلسیم و آهن است. با خوردن ۱۰۰ گرم از آن بدن ۱۰ میلی گرم آهن و ۶۷۰ میلی گرم کلسیم دریافت می کند. استفاده از روغن کنجد نقش مهمی در پیشگیری و درمان خشکی مفاصل و پوکی استخوان دارد.

روغن کنجد و یبوست

قرار دادن روغن کنجد در برنامه غذایی روزانه و خصوصا اضافه کردن آن به سالاد نقش مهمی در برطرف کردن یبوست دارد.

چگونه از روغن کنجد نگهداری کنیم؟

روغن کنجد باید دور از رطوبت و نور مستقیم و در جای خنک نگه داشته شود. درب ظرف نگهداری آن باید محکم بسته شود تا هوا نکشد. روغن کنجد را دور از اجاق نگهداری نمایید و قاشق آغشته به مواد غذایی یا مرطوب را داخل ظرف حاوی روغن کنجد فرو نبرید.

روغن کنجد

آیا می توان به میزان دلخواه از این روغن استفاده کرد؟

  • مصرف روغن کنجد نیز باید در حد متعادل باشد زیرا ممکن است اضافه وزن و مشکلات دیگری را ایجاد کند.
  • افراد دچار حساسیت باید در مصرف روغن کنجد احتیاط کنند. اگر دچار حساسیت شدید مصرف آن را ادامه ندهید.
  • اگر دچار قند خون یا فشار خون هستید و دارو مصرف می کنید ممکن است روغن کنجد با آنها تداخل داشته باشد پس بهتر است پیش از استفاده از روغن کنجد با پزشک خود مشورت نمایید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • زنجبیل برای ارتقا سلامتی و درمان بیماریها معجزه می کند!
  • فواید عسل برای سلامتی، فوایدی شگفت انگیز که نمی دانید!

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]