داروهای مضر برای سلامت چشم را بشناسید

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
بسیاری مواقع فرد بدون هیچگونه مشکل قبلی دچار خشکی، خارش و یا سوزش چشم ها می شود. بسیاری مواقع این علائم نشان از آلرژی یا خشکی چشم دارند اما در برخی موارد این مشکلات ناشی از مصرف برخی داروها می باشد. عارضه داروها در بیشتر موارد جزیی و شامل مواردی مانند خشکی و خارش خفیف است اما در برخی موارد داروها می توانند مشکلات جدی تری برای بینایی ایجاد کنند. در ادامه با داروهای مضر برای سلامت چشم آشنا می شوید.
شما می توانید جهت خرید قرص تقویت چشم از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
داروهای مضر برای سلامت چشم شامل چه مواردی می شوند؟ داروها به صورت کلی می توانند عوارض مختلفی برای فرد ایجاد کنند و گاهی اثر آنها معطوف به چشم است. در برخی موارد پزشک حتی با وجود آگاهی از عوارض دارو ممکن است مجبور باشد برای حفظ جان فرد دارویی را تجویز کند. پزشکان در اینگونه موارد بیمار را در جریان عوارض جانبی دارو قرار می دهند و به بیمار توصیه می کنند سالانه معاینات چشمی خود را حتما انجام دهد. در ادامه با لیست برخی از این داروها آشنا می شوید:
کورتیکواستروئیدها کورتیکواستروئیدها از جمل..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

بسیاری مواقع فرد بدون هیچگونه مشکل قبلی دچار خشکی، خارش و یا سوزش چشم ها می شود. بسیاری مواقع این علائم نشان از آلرژی یا خشکی چشم دارند اما در برخی موارد این مشکلات ناشی از مصرف برخی داروها می باشد. عارضه داروها در بیشتر موارد جزیی و شامل مواردی مانند خشکی و خارش خفیف است اما در برخی موارد داروها می توانند مشکلات جدی تری برای بینایی ایجاد کنند. در ادامه با داروهای مضر برای سلامت چشم آشنا می شوید.

تقویت چشمشما می توانید جهت خرید قرص تقویت چشم از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

داروهای مضر برای سلامت چشم شامل چه مواردی می شوند؟

داروها به صورت کلی می توانند عوارض مختلفی برای فرد ایجاد کنند و گاهی اثر آنها معطوف به چشم است. در برخی موارد پزشک حتی با وجود آگاهی از عوارض دارو ممکن است مجبور باشد برای حفظ جان فرد دارویی را تجویز کند. پزشکان در اینگونه موارد بیمار را در جریان عوارض جانبی دارو قرار می دهند و به بیمار توصیه می کنند سالانه معاینات چشمی خود را حتما انجام دهد. در ادامه با لیست برخی از این داروها آشنا می شوید:

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها از جمله داروهایی هستند که برای درمان بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوسمی، پسوریازیس، لنفوم و آسم تجویز می شوند. این داروها نقش مهمی در مهار التهاب دارند هر چند عوارض آنها جدی است. کورتیکواستروئیدها نقش مهمی در حفظ جان فرد دارند و به همین دلیل در بسیاری موارد برای بهبود حال فرد تجویز می شوند.

توپیرامات (با نام تجاری توپاماکس)

یکی از داروهای مضر برای سلامت چشم این دارو می باشد که برای درمان سردردهای میگرنی، تشنج و اختلالات خلقی تجویز می شود. این دارو می تواند منجر به گلوکوم حاد یا آب سیاه شود. این مشکل باعث می شود به عصب بینایی فشار وارد شود و سردرد، درد چشم و تاری ایجاد شود. از دیگر عوارض این دارو می تواند فشار چشمی، گشادی مردمک چشم و عوارض نادر دیگر باشد. در صورت بروز عوارض بالا حتما مصرف دارو را قطع کنید و پزشک را مطلع نمایید.

داروهای مضر برای سلامت چشم

آمیودارون (کوردارون)

آمیودارون از جمله داروهای مضر برای سلامت چشم است. این دارو برای کنترل ریتم قلب در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی تجویز می شود. هر چه دوز مصرفی این دارو بالاتر باشد خطر بروز مشکلات چشمی نیز بالاتر می رود. دیدن نورهای روشن، نور خیره کننده، بینایی مبهم، هاله های اطراف نورها و خشکی چشم از عوارض این دارو هستند.

آلندرونات (با نام تجاری فوزاماکس)

این دارو برای درمان پوکی استخوان تجویز می شود. التهاب ملتحمه، تاری دید، بینایی مضاعف و درد چشم از جمله عوارض این دارو برای چشم ها هستند.

ایزوترتینوئین (آکوتان، Absorica)

یکی از داروهای مضر برای سلامت چشم این دارو است که برای درمان آکنه استفاده می شود. ایزوترتینوئین توسط غدد اشکی در اشک ترشح می شود و مشکلاتی را به همراه دارد. خشکی چشم، بلفاروکونژونکتویتیت (التهاب چشم ها و پلک ‌ها) و فوتوفوبی یا نور هراسی از جمله عوارض شناخته شده این دارو برای چشم ها هستند.

سیلدنافیل (ویاگرا)

از این دارو برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شود. عوارض این دارو می تواند تغییراتی در بینایی رنگ ها، درد چشم، تاری دید و نور هراسی باشد. لویترا و سیالیس نیز می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. عوارض جانبی این داروها نادر هستند و ممکن است در دوزها بالا ایجاد شوند. این عوارض پس از قطع دارو از بین می روند.

سلکوکسیب یا سلکسیب

این دارو نیز جزو داروهای مضر برای سلامت چشم است. از مهارکننده های سیکلواکسیژناز-۲ (COX-2) از جمله سلکوکسیب و ملوکسیکام (موبیک) برای درمان التهاب و درد استفاده می شود. تاری دید و التهاب ملتحمه از جمله عوارض این دارو هستند که با قطع آن نیز از بین می روند.

هیدروکسی کلروکین با نام تجاری پلاکونیل

از این دارو برای درمان لوپوس، مالاریا، آرتریت روماتوئید و سایر اختلالات خود ایمنی استفاده می شود. عوارض این دارو بسیار است و رسوب قرنیه و سمیت شبکیه از جمله این موارد هستند.

داروهای مضر برای سلامت چشم

تامسولوسین (با نام تجاری فلوماکس)

این دارو را برای درمان علائم ادراری ناشی از بزرگی پروستات تجویز می کنند و از جمله داروهای مضر برای سلامت چشم است. تامسولوسین با سندرم عنبیه شل حین جراحی همراه است؛ این عارضه می تواند طی عمل جراحی آب مروارید ایجاد شود. بنابراین پیش از عمل جراحی آب مروارید باید مصرف آن قطع شود.

تاموکسیفن

این دارو ضد استروژن است و در دوره درمانی سرطان پستان و تخمدان استفاده می شود. عوارض چشمی این دارو کدورت قرنیه و از بین رفتن حدت بینایی است. بنابراین فرد مصرف کننده حتما باید معاینات چشمی در طول درمان داشته باشد.

اتامبوتول و ایزونیازید

این دو آنتی بیوتیک از جمله داروهای مضر برای سلامت چشم هستند و برای درمان سل تجویز می شوند. نقص میدان دید بینایی، تغییر در بینایی رنگ ها و نوریت اپتیک یا التهاب آسیب رسان به عصب بینایی، از جمله عوارض این دارو هستند.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد استفاده از داروهای مضر برای سلامت چشم در مواردی ناگزیر است. برخی بیماری ها تنها با این داروها قابل درمان هستند و باید استفاده شوند. نکته مهم در هنگام استفاده از این داروها این است که حتما از عوارض آنها آگاه باشید و به صورت مداوم معاینات چشمی خود را انجام دهید تا در مقابل عوارضی که این داروها ایجاد می کنند ایمن بمانید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • راهکارهای مهم برای مراقبت از چشم
  • بیماری چشم صورتی چیست؟
  • چگونه بهداشت صورت می تواند بر سلامت چشم ها تاثیر بگذارد؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]