داروی آداپالن برای چیست؟ مکانیسم اثر و عوارض جانبی

داروی آداپالن برای درمان آکنه در بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال استفاده می شود. آداپالن در دسته ای از داروها به نام ترکیبات شبه رتینوئید قرار دارد و با جلوگیری از ایجاد جوش در زیر سطح پوست عمل می کند. در این مقاله به نحوه عملکرد، نحوه مصرف و عوارض جانبی احتمالی این دارو می پردازیم.
مکانیسم دارویی آداپالن داروی آداپالن نحوه رشد و ریزش سلول های پوست را تغییر می دهد تا منافذ پوست را مسدود نکنند و آکنه ایجاد نشود. همچنین این دارو به کاهش قرمزی و تورم ناشی از آکنه کمک می کند.
نحوه مصرف آداپالن داروی آداپالن با توجه به تشخیص پزشک تجویز می شود و باید آن را دقیقاً طبق دستورالعمل پزشک مصرف نمایید. آداپالن معمولا یک بار در روز قبل از خواب استفاده می شود. از این دارو کمتر یا بیشتر از آنچه پزشکتان تجویز کرده، استفاده نکنید. استفاده بیشتر از مقدار توصیه شده باعث تسریع یا بهبود نتایج نمی شود، اما ممکن است پوست شما را تحریک کند.
مراحل استفاده از داروی آداپالن پوست خود را به آرامی با یک صابون ملایم یا پاک کننده بدون صابون بشویید و با یک حوله نرم خشک نمایید. در طول درمان به هیچ وجه از پاک کننده های..

داروی آداپالن برای درمان آکنه در بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال استفاده می شود. آداپالن در دسته ای از داروها به نام ترکیبات شبه رتینوئید قرار دارد و با جلوگیری از ایجاد جوش در زیر سطح پوست عمل می کند. در این مقاله به نحوه عملکرد، نحوه مصرف و عوارض جانبی احتمالی این دارو می پردازیم.

مکانیسم دارویی آداپالن

داروی آداپالن نحوه رشد و ریزش سلول های پوست را تغییر می دهد تا منافذ پوست را مسدود نکنند و آکنه ایجاد نشود. همچنین این دارو به کاهش قرمزی و تورم ناشی از آکنه کمک می کند.

نحوه مصرف آداپالن

داروی آداپالن با توجه به تشخیص پزشک تجویز می شود و باید آن را دقیقاً طبق دستورالعمل پزشک مصرف نمایید. آداپالن معمولا یک بار در روز قبل از خواب استفاده می شود. از این دارو کمتر یا بیشتر از آنچه پزشکتان تجویز کرده، استفاده نکنید. استفاده بیشتر از مقدار توصیه شده باعث تسریع یا بهبود نتایج نمی شود، اما ممکن است پوست شما را تحریک کند.

مراحل استفاده از داروی آداپالن

پوست خود را به آرامی با یک صابون ملایم یا پاک کننده بدون صابون بشویید و با یک حوله نرم خشک نمایید. در طول درمان به هیچ وجه از پاک کننده های خشن یا اسکراب استفاده نکنید. از پزشک خود بخواهید که یک پاک کننده ملایم را توصیه کند.

اگر از ژل یا کرم استفاده می کنید، با انگشتان خود یک لایه نازک از دارو را روی ناحیه آسیب دیده پخش نمایید. اگر از محلول استفاده می کنید، یک لایه نازک را با استفاده از یک سواب پنبه ای تمیز یا اعمال کننده دیگر، روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

لوسیون آداپالن به صورت پمپی مدرج عرضه می شود. اگر از لوسیون استفاده می کنید، بالای پمپ را ۳ تا ۴ بار فشار دهید تا دارو روی کف دست شما خارج شود و یک لایه نازک از دارو را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. آداپالن باید روی کل ناحیه آسیب دیده اعمال شود، نه تنها روی یک جوش یا نقطه. احتمال دارد در محلی که آداپالن زده اید کمی احساس گرما یا سوزش داشته باشید. این احساس طبیعی است و باید در مدت کوتاهی خود به خود از بین برود.

دارویی آداپالن

زمان دریافت نتایج آداپالن

داروی آداپالن آکنه را کنترل می کند اما آن را درمان نمی کند. احتمال دارد آکنه ها در طول چند هفته اول درمان بدتر شوند و ممکن است ۸ تا ۱۲ هفته یا بیشتر طول بکشد تا شما فواید کامل آداپالن را احساس نمایید. احتمال دارد در هفته های اول درمان، جوش هایی را که قبلاً دیده نشده بود به سطح پوست بیاورد. اما حتی اگر آکنه شما بدتر شد یا در ابتدا بهبود چندانی مشاهده نکردید، به استفاده از آداپالن ادامه دهید.

پوست شما ممکن است در طی ۲ تا ۴ هفته اول درمان خشک یا تحریک شود. اگر پوست شما در هر زمانی در طول درمان دچار سوختگی یا تحریک شد، به پزشک خود اطلاع دهید. احتمال دارد پزشک برای رفع خشکی به شما استفاده از مرطوب کننده را توصیه نماید یا به شما بگوید که آداپالن را کمتر استفاده نمایید.

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف داروی آداپالن

  • افرادی که به آداپالن، دیفرین یا هر یک از ترکیبات موجود در این محصول حساسیت دارند، نباید از آداپالن استفاده نمایند.
  • داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی که مصرف می کنید را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر اگزما یا هر بیماری پوستی دیگری دارید یا تا به حال داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از قرار گرفتن غیرضروری یا طولانی مدت در معرض نور واقعی و مصنوعی خورشید (تخت های برنزه کننده و لامپ های آفتابی) خودداری نمایید و از لباس های محافظ، عینک آفتابی و ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا آداپالن پوست شما را به نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش حساس می کند.
  • در مورد تمام محصولات پوستی که استفاده می کنید از جمله صابون ها، پاک کننده ها، مرطوب کننده ها و لوازم آرایشی، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از اپیلاسیون برای رفع موهای زائد یا استفاده از سایر محصولاتی که پوست را تحریک می کنند خودداری نمایید.
  • در صورت داشتن هرگونه مشکل پوستی از جمله بریدگی، خراش، آفتاب سوختگی یا خشکی پوست، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی آداپالن

داروی آداپالن احتمال دارد عوارض جانبی ایجاد کند. علائم زیر احتمالاً در طی ۲ تا ۴ هفته اول درمان روی پوست شما تأثیر می گذارد. اگر هر یک از این علائم شدید شد یا از بین نرفت، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سرخی
  • پوسته پوسته شدن
  • خشکی
  • سوزش
  • درد

واکنش های پوستی معمولاً شدید نیستند و با استفاده مداوم از آداپالن کاهش می یابند. ممکن است با نظر پزشک لازم باشد از مرطوب کننده ها استفاده کنید، تعداد دفعات استفاده از آداپالن را کاهش دهید یا اگر در تحمل درمان مشکل دارید، استفاده از آن را متوقف نمایید.

دارویی آداپالن

عوارض جانبی جدی داروی آداپالن

ایجاد عوارض جانبی در مصرف داروی آداپالن بسیار نادر است. اگر هر یک از علائم واکنش آلرژیک جدی زیر را دارید، مصرف داروی آداپالن را متوقف نمایید و فوراً با پزشک خود یا مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید:

  • مشکلات تنفسی یا خس خس سینه
  • ضربان قلب
  • تب یا احساس بیماری عمومی
  • تورم غدد لنفاوی
  • تورم صورت، لب ها، دهان، زبان یا گلو
  • مشکل در بلع یا گرفتگی گلو
  • خارش، بثورات پوستی یا برجستگی های قرمز کم رنگ روی پوست به نام کهیر
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرگیجه، احساس سبکی سر یا غش کردن
  • گرفتگی معده
  • درد مفاصل

تداخلات دارویی آداپالن با سایر داروها

همیشه در مورد داروهای تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین ها، مواد معدنی، محصولات گیاهی و سایر مکمل هایی که استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. به ویژه، مطمئن شوید که قبل از استفاده از داروی آداپالن در مورد استفاده از یکی از موارد زیر پزشکتان مطلع باشد:

  • محصولات مراقبت از پوست حاوی گوگرد، رزورسینول، آلفا هیدروکسی اسید، اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک
  • محصولات مراقبت از پوست که پوست را تحریک می کنند مانند صابون های دارویی یا خشن و لوازم آرایشی
  • محصولات پوستی حاوی مقادیر زیادی الکل، قابض، ادویه یا پوست آهک

جدول نام های تجاری داروی آداپالن در داروخانه ها

نام دارو
ژل موضعی آکنوپال ۰٫۱% ۳۰ گرم
ژل آکنوز ۰٫۱% ۳۰ گرم
کرم آکنالن ۰٫۱% ۳۰ گرم
لوسیون آداپالن الحاوی ۰٫۱%
ژل موضعی آکنالن ۰٫۱% ۳۰ گرم
ژل آداپالن دی پی ۰٫۱% ۳۰ گرم
کرم موضعی آداپالن-بهوزان ۰٫۱% ۳۰ گرم
ژل آداپالن تولید دارو ۰٫۱%
ژل موضعی آداپالن رازک ۰٫۱% ۳۰ گرم
ژل موضعی آداپالن رازک ۰٫۱% ۱۵ گرم
محلول موضعی آداپالن پاک دارو ۰٫۱% ۳۰ میلی لیتر

نکات پایانی

داروی ضد آکنه آداپالن بنا به تشخیص پزشک تجویز می شود. برای استفاده از این محصول باید مطابق دستور پزشک خود عمل نمایید. در صورت ایجاد عوارض احتمالی که در این مقاله به آن ها اشاره شد، پزشک خود را مطلع سازید. همچنین ضمن مطالعه مجله سلامت داروخانه آنلاین، برای کاهش عوارض جانبی و جلوگیری از تداخلات دارویی احتمالی، تمام محصولات و داروهایی که مصرف می کنید یا تصمیم به استفاده از آن ها را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.