دانه اسپند و خواص آن برای سلامتی

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
اسپند که با نام های اسفند یا حرمل نیز شناخته می شود از زمان های دور در طب سنتی کاربرد داشته است. اسپند گیاهی است که خواص آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد و در دفع حشرات بسیار موثر است و به همین دلیل در باغچه ها نیز بسیار کاشته می شود. اسپند را هم می سوزانند و هم به شکل های دیگر از این گیاه برای درمان بسیاری بیماری ها استفاده می کنند. در ادامه به برخی از خواص بی نظیر این ماده می پردازیم.
خواص ضد میکروبی اسپند یکی از مهم ترین ویژگی های دانه اسپند خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی آن است. دود اسپند خواص میکروب کش قوی دارد و از آن می توان در محیط هایی که احتمال وجود عفونت مسری وجود دارد استفاده نمود.
خواص ضد باکتریایی این ماده نیز در بهبود عفونت های ادرار و روده بسیار موثر است. می توان برای استفاده از این خاصیت اسپند آن را به شکل دمنوش استفاده کرد. دمنوش اسپند می تواند در برابر مسمومیت های غذایی و سالمونلا که به دلیل باکتری های موجود در مرغ و تخم مرغ ایجاد می شوند به بدن یاری رساند. در نظر داشته باشید برای استفاده از اسپند حتما باید از پزشک خ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

اسپند که با نام های اسفند یا حرمل نیز شناخته می شود از زمان های دور در طب سنتی کاربرد داشته است. اسپند گیاهی است که خواص آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد و در دفع حشرات بسیار موثر است و به همین دلیل در باغچه ها نیز بسیار کاشته می شود. اسپند را هم می سوزانند و هم به شکل های دیگر از این گیاه برای درمان بسیاری بیماری ها استفاده می کنند. در ادامه به برخی از خواص بی نظیر این ماده می پردازیم.

خواص ضد میکروبی اسپند

یکی از مهم ترین ویژگی های دانه اسپند خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی آن است. دود اسپند خواص میکروب کش قوی دارد و از آن می توان در محیط هایی که احتمال وجود عفونت مسری وجود دارد استفاده نمود.
خواص ضد باکتریایی این ماده نیز در بهبود عفونت های ادرار و روده بسیار موثر است. می توان برای استفاده از این خاصیت اسپند آن را به شکل دمنوش استفاده کرد. دمنوش اسپند می تواند در برابر مسمومیت های غذایی و سالمونلا که به دلیل باکتری های موجود در مرغ و تخم مرغ ایجاد می شوند به بدن یاری رساند. در نظر داشته باشید برای استفاده از اسپند حتما باید از پزشک خود مشورت بگیرید.

موثر بر روی سیستم عصبی

از این گیاه برای بهبود اختلالات سیستم عصبی در طب سنتی استفاده می شود. بهبود اختلالاتی همچون پارکینسون، دردهای شدید عصبی و … با استفاده از اسپند امکان پذیر است. گیاه اسپند طبع گرمی دارد و برای سیستم عصبی بسیار مفید است. آسیاب شده اسپند و مصرف آن به همراه آب می تواند در درمان بی حسی و رعشه بسیار موثر باشد. برای استفاده از این خواص اسپند بهتر است با پزشک حتما مشورت شود.

اسپند

کمک به رفع اسپاسم

از اسپند می توان برای تسکین دردهای عضلانی و قاعدگی استفاده نمود. اسپند در کاهش درد آسیب های استخوانی و رگ به رگ شدن اندام های بدن نیز موثر می باشد.

نقش آرامشبخش

در اسپند نوروتوکسین وجود دارد که باعث می شود حساسیت فرد نسبت به وقایع اطراف کاهش یابد و این مسئله به آرامش فرد یاری می رساند. این گیاه در تسکین حمله های عصبی و صرع نیز بسیار موثر است.

حشره کشی قوی

دود ناشی از سوزاندن اسپند می تواند حشرات مزاحم را از محل متواری نماید و باعث پاک شدن محیط شود.

از بین برنده سموم

استفاده از اسپند می تواند اثرات سم نیش مار و برخی حشرات را که از دسته نوروتوکسین هستند و اعصاب را فلج می کنند کاهش دهد.

مفید برای پوست و مو

از آنجا که اسپند خواص سمی شدید دارد مستقیم بر روی پوست استفاده نمی شود اما از روغن و عصاره آن در تهیه مواد آرایشی بسیار استفاده می گردد.
اسپند خواص ضد قارچ و ضد باکتریایی دارد و می تواند محافظت کننده خوبی از پوست در برابر اگزمای ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس و سایر عفونت ها باشد. زیر نظر یک متخصص می توانید با توجه به نوع عفونت مقداری از روغن را روی پوست به شکل مستقیم استفاده کنید و از مزایای آن استفاده نمایید.
اسپند در دفع آسیب های رادیکال های آزاد بسیار مفید است و باعث کاهش اثرات اشعه UV خورشید بر روی پوست می شود. این ماده باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های پوستی نیز می گردد.
در مورد موها می توان به خواص ضد شپش اسپند اشاره کرد. اسپری کردن عصاره اسپند روی پوست و مو می تواند شپش را از بین ببرد. نه تنها شپش ها، بلکه انگل های خانه کرده بر روی پوست نیز با استفاده از این گیاه می توانند از بین بروند.

اسپند

عوارض استفاده از اسپند:

  • اسپند سمی می باشد و به هیچ عنوان نباید از دانه، عصاره و روغن آن به شکل خوردنی استفاده کرد زیرا باعث مسمومیت می شود. خوردن اسپند تنها زیر نظر متخصص مجاز است زیرا باید در میزان مناسب و بسیار کمی مصرف شود تا فرد را دچار عارضه نکند.
  • اگر فردی به اشتباه بیش از حد از اسپند استفاده کند ممکن است با عوارضی همچون اسپاسم، تحریک معده، سرگیجه، بثورات جلدی، بی خوابی و تغییرات خلق و خو مواجه شود.
  • افرادی که دارای مشکلات کلیوی و کبدی هستند به هیچ عنوان نباید از این گیاه به صورت مستقیم و غیرمستقیم (به کار رفته در دارو و غذا) استفاده کنند زیرا به کبد و کلیه آسیب جدی وارد می کند.
  • افراد مبتلا به مشکلات روده و معده مانند زخم معده، کولیت یا بیماری های التهابی روده نیز از استفاده از اسپند منع هستند.
    مادران باردار نیز نباید از اسپند استفاده کنند زیرا ممکن است اسپند باعث سقط جنین شود و یا مادر را با مشکلات جدی و خطر مرگ درگیر نماید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • حنا و خواص بی نظیر آن برای بدن
  • ۶ خاصیت میخک برای بدن
  • رزماری چیست و چه خواصی برای بدن دارد؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]