درمان بی خوابی با گیاهان دارویی

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
بی خوابی یا کم خوابی مشکلی در فرد است که باعث می شود فرد به طور مستمر به خواب نرود. داشتن مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر در طول خواب، بیدار شدن خیلی زود در صبح و خوابی که پس از آن همچنان فرد خسته باشد در زمره بی خوابی محسوب می شود. زمانیکه فرد نتواند خواب کاملی داشه باشد علائم همچون بی حالی، بی ثباتی، سرگیجه، تحریک پذیری ، خستگی روزانه و اختلال حافظه را می تواند تجربه کند. بی خوابی به سه دسته تقسیم می شود:
بی خوابی موقت: این بی خوابی چند روز تا یک هفته طول می کشد و استرس می تواند دلیل آن باشد. بی خوابی حاد: بین سه هفته تا ۶ ماه به طول می انجامد.این بی خوابی معمولا پس از قطع مواد مخدر یا داروهای خواب آورد ایجاد می شود و پس از آن، خواب به حالت عادی باز می گردد. بی خوابی مزمن: این بی خوابی بیش از یکسال ممکن است به طول بیانجامد و اختلالات جدی برای فرد ایجاد می نماید. این بی خوابی می تواند نتیجه مستقیم مشکلات روانی فرد باشد. شما می توانید جهت خرید قرص خواب از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .
درمان بی خوابی: برای درمان بی خوابی روش های متفاوتی وج..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

بی خوابی یا کم خوابی مشکلی در فرد است که باعث می شود فرد به طور مستمر به خواب نرود. داشتن مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر در طول خواب، بیدار شدن خیلی زود در صبح و خوابی که پس از آن همچنان فرد خسته باشد در زمره بی خوابی محسوب می شود. زمانیکه فرد نتواند خواب کاملی داشه باشد علائم همچون بی حالی، بی ثباتی، سرگیجه، تحریک پذیری ، خستگی روزانه و اختلال حافظه را می تواند تجربه کند. بی خوابی به سه دسته تقسیم می شود:

  • بی خوابی موقت: این بی خوابی چند روز تا یک هفته طول می کشد و استرس می تواند دلیل آن باشد.
  • بی خوابی حاد: بین سه هفته تا ۶ ماه به طول می انجامد.این بی خوابی معمولا پس از قطع مواد مخدر یا داروهای خواب آورد ایجاد می شود و پس از آن، خواب به حالت عادی باز می گردد.
  • بی خوابی مزمن: این بی خوابی بیش از یکسال ممکن است به طول بیانجامد و اختلالات جدی برای فرد ایجاد می نماید. این بی خوابی می تواند نتیجه مستقیم مشکلات روانی فرد باشد.

قرص خوابشما می توانید جهت خرید قرص خواب از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

درمان بی خوابی:

برای درمان بی خوابی روش های متفاوتی وجود دارد. برخی روش های شیمیایی و مصرف دارو را ترجیح می دهند و برخی روش های گیاهی. در این مقاله به معرفی چند گیاه که نقش مهمی در درمان بی خوابی دارند اشاره می کنیم.

گل ساعتی (Passionflower)

این گل نقش مهمی در درمان بی خوابی شبانه دارد. سال هاست در کشور آلمان از تاثیر این گل در بی خوابی استفاده می شود. ترکیب این گل با والرین می تواند خوابی عمیق و آرام را فراهم کند.

مالت (Hops)

مالت به صورت نوشیدنی می تواند در کاهش استرس، اضطراب و بهبود کیفیت خواب نقش مهمی داشته باشد. برای اینکه از مالت به صورت سالم استفاده نمایید بهتر است از نوشیدن نوع با قند و الکل آن بپرهیزید و از نوع ساده و بدون طعم استفاده نمایید.

والرین (Valerian) یا سنبل الطیب

از ریشه این گیاه برای تسکین بخشی به بی قراری عصبی، اضطراب و بی خوابی استفاده می کنند. استفاده از این گیاه باعث می شود واسطه شیمیایی گابا در مغز آزاد شود و باعث آرامش گردد. می توانید یک قاشق ریشه سنبل الطیب خشک شده را در یک فنجان آب داغ بریزید و اجازه دهید دم بکشد و سپس بنوشید.

بادرنجبویه (Lemon Balm)

این گیاه را می توانید با والرین ترکیب نمایید تا از مزایای شگفت انگیز آن استفاده کنید. این گیاه بر درمان بی خوابی نقشی موثر دارد. این گیاه اثرات آنتی اکسیدانی نیز دارد و برای کبد، تقویت مغز و تقویت حافظه نیز مفید می باشد.

بابونه (Chamomile)

چای بابونه از دیرباز برای درمان بی خوابی استفاده می شده است. این گیاه اثر ضدالتهابی نیز دارد و برای رفع مشکلات گوارشی، تحریکات پوستی و گلودرد موثر است.

آیا مکمل ها در درمان بی خوابی موثرند:

برخی مکمل ها نیز می توانند تاثیر خوبی بر درمان بی خوابی و کیفیت خواب داشته باشند.

منیزیم (Magnesium)

کمبود منیزیم در بدن می تواند باعث اضطراب، اختلال خواب، اختلال ریتم قلبی و بی قراری گردد. منیزیم می تواند آرامش و خوابی راحت را برای فرد رقم بزند و به خواب مفید و سریع کمک می کند.

ملاتونین (Melatonin)

ملاتونین در واقع هورمونی است که توسط غده اپی فیز بدن ترشح می گردد و باعث می شود چرخه فیزیولوژیکی خواب و بیداری بدن کنترل گردد. نور بر این هورمون اثر گذار است و بدن به صورت طبیعی در شب ملاتونین بیشتری را آزاد می کند. به همین دلیل است که توصیه می شود از نور تلویزیون و گوشی موبایل پیش از خواب فاصله بگیرید زیرا باعث اختلال خواب می شوند. مصرف مکمل ملاتونین نقش مثبتی بر خواب فرد دارد.

کپسول خوراکی دورمیرین فورتشما می توانید جهت خرید کپسول خوراکی دورمیرین فورت از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

تیانین (Theanine)

این ماده یک اسید آمینه است و خواص ضد اضطراب دارد. این ماده به دلیل تاثیر مثبت بر کاهش و کنترل استرس می تواند باعث آرامش گردد و به بهبود خواب یاری رساند.

برای داشتن خواب راحت چه می توان کرد؟

اولین قدم برای بهبود کیفیت خواب جستجوی علت بدخوابی و بی خوابی است. به همین دلیل بهتر است برای رفع مشکل اصلی با پزشک خود مشورت کنید. اما راه هایی برای داشتن خوابی راحت توصیه می گردد:

  • خوابیدن در محیط تاریک
  • کم کردن دمای محیط خواب
  • ساکت کردن محیط خواب
  • گوش دادن به موسیقی آرامشبخش پیش از خواب
  • رنگ کردن دیوارهای اتاق را با رنگ آرامش بخش
  • استفاده از آروماتراپی یا رایحه درمانی
  • پرهیز از خوردن کافئین در شب
  • خوردن غذای سبک در شب
  • پرهیز از نوشیدن آب زیاد قبل از خواب
  • دوری از مویابل و تلویزیون پیش از خواب

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • آیا با دلایل بی خوابی آشنایی دارید!!
  • اثرات ویژه ورزش برای بهبود بی خوابی!
  • اثرات روغن لاوندر بر پوست،کاهش اضطراب،درمان بیخوابی و موارد دیگر!
  • قرص راملتئون دارویی مناسب برای درمان بی خوابی!

مجله سلامت داروخانه آنلاین محصولات زیر را به شما پیشنهاد می دهند :

  • قرص زیر زبانی واناتونین نورم لایف
  • سافت ژل ملاتونین ۵میلی گرم ترید فورما
  • شربت نوراگل گل دارو
  • قطره خوراکی اسطوخودوس زرد بند

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]