درمان ناباروری مردان با مصرف مکمل های بارداری

مکمل های غذایی می توانند تأثیر مثبتی بر تعداد و تحرک، مورفولوژی و کیفیت کلی اسپرم داشته باشند. مصرف صحیح مکمل ها می تواند باروری آقایان را تقویت کند، اما مصرف نامناسب آن ها می تواند مضر باشد. در این مقاله، نکات مهمی را در مورد مکمل‌های ضد ناباروری مردان(male-infertility) بیان می کنیم.
ناباروری مردان میلیون‌ها مرد در سراسر جهان از مشکلات باروری رنج می‌برند. در واقع، ناباروری آقایان تقریباً در یک سوم زوج‌هایی که در تلاش برای بچه‌دار شدن هستند، مشکلاتی را برای باروری ایجاد می‌کند. مواردی که بیشتر بر باروری در مردان تأثیر می گذارد، مسائل مربوط به خروج مایع منی، عدم وجود اسپرم یا سطوح پایین تولید اسپرم، شکل غیر طبیعی اسپرم (مورفولوژی) و حرکت آن است.
ناباروری مردان همچنین می‌تواند ناشی از سطوح پایین تستوسترون و استرس اکسیداتیو (آسیب سلولی ناشی از اکسیژن و رادیکال‌های آزاد مشتق از اکسیژن مانند اشعه ایکس، ازن، سیگار کشیدن، آلاینده‌های هوا و مواد شیمیایی صنعتی که می‌توانند بر تولید اسپرم تأثیر بگذارند) باشد. وریدهای اطراف بیضه (واریکوسل)، عفونت‌ها یا داروهایی که بر تولید یا انتقال اسپرم تأثیر..

مکمل های غذایی می توانند تأثیر مثبتی بر تعداد و تحرک، مورفولوژی و کیفیت کلی اسپرم داشته باشند. مصرف صحیح مکمل ها می تواند باروری آقایان را تقویت کند، اما مصرف نامناسب آن ها می تواند مضر باشد. در این مقاله، نکات مهمی را در مورد مکمل‌های ضد ناباروری مردان(male-infertility) بیان می کنیم.

ناباروری مردان

میلیون‌ها مرد در سراسر جهان از مشکلات باروری رنج می‌برند. در واقع، ناباروری آقایان تقریباً در یک سوم زوج‌هایی که در تلاش برای بچه‌دار شدن هستند، مشکلاتی را برای باروری ایجاد می‌کند. مواردی که بیشتر بر باروری در مردان تأثیر می گذارد، مسائل مربوط به خروج مایع منی، عدم وجود اسپرم یا سطوح پایین تولید اسپرم، شکل غیر طبیعی اسپرم (مورفولوژی) و حرکت آن است.

ناباروری مردان همچنین می‌تواند ناشی از سطوح پایین تستوسترون و استرس اکسیداتیو (آسیب سلولی ناشی از اکسیژن و رادیکال‌های آزاد مشتق از اکسیژن مانند اشعه ایکس، ازن، سیگار کشیدن، آلاینده‌های هوا و مواد شیمیایی صنعتی که می‌توانند بر تولید اسپرم تأثیر بگذارند) باشد. وریدهای اطراف بیضه (واریکوسل)، عفونت‌ها یا داروهایی که بر تولید یا انتقال اسپرم تأثیر می‌گذارند نیز دلایل دیگر ناباروری آقایان هستند.

مکمل های باروری برای مردان چقدر موثر هستند؟

برای استفاده از مکمل‌های ضد ناباروری مردان، مهم است که در وهله اول علت ناباروری را در نظر بگیرید، برای تشخیص باید با پزشک صحبت نمایید تا بدانید کجا به بیشترین حمایت نیاز دارید. تعدادی از آزمایش‌های باروری مردانه وجود دارد که می‌توانید تحت نظر پزشک انجام دهید، از جمله تجزیه و تحلیل مایع منی که حتی می توانید این کار را در خانه انجام دهید.

هنگامی که ایده ای در مورد آنچه که احتمال دارد باعث مشکلات باروری مردانه شما شود دارید، می توانید شروع به بررسی و رفع آن نمایید. احتمال دارد مکمل های باروری مردان برای شما بهترین گزینه باشند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که تا به امروز، مطالعات علمی که ثابت ‌کند مکمل‌های باروری در واقع نرخ بارداری را افزایش می‌دهند، وجود ندارد.

بازار مکمل های غذایی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تنظیم نمی شود، بنابراین مهم است که مراقب ادعاهای نادرست باشید. یک مطالعه نشان می دهد که از ۹۰ ماده در ۱۷ مکمل برتر موجود، تنها ۲۲٪ از آنها سابقه ای در بهبود پارامترهای اسپرم داشتند. از نظر تئوری، مکمل هایی که اغلب دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند مانند کوآنزیم (CoQ10)، ویتامین های C و E، سلنیوم و لیکوپن، به محافظت از اسپرم کمک کنند، زیرا آنها به استرس اکسیداتیو بسیار حساس هستند.

کدام مکمل های باروری می توانند تعداد اسپرم را افزایش دهند؟

همانطور که گفته شد، مکمل های ضد ناباروری مردان زیادی وجود دارد که ثابت نشده است که سلامت اسپرم را بهبود می بخشد، اما برخی از آنها می توانند افزایش تعداد اسپرم را نشان دهند. توجه به این نکته مهم است که افزایش تعداد اسپرم همیشه به بهبود باروری (احتمال بارداری) منجر نمی شود. حداقل اینها به هیچ وجه برای بدن شما مضر نیستند. در زیر چند مکمل را معرفی کرده ایم که می توانید از آن ها استفاده نمایید:

ویتامین B12

برای بیش از ۵۰ سال، مطالعات از ویتامین B12 به عنوان یک مکمل عالی برای مردانی که نگران باروری خود هستند، حمایت کرده است. این ویتامین می تواند سلامت و رشد اسپرم را افزایش دهد و کمبود آن می تواند منجر به تعداد کم اسپرم شود. در یکی از این مطالعات، ۱۵۰۰ میکروگرم ویتامین B12 به مدت ۴ تا ۲۴ هفته به مردان داده شد و تعداد اسپرم آنها ۵۳٫۸ درصد افزایش یافت.

ویتامین B12 در متابولیسم هر سلول بدن نقش دارد و به سختی می توانید دلیلی برای عدم مصرف آن پیدا کنید. همچنین می‌تواند تحرک اسپرم را افزایش دهد، به تشکیل گلبول‌های قرمز خون، عملکرد اعصاب و تولید DNA کمک می‌کند و شناخته شده است که از طریق خون به اندام‌های تناسلی شما منتقل می‌شود.

CoQ10

کوآنزیم Q10 (CoQ10) یک آنتی اکسیدان است که بدن شما به طور طبیعی تولید کرده و به رشد سلولی کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که کوآنزیم در افزایش غلظت و تحرک اسپرم موثر است. اگرچه در ماهی، گوشت و آجیل یافت می شود، اما نمی تواند به میزان قابل توجهی سطح کوآنزیم شما را افزایش دهد. بنابراین می توانید آن را به عنوان مکمل مانند قرص کیوتن پلاس ۱۰۰ میلی گرم یوروویتال، خریداری نمایید.

ناباروری مردان

ویتامین C

ویتامین C یکی از بهترین مکمل هایی است که می توانید برای کمک به افزایش باروری مردان مصرف نمایید. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند، بدن شما را از آسیب های استرس اکسیداتیو محافظت می کند و در نتیجه از تعداد اسپرم های سالم پشتیبانی می کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C دو بار در روز به مدت ۲ ماه، می تواند تعداد اسپرم را تا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش دهد.

همان مطالعه نشان داد که ویتامین C می تواند به بهبود حرکت و مورفولوژی اسپرم نیز کمک کند. علاوه بر مکمل‌ها، در انواع غذاها مانند پرتقال، کیوی، لیمو، گریپ فروت، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی، کلم و سیب‌زمینی سفید موجود است. برای دریافت بیشترین ویتامین C، از روش‌های گرم کردن سریع استفاده کنید یا آن را خام مصرف نمایید. حرارت و زمان پخت طولانی می تواند قدرت آن را از بین ببرد.

ویتامین E

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که از غشای سلولی اسپرم محافظت می کند. مطالعات، ویتامین E را با بهبود تحرک اسپرم مرتبط دانسته اند. ویتامین C به بازسازی ویتامین E کمک می کند، بنابراین مصرف این ویتامین ها با هم، می تواند عملکرد اسپرم را بهبود بخشد. یک مکمل همه‌جانبه برای باروری مردانه مانند قرص فرتیل اید آقایان فِرهیوِن هلث شامل این موارد و موارد دیگر است.

روغن ماهی

تعریف روغن ماهی از نام آن کاملاً واضح است. آنها روغن هایی هستند که از ماهی های روغنی به دست می آیند. آنها همچنین دارای غلظت بسیار بالایی از چربی های اشباع نشده امگا ۳ (PUFAs) هستند که باید بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. بدن انسان به طور طبیعی آنها را نمی سازد، بنابراین مهم است که آنها را از طریق مکمل یا در رژیم غذایی خود داشته باشید زیرا سلامت کلی را بهبود می بخشد و نشان داده شده است که به بهبود ناباروری کمک می کند.

در مطالعه ای بر روی ۲۳۸ مرد که به دلیل الیگوآستنوتراتوزواسپرمی از ناباروری رنج می بردند که باعث کاهش تعداد اسپرم، تحرک ضعیف اسپرم و مورفولوژی می شود. شرکت کنندگان با مصرف ۱٫۸۲ گرم امگا ۳ در یک دوره ۳۲ هفته ای باعث افزایش بیش از ۲۰ میلیون اسپرم شدند.

مصرف امگا ۳ می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، سرطان، آرتریت، زوال عقل و بیماری های قلبی عروقی (حملات قلبی و سکته) را کاهش دهد. مخصوصاً برای مردان مبتلا به اختلال نعوظ بسیار مهم است زیرا زمانی که خون رسانی به آلت تناسلی به دلیل تنگ شدن رگ های خونی ناشی از آتروم (رسوبات چربی در دیواره شریان) محدود شود، احتمال دارد رخ دهد. بنابراین مصرف امگا ۳ می تواند سلامت قلب و باروری را بهبود بخشد.

آشواگاندا

آشواگاندا گیاهی است که در هند یافت می شود و مترادف با آیورودا، سیستم استاندارد پزشکی هند است. تصور می شود که این گیاه با تنظیم هموستاز بدن (وضعیت داخلی مطلوب بدن سالم که تعادل فیزیکی و شیمیایی را فراهم می کند) به سلامت اسپرم کمک می کند و ناباروری مردان را کاهش می دهد. همچنین تستوسترون را افزایش می دهد، تحرک اسپرم را بهبود می بخشد، استرس و اضطراب را کاهش می دهد، روماتیسم را درمان می کند، تورم و فشار خون را کاهش می دهد.

در یک مطالعه، به مردان ۶۷۵ میلی گرم آشواگاندا در سه دوز در روز به مدت ۹۰ روز داده شد و شاهد افزایش ۱۶۷ درصدی در تعداد اسپرم بودند. همه اینها عالی به نظر می رسد، اما لازم به یادآوری است که قدرت گیاهانی مانند آشواگاندا، اندازه گیری یا تنظیم نمی شود. به طور کلی، توصیه می‌شود از گیاهان دارویی استفاده نکنید، زیرا کمترین آزمایش را روی آنها انجام داده‌اند و احتمال دارد در ارائه اثر یا مضرات دارویی بیشترین تغییر را داشته باشند.

ال کارنیتین

بدن شما ال کارنیتین را در کبد و کلیه ها می سازد که در تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. این انرژی در ماهیچه ها، قلب، مغز و برای مردان در اسپرم ذخیره می شود. این یکی از مواد مغذی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و با رادیکال های آزاد که به سلول ها آسیب می رسانند مبارزه می کند. تعداد کم اسپرم و تحرک کم آن با سطوح پایین ال کارنیتین در مردان مرتبط است. مطالعات نشان می دهد که مکمل های ال-کارنیتین می توانند این سطوح را افزایش دهند.

سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی است که بر متابولیسم تستوسترون تأثیر می گذارد و مطالعات نشان داده اند که سطح پایین آن می تواند بر کیفیت مایع منی تأثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد که ۵۳ درصد از مردانی که ترکیبی از سلنیوم و ویتامین E مصرف کردند، تحرک اسپرم بیشتری داشتند.

زینک

در کنار آهن، زینک عنصری فراوان در بافت بدن انسان است. بیشترین غلظت زینک در بدن مرد، در پلاسمای منی یافت می شود که نشان می دهد می تواند برای سلامت کلی اسپرم مهم باشد. زینک به رشد سلول های سالم کمک می کند و در حفظ سلامت پروستات، سلامت جنسی و سطح تستوسترون نقش دارد.

مطالعات نشان می دهد که سطوح پایین زینک در مردان، با تعداد کم اسپرم مرتبط است. همچنین مطالعات نشان می دهد که زینک می تواند تحرک اسپرم را بهبود بخشد و به محافظت از اسپرم در برابر آسیب سموم کمک کند. همچنین به عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم کمک می کند.

راه های دیگر برای کاهش ناباروری مردان

مشابه مصرف مکمل‌ها، برخی از انتخاب‌های سبک زندگی وجود دارد که می‌توانند به تقویت باروری و کاهش ناباروری مردان کمک کنند. اما هیچ مطالعه علمی که به طور موثر این را ثابت کرده باشد وجود ندارد. با این حال چند راه وجود دارد که می توانید سبک زندگی خود را طوری تنظیم کنید که بیشتر برای کمک به باروری باشد.

الگوهای سبک زندگی ناسالم را تغییر دهید

به‌طور گسترده‌ای شناخته شده است که برخی از عوامل سبک زندگی با ناباروری مردان مرتبط هستند از جمله وزن اضافی، خواب بیش از ۸ ساعت یا کمتر از ۶ ساعت در روز، سبک زندگی بی‌تحرک و همچنین گرمای بیش از حد خارجی مانند استفاده از وان آب گرم یا جکوزی. مصرف مواد مخدر، نوشیدن الکل و کشیدن سیگار نیز با خطر بالاتری برای اختلال در باروری مردان مرتبط است که می‌تواند ماه‌ها طول بکشد. اما انجام ورزش روزانه متوسط، ​​می تواند تولید یا کیفیت اسپرم را افزایش دهد.

مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید

خوردن بیش از حد گوشت یا داشتن اسیدهای چرب غیراشباع ناسالم (MUFA) با خطر بالاتر اختلال ناباروری مردان مرتبط است. مردانی که میوه‌ها و سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند، معمولاً باروری بهتری دارند.

با پزشک خود صحبت نمایید

تحلیل دقیق داده‌های موجود و مواجهه‌های شخصی می‌تواند توصیه‌های مناسب‌تری را برای زوج‌هایی که علاقه‌مند به بهینه‌سازی باروری خود هستند، ارائه دهد. به علاوه، پزشک سابقه پزشکی کامل شما را خواهد داشت که می تواند به تعیین دقیق نیازهای خاص شما کمک کند.

نکات پایانی

هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که نشان دهد مکمل های بهبود ناباروری مردان، باروری آن ها را بهبود می بخشد. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید هر چیزی را با شواهد در حال ظهور امتحان نمایید، چند مکمل وجود دارد که می توانید آن ها را امتحان کنید. شواهد جدید نشان می دهد که برخی از مکمل ها از جمله ویتامینB12 ، کوآنزیم، ویتامین C، ویتامین E، روغن ماهی (امگا ۳)، ال-کارنیتین، سلنیوم و زینک می توانند به بهبود تعداد اسپرم و بهبود ناباروری مردان کمک کنند.