در مصرف داروی کاهش اسید معده احتیاط کنید

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
اسید معده یا گاستریت اسید، مایعی بی رنگ و آبکی است که هضم کننده و تجزیه کننده غذا می باشد. این ماده یک محلول اسیدی با PH بین ۱ و ۳ می باشد که از اسید کلیردریک- HCI تشیکل شده است. اسید معده باکتری ها را از بین می برد و مواد مغذی را به ذرات بسیار کوچک تبدیل می کند تا از دیواره روده جذب خون شوند. برخی مواقع بیماری های مختلف می توانند منجر به افزایش اسید معده شوند این بیماری ها عبارتند از:
سندرم زولینگر- الیسون برگشت بیش از حد اسید به مری انسداد اسفنگتر خروجی معده عفونت هلیکوباکتر پیلوری نارسایی مزمن کلیه شما می توانید جهت خرید قرص معده از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .
عوارض افزایش اسید معده: زمانیکه اسید معده بیش از حد ترشح شود می تواند باعث بیماری های زیر شود:
بیماری ریفلاکس معده (GERD): در این بیماری اسید به مری باز می گردد. زخم معده: اسید باعث خورندگی مخاط معده می شود. خونریزی دستگاه گوارش: افزایش اسید معده می تواند باعث خونریزی در هر نقطه ای از دستگاه گوارش گردد. داروهای اسید معده: امپرازول (Prilosec)، پنتوپرازول (Protonix)، لنزوپرازول (Prev..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

اسید معده یا گاستریت اسید، مایعی بی رنگ و آبکی است که هضم کننده و تجزیه کننده غذا می باشد. این ماده یک محلول اسیدی با PH بین ۱ و ۳ می باشد که از اسید کلیردریک- HCI تشیکل شده است. اسید معده باکتری ها را از بین می برد و مواد مغذی را به ذرات بسیار کوچک تبدیل می کند تا از دیواره روده جذب خون شوند. برخی مواقع بیماری های مختلف می توانند منجر به افزایش اسید معده شوند این بیماری ها عبارتند از:

  • سندرم زولینگر- الیسون
  • برگشت بیش از حد اسید به مری
  • انسداد اسفنگتر خروجی معده
  • عفونت هلیکوباکتر پیلوری
  • نارسایی مزمن کلیه

قرص معدهشما می توانید جهت خرید قرص معده از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

عوارض افزایش اسید معده:

زمانیکه اسید معده بیش از حد ترشح شود می تواند باعث بیماری های زیر شود:

  • بیماری ریفلاکس معده (GERD): در این بیماری اسید به مری باز می گردد.
  • زخم معده: اسید باعث خورندگی مخاط معده می شود.
  • خونریزی دستگاه گوارش: افزایش اسید معده می تواند باعث خونریزی در هر نقطه ای از دستگاه گوارش گردد.

داروهای اسید معده:

امپرازول (Prilosec)، پنتوپرازول (Protonix)، لنزوپرازول (Prevacid) و اسموپرازول (Nexium) از جمله داروهایی هستند که برای درمان افزایش اسید معده تجویز می شوند:

  • امپرازول: این دارو از شناخته ترین داروها برای درمان اسید معده است. امپرازول حجم اسید معده را کاهش می دهد. به شکل قرص و شربت موجود و قابل استفاده است. استفاده از امپرازول باعث کاهش علائمی همچون مشکل بلع، ریفلاکس اسید معده، سرفه و سوزش معده می شود.
  • لنزوپرازول: این دارو نیز با کاهش حجم اسید معده ریفلاکس معده، سوزش و دیگر علائم ازدیاد اسید معده را کاهش می دهد. این قرص در شکل قرص و شربت تولید و عرضه شده است.
  • پنتوپرازول: این دارو در دو نوع شربت و قرص تولید می شود. پس از مصرف این دارو علائمی همچون ریفلاکس اسید معده، سوزش معده، مشکل در بلع و سرفه بهبود می یابد.
  • اسموپرازول: این دارو نیز همانند داروهای قبلی کارکرد و اثرات مشابهی بر روی معده دارد.

آیا می توان داروی کاهش اسید معده را بدون نسخه تهیه کرد؟

در برخی از کشورها داروی کاهش اسید معده بدون نیاز به نسخه پزشک قابل تهیه می باشند و همین مسئله باعث مصرف خودسرانه و بی رویه آنها شده است. داروی کاهش اسید معده در سال های قبل بدون هیچ ملاحظه ای از سمت پزشکان تجویز می شدند. اما با مطالعات صورت گرفته در سایت سازمان غذا و داروی آمریکا و تحقیقی انجام شده در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا سن دیگو، توصیه شده برای مصرف این داروها احتیاط بیشتری صورت گیرد و تا حد امکان از روش های غیر دارویی برای کاهش اسید معده استفاده گردد.

اسید معده

استفاده از داروی کاهش اسید معده چه خطراتی دارد؟

بر اساس گزارش اطلاعات سازمان غذا و داروی امریکا افرادی که بالای ۵۰ سال سن داشته اند و یا بیشتر از یک سال به صورت مداوم و با دوز بالا از این دارو استفاده می کرده اند مواردی از شکستگی ستون فقرات، استخوان های لگن و مچ دست را گزارش کرده اند. هر چند این گزارش به سنین خاص و مدت زمان طولانی استفاده از داروی کاهش اسید معده مربوط بوده اما ممکن است در افراد دیگر نیز چنین تاثیری را داشته باشد.

در تحقیق انجام شده توسط دانشگاه ایالتی کالیفرنیا سن دیگو در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۷ نیز گزارش شد مصرف طولانی شربت یا قرص اسید معده شانس ابتلا به بیماری های مزمن کبدی را افزایش می دهد.

تحقیقات انجام شده روی موش و انسان حاکی از آن است که مصرف مداوم این داروها باعث افزایش رشد یک باکتری گوارشی می گردد که آسیب رسان به کبد است. مصرف طولانی مدت این داروها فلور طبیعی میکروبی روده ها را بر هم می زند و اجازه می دهد باکتری های مضر بیشتر رشد کنند و باعث التهاب کبد و بیماری های کبدی شوند.

چگونه عوارض داروی کاهش اسید معده را کمتر دهیم؟

به دلیل اینکه جایگزینی برای داروی کاهش اسید معده وجود ندارد تنها توصیه موجود توسط سازمان غذا و داروی امریکا این است که افراد با وسواس بیشتری این داروها را مصرف کنند. توصیه می شود پزشکان در مورد سابقه پوکی استخوان فرد سوال کنند و دوز پایین تری را به افراد تجویز نمایند.

همچنین این سازمان شرکت های دارویی را موظف نموده تا عوارض احتمالی این دارو را در بروشور خود منتشر کنند تا افراد آگاهی بیشتری در مورد عوارض این دارو داشته باشند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • بیماری آکلریدری یا کاهش اسید معده چیست؟
  • چگونه اسپاسم معده را درمان کنیم؟
  • عمل بای پس معده، فواید و عوارض این عمل چیست؟

مجله سلامت داروخانه آنلاین محصول زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • شربت آنتی رفلاکس بی باریج اسانس

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۳ میانگین: ۱٫۷]