در مورد رژیم قلیایی یا آلکالاین بیشتر بدانیم

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
افرادی که به دنبال رژیم برای کاهش وزن خود هستند شاید نام رژیم قلیایی را بسیار شنیده باشند. این رژیم را رژیم غذایی PH نیز می نامند که باعث می شود PH مایعات بدن مانند ادرار و خون متعادل شود. این رژیم بر این فرضیه استوار شده است که غذاها می توانند PH بدن را تغییر دهند. در واقع غذاها می توانند پس از متابولیسم، خاکستری اسیدی یا قلیایی از خودشان به جا بگذارند که روی PH بدن می تواند اثرگذار باشد. طرفداران این رژیم همچنین معتقدند کسانی که غذاهای اسیدی مصرف می کنند ممکن است به برخی بیماری ها بیشتر دچار شوند. باید در نظر داشت تمام این فرضیات در حد ادعا می باشند و هیچ شواهد علمی برای اثبات آنها وجود ندارد زیرا بدن به شکل طبیعی مکانیسم های زیادی برای حفظ ثبات PH خود دارد.
شما می توانید جهت خرید مکمل غذایی و رژیمی از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .
Ph طبیعی بدن چقدر است؟ Ph در واقع معیار اندازه گیری مقدار اسیدی یا قلیایی بودن یک غذا است. Ph بدن بین ۰ تا ۱۴ متغییر است: از ۰ تا ۹/۶ اسیدی، ۰/۷ خنثی و ۱/۷ تا ۰/۱۴ قلیایی می باشد. برخی از قسمت های بدن قلیایی و برخی..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

افرادی که به دنبال رژیم برای کاهش وزن خود هستند شاید نام رژیم قلیایی را بسیار شنیده باشند. این رژیم را رژیم غذایی PH نیز می نامند که باعث می شود PH مایعات بدن مانند ادرار و خون متعادل شود. این رژیم بر این فرضیه استوار شده است که غذاها می توانند PH بدن را تغییر دهند. در واقع غذاها می توانند پس از متابولیسم، خاکستری اسیدی یا قلیایی از خودشان به جا بگذارند که روی PH بدن می تواند اثرگذار باشد. طرفداران این رژیم همچنین معتقدند کسانی که غذاهای اسیدی مصرف می کنند ممکن است به برخی بیماری ها بیشتر دچار شوند. باید در نظر داشت تمام این فرضیات در حد ادعا می باشند و هیچ شواهد علمی برای اثبات آنها وجود ندارد زیرا بدن به شکل طبیعی مکانیسم های زیادی برای حفظ ثبات PH خود دارد.

مکمل غذایی و رژیمیشما می توانید جهت خرید مکمل غذایی و رژیمی از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

Ph طبیعی بدن چقدر است؟

Ph در واقع معیار اندازه گیری مقدار اسیدی یا قلیایی بودن یک غذا است. Ph بدن بین ۰ تا ۱۴ متغییر است: از ۰ تا ۹/۶ اسیدی، ۰/۷ خنثی و ۱/۷ تا ۰/۱۴ قلیایی می باشد. برخی از قسمت های بدن قلیایی و برخی اسیدی می باشند. به طور مثال خون ما کمی قلیایی است یا معده به دلیل داشتن مقادیر بالایی اسید هیدروکلریک بسیار اسیدی است.

بیشتر بخوانید
خرید بک لینک انبوه

غذاهای اسیدی یا قلیایی

غذاهایی که حاوی فسفات، گوگرد و پروتئین هستند پسماند اسیدی تولید می کنند و آنهایی که دارای منیزیم، پتاسیم و کلسیم هستند ماهیت قلیایی دارند.

مواد غذایی را می توان به این سه دسته تقسیم کرد:

  • قلیایی: حبوبات، سبزیجات، میوه ها و آجیل ها
  • اسیدی: لبنیات، گوشت مرغ، گوشت، ماهی، غلات و الکل
  • خنثی: نشاسته، قندها و چربی های طبیعی

در رژیم قلیایی از چه غذاهایی می توانیم استفاده کنیم؟

در رژیم قلیایی شما باید ۸۰ درصد مواد غذایی روزانه خود را از میان قلیایی ها انتخاب کنید و ۲۰ درصد باقیمانده را از اسیدی ها. این قانون را باید در مورد همه وعده های غذایی، میان وعده ها و نوشیدنی ها رعایت نمایید. برخی این قانون را ۶۰ به ۴۰ نیز رعایت می کنند.

  • سبزیجات: قارچ، گوجه،خیار، لوبیا سبز، تره، ریحان، ترب، پیازچه، کلم بروکلی، پیاز، شاهی
  • میوه ها: آووکادو، گیلاس، هلو، ، شلیل، سیب، هندوانه، آلو، زردآلو، زنجبیل
  • آجیل و حبوبات
  • انواع جوانه مانند عدس، ماش و گندم

رژیم قلیایی

در رژیم قلیایی کدام مواد غذایی را نمی توانیم مصرف کنیم؟

  • لبنیات و تخم مرغ: به طور کلی این فرآورده ها ممنوع هستند و تنها شیر بز در حد متعادل قابل مصرف است.
  • مواد غذایی حیوانی: گوشت خصوصا گوشت قرمز از اسیدی ترین مواد غذایی می باشد.
  • شیرین کننده های مصنوعی و طبیعی: این شیرین کننده ها خواص چاق کننده نیز دارند. شیره قند، شربت افرا و عسل نیز حالت اسیدی دارند اما میزان اسیدی آنها از شیرین کننده های مصنوعی کمتر می باشد.

فواید رژیم قلیایی

هرچه بدن کمتر اسیدی باشد سلامت بدن افزایش می یابد. در ادامه به فواید رژیم قلیایی اشاره خواهیم کرد.

  • کنترل فشار خون: این رژیم باعث کاهش فشار خون می شود و از مشکلات قلبی پیشگیری می کند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: استفاده از میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان در رژیم قلیایی باعث بهبود ایمنی بدن می شود.
    افزایش توده عضلانی: رژیم قلیایی باعث جذب کلسیم، منیزیم و فسفر در بدن می شود و به داشتن توده عضلانی به فرد یاری می رساند.
  • کمک به حفظ تراکم استخوانها: بدن در حالت اسیدی باعث خروج مواد معدنی و کلسیم از استخوان ها می شود و این مسئله ریسک پوکی استخوان را بالا می برد. رژیم قلیایی می تواند از این مسئله جلوگیری نماید.
  • جلوگیری از سرطان: استفاده از میوه ها و سبزیجان حاوی آنتی اکسیدان در این رژیم، به بدن در مقابله با اکسیداسیون یاری می دهد و ابتلا به سرطان را کاهش می بخشد.
  • کاهش وزن: استفاده از مواد کم کالری در این رژیم می تواند به کاهش وزن کمک کند.
  • تقویت سیستم گوارشی: این رژیم می تواند از بازگشت اسید معده و مری و سوزش سردل جلوگیری کند و باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش و آرامش معده شود.
  • کاهش دهنده التهابات: رژیم قلیایی التهابات را کاهش می دهد. درد مفاصل، اسپاسم عضلانی و سردرد با این رژیم بهبود می یابند.

رژیم قلیایی

سخن پایانی

رژیم قلیایی را می توانید به عنوان یک رژیم سالم انتخاب نمایید زیرا در این رژیم به مصرف سبزیجات، میوه ها و غذاهای سالم تاکید می شود. اما اینکه این رژیم واقعا باعث بهبود سلامتی می شود نکته ای است که نیاز به مطالعات بیشتری دارد. هنوز هیچ مطالعه انجام گرفته بر روی انسان این مسئله را تایید نکرده است که رژیم غذایی بتواند Ph را تغییر دهید. به هرحال باید آزمایشات بیشتری صورت بگیرد تا این مسئله ثابت گردد. در هر صورت استفاده از مواد غذایی سالم در این رژیم می تواند به بدن در مقابله با برخی بیماری ها یاری رساند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • رژیم غذایی تک وعده ای (OMAD) چیست؟
  • رژیم پالئو تاثیراتی بر سلامت بدن دارد؟
  • هر آنچه که باید در مورد رژیم رنگین کمانی بدانید

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.