دویدن و فواید آن برای بدن

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
دویدن یکی از ورزش های ساده است که می تواند تاثیرات مثبتی بر سلامت شما داشته باشد. دویدن نیاز به امکانات خاصی ندارد اما برای تناسب اندام و قوی شدن بدن مثمر ثمر است. در مطلب امروز به تعدای از فواید بی نظیر دویدن اشاره خواهیم کرد.
دویدن و کاهش وزن بدن دویدن یکی از راه های مطمئن برای کاهش وزن می باشد. در هنگام دویدن فرد کالری های ذخیره شده در بدن را می سوزاند و چربی های بدن را برای جبران انرژی از دست رفته به سوزاندن وادار می کند. پس اگر می خواهید از دویدن برای کاهش وزن استفاده کنید یک ساعت بدوید و ۵۰ کالری بسوزانید.
مفید برای سلامت قلب دویدن برای کاهش فشار خون و ضربان قلب همانند داروهای مسدود کننده عمل می کند. دویدن فشار خون را کاهش می دهد و به همین دلیل در سلامت قلب موثر است. با دویدن های منظم عضلات قلب شما نیز قویتر می شوند و به همین دلیل به تلاش کمتری برای فعالیت خود نیاز دارند و قلب سالم تر می ماند. دویدن بر کاهش کلسترول خون نیز موثر است و به همین دلیل در سلامت قلب بسیار اثرگذار است.
کمک به داشتن عضله ها و استخوان هایی سالم با دویدن شما می توانید استقامت عض..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

دویدن یکی از ورزش های ساده است که می تواند تاثیرات مثبتی بر سلامت شما داشته باشد. دویدن نیاز به امکانات خاصی ندارد اما برای تناسب اندام و قوی شدن بدن مثمر ثمر است. در مطلب امروز به تعدای از فواید بی نظیر دویدن اشاره خواهیم کرد.

دویدن و کاهش وزن بدن

دویدن یکی از راه های مطمئن برای کاهش وزن می باشد. در هنگام دویدن فرد کالری های ذخیره شده در بدن را می سوزاند و چربی های بدن را برای جبران انرژی از دست رفته به سوزاندن وادار می کند. پس اگر می خواهید از دویدن برای کاهش وزن استفاده کنید یک ساعت بدوید و ۵۰ کالری بسوزانید.

مفید برای سلامت قلب

دویدن برای کاهش فشار خون و ضربان قلب همانند داروهای مسدود کننده عمل می کند. دویدن فشار خون را کاهش می دهد و به همین دلیل در سلامت قلب موثر است. با دویدن های منظم عضلات قلب شما نیز قویتر می شوند و به همین دلیل به تلاش کمتری برای فعالیت خود نیاز دارند و قلب سالم تر می ماند. دویدن بر کاهش کلسترول خون نیز موثر است و به همین دلیل در سلامت قلب بسیار اثرگذار است.

کمک به داشتن عضله ها و استخوان هایی سالم

با دویدن شما می توانید استقامت عضلات پای خود را افزایش دهید. اگر قصد عضله سازی برای پاها دارید دوی سرعت می تواند پیشنهاد خوبی به شما باشد. دوی سرعت می تواند باعث عضله سازی در پاها شود. دویدن بر تراکم استخوان ها نیز موثر است و به شما کمک می کند استخوان های قوی تری داشته باشید.

دویدن

کمک به سلامت ریه

دویدن کمک می کند تا عضلات تنفسی مانند دیافراگم و عضلات بین دنده ای تقویت شوند. دویدن به داشتن یک تنفس عمیق تر و کامل تر کمک می کند و باعث بهبود سلامت ریه می شود. دویدن همچنین باعث می شود کیسه های هوایی ریه که مسئول دریافت اکسیژن و رساندن آن به مویرگ ها هستند رشد و تکثیر داشته باشند.

کمک به افزایش اعتماد به نفس در فرد:

دویدن می تواند با تاثیرات مثبت خود بر روی کنترل وزن، افزایش قدرت بدنی و بسیاری موارد دیگر حس اعتماد به نفس را در فرد بالا ببرد.

کاهش استرس:

دویدن به شخص کمک می کند تا انرژی و هورمون های اضافه ای را که باعث استرس می شوند بسوزاند. در زمان دویدن تمام افکار ما به دویدن متمرکز می شود و این مسئله باعث انحراف افکار ما از مسائل منفی و استرس زا می گردد.

کمک به بهبود افسردگی:

زمانیکه می دویم مغز شروع به ترشح هورمون هایی می کند که در بهبود خلق ما موثرند. در اغلب افراد پس از دویدن احساس های خوشایندی ایجاد می شود و به همین دلیل توصیه می شود برای داشتن روحیه ای بهتر از دویدن بهره ببرید.

کاهش ریسک به بیماری های مغزی

زمانیکه فرد می دود ضربان قلب و جریان خون او بالا می رود. این روند باعث می شود خون با سطح اکسیژن بالاتری به مغز ما برسد. همچنین آزادسازی فاکتور نوروتروفیک، سلامت مغز ما را افزایش می دهد. به صورت کلی نیز آمادگی جسمانی بدن ما حجم مغز و از جمله ماده خاکستری مغز را افزایش می دهد و این مسئله تاثیر مستقیمی بر سلامت مغز دارد.

خواب بهتر

بدن پس از انجام ورزش هایی نظیر دویدن نیاز به استراحت و تجدید قوا پیدا می کند. خستگی بدن به فرد کمک می کند تا بتواند خوابی عمیق تر داشته باشد و پس از خواب انرژی بیشتری برای فعالیت ها در خود احساس کند.

کمک به جلوگیری از برخی سرطان ها

دویدن در کاهش ریسک ابتلا به سرطان پستان بسیار موثر است و آن را کاهش می دهد. همچنین دویدن با کمک به بدن در داشتن تناسب ، خطر ۲۶ نوع از انواع سرطان را کاهش می دهد.

کمک به بهبود رابطه جنسی

افرادی که در مدت زمان طولانی تری مثلا ۶ ماه دویدن را در برنامه روزانه خود دارند می توانند از این مزیت دویدن استفاده کنند. دویدن می تواند سطح تستوسترون را در مردان بالا ببرد. در زنان نیز تحقیقات نشان داده است که دویدن کیفیت رابطه جنسی آنها را بالا برده است.

دویدن

کمک به ترک عادات بد

اگر مدتی به دویدن ادامه دهید و آن را در برنامه روزانه خود داشته باشید متوجه می شوید تمایلی به انجام عادات بد خود ندارید. مصرف نوشیدنی های مخرب و یا اعتیادهایی مانند سیگار با دویدن می تواند به راحتی ترک گردد.

بهبود کیفیت زندگی

دویدن می تواند بر فعالیت قسمتی از مغز که مسئول عملکردهای اجرایی مانند حافظه، انعطاف پذیری ذهن، توجه و کنترل هستند تاثیر بگذارد و کارکرد آنها را بهبود بخشد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • کدام ورزش برای رفع خستگی بدن مناسب است؟!
  • اثرات شگفت انگیز ورزش برای درمان افسردگی!
  • آیا ورزش برای تقویت حافظه مفید است؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]