روش های افزایش کلسترول خوب ( HDL )

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
اکثر افراد با شنیدن نام کلسترول به یاد مضرات آن برای بدن می افتند اما باید بدانید دو نوع کلسترول وجود دارد: کلسترول خوب و کلسترول بد. کلسترول بد همانطور که از نامش پیداست برای بدن مضر است و باعث گرفتگی عروق و بیماری های قلبی می شود اما کلسترول خوب باعث روانه شدن کلسترول به کبد می شود و میزان آن را در بدن کاهش می دهد.
شما می توانید جهت خرید مکمل قلب و عروق از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .
افزایش کلسترول خوب ( HDL ) کلسترول خوب نقش تنظیم کننده دارد و به همین دلیل باید در بدن ما تامین باشد تا سلامت بدن حفظ شود.
از میوه های پر فیبر در تغذیه خود استفاده کنید: میوه های پر فیبر مانند سیب، گلابی، آلو می توانند به افزایش کلسترول خوب کمک کنند. این میوه ها را می توانید به تنهایی و یا با غلات و جو دو سر در هنگام صبحانه به شکل اسموتی مصرف کنید. انواع توت نیز سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند و علاوه بر کنترل سطح LDL باعث افزایش کلسترول خوب نسبت به آن می شوند.
آجیل را فراموش نکنید: آجیل ها سرشار از چربی های مفید برای قلب هستند. فیبر این مواد نیز حاوی ماده..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

اکثر افراد با شنیدن نام کلسترول به یاد مضرات آن برای بدن می افتند اما باید بدانید دو نوع کلسترول وجود دارد: کلسترول خوب و کلسترول بد. کلسترول بد همانطور که از نامش پیداست برای بدن مضر است و باعث گرفتگی عروق و بیماری های قلبی می شود اما کلسترول خوب باعث روانه شدن کلسترول به کبد می شود و میزان آن را در بدن کاهش می دهد.

قلب و عروقشما می توانید جهت خرید مکمل قلب و عروق از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

افزایش کلسترول خوب ( HDL )

کلسترول خوب نقش تنظیم کننده دارد و به همین دلیل باید در بدن ما تامین باشد تا سلامت بدن حفظ شود.

از میوه های پر فیبر در تغذیه خود استفاده کنید:

میوه های پر فیبر مانند سیب، گلابی، آلو می توانند به افزایش کلسترول خوب کمک کنند. این میوه ها را می توانید به تنهایی و یا با غلات و جو دو سر در هنگام صبحانه به شکل اسموتی مصرف کنید. انواع توت نیز سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند و علاوه بر کنترل سطح LDL باعث افزایش کلسترول خوب نسبت به آن می شوند.

آجیل را فراموش نکنید:

آجیل ها سرشار از چربی های مفید برای قلب هستند. فیبر این مواد نیز حاوی ماده ای به نام “استرول های گیاهی” می باشد. این استرول ها از جذب کلسترول بد در بدن جلوگیری می نمایند.

روغن زیتون را در رژیم غذایی قرار دهید:

روغن زیتون به دلیل داشتن اسید اولئیک که یک ترکیب ضد التهاب است بسیار محبوب می باشد. این ماده می تواند باعث افزایش کلسترول خوب و جلوگیری از بیماری های قلبی شود. همچنین چربی های مفید روغن زیتون و زیتون می توانند باعث کاهش تاثیر التهابی کلسترول بد در بدن شوند. پس به این ماده توجه ویژه ای داشته باشید.

غلات کامل مصرف کنید:

غلات کامل شامل فیبر و خصوصا فیبر محلول هستند. به همین دلیل در کاهش کلسترول بد و کلسترول تام بسیار موثرند و در مقابل کلسترول خوب را افزایش می دهند.
بهترین کار این است غلات کامل را در رژیم روزانه خود قرار دهید. مصرف آرد و نان سفید و ماکارونی را کاهش دهید و به جای آن از نان ها یا ماکارونی های سبوس دار استفاده نمایید. جو دوسر، کینوا و برنج قهوه ای نیز انتخاب های مناسبی هستند.

کلسترول خوب

ماهی های چرب را در رژیم خود داشته باشید:

ماهی های چرب حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند. این ماده در کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب خون موثر است. ماهی سالمون و ساردین می توانند گزینه های خوبی برای تامین امگا ۳ باشند.

آووکادو را از یاد نبرید:

این میوه حاوی چربی غیر اشباع با یک پیوند دوگانه و فولات (ویتامین B9) می باشد. ترکیب خاص آووکادو باعث می شود کلسترول خوب افزایش یابد. آووکادو حاوی فیبر نیز می باشد و این ماده در کنترل کلسترول در بدن بسیار موثر است.

علاوه بر موارد گفته شده خوردن حبوبات، سویا، دانه چیا و دانه برزک نیز می تواند در افزایش کلسترول خوب خون موثر باشند. اما مواد غذایی تنها راه کنترل کلسترول در بدن نیستند. با ایجاد تغییرانی در سبک زندگی نیز می توانید به کنترل کلسترول و افزایش کلسترول خوب در بدن کمک نمایید:

ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید:

ورزش نه تنها سلامت عمومی شما را تامین می کند بلکه بر افزایش کلسترول خوب خون موثر است. توصیه می شود۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته باشید.

وزن خود را کاهش دهید

افزایش وزن می تواند بر افزایش کلسترول بد خون تاثیر داشته باشد. اضافه وزن باعث می شود کلسترول بیشتری در کبد تولید شود که شامل کلسترول بد نیز می باشد. زمانی که این کلسترول افزایش یابد کار برای کلسترول خوب سخت می شود و در نتیجه اختلال در بدن ایجاد می گردد. به همین دلیل توصیه می شود با کاهش وزن به تعادل کلسترول و افزایش کلسترول خوب خون یاری رسانید.

سیگار را ترک کنید:

سیگار کشیدن می تواند باعث سرکوب کلسترول خوب بدن شود. سیگار کشیدن باعث می شود دیواره رگ ها ضخیم شود و با باریک شدن فضای داخلی رگ ها کار پاکسازی لیپیدهای اضافی توسط کلسترول خوب بسیار سخت می گردد. به همین دلیل توصیه می شود از سیگار کشیدن خودداری نمایید. مطالعات نشان داده اند تنها دو هفته پس از ترک سیگار سطح HDL در بدن بالا می رود و جریان خون بهبود می یابد.

کلسترول خوب

سطح کلسترل خون را چک کنید:

سعی کنید با آزمایش خون کلسترول خون خود را تحت نظر داشته باشید خصوصا اگر کلسترول بالا در خانواده دارید و یا دچار دیابت و چاقی هستید. توصیه می شود فرزندانی که سطح کلسترول بالایی در والدین آنها دیده می شود چکاپ را از دو تا ده سالگی و افرادی که ریسک فاکتوری ندارند از ۱۷ تا ۲۰ سالگی چکاپ را آغاز کنند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • کلسترول بالا و خطر فزاینده ابتلا به سکته قلبی و مغزی!
  • ۱۲ ماده غذایی مضر برای تری گلیسیرید
  • قرص آتورواستاتین دارویی پر فروش برای کاهش کلسترول خون!

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۲ میانگین: ۵]